Allt om Playstation 5 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Men ja, räkna med iaf 2000 kr påslag ijmf med bas-PS5 riktpris.

We wish. :'D

Skrivet av xSean145:

Kommer man kunna spela GTA6 på 60fps med bästa inställningen på en PS5 Pro?

Kanske, men förmodligen bara om 60fps även finns på vanliga Ps5.

Och om du inte menar bästa inställningen på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potato PC:

En mid-gen refresh med samma gamla underklockade Zen 2-CPU från 2019, en GPU som har "upp till" 45% snabbare renderingsprestanda, "siktar på" 60 fps, 256-bitars minnesbuss (Xbox Series X har 320-bitars), ingen skivläsare eller ens ett ställ. Det är verkligen premium detta. Nej, det enda som är premium här är priset.

99% av alla som såg presentationen uppmärksammar inte Cernys ordval, och då speciellt orden jag skrev ovan inom citationstecken: "targeted 60 frames per second" och "rendering that's up to 45% faster". Det handlar om ren marknadsföring. Sony hoppas att fanboysen endast ska se orden "45% faster" och "60 fps" och ignorera det andra, viket tyvärr många också gör.

Ni kommer att få 60 fps i vissa spel, men inte i äkta 4K utan i uppskalad sådan. Kommande GTA 6 kommer inte kunna köras i 60 fps eftersom den gamla CPU:n är alldeles för svag för alla komplexa simuleringar.

Närmare 10,000 kr för 1080p uppskalat till 4K och "60 fps" är ju som hittat.

Personer som försvarar detta är inte bara fanboys utan fanboys som är beroende av copium.

Krönikören är enligt egen utsago en fanboy så att använda det ordet i min text kan väl inte bryta mot någon forumregel?

Hade en vän som blev bannad härifrån för att hen kallade en krönikör fanboy av Sony innan krönikören gått ut med det själv, så det får man passa sig för. Det här var innan jag skaffat mitt konto här och intresserade mig för sweclockers. Tyckte det var skit då, men jag gillar sweclockers själv.

Permalänk
Medlem

Jag är inte ens en konsolspelare så bryr mig inte direkt, har bara ägt en PS3 som största delen av sin tid stod nerpackad på vinden då jag köpte den mer eller mindre för ett spel som sen sög .
Men som PC-spelare och de prisökningar vi sett senaste åren på PC delar som grafikkort och moderkort osv för att inte tala om mobiltelefoner som dubblats i pris för high end. Då känns 9-10k inte så farligt för att ha det bästa och förhoppningsvis den bästa upplevelsen inom konsoler. Det hade varit en annan sak om man kunde byggt en PC i samma klass billigare.

Vill man inte betala så mycket så är man ju inte tvingad utan kan köpa en PS5 eller vänta på PS6 eller hålla sig till PC som jag gör och svära över att bara ett vettigt grafikkort kostar över 7k .

Permalänk
Skrivet av Ortovox:

Men som PC-spelare och de prisökningar vi sett senaste åren på PC delar som grafikkort och moderkort osv för att inte tala om mobiltelefoner som dubblats i pris för high end. Då känns 9-10k inte så farligt för att ha det bästa och förhoppningsvis den bästa upplevelsen inom konsoler. Det hade varit en annan sak om man kunde byggt en PC i samma klass billigare.

Vill man inte betala så mycket så är man ju inte tvingad utan kan köpa en PS5 eller vänta på PS6 eller hålla sig till PC som jag gör och svära över att bara ett vettigt grafikkort kostar över 7k .

Man läser ofta kommentarer från konsolspelare att "spelkonsoler är så mycket billigare än PC och ger samma upplevelse", något som alltid får mig att fnissa som en liten skolflicka eftersom det inte stämmer alls.

Låt oss säga att du är en konsolspelare som endast spelar på konsol. PC är inget för dig.

Låt oss också säga att du köper en PS5 Pro utan skivläsare och att det svenska priset blir 9500 kr. För att kunna spela online behövs PS+. Visst, det ingår en massa spel men så fort du avslutar ditt medlemskap försvinner inte bara möjligheten att spela online utan också tillgång till spelen som du i månader eller år har betalt för.

Låt oss också säga att du planerar att ha din PS5 Pro i 5 år och att du kommer att betala för PS+ under sagd tid. Det blir 9500 kr plus 3800 kr till 20300 kr, beroende på vilket medlemskap du väljer samt om du betalar per år eller per månad. Det ger en totalkostnad på mellan 13300 kr till 20300 kr.

Efter dessa 5 år har intresset för konsolen svalnat eftersom du vill köpa PS6. Vad har du då efter alla dessa 5 åren som du spenderat mellan 13300 till 20300 kr på? Jo, en förlegad PS5 Pro. Några spel har du inte eftersom du som sagt förlorade åtkomsten till dessa sekunden du avslutade sitt medlemskap.

