Hur kommer jag åt min hårddisk utifrån mitt nätverk med No-IP?

Permalänk
Medlem

Hur kommer jag åt min hårddisk utifrån mitt nätverk med No-IP?

Hej!

Jag får inte till det riktigt med min dovado router. Vill försöka nå den utifrån nätverket för att komma åt min hårddisk som är kopplad till routern.

Jag har skapat ett konto på No-Ip.com

Fått mitt Hostname och lagt in detta i routern.

Jag får grön markering vilket tyder på att allt fungerar.

Men när jag trycker in mitt hostname i adressfältet på tex datorn så kommer jag inte åt routern.

Vad gör jag för fel?

Så skriver jag https://XXXXXX.ddns.net

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Kan du visa din konfiguration i routern?

Har du kollat om den subdomän du fått tilldelad faktiskt uppdaterats att peka på din externa IP? Du kan testa genom att köra kommandot:

nslookup xxxx.ddns.net

Brandväggen på routern lär också blockera anslutningar utifrån eftersom det generellt är en väldigt dålig idé att exponera gränssnittet mot internet. Dessa typer av konsumentroutrar visar sig ofta förr eller senare ha sårbarheter som folk kan utnyttja för att ta över ditt nätverk, göra den del av ett botnät, eller liknande.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

CGNAT?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har du publik IP från din ISP?

Edit:
Samma fråga som nu1mlock frågar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

No-ip ger ju bara ett domännamn så fungerar det med ip-adressen som du har kopplat till domännamnet?

Permalänk
Medlem

Tack så länge, ska titta på detta senare. Måste köra till jobbet nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Hej!

Jag får inte till det riktigt med min dovado router. Vill försöka nå den utifrån nätverket för att komma åt min hårddisk som är kopplad till routern.

Jag har skapat ett konto på No-Ip.com

Fått mitt Hostname och lagt in detta i routern.

Jag får grön markering vilket tyder på att allt fungerar.

Men när jag trycker in mitt hostname i adressfältet på tex datorn så kommer jag inte åt routern.

Vad gör jag för fel?

Så skriver jag https://XXXXXX.ddns.net

1. För att du ska komma åt något från internet måste din router ha en "riktig" ip-adress, ingen CGNAT eller motsvarande.
detta kan du se om du testar gå till mittip.se och jämför med vad du ser på WAN IP på din router. Är det olika så kommer inget du gör fungera.

2. För att routing internt ska fungera (dvs en dator bakom routern ska komma åt ditt dns namn ovanför) så måste man ha hairpin nat (nat loopback, nat reflection) eller vad det kallas i din router påslaget. Normalt så frågar ju din dator din router vad xxx.ddns.net är för adress o den svarar då med din routers externa adress (om steg 1 funkar som det ska), men den vet inte hur trafiken ska gå - ut och sen in igen. Det är vad hairpin nat löser.

Vet inte vilken router du har, men jag gissar asus:
https://www.asus.com/support/faq/1043024/

Permalänk
Medlem

Har en netgear 7500 och en dovado pro som är ställd på AP.
Har gjort detta förr i dovadon, men var många år sedan och använde mig då av en sticka (mobilt bredband) i dovadon.
Men har glömt hur jag gjorde.