Året var 2006 – det kortlivade formatkriget inleds

Permalänk
Medlem

Köpte faktiskt nyligen en ny Panasonic DP-UB150 UHD-Blu-Ray spelare från en outlet försäljning då jag gillar att ha filmer på fysiskt format eftersom de rätt som vad det är försvinner från streamingtjänster. Nedsatt från 2995kr till 1000kr så var det ett rätt ok köp. Att den har släde och inte slot in ser jag också som en fördel när det gäller risken att råka repa skivan.

Nackdelen är dock att den enkla spelaren saknar Dolby Vision Hdr utan bara har Hdr10+ vilket väl var anledningen till att den var billig.

Men den klarar Blu-Ray 3D skivor som jag har en del av och kan visa på min Lg 4k tv med passiv 3D där även glasögon hemtagna från biografen fungerar(om de är för rätt system av de två som biograferna använder)

Gamla Dvd fixar spelaren givetvis med och uppskalaren till 4k av Dvd verkar bättre än hos min nu rätt gamla 4k tv som jag också har kvar därför att nya tv saknar 3D. Just för att det är en 4k tv så blir 3D i FHD dvs samma som på bioduken till skillnad från äldre passiva 3D tv som bara klarar 720P vid 3D.

Men då min Xbox One S jag använt hittills som spelare börjar bli gammal så kändes det bra att nu ha en dedikerad UHD Blu-Ray spelare då jag har en samling sådana filmer. Köper helst 4k skivor när man har 4k tv.

Visst är det en nackdel att den bara har Hdr10 men de flesta UHD 4k filmerna jag har är ju Hdr10 och skulle jag köpa modellen ovanför som också har Dolby Vision Hdr så hade den hamnat runt 4-5 tusen kr och det tycker jag inte det är värt merkostnaden.

Den här enklare spelaren gör sitt jobb och hade också en smart finess till min 4k datorskärm när jag provade den mot den skärmen som saknar Hdr, en Hdr Dynamic conversion där man kan dra i ett reglage för att välja om man vill ha en mörkare bild eller ljusare bild när den försöker göra någon sorts enklare Hdr på skärmar som saknar det. Funkar faktiskt hyffsat på datorskärmen som ändå klarar rätt hög ljusstyrka trots att den inte har riktig Hdr. Dessutom klarar 4k Philips datorskärmen av att ta emot och visa 24P vilket inte många datorskärmar gör men det är nog ett arv av att philips sysslat mycket med tv-apparater.

Helt klart är UHD spelaren värd den tusenlappen tycker jag och blev ändå positivt överraskad av den, dock för ordinarie pris så hade jag tagit en dyrare och bättre modell fast för en tusing var det inget att tveka på.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av anon75480:

Men ändå intressant, så du säger att vc-1 och avc stödet var ett senare tillägg? För jag var ändå en ganska tidigt adopter och jag vill minnas att jag hade en mix av mpeg2, vc-1 och avc redan från början (2006ish?).

Vad jag vet så var alla tre codecs tillgängliga från start på båda formaten. Disney släppte sina första titlar med AVC runt augusti 2006 (Vilddjuren om jag inte minns fel) men även vissa i MPEG-2 såsom Dinosaurier.

Och som du är inne på så var VC-1 dominerande på HD-DVD. Alla Universals och Warners utgåvor använde det som codec, och de gjorde detsamma även på Blu-Ray under lång tid. Det var främst Paramount som fick till AVC på HD-DVD, och vissa av de titlarna fick MPEG-2 på Blu-Ray vid samma tidpunkt. Shooter är ett sådant exempel.

Permalänk
Medlem

Som en som var tekniskt medveten på den tiden

Så var jag hyfsat orolig att HD-DVD skulle vinna eftersom det var ett objektivt sämre format.
Otroligt nöjd så här 25 år senare att "rätt format vann!" (i sann melodifestivalanda)

Kul artikel swec, tack

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Känns som hundra år sedan man ploppade i en skiva för att titta på film.😳

Jag går gärna tillbaka dit så jag kan välja själv vad jag vill se. Streamingtjänsterna plockar ju bort filmer efter ett tag, om de överhuvudtaget har dem.

Permalänk

DVD audio och SACD någon?

Permalänk
Medlem

Min hemmabio matas helst med fysiskt media.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Min hemmabio matas helst med fysiskt media.

Samma här, föredrar Atmos å DTS:X på Blu ray.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

tycker fortfarande att en 4k bluray är överlägsen i både bild och ljud än någon stream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

DVD audio och SACD någon?

Kör båda delarna + Blu-Ray Audio samt vanlig CD och det är musiken som är viktig och det är bara att köpa den på det formatet som finns. SACD och Blu-Ray Audio ligger bäst till i min anläggning.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Samma här, föredrar Atmos å DTS:X på Blu ray.

Personligen har jag inte Atmos eller X. Fortfarande Dolby TrueHD och DTS-HD MA för mig. Men är ändå fysiskt som är den primära källan.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananböj:

tycker fortfarande att en 4k bluray är överlägsen i både bild och ljud än någon stream.

Intressant. Igår började jag ännu en gång kolla på Matrix Reloaded. Jag streamar. Det är Remux, HEVC, Atmos och HDR (81GB fil). Du skulle alltså lätt kunna skilja mellan min streamade video och din fysiska i ett blindtest? Väldigt imponerande.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Bör väl poängteras att även hd-dvd hade stöd för mpeg2 och även vc-1, och om jag inte minns fel så var vc-1 väldigt vanligt, mer så än avc, det var det iof på bluray på den tiden också.

Men ändå intressant, så du säger att vc-1 och avc stödet var ett senare tillägg? För jag var ändå en ganska tidigt adopter och jag vill minnas att jag hade en mix av mpeg2, vc-1 och avc redan från början (2006ish?).

Vid lansering så hade Bluray stöd för AVC (och VC1) dag 1. Jag talar om utvecklingsfasen. Och visst hade HD-DVD också stöd för MPEG-2, det fungerade ju som sagt att knö in en tvåtimmars film t.o.m. på en vanlig DVD. I slutet av utvecklingen pågick det en tävlan om att vinna över filmbolagen, så allt som något av bolagen ville ha lades snabbt in i bägge standarderna.

VC1 är ett annat format med lustig historia. På det sena 90-talet tyckte MS att de skulle bestämma allt, inklusive videoformat. När MPEG hade andra idéer, som att välja det som fungerade istället för vad MS ville, gnällde de ett tag och släppte sin egen ofärdiga version av MPEG4 ASP fast med sin egen container och andra dumheter. Efter ett tag kom de tillbaka med ett nytt video-format, VC1, som skulle vara nästan lika bra som AVC fast gratis. Så snart de släppte det, kom dock en hel massa företag fram och meddelade att VC1 inkräktade på deras patent, men att MS kunde få licensiera dem på samma villkor som AVC. Ganska snart var det MS som fick betala en massa avgifter för sitt eget gratis-format, och intresset dog över en natt. Utan MS att pusha för VC1 blev det utkonkurrerat av AVC.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Intressant. Igår började jag ännu en gång kolla på Matrix Reloaded. Jag streamar. Det är Remux, HEVC, Atmos och HDR (81GB fil). Du skulle alltså lätt kunna skilja mellan min streamade video och din fysiska i ett blindtest? Väldigt imponerande.

Jag gav upp om fysisk uhd när iTunes uppgraderade LoTR till 4K, jag såg personligen ingen skillnad mellan skiva och streaming längre då. Så nu använder jag fysiska skivor till äldre filmer/serier som inte finns som streaming så blir nästan bara dvd... vackert är det ju inte tyvärr.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Jag gav upp om fysisk uhd när iTunes uppgraderade LoTR till 4K, jag såg personligen ingen skillnad mellan skiva och streaming längre då. Så nu använder jag fysiska skivor till äldre filmer/serier som inte finns som streaming så blir nästan bara dvd... vackert är det ju inte tyvärr.

LoTR är ett praktexempel på vad jag skrev om i mitt tidigare inlägg. Brusreduseringen och den rätt mjuka bilden som används där gör dom extremt lättkomprimerade, jag har själv rippat dessa från disk, och det löjligt vad låg bandbredd dessa kommer undan med, att dom ser mer eller mindre lika ut på Itunes förvånar mig inte alls.

Som nämnt tidigare är det just filmbrus som är streamings akilleshäl, och likt vanliga bluray, något som bluray är ohotad kung på när det kommer till hemmakonsumption. Är ju också därför det jobbas en del på film grain synthesis, som t ex finns för AV1 (används dock i princip inte), tror det även har implementerats för VCC.