Om du väljer att spara konsolen för att kunna spela när du känner för lite "retro" så kommer du snabbt att inse att du inte har något att spela eftersom du för länge sedan avslutat ditt medlemskap och därmed tillgången till alla spel. Du får då aktivera medlemskapet igen och ännu en gång betala för spel som du redan betalt för, eller så får du köpa spelen digitalt (som du redan en gång betalt för) eller så köper du skivläsaren och sedan försöka få tag på den fysiska utgåvan av spelen som du redan en gång betalt för. Du får alltså betala igen och igen för att spela spelen du en gång redan har betalt för. Hur mycket? Flera tusentals kronor, och då är inte priset för skivläsaren inräknat.

Om vi i stället säger att du väljer att köpa till skivläsaren när du inskaffar din PS5 Pro, eftersom du endast vill köpa fysiska utgåvor av spelen, så blir den initiala kostnaden 9500 kr plus 1500 kr. Till detta tillkommer kostnaden för spel och som vi alla vet är spelen på konsoler dyra och fortsätter att vara så flera år efter releasen.

Jag köpte precis 11 spel till PC för 173 kr. Skulle jag köpa samma spel till PS4/PS5 så skulle det kosta mig 3127 kr.

Amnesia: The Bunker: 35 kr (PC), 279 kr (PS4/PS5)
Ghostrunner 2: 31 kr (PC), 172 kr (PS4/PS5)
Deliver Us Mars: 20 kr (PC), 329 kr (PS4/PS5)
Miasma Chronicles: 16 kr (PC), 389 kr (PS4/PS5)
Trek to Yomi: 14 kr (PC), 219 kr (PS4/PS5)
Prodeus: 13 kr (PC), 279 kr (PS4/PS5)
Tinykin: 12 kr (PC), 279 kr (PS4/PS5)
The Ascent: 11 kr (PC), 329 kr (PS4/PS5)
Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin: 11 kr (PC), 414 kr (PS4/PS5)
Citizen Sleeper: 5 kr (PC), 219 kr (PS4/PS5)
Midnight Fight Express: 5 kr (PC), 219 kr (PS4/PS5)

En spelkonsol är billigare i inköp än en PC, men när man ser till helheten, vad det kostar i form av spel och medlemskap för att kunna spela online, så är PC billigare. Spelprestandan är också betydligt mycket bättre på en PC. En PC är också så mycket mer än något man bara kan spela på. Den går också att uppgradera.

Inte ett enda spel som jag köpt på Steam, GOG och liknande har raderats från mina digitala bibliotek trots att åtminstone 95% av mina spelnycklar är köpta från keyshops som får tag på sagda nycklar på "alternativa" sätt.

Jag har heller ingen månadsavgift för att spela online och "äger" mina spel jag köpt. Kan spela spelen idag eller om 20 år utan problem då det har fungerat felfritt hittills på sidor som Steam. Köpta spel på GOG äger jag då dessa inte har något DRM och därför kan göra, och gör, kopior.

Permalänk
Medlem

Pc = bättre allt för en större peng.
ps5 = sätta sig ner och bara spela för en liten peng.
Jag älskar Ps5 och lägger gärna ner 8-9000:- för en Pro modell.
Är en Ex Pc spelare och vet hur lätt 1-2 timmar vid datorn blev en hel natt.
Ps5 för mig är ett enkelt sätt där man sätter sig för att just spela och inte surfa iväg natten.
Ingen måste köpa ps5 pro, men trevligt det erbjuds för dom som vill.
Spela och va glad! Jag bryr mig inte om ni har 3060/ps5 eller 4080/ps5 pro. (jag jämför inte prestandan utan mer vad man lägger på sin hobby)
När man har barn, fru och jobb är tiden problemet inte prestandan på pc/konsollen.
Sen så killgissar jag på att framtida ps modeller kommer inte ha så stora förändringar utan blir ett hopp i prestanda var 4.e år.

Sen tackar vi Gulikit för HallSensor spakar till ps5 kontrollen så dom aldrig blir dåliga Dock lite pilligt att byta, ska lägga upp några bilder nu när dom 3 sista kontrollerna blir uppgraderade.

Permalänk
Medlem
Citat:

En sak som varit föremål för diskussion efter presentationen var att PS5 Pro inte har någon inbyggd skivläsare. Vill du kunna spela spel från en fysisk skiva måste du köpa en extern Ultra HD Blu-ray-skivläsare.

Men det känns ju som en elegant och smidig lösning...

Kan bli så att om man vill ha fysiska spel får man hålla sig till äldre konsoler.
Eller kanske Nintendo fortsätter?

Permalänk
Medlem

Ok, det här inlägget kommer väl benämnda mig som en Sony fanboi, men då får det väl vara så då. Lite långt också så sorry för WoT, jag har en tendens att sväva iväg när jag skriver.

Skrivet av Potato PC:

Man läser ofta kommentarer från konsolspelare att "spelkonsoler är så mycket billigare än PC och ger samma upplevelse", något som alltid får mig att fnissa som en liten skolflicka eftersom det inte stämmer alls.

Låt oss säga att du är en konsolspelare som endast spelar på konsol. PC är inget för dig.

Låt oss också säga att du köper en PS5 Pro utan skivläsare och att det svenska priset blir 9500 kr. För att kunna spela online behövs PS+. Visst, det ingår en massa spel men så fort du avslutar ditt medlemskap försvinner inte bara möjligheten att spela online utan också tillgång till spelen som du i månader eller år har betalt för.

Låt oss också säga att du planerar att ha din PS5 Pro i 5 år och att du kommer att betala för PS+ under sagd tid. Det blir 9500 kr plus 3800 kr till 20300 kr, beroende på vilket medlemskap du väljer samt om du betalar per år eller per månad. Det ger en totalkostnad på mellan 13300 kr till 20300 kr.

Efter dessa 5 år har intresset för konsolen svalnat eftersom du vill köpa PS6. Vad har du då efter alla dessa 5 åren som du spenderat mellan 13300 till 20300 kr på? Jo, en förlegad PS5 Pro. Några spel har du inte eftersom du som sagt förlorade åtkomsten till dessa sekunden du avslutade sitt medlemskap.

Först så är det inget krav att ha en prenumeration, och även om man har det går det att köpa de spel man är mest intresserad av på valfri rea som dyker upp under de 5 åren.

Sedan kan jag spela "låt oss säga" spelet också. Låt oss säga att du vill köpa en PC i samma storleksformat som en PS5Pro med skärm, operativsystem och tillbehör. Låt oss säga att du försöker göra det med en budget på 10 000:- (PS5Pro lär landa runt 10 000:-) som den initiala kostnaden är för en konsol. Låt oss säga att du kommer prenumerera på Gamepass under 5 år. Låt oss även säga att du måste ha ett bord att sitta vid. Stol finns garanterat i hemmet. Fast för sakens skull förutsätter vi att PCn endast används som spelmaskin så då kan den placeras vid TVn. Då pratar vi om ett mini-itx bygge inkl operativsystem och tillbehör som ska kunna driva spel i 30-60 FPS i 1440p-4k. Vi räknar såklart med äkta licenser, så 8 500:- kvar efter Windows. mus+tbord+ev handkontroll = 500-1000:-. Högt räknat så 8 000:- kvar till själva datorn. Sedan tillkommer då kostnaden för Gamepass så 119:- x 60 = 7 140

Nu tycker ni som läst ovanstående att det är löjligt exempel, men det går att vända det här scenariot hur som helst beroende på infallsvinkel. Jag har än så länge inte sett en enda jämförelse som har tagit med kostnaden för något annat är hårdvaran, även antagit att man kan bygga själv och inte bryr sig om storleken på spelmaskinen. Inte heller en bra mus+tbord och en 4k 60-144 hz skärm är medräknade. Samt att man har utrymme för en stor datorlåda vid sin gamingplats. Både JTT och LTT jämförelser säger själva att de med flit antar en massa saker annars går det inte att jämföra.

Skrivet av Potato PC:

Om du väljer att spara konsolen för att kunna spela när du känner för lite "retro" så kommer du snabbt att inse att du inte har något att spela eftersom du för länge sedan avslutat ditt medlemskap och därmed tillgången till alla spel. Du får då aktivera medlemskapet igen och ännu en gång betala för spel som du redan betalt för, eller så får du köpa spelen digitalt (som du redan en gång betalt för) eller så köper du skivläsaren och sedan försöka få tag på den fysiska utgåvan av spelen som du redan en gång betalt för. Du får alltså betala igen och igen för att spela spelen du en gång redan har betalt för. Hur mycket? Flera tusentals kronor, och då är inte priset för skivläsaren inräknat.

Det stämmer att för att spela äldre spel måste man ha konsolen kvar och även spelen. De mer nostalgiska personerna (inkl undertecknad) tenderar dock att ha spelen på skiva, men man har haft fem år på sig för att samla på sig de spel man vill ha genom digitala köp - eller så måste man, precis som du säger, köpa en månad PS+ igen för att komma åt hela Playstations bibliotek.

Som det är idag med retrogaming har PC här en odiskutabel fördel. Med Steam och GOG har retrogaming blivit betydligt lättare och mer tillgängligt. Även olika moddar till diverse spel för att få de gamla spelen med nya grafik och lite QoL är kanon. Förut fick man kämpa med Dosbox och annat sattyg för att få igång och nu fungerar allt bara på en gång. T.ex. gamla Forgotten Realms spelen som gjordes till C64 för sådär 40 år sedan och startar idag med ett dubbelklick. Har en del av dem kvar fortfarande hemma hos föräldrarna, på original floppydisk

Skrivet av Potato PC:

Om vi i stället säger att du väljer att köpa till skivläsaren när du inskaffar din PS5 Pro, eftersom du endast vill köpa fysiska utgåvor av spelen, så blir den initiala kostnaden 9500 kr plus 1500 kr. Till detta tillkommer kostnaden för spel och som vi alla vet är spelen på konsoler dyra och fortsätter att vara så flera år efter releasen.

Jag köpte precis 11 spel till PC för 173 kr. Skulle jag köpa samma spel till PS4/PS5 så skulle det kosta mig 3127 kr.

Att ta ett gäng slumpmässiga spel att köpa på PC och jämföra kostnaden på Playstation är inte en schysst jämförelse. Med tanke på det du skriver nedan också så antar jag priserna är från den "grå marknaden", vilket är en kantboll om man ska räkna de priserna eller inte. De flesta köper sina spel rakt från Steam.

Elden Ring: 450 kr (PS5 digitalt eller skiva), 680 kr (PC)
Cyberpunk 2077 Phantom Liberty: 280 kr (PS5 digitalt), 340 kr (PC)
The Witcher 3 Wild Hunt: 77,25 kr (PS5 digitalt), 340 kr (PC)
Star Wars Skywalker saga: 149,50 (PS5 digitalt), 566 kr (PC)

Vips, så har jag fått PC-spelande att se sjukt dyrt ut. Poängen är att ögonblicksbilder av kostnader går att vinkla hur som helst, och säger ingenting om helheten som jag tycker är ganska lika när man ser på nya releaser av spel. Då är inte eventuellt andrahandsvärde av på spel på skiva medräknat. Köpa på releasedagen, spela ut på en vecka och sälja för 75-80% av priset.

Skrivet av Potato PC:

En spelkonsol är billigare i inköp än en PC, men när man ser till helheten, vad det kostar i form av spel och medlemskap för att kunna spela online, så är PC billigare. Spelprestandan är också betydligt mycket bättre på en PC. En PC är också så mycket mer än något man bara kan spela på. Den går också att uppgradera.

Återigen. Ska en PC användas för mer än spel krävs det många tillbehör som folk tror bara står och skräpar hemma. Dubbla skärmar med bra upplösning, specifik mjukvara med mera. En PC går att uppgradera, men kan du verkligen göra det billigare än kostnaden för en ny konsol? Väldigt teoretiskt, men det du köper idag och behöver uppgradera om 5 år för att hänga med är som minst processor och grafikkort. Förmodligen även moderkort och ramminne med tanke på processorsockel och hastighet på minnen.

Sedan visst man måste betala för att spela online, men om spela är det enda som är intressant och man vet att man kommer göra det hela tiden - d.v.s. den årliga utgåvan av FIFA + COD samt Fornite och andra free to play så räcker den billigaste för 780:-/år. Går att hitta billigare vid reor om man håller ögonen öppna. Då ingår även några nya spel att spela varje månad (som man eventuellt samlar på sig och kan spela så länge man betalar? Har inte helt koll).

Skrivet av Potato PC:

Inte ett enda spel som jag köpt på Steam, GOG och liknande har raderats från mina digitala bibliotek trots att åtminstone 95% av mina spelnycklar är köpta från keyshops som får tag på sagda nycklar på "alternativa" sätt.

Jag har heller ingen månadsavgift för att spela online och "äger" mina spel jag köpt. Kan spela spelen idag eller om 20 år utan problem då det har fungerat felfritt hittills på sidor som Steam. Köpta spel på GOG äger jag då dessa inte har något DRM och därför kan göra, och gör, kopior.

Ja, om man vet var man ska leta så går det att få många saker till ett billigare pris. Jag har själv handlat på den grå marknaden ibland, t.ex. spel som blivit borttagna från Steam. Oftast dock har jag aldrig så bråttom att jag måste köpa något och spela nu nu nu, så kan vänta till rea - eller så är jag för lat och köper direkt på Steam Många vet dock inte var de ska leta och är inte så säkra på att knappa in betalkortet på diverse sidor.

Japp, helt rätt. Jag har spel i Steambiblioteket som daterar bak till tidigt 2000-tal som går att spela idag - med något undantag här och där. Sedan är det intressant det där med digitalt ägande. Vore väldigt intressant att få någon form av lag gällande det, eller ett prejudikat i domstol. Tänk om det skulle gå att köpa och sälja sina spel på Steams marknad, precis som man gör med CS2-skins o.s.v Det kommer aldrig inträffa, men vore häftigt.

Poängen med hela den här långa harangen är att jag anser inte att det är så svart/vitt som många (på båda sidor av konsol vs PC master race) vill få det att tro. Det finns fördelar och nackdelar med allt och inget av valen är odiskutabelt bättre, eller mer rätt, än det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kan bli så att om man vill ha fysiska spel får man hålla sig till äldre konsoler.
Eller kanske Nintendo fortsätter?

Man kan köpa till PS5-disc drive som man monterar inne i PS5an. Det är alltså inte en extern enhet. Här kunde Sony varit mycket tydligare tycker jag, för de som inte hängde med vid slim-lanseringen som hade det här upplägget har ingen koll på att det är en intern enhet. Jag trodde också det var externt innan jag fick förklarat för mig att diskläsaren som man köpte monterades innanför skalet.

Permalänk
Medlem

Väldig massa PS5 artiklar på senaste, behövs det verkligen så många?

Skrivet av Megacrash:

Släpps ens spelen kompletta på skivorna idag, går väl ändå inte spela utan internet även om du har dem på skiva...?

Det beror nog mycket på vilket spel det handlar om. Det finns ju spel som levereras på flera skivor. Jag kan tänka mig att det främst är spel som mer eller mindre kräver internet som laddas ner även om man har skiva. Sedan finns det självklart spel som har stora uppdateringar som laddas ner direkt vid installationen, men det är inte alltid nödvändigt för att kunna spela.

Oavsett vilket, så borde vi konsumenter kämpa mot deras försök att ta bort fysiska spel och endast erbjuda dem via en tillsats som dessutom kostar en förmögenhet! Det är tydligt att Sony försöker tvinga oss över till digitala spel, men det innebär också att vi konsumenter förlorar en stor del av äganderätten utan att vi ens blir kompenserade. Vi kommer inte längre kunna sälja spel som vi inte gillade eller redan spelat igenom, vilket på sikt dödar andrahandsmarknaden. Tänk dig att köpa ett spel för 800 kr och inse efter en halvtimme att spelet inte alls är för dig. Otur för dig, för du får inte sälja det vidare och Sony erbjuder inget öppet köp, till skillnad från exempelvis Steam.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kommer köpa har redan ps5 slim som dottern får ta över.
Denna ser jag fram emot konsolspel har blivit så mkt billigare att spela med abb, än med pc nuförtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är ju exakt samma lösning oavsett om man köper spelaren separat eller om den ingår vid köpet.

Problemet i hela den här historien är inte att spelaren inte ingår, att spelare ingår adderar typiskt 100€ på priset till kund. Problemet är att Sony bestämde sig för att addera 1TB SSD för totalt 2TB, vilket oxå typiskt adderar 100€ på priset till kund.

Ja, och så att spelaren som sådan är extra saltad i EU, och speciellt Sverige, relativt US då.

Permalänk
Medlem

När man tänker tillbaka på PS2/PS3 så var det ju markant billigare att köpa dem när dieshrink och slim kom in i bilden, lever man kvar i den världen så borde ju Pro inte behöva kosta mer än non-Pro. Så funkar ju inte världen längre tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Sony erbjuder inget öppet köp, till skillnad från exempelvis Steam.

Klippt citat, endast jag svarar på är med i citatet.

Ja, det är skumt det där. Valve slogs ju med näbbar och klor så länge det gick för att undvika att tvingas införa den där 2h regeln för återbetalning. När de sedan förlorade så viftade de vit flagg och införde den. Jag undrar varför Sony kommer undan utan att erbjuda den möjligheten för digitala spelköp. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Klippt citat, endast jag svarar på är med i citatet.

Ja, det är skumt det där. Valve slogs ju med näbbar och klor så länge det gick för att undvika att tvingas införa den där 2h regeln för återbetalning. När de sedan förlorade så viftade de vit flagg och införde den. Jag undrar varför Sony kommer undan utan att erbjuda den möjligheten för digitala spelköp. 🤔

Man kan dock ringa till svenska support och ånga köpet på spel som du köpt där du inte öppnat spelet dvs PlayStation. Gjort detta 2 gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Man kan dock ringa till svenska support och ånga köpet på spel som du köpt där du inte öppnat spelet dvs PlayStation. Gjort detta 2 gånger

Läste om det på deras hemsida men alltså vad är nyttan om man inte får testa det?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Man kan köpa till PS5-disc drive som man monterar inne i PS5an. Det är alltså inte en extern enhet. Här kunde Sony varit mycket tydligare tycker jag, för de som inte hängde med vid slim-lanseringen som hade det här upplägget har ingen koll på att det är en intern enhet. Jag trodde också det var externt innan jag fick förklarat för mig att diskläsaren som man köpte monterades innanför skalet.

I nyheten så stod det;
"Vill du kunna spela spel från en fysisk skiva måste du köpa en extern Ultra HD Blu-ray-skivläsare."

Men om det är en intern enhet så är det ju i så fall smidigare att inte behöva ha den liggande brevid någonstans.
Lite störigt ändå att inte kunna köpa ett paket där den är inkluderad och förinstallerad (och gärna till ett bättre paketpris än att köpa konsol + skivläsare separat).
Men ändå bättre än att behöva ha det som extern enhet i så fall.

Men jag lutar åt att bara köpa en PS5 DualSense kontroll och en lång USB kabel att använda med PC. Jag har en Xbox 360 kontroll med sladd och fick sladdlängden till strax under 3m och har alltid upplevt den tillräckligt lång, så en 3 meter USB kabel borde räcka.
Jag läste att man kan använda DualSense med PC, antingen trådlöst (Bluetooth) eller med kabel. Men att om man vill använda alla funktioner var man tvungen att ha den ansluten med kabel.

Eller finns det någon annan bättre lämpad kontroll med adaptiva triggers?
När jag testade PS5 tyckte jag det var en riktigt cool funktion (även om inte helt nödvändig).

Skrivet av ipac:

Är ju exakt samma lösning oavsett om man köper spelaren separat eller om den ingår vid köpet.

