Rykte: Playstation 6 kan släppas i två versioner

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Playstation 6 kan släppas i två versioner

Sony tar ett kort från Microsofts spelbok och planerar att släppa två PS6-varianter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har två önskemål isåfall.
Samma cpu och samma ram-minne.

Om series s lärt oss något är det att det inte är en bra idé att snåla på ram-minne.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag har två önskemål isåfall.
Samma cpu och samma ram-minne.

Om series s lärt oss något är det att det inte är en bra idé att snåla på ram-minne.

Sony läser inte här ändå, de har mycket av sin utveckling av PS i Singapore.

Men ja det är på min önskelista också.

Permalänk

De borde släppa PS6 och PS6 Pro samtidigt. Pro för dem som vill spela fidelity mode RT med 60FPS, vanliga PS6 30FPS.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 7 5700X3D Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile Headset: SteelSeries Arctis Nova 7 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte de håller tillbaka generationen som Microsoft gjorde med gimpade Series S.

Visa signatur

12900K | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

De borde släppa PS6 och PS6 Pro samtidigt. Pro för dem som vill spela fidelity mode RT med 60FPS, vanliga PS6 30FPS.

När 75% väljer performance mode så ser jag ingen anledning att i framtiden erbjuda 30fps överhuvudtaget.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att den billigare kan jämföras med Pro på samma sätt som One X jämförs med Series S. One X är då bättre på vissa saker, men Series S har tillexempel en starkare CPU.
Series S var billigare än One X.

Men de kan väl i alla fall inte få för sig att släppa en 1080P(eller lägre) variant 2028?

Permalänk
Medlem

Jag gissar på en PS6 ’series s’ som motsvarar PS5 Pro i prestanda, istället för att fortsätta sälja PS5, och sen en ’pro’ med mer prestanda som är den riktiga PS6, men då kan se sälja den till högre pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag har två önskemål isåfall.
Samma cpu och samma ram-minne.

Om series s lärt oss något är det att det inte är en bra idé att snåla på ram-minne.

Exakt detta.
Men ifall det blir en liknande mindre kraftig version som Series-S så hoppas jag att utvecklare kan skippa att lansera på den konsollen jag menar det ska kanske inte att gå lira ett nytt God of War på den konsollen men att den duger till andra enklare spel.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Sony tar ett kort från Microsofts spelbok och planerar att släppa två PS6-varianter.

Om det är så att tillverkarna fått allt svårare att minska ned produktionskostnaden över tid känns det som ett fullt logiskt steg för att snabbt kunna täcka upp en större del av marknaden. Detta är något som borde välkomnas av de flesta konsumenter.

Permalänk
Medlem

Bara det att folk fortfarande nämner 30-60fps som en måttstock 2024 och framåt !?...

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Hoppas verkligen inte de håller tillbaka generationen som Microsoft gjorde med gimpade Series S.

Fast fördel med formfaktor och pris för den skaran som vill ha det.

Barn bryr sig oftast inte om hög FPS och bästa grafiken och föräldrar vill inte betalat extra tusenlappar för sånt.

Permalänk
Medlem

Jag är egentligen grafiknörd men 60fps är alldeles för bra för att tumma på. 60 fps borde vara standard nu.

Permalänk
Medlem

Såvida inte det ena chipet bara har stöd för högre uppskalning. 16K eller whatever. Så låter det som ett enormt korkat tilltag. Visst, budget-Xbocen står tydligen för 80% av marknaden och tvingar in folk i antingen prenumeration eller dyrare spelköp. Men å andra sidan så har den orsakat rejält mycket problem och dålig PR.

Eller något annat som i princip inte medför merjobb alls för vare sig utvecklare eller påtagliga brister för budgetkonsumenten.

Och i vilket fall. Får de ändå senare för sig att en pro behövs så är det alltså tre olika maskiner i samma generation...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Tror snarare att det lilla chippet är för en portabel Playstation.

Tror de vill ha del av Switch2/Steamdeck/etc kakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

När 75% väljer performance mode så ser jag ingen anledning att i framtiden erbjuda 30fps överhuvudtaget.

"When asked to decide on a mode, players typically choose performance mode about three-quarters of the time," Cerny said in the PS5 Pro reveal video.

Alltid dumt att använda medeltal för att dra slutsatser om specifika fall. Kan ju finnas spel där man hellre tar den bättre grafiken än 60ps, går inte att utläsa från Mark Cernys uttalande. En del spel är ju nere och nosar på 720p med någon kass uppskalare för 60fps. Jag tror jag skulle avstå det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tror snarare att det lilla chippet är för en portabel Playstation.

Tror de vill ha del av Switch2/Steamdeck/etc kakan.

Ingen dum tanke 🧐

Mmm, intresssnt

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

En del spel är ju nere och nosar på 720p med någon kass uppskalare för 60fps. Jag tror jag skulle avstå det.

Ja, det gör jag också, men då avstår jag hellre spelet helt än att spela med 30fps.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

När 75% väljer performance mode så ser jag ingen anledning att i framtiden erbjuda 30fps överhuvudtaget.

Många konsolgamers som spelar story spel i 30FPS för bästa grafiska upplevelsen skulle jag tro. En bra säljtaktik av Sony blir att få många att välja de dyrare alternativet. Exempel 5495kr för bas PS6 30FPS, sen 7495 för PS6 60FPS. Tror många tar de klivet upp då man tänker "äh ska ändå ha den i 5 år".

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 7 5700X3D Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile Headset: SteelSeries Arctis Nova 7 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk

Ja dom kan väl lika gärna släppa PS6. Nuvarande generation känns ju som ett fiasko, är det inte väldigt dåligt med spel på dom?

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

Ja dom kan väl lika gärna släppa PS6. Nuvarande generation känns ju som ett fiasko, är det inte väldigt dåligt med spel på dom?

Och du tror att det blir fler spel om man släpper ny hårdvara?

(det är sant att spelutveckling de senaste åren har havererat rätt mkt, både till höger och vänster och på alla möjliga plattformar. men det är ett mjukvaru(utvecklings)problem, inte ett hårdvaruproblem)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tror snarare att det lilla chippet är för en portabel Playstation.

Tror de vill ha del av Switch2/Steamdeck/etc kakan.

Det vill de säkert. Men är det ens det minsta realistiskt utan krav på dedikerade portabla versioner eller batteritid på 20 minuter?

För nu har de ju dessutom Portalen. Och redan den kommande PS5pro har WiFi7. Den borde rimligtvis också ha bättre videoencoder. Och på de marknader som är relevanta bör nätåtkomst åtminstone inte gå bakåt framöver. Även det kanske inte händer jättemycket på fem år.

Därför rätt skeptisk till att tilltron på nätverksframtiden kommit av sig totalt bara för att några amerikanska Youtubare hade problem att spela i bilen utanför McD liksom.

Den säljer ju bevisligen trots allt bra nog för att den skulle bli inkluderad i 30th-grejen. Men någon rymdgrå VR-hjälm syntes inte till...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Blev Series S sådan succé varför vill Sony göra som MS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Och du tror att det blir fler spel om man släpper ny hårdvara?

(det är sant att spelutveckling de senaste åren har havererat rätt mkt, både till höger och vänster och på alla möjliga plattformar. men det är ett mjukvaru(utvecklings)problem, inte ett hårdvaruproblem)

Nä precis. Eller bättre hårdvara är rentav det som eskalerar budgeten i pengar och tid för mjukvaruprojektet. Så åtminstone på så sätt är det ett hårdvarurelaterat priblem.

Det som eventuellt i hårdvara skulle kunna vända det lite är saker som förenklar. Alltså uppskalning, AI och även rent av RT om det kunde användas fullt ut.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Blev Series S sådan succé varför vill Sony göra som MS?

Försäljningsmässigt är den en relativ framgång. Att den krånglar till saker är det såklart inte.

PS5 (och även Series X) hade ju inledningsvis stora produktions, och med det leveransproblem. Så om det är en situation som verkar trolig igen skulle det såklart kunna vara en anledning till en enklare volymmaskin.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag gissar på en PS6 ’series s’ som motsvarar PS5 Pro i prestanda, istället för att fortsätta sälja PS5, och sen en ’pro’ med mer prestanda som är den riktiga PS6, men då kan se sälja den till högre pris

Exakt min första tanke, det här är ett smidigt sätt att öka priserna lite snyggt på den "riktiga" maskinen...

Men jag hoppas CPU är bättre på "Ps6 Series S" än Ps5 pro isåfall, precis som Xbox Series S var jämfört med One X, allra helst lika bra som Ps6 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Blev Series S sådan succé varför vill Sony göra som MS?

Just nu känns det som att Sony är väldigt sugna på att göra samma misstag som M$ gjorde med Series S.
Märkligt beslut i mina ögon men så är detta bara ett rykte än så länge.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

"When asked to decide on a mode, players typically choose performance mode about three-quarters of the time," Cerny said in the PS5 Pro reveal video.

Alltid dumt att använda medeltal för att dra slutsatser om specifika fall. Kan ju finnas spel där man hellre tar den bättre grafiken än 60ps, går inte att utläsa från Mark Cernys uttalande. En del spel är ju nere och nosar på 720p med någon kass uppskalare för 60fps. Jag tror jag skulle avstå det.

Finns bara 30fps eller om 60fps har för dålig bild så låter jag bli att köpa spelet, men det syns ju inte heller i "statistiken".

Permalänk

Två versioner fungerade ju inte speciellt bra för Microsoft...

Permalänk
Medlem

Kommer bli svårt för föräldrar att köpa en konsol som kostar 15 lax för sina barn så de kan spela spel. Tråkig väg dessa teknikjättar tar.