Permalänk
Skrivet av frong:

Nu vet inte vart du streamar det ifrån, men om det ex från Netflix så säger jag JA! på det, dvs ”vanlig” streaming tjänst.

Om du har rippat av din egen blu-ray skiva och sitter och tittar på det från din media server nja.. beror på då. det är INTE vad som menas när man säger streama

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bananböj:

Nu vet inte vart du streamar det ifrån, men om det ex från Netflix så säger jag JA! på det, dvs ”vanlig” streaming tjänst som menas när man säger streaming

Det "streamas" alltså en kopia av uhd blurayen (remux), från t ex en lokal NAS. Och det är väl inte mycket att diskutera om att det är identisk kvalitet mot "bluray" - men det är också en jälva medveten feltolkning/märkning av ord så inte mycket att argumentera om.

Permalänk
Medlem

Största nackdelen är att skillnaden mellan dvd och bluray/hd-dvd är inte lika stort som mellan dvd och vhs. Sen kan det vara viss förvirring där man tror att dvd inte fungerar i bluray spelare och utbudet av bluray är inte lika stort som dvd.

Ovanpå detta har nästan alla hushåll haft eller har en dvd spelare. Varför då köpa dyr produkt där också filmerna är rejält mycket dyrare.

Sen att dvd spelare nästan skänks bort med tven gör det inte bättre för bluray. Har inte också bluray spelare slutat tillverkas?

Vissa filmer som förts över till bluray har rent av varit sämre kvalitet än motsvarande dvd. Den spelare jag köpte i runt 2011 behövde uppdateras redan ur kartong. Har inte sett eller hört liknande krav för DVD.

Så när vissa filmer inte fungerar så måste man köpa ny? Bara för den inte fick mer än en uppdatering.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av anon75480:

Det "streamas" alltså en kopia av uhd blurayen (remux), från t ex en lokal NAS. Och det är väl inte mycket att diskutera om att det är identisk kvalitet mot "bluray" - men det är också en jälva medveten feltolkning/märkning av ord så inte mycket att argumentera om.

är inte upp till mig håll koll på vad exakt remus betyder inte häller intresserad vad som menas. utan det får för tydligas isåfall.. har man gjort en lokal kopia som sen tittas på från sin lokala media server/spelare så behöver det inte vara någon skillnad.. men kan vara det.

Skrivet av Broken-arrow:

Största nackdelen är att skillnaden mellan dvd och bluray/hd-dvd är inte lika stort som mellan dvd och vhs. Sen kan det vara viss förvirring där man tror att dvd inte fungerar i bluray spelare och utbudet av bluray är inte lika stort som dvd.

Ovanpå detta har nästan alla hushåll haft eller har en dvd spelare. Varför då köpa dyr produkt där också filmerna är rejält mycket dyrare.

Sen att dvd spelare nästan skänks bort med tven gör det inte bättre för bluray. Har inte också bluray spelare slutat tillverkas?

Vissa filmer som förts över till bluray har rent av varit sämre kvalitet än motsvarande dvd. Den spelare jag köpte i runt 2011 behövde uppdateras redan ur kartong. Har inte sett eller hört liknande krav för DVD.

Så när vissa filmer inte fungerar så måste man köpa ny? Bara för den inte fick mer än en uppdatering.

Streamar du det över nätet så kommer du ha en skillnad och man kan se det. Har jag det på bluray disk hemma så föredrar jag det alla gånger! .Har jag det inte så finns stream såklart.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Broken-arrow:

Delar inte din uppfattning om kvalitetsskillnaden. Skillnaden mellan DVD och Blu-Ray är oftast mycket påtaglig, i synnerhet idag när i princip ingen optimering görs för DVD. Allt går på autopilot. Många tidiga Blu-Rayfilmer hade dock rätt soft bild och då kunde skillnaden vara mer marginell, även om man fortfarande slapp många problem som DVD for med.

Skrivet av Broken-arrow:

Den spelare jag köpte i runt 2011 behövde uppdateras redan ur kartong. Har inte sett eller hört liknande krav för DVD.

Vad var det för spelare och vilka fel uppstod?

Spelkonsoler behöver uppdateras med nya krypteringsnycklar, men jag har aldrig varit med om att en dedikerad Blu-Rayspelare måste ha en