Problemet i hela den här historien är inte att spelaren inte ingår, att spelare ingår adderar typiskt 100€ på priset till kund. Problemet är att Sony bestämde sig för att addera 1TB SSD för totalt 2TB, vilket oxå typiskt adderar 100€ på priset till kund.

Ja, och så att spelaren som sådan är extra saltad i EU, och speciellt Sverige, relativt US då.

I nyheten stod det att det var en extern skivläsare.
Men är det för intern montering så är det ju smidigare.
Men ändå inte lika smidigt som att köpa ett färdigt paket med den redan installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

I nyheten så stod det;
"Vill du kunna spela spel från en fysisk skiva måste du köpa en extern Ultra HD Blu-ray-skivläsare."

Men om det är en intern enhet så är det ju i så fall smidigare att inte behöva ha den liggande brevid någonstans.
Lite störigt ändå att inte kunna köpa ett paket där den är inkluderad och förinstallerad (och gärna till ett bättre paketpris än att köpa konsol + skivläsare separat).
Men ändå bättre än att behöva ha det som extern enhet i så fall.

Men jag lutar åt att bara köpa en PS5 DualSense kontroll och en lång USB kabel att använda med PC. Jag har en Xbox 360 kontroll med sladd och fick sladdlängden till strax under 3m och har alltid upplevt den tillräckligt lång, så en 3 meter USB kabel borde räcka.
Jag läste att man kan använda DualSense med PC, antingen trådlöst (Bluetooth) eller med kabel. Men att om man vill använda alla funktioner var man tvungen att ha den ansluten med kabel.

Eller finns det någon annan bättre lämpad kontroll med adaptiva triggers?
När jag testade PS5 tyckte jag det var en riktigt cool funktion (även om inte helt nödvändig).

I nyheten stod det att det var en extern skivläsare.
Men är det för intern montering så är det ju smidigare.
Men ändå inte lika smidigt som att köpa ett färdigt paket med den redan installerad.

Det har du faktiskt rätt i att det stod. Det har jag missat. Kanske kan vara värt att skicka en rättelse så Sweclockers kan justera texten.

Såhär kommer det fungera:

Jag håller med. Att lansera konsolen utan skivläsare är bedrövligt, och att inte ens ha med stället till konsolen är ännu mer bedrövligt. 699$, "stand sold separately" är rätt triggande tycker jag. Framför allt eftersom konsolen visas i princip alltid i upprätt läge.

Gällande kontroll, så vet jag inte om det får alla speciella funktioner med PS5 att fungera men jag kör med en 8bitduo adapter. Den bara fungerar med det mesta. Har kört min PS4 kontroll till både PC och PSone classic. En bra pryl, men som sagt vet ej om haptisk feedback fungerar, och så vitt jag vet finns det ingen annan kontroller som har den funktionen. Typ 200:- kostar den.

https://www.8bitdo.com/wireless-usb-adapter/

Permalänk

Digital Foundry: Alan Wake 2... 864p60.

Citat:

Notes from the Digital Foundry Direct Weekly #180 - PS5 Pro Breakdown: They don't have access to the PS5 Pro yet but they got exclusive video gameplay from Sony where they can run their pixel counting etc.

Alan Wake 2: Two modes shown (864p at 60fps & 1260p at 30fps) which is the same as the base PS5 modes and they presume it's using PSSR and not the FSR in base PS5. 60 fps clip has SSR but the 30 fps clip could have RT.

The Last of Part 2: 1440p internal resolution at 60 fps in this PS5 Pro Mode (same as PS5 Performance Mode) with improved image quality due to PSSR.

Ratchet & Clank: Rift Apart: Between 1440p and 1800p internal resolution (roughly the PS5 Quality Mode at 40 fps) at 60 fps in this PS5 Pro mode with the same settings as the PS5 Performance Mode and using PSSR to bring it up to "4K".

Horizon Forbidden West: Resolution didn't look 4K. They presume it's not using PSSR but hard to tell. Thinking it is using 4K checkerboard but again hard to tell. PS5 vs PS5 Pro has the Pro with higher detail.

Harry Potter Hogwarts Legacy: RT reflections looks better on the PS5 Pro but has some visual noise in the background. RT shadows might be mixed with SSR but look to be an improvement over base PS5. 30 fps in the footage but the presume it'll have 60 fps modes as the base PS5 has it.

Gram Turismo 7: RT reflections in game appear to be quarter resolution (1080p). 8K mode. Lower resolution (1188p) in the PS5 Pro footage and probably using PSSR to bring it up to 4K where the base game without RT reflections is a Native 4K. RT looks better than Forza Motorsport.

Dragon's Dogma 2: Looks to be running at 60 fps and might be using PSSR.

Assassins Creed Shadows: Looks to be running at 864p at 60 fps.

Source: Digital Foundry's Patreon page.

Närmare 10,000 kr för att kunna spela Alan Wake 2 i 864p60 som sedan skalas upp till fusk 4K. En riktig premiumprodukt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Det har du faktiskt rätt i att det stod. Det har jag missat. Kanske kan vara värt att skicka en rättelse så Sweclockers kan justera texten.

