Helgsnack: Konsolkriget – vilken konsol var egentligen bäst?

Permalänk
Medlem

Har haft alla Nintendo konsoler förutom snes (som jag förövrigt fortfarande har svårt att se charmen för..)
Och jag röstar på Gamecube! Otroligt fin liten konsol med massvis av bra spel som faktiskt åldrats bra! Ännu bättre om man emulerar Gamecube spel och på så vis höjer upplösningen på dom.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk

NES och Nintendo 64 är nog de jag har lagt överlägset flest timmar på i barndomen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har ägt de flesta konsolerna sedan starten med Colecovision.
Och 5 i topp skulle nog se ut som följer:

5 PS1
4 Nes
3 Colecovision
2 Dreamcast
1 Mega Drive m CD

Visa signatur

Zalman i3 Neo (R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Älskar min Series X, men den kommer inte i närheten av Nintendo 64, Nes eller SNES. Även PS2 har jag många härliga spelminnen ifrån

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D - Moderkort: ASUS ProArt B650-Creator - CPU: AMD Ryzen 7800X3D - CPU-kylning: EK-AIO Elite 360 D-RGB - GPU: ASUS Prime, RTX 4070 Super. Minnen: Kingston Fury Beast 32GB @ 6000 MT/s - Lagring: Kingston Fury Renegade 2 TB. PSU: Corsair RM750e

Permalänk

Alla har sin tid och charm. Haft Master system och alla stationära playstation

Måste säga att ps1 nog är starkaste favoriten. Alla jrpg jag har plöjt där. Saknar den tiden, tycker inte jrpg hängt med i utvecklingen efteråt. Gran Turismo, Colin mcrae, Tekken, Iss 98, track and field, körde vi i kompisgänget som tokar. På fotbollsspelet skrev vi tabeller för hand och körde slutspel n.n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Första PS3 varianten, kan spela både PS3, PS2 och PS1 spel.

Wii U hade varit otroligt bra om den hade haft stöd för GameCube spel på skiva, då hade den haft stöd för GameCube, Wii och Wii U spel. Wii U kan moddas så man spelar GameCube spel via .ISO men läsaren klarar inte de mindre skivorna.

Jag har en moddad PS3 fat och en moddad Wii U inkopplad i TVn fortfarande.

Samma här. Om man räknar in moddningsmöjligheter är wii u och första Xbox helt överlägsna. Nu är xboxen i garderoben men använde den långt efter att det slutades producera spel.

I spelväg har jag lagt ner mest tid på N64 men som redan påpekats har den tyvärr åldrats dåligt. Har trots det en fortfarande inkopplad i tv:n (rgb-moddad med retro tink-adapter).

Permalänk
Medlem

Neo Geo.

Ägde ju inte någon då mina föräldrar knappast var stenrika. Men Neo Geo stod för en total kompromisslöshet, kosta vad det kosta ville. Det var en lyx vi vanliga ungar bara kunde drömma om. Fightingspelen var legendariska och spritesen skapta av änglar i himlen. Själv har jag bara ägt två konsoler; NES och SNES. SNES har jag varmast minnen av. Höjdpunkter är Starfox, turtles in time, Contra alien wars, Super metroid och killer instinct. Så fort 3dfx kom så tappade konsolerna sitt syfte i min mening, sedan dess har ju PC sopat mattan hårdvarumässigt med alla konsoler.

Permalänk
Medlem

NES och SNES. Sen blev det PC all the way! Visst har varit inne och nosat lite på konsoller men det ger mig ingenting. Pissiga kontroller och trist.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Tycker själv mega drive var mer imponerande än SNES.
Kronan får nog gå till 360. En chippad sådan med en extra hårddisk var magi. Kunde spela upp filmer och hur mycket spel som helst.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

C64 även om den inte klassas som en renodlad konsoll var det vad den användes som då man bara var 9 år. Hade 8374984 olika spel på 30 stora disketter varav 50 av dessa gick att starta och 10 var någorlunda kul! Bubble Bobble, nån sidescroller rymdpangare vid namn Orion och Boulder Dash gick varmt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriffe:

Samma här. Om man räknar in moddningsmöjligheter är wii u och första Xbox helt överlägsna. Nu är xboxen i garderoben men använde den långt efter att det slutades producera spel.

I spelväg har jag lagt ner mest tid på N64 men som redan påpekats har den tyvärr åldrats dåligt. Har trots det en fortfarande inkopplad i tv:n (rgb-moddad med retro tink-adapter).

Moddad Wii var verkligen en nice grej, tror vi hade 200 spel på en extern hårddisk…

Permalänk
Medlem

Sega Mega Drive och PC Engine är helt klart konsolerna med mest intressanta spel.
Finns inget liknande som Alisia Dragoon, Dynamite Headdy eller Lords of Thunder.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Kan inte utse vilken konsol jag kört som varit objektivt bäst, men den som varit viktigast för mig är nog utan tvekan Xbox 360. Då utgår jag från mängden spel jag spelade på konsolen och hur många timmar jag lagt i de spelen. Det var på 360 jag fick spela bangers och skapat några fantastiska minnen med vänner och bekanta. Och majoriteten av alla spel jag köpte på 360 skaffade jag igen på PC

Permalänk
Medlem

Jag hade bara en enda konsol, en Luxor Fairchild Channel F. Inte så avancerade och roliga spel egentligen men handkontrollern var helt underbar. Annars gillar jag NES och SNES men endast i emulator då handkontrollern till de var något som jag var hemskt obekväm med. C64 är ingen konsol men användes bara till spel, en sådan hade jag på långlån i några år och den gillade jag skarpt. Även där, TAC2 var jag aldrig speciellt bekväm med. Spel gör sig bäst med tangentbord och mus

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Nintendo 64 för min del. Första konsolen med 4 handkontroller där man kunde äga upp polarna i spel som Goldeneye och Mariokart. Sedan var ju mario 64 och zelda ocarina of time några av de bästa och mest revolutionerande spelen som gjorts när de släpptes.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk

Beror ju på vad man räknar som en spelkonsol, jag hade C64C och Amiga 600&1200 vilket jag enbart spelade på, så om jag skulle göra en topp 5 lista så blir det med de inräknade.

1) PS2
2) Amiga 600
3) Commodore 64C
4) PS1
5) NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Beror ju på vad man räknar som en spelkonsol, jag hade C64C och Amiga 600&1200 vilket jag enbart spelade på, så om jag skulle göra en topp 5 lista så blir det med de inräknade.

1) PS2
2) Amiga 600
3) Commodore 64C
4) PS1
5) NES

Varför Amiga 600 istället för 1200 på andra plats?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Varför Amiga 600 istället för 1200 på andra plats?

Har starkare minnen av 600:an faktiskt, kan vara för man satt alltid och lirade Championship Manager med kompisar på den, 1200:an var mer som jag spelade själv.

Permalänk
Medlem

PS1 drog mig tillbaka till konsoler men favoriten är PS2. Den var makalös!

Permalänk
Medlem

Har mest nostalgikänslor kring NES så det får nog bli det. På andraplats kommer Gameboy.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz