Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

"speljournalisten" på CNET skrev först att det inte behövdes patch, men uppdaterade texten i smyg senare till:

"An AI-assisted upscaling mode, called PlayStation Spectral Super Resolution, works across the whole game library but requires games to update via a patch, adding in details to upscale to 4K. It'll also work on PSVR 2 games in the future, Cerny said."
https://www.cnet.com/tech/gaming/exclusive-hands-on-i-played-...

Alla spel som är utvecklade med äldre SDK (9?) än Pro måste patchas. De kan bara dra nytta av "boost mode"

Aaa dom skryter med att de ”går”, men knappast alla spel kommer ju få patch för det.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Aaa dom skryter med att de ”går”, men knappast alla spel kommer ju få patch för det.

Vänta bara, morgondagens DF Direct blir intressant...

Permalänk
Medlem

In our DF Direct Special in the wake of the PlayStation 5 Pro reveal, we had much to say about the hardware, the pitch and the price - but not much to say about the games, owing to the poor media quality. Now, armed with a 65GB ProRes file of the Mark Cerny presentation, we can go deeper - much deeper - into the software that was shown and how good PSSR AI upscaling actually is. Strap in for another two hour show - and there's much to share in this one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=nUWIpRDSOFY

In our DF Direct Special in the wake of the PlayStation 5 Pro reveal, we had much to say about the hardware, the pitch and the price - but not much to say about the games, owing to the poor media quality. Now, armed with a 65GB ProRes file of the Mark Cerny presentation, we can go deeper - much deeper - into the software that was shown and how good PSSR AI upscaling actually is. Strap in for another two hour show - and there's much to share in this one.

Jag tycker att Sonys presentation av PS5 Pro nästan är obegripligt dålig. Detta ger mkt bättre insyn i vad konsolen kan leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tycker att Sonys presentation av PS5 Pro nästan är obegripligt dålig. Detta ger mkt bättre insyn i vad konsolen kan leverera.

Jag tyckte väl att Ratchet såg skumt ut med låg crowd density.
Sen visar det sig att det bara är PS5 performance med pssr ovanpå.
Känns nästan som lurendrejeri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag tyckte väl att Ratchet såg skumt ut med låg crowd density.
Sen visar det sig att det bara är PS5 performance med pssr ovanpå.
Känns nästan som lurendrejeri...

DF är väldigt pc-orienterade. När de refererar till PSSR så används begreppet "internal resolution". Vid DLSS är det "output resolution" som gäller. Det skapar ju lite förvirring. Alex i DF tycker jag är väldigt pc-orienterad. Det gäller inte uppenbara knasigheter utan värderingar och omdömen som jag ibland anser är överdrivna.

Sa de inte tidigare i år att PS5 Pro inte skulle hjälpa cpu-tunga spel att nå 60 fps. T ex Dragons dogma 2. Men nu verkar det som att det blir 60 fps trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Sa de inte tidigare i år att PS5 Pro inte skulle hjälpa cpu-tunga spel att nå 60 fps. T ex Dragons dogma 2. Men nu verkar det som att det blir 60 fps trots allt.

De menar att det inte blir stabila 60 fps.
Space Marine 2 är också 60fps till det droppar till 30.
Går inte att avgöra på 5 sek klipp.

https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2024-is-dragons-dogm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

De menar att det inte blir stabila 60 fps.
Space Marine 2 är också 60fps till det droppar till 30.
Går inte att avgöra på 5 sek klipp.

https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2024-is-dragons-dogm...

Den där artikeln berör ju inte PS5 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Den där artikeln berör ju inte PS5 Pro.

Nej men det står ju att PS5 är cpu-begränsad och ligger runt 30.
Pro har 10% bättre cpu prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nej men det står ju att PS5 är cpu-begränsad och ligger runt 30.
Pro har 10% bättre cpu prestanda.

Ja. Men tydligen 60 fps på ps5 pro.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

New System Update is screwing up Graphics in Game.
https://www.reddit.com/r/PS5/comments/1ficpjr/new_system_upda...

FINAL FANTASY XVI
Following the recent release of the PlayStation 5 system update, there have been reports of the game crashing and graphical issues.
We are currently working with SIE to investigate, and sincerely apologize for any inconvenience caused.
Please await our further updates.
https://x.com/finalfantasyxvi/status/1835956338180214969

Permalänk
Medlem

Pre-order on PlayStation 5 by October 14th, to receive a 50% pre-order discount!
Note: If you already own Darksiders II Deathinitive Edition on PlayStation 4, you will receive a free upgrade to the PlayStation 5 version when the game launches on October 15th, 2024.
https://thqnordic.com/article/deathinitive-was-not-end-darksi...