Såhär kommer det fungera:
https://www.youtube.com/watch?v=EOuRalLpvHo

Jag håller med. Att lansera konsolen utan skivläsare är bedrövligt, och att inte ens ha med stället till konsolen är ännu mer bedrövligt. 699$, "stand sold separately" är rätt triggande tycker jag. Framför allt eftersom konsolen visas i princip alltid i upprätt läge.

Gällande kontroll, så vet jag inte om det får alla speciella funktioner med PS5 att fungera men jag kör med en 8bitduo adapter. Den bara fungerar med det mesta. Har kört min PS4 kontroll till både PC och PSone classic. En bra pryl, men som sagt vet ej om haptisk feedback fungerar, och så vitt jag vet finns det ingen annan kontroller som har den funktionen. Typ 200:- kostar den.

https://www.8bitdo.com/wireless-usb-adapter/

Jag tycker det är smart att lösa skivläsaren på det här sättet istället för att producera två olika varianter som de gjorde i början. Ser man till spelköpen så är det tydligt att det finns en stor mängd spelare som bara köper digitalt och därmed är det uppenbart att det inte är smart att bara ha en version med läsare så alla får betala den extra kostnaden. Det jag skulle fokusera på är väl mer att de borde kunna få ner priset på skivläsaren till den tusenlapp som skiljde de två första modellerna åt (vilket iofs hänt med några reor).

Att stället inte följer med känns dock bara sniket eftersom det är något som tas bort från hur konsolen lanserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potato PC:

Närmare 10,000 kr för att kunna spela Alan Wake 2 i 864p60 som sedan skalas upp till fusk 4K. En riktig premiumprodukt detta.

Vad spelar det för roll om det är native eller skalas upp till 4K om metoden ger ett bra visuellt resultat?

Permalänk
Medlem

RT kommer ta mins 10år till innan prestanda är där den behöver vara för att klara all ljussättning. PS8 kommer vara första konsolen där spel och film ser likadant ut om budgeten för spelet finns.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sesese:

RT kommer ta mins 10år till innan prestanda är där den behöver vara för att klara all ljussättning. PS8 kommer vara första konsolen där spel och film ser likadant ut om budgeten för spelet finns.

Det låter väldigt pessimistiskt, det finns ju redan spel som är 100% RT. Definitivt spel som Minecraft RTX, Quake II RTX, Portal RTX och Teardown, men även större spel som Cyberpunk 2077 och Metro Exodus Enhanced Edition ska vara i princip 100% de också med rätt inställningar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Kelrazh:

Sen tackar vi Gulikit för HallSensor spakar till ps5 kontrollen så dom aldrig blir dåliga Dock lite pilligt att byta, ska lägga upp några bilder nu när dom 3 sista kontrollerna blir uppgraderade.

Hur meckigt är det att byta? Är det värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

I ett spelutvecklings-perspektiv så är 2028 nästan onödigt tidigt för ett PS6.

Nuvarande generation har fortfarande ena foten kvar i den föregående och det är svårt att tänka sig ett spel som måste ha nyare hårdvara för att fungera.

Dessutom så har portabel gaming blivit en grej så potatis-hårdvara är något många behöver ta hänsyn till oavsett. Och detta även om man räknar bort att genomsnitts-PCn knappast är någon monstermaskin.

Och branschen brottas med skenande utvecklingstider och kostnader så näe, ett PS6 är nog det sista som behövs nu.

Att det alltid är kul med mer oompf är en annan sak dock....

Men näe, blir bra med PS5 Pro. Motsvarar att det finns olika (helt frivilliga) nivåer av grafikkort på PC. Är väldigt naturligt att det är så på PC men av nån märklig anledning så tycker vissa att det är jättekonstigt att motsvarande erbjuds på konsol. Aldrig sett nått bra argument för det dock.

Det är ingen biggie för spelutvecklarna, grafik är alltid enkelt skalbart (och det är fortfarande 1000 ggr mindre komplext än att släppa ett spel på PC), och för konsumenten gör den ingen skillnad heller då inköp är helt valfritt (och vi kan redan nu vara säkra på att de flesta INTE kommer tycka att det är värt merkostnaden).

Sent svar här men:

Det kanske är bra läge nu att frångå generationer och lägga upp det på ett annat sätt.
Varför inte istället säga att konsolen kommer supportas i 12 år, typ som det är nu alltså men mer tydligt, samtidigt som man plockar bort generations stämpeln. Med som det är nu menar jag att även om en ny konsol släpps efter 8 år så har det blivit så att nya spel ändå släpps i 4 år till på den gamla.