Permalänk
Medlem

Kan någon minnas om det var såhär ruskigt dåliga (läs obefintliga) spelsläpp när PS4 Pro kom? Det finns i dagsläget inget som lockar med ps5 pro. Det här känns som om jag skulle uppgradera datorn för lite få extra fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Kan någon minnas om det var såhär ruskigt dåliga (läs obefintliga) spelsläpp när PS4 Pro kom? Det finns i dagsläget inget som lockar med ps5 pro. Det här känns som om jag skulle uppgradera datorn för lite få extra fps

Men det här är inte en ny generation och är tänkt som en uppgradering för bättre prestanda. Det kommer inte släppas PS5 Pro-exklusiva spel. Och spelen som redan finns och kommande titlar kommer ju fungera på den vanliga PS5:an.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk

Äger både Xbox series X och ps5 , har knappt rört xboxet mer än att jag spelat ut halo infinite, hellblade 2, gears 5, är det värt sälja båda konsolerna för att uppgradera sig till endast ps5 PRO?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Äger både Xbox series X och ps5 , har knappt rört xboxet mer än att jag spelat ut halo infinite, hellblade 2, gears 5, är det värt sälja båda konsolerna för att uppgradera sig till endast ps5 PRO?

Xbox har annonserat betydligt fler kommande spel än Sony än så länge, men sen om du vill spela dem...
Pro är egentligen bara mindre blurr i 60fps på PS-exklusiva titlar och något högre framerate i tredje part.... har du inte stört dig på det hittills så.
Om Pro inte låter som ett jetplan och de sänker VRR till 40fps tycker jag det är ett vettigt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Xbox har annonserat betydligt fler kommande spel än Sony än så länge, men sen om du vill spela dem...
Pro är egentligen bara mindre blurr i 60fps på PS-exklusiva titlar och något högre framerate i tredje part.... har du inte stört dig på det hittills så.
Om Pro inte låter som ett jetplan och de sänker VRR till 40fps tycker jag det är ett vettigt köp.

Sänks VRR till 40 fps på Pro? Jag trodde gränsen var 48 fps. Över det så funkar inte VRR. Det betyder ju i praktiken att fler tunga spel blir av med stuttering. Bland annat. VRR på 120hz-tv innebär ju att spelen kan köras på högre grafikinställningar utan defekter. Ett problem har ju varit att VRR vara funkar över 48 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrod23:

Inte chans att denna säljer bra...blir nog som med vision pro och playstation vr2...magplask

Sony räknar med att den kommer sälja bra xD jag hoppas verkligen den floppar med tanke på priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Sänks VRR till 40 fps på Pro? Jag trodde gränsen var 48 fps. Över det så funkar inte VRR. Det betyder ju i praktiken att fler tunga spel blir av med stuttering. Bland annat. VRR på 120hz-tv innebär ju att spelen kan köras på högre grafikinställningar utan defekter. Ett problem har ju varit att VRR vara funkar över 48 fps.

Vissa, typ insomniac, kör dubbel refresh och LFC för att få VRR vid låg fps. Finns absolut ingenting som säger att det kommer ske för fler spel med ps5 pro utan det är ett utvecklarval.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Ja gränsen på PS5 är 48.
Xbox har 40 fps som gräns.
VRR kan man få att fungera ned till 20 fps beroende på hårdvara och skärm.

Permalänk
Medlem

För den som inte löst in Apple TV+, *Erbjudandet gäller till den 22 september 2024
https://www.playstation.com/sv-se/deals/apple-tv-playstation-...

Permalänk
Medlem

Horizon Zero Dawn Remastered
https://www.esrb.org/ratings/40023/horizon-zero-dawn-remaster...

Årets utmärkelse för mest onödiga produktutveckling går igen till Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Horizon Zero Dawn Remastered
https://www.esrb.org/ratings/40023/horizon-zero-dawn-remaster...

Årets utmärkelse för mest onödiga produktutveckling går igen till Sony.

Om uppgraderingen är gratis eller 100 kr som TLOU2/Uncharted är det helt okej enligt mig. Särskilt om det är som Uncharted att man får DLCn när man uppgraderar. Jag är dock inget fan av Horizon spelen så blir nog inget för mig oavsett. Tar de fullpris tror jag inte det kommer sälja något vidare.

Ser nog dock hellre att studion lägger dev tid på nya spel men har de tid över tog nog inte remastern mycket tid.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skaplig skillnad på FF7 Rebirth ändå. Hade Sony visat upp mer av detta (och liknande) i sin presentation så hade nog reaktionerna varit mer positiva.

Visa signatur

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Skaplig skillnad på FF7 Rebirth ändå. Hade Sony visat upp mer av detta (och liknande) i sin presentation så hade nog reaktionerna varit mer positiva.

Har inga större förhoppningar att utvecklare kommer gå tillbaka och patcha spelen med bättre grafik, men det kanske blir en del större titlar (ovan) som får stöd för PSSR.
Faktiskt mer intressant om de ökar visuella effekter/tar bort defekter från FSR.
Alan Wake 2 i 30fps kanske ser bra ut för en gångs skull...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har inga större förhoppningar att utvecklare kommer gå tillbaka och patcha spelen med bättre grafik, men det kanske blir en del större titlar (ovan) som får stöd för PSSR.
Faktiskt mer intressant om de ökar visuella effekter/tar bort defekter från FSR.
Alan Wake 2 i 30fps kanske ser bra ut för en gångs skull...

Är mer optimistisk och tror faktiskt att det kommer bli som på PS4 Pro där många spel patchades.

Visa signatur