Så alltså övergå till Playstation 2020, Playstation 2024 Playstation 2028 och sedan 2032 slutar 2020 varianten att supportas.
Alltså typ som det är med Apples produkter idag. 12 år borde väl ändå vara en ok levnadstid?
De skulle också då kunna fokusera mer på abonnemang, alltså att man betalar månadspris för avbetalning av hårdvaran och att det finns då månadsbundle med PS Plus eller liknande. Nu kanske man inte vill dra ut på det så mycket, men 100 Kr i månaden i 10 år är 12K. Vill man komma upp i den summan på 8 år(alltså vartannat konsol släpp) så blir det 125Kr i månaden för hårdvaran.

Nu tillkommer spel och PS Plus abonnemang på det, men hårdvaran blir i alla fall inga extrema månadssummor även om 12K ör mycket pengar i slutändan. De kan ju också då samarbete med bredbandsleverantörer för exponering, kanske promote:a det som man gör med TV-packet och medföljande router idag. Man kanske då också kan lägga upp det så att man bara lånar konsolen, såsom man gör med routrar idag. Så antingen så får man pengar tillbaka när man lämnar tillbaka routern eller så har man bara lånat den, det kan ju då leda till att priset kan bli lägre. 12 år gamla konsoler ju då programmeras om och användas till något mindre krävande. Om PS4 hade SSD så skulle den säkert ha god nog prestanda att idag användas som skrivmaskin och mediacenter, med kapacitet nog att ändå spela simplare spel(många nya indi spel och äldre vanliga spel). Det skulle säkert kunna ge en livslängd på totalt 20 år, om man ska vara optimist.

Permalänk
Skrivet av jika:

Är det bara jag som ändå är lite taggad på PS5 Pro?

I sammanhanget är ju kostnaden per ökad prestanda ändå ganska trevlig, trots eventuellt blygsam prestandaökning, jämfört med vad motsvarade investering skulle innebära på PC-sidan.

Var kan man förboka? 😁

Nej då jag är taggad som fan jag menar räcker kolla på DLSS på PC sidan är rätt sjukt bra faktisk och om Sony får till detta bra med Ps5 pro så kommer det vara mumms. Jag som gärna kör fidelity mode men inte gör det just nu pga måste ha 60fps för kunna kännas bra spela så är ju detta perfekt för mig och är riktigt hyped även om jag tycker det är dåligt inte ens stativet följde med i pro!

Jag beställde på Webhallen men tog slut fort, finns på power, elgiganten, netonet fortfarande läste jag för någon timma sen.

Samt ganska ordentlig dagis nivå på folk försöker "vinna över" den ena eller andra sidan det här är "bäst" osv det är väl precis som allt annat alla gillar vi olika och föredrar olika hur vi njuter av gaming.

Allt handlar ju inte bara om att Pc är överlägset , vissa gillar smidigheten med konsol slippa hålla på med drivrutiner, os uppdateringar, virus program osv.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Nej då jag är taggad som fan jag menar räcker kolla på DLSS på PC sidan är rätt sjukt bra faktisk och om Sony får till detta bra med Ps5 pro så kommer det vara mumms. Jag som gärna kör fidelity mode men inte gör det just nu pga måste ha 60fps för kunna kännas bra spela så är ju detta perfekt för mig och är riktigt hyped!

Jag beställde på Webhallen men tog slut fort, finns på power, elgiganten, netonet fortfarande läste jag för någon timma sen.

Jag är också taggad. Det finns några gamla pc-stofiler som menar att jag inte borde vara det. Men det är jag😊

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Jag är också taggad. Det finns några gamla pc-stofiler som menar att jag inte borde vara det. Men det är jag😊

Härligt att höra!
Jag har ju inte ens lirat Spiderman eller Horizon så har lite se fram emot även där

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Härligt att höra!
Jag har ju inte ens lirat Spiderman eller Horizon så har lite se fram emot även där

Spider man, Spider man Miles morales och Spider man 2 är en god tier-spelupplevelse. Mellanspelet Miles Morales tycker jag är fantastiskt. Man känner sig som bad ass delux i slutet av spelet. Horizon gillar jag med. Men inte lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potato PC:

Du äger absolut inga digitala spel du köpt, du har bara köpt licensen.

Spelen kan tas ifrån dig när som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag tycker det är smart att lösa skivläsaren på det här sättet istället för att producera två olika varianter som de gjorde i början. Ser man till spelköpen så är det tydligt att det finns en stor mängd spelare som bara köper digitalt och därmed är det uppenbart att det inte är smart att bara ha en version med läsare så alla får betala den extra kostnaden. Det jag skulle fokusera på är väl mer att de borde kunna få ner priset på skivläsaren till den tusenlapp som skiljde de två första modellerna åt (vilket iofs hänt med några reor).

Att stället inte följer med känns dock bara sniket eftersom det är något som tas bort från hur konsolen lanserades.

Ganska löjligt att det inte kommer med en skivläsare, det blir bara dyrare för oss konsumenter.

Bara för många ”gillar och köpa spel digitalt”

Kan tag GTA V som exempel

Köper den fysiska versionen av GTA V till PS5, får du både story-läget och GTA Online tillsammans som ett paket. Men om du köper spelet digitalt på PS5, är story-läget och GTA Online separata och du måste betala för dem var för sig om du vill ha tillgång till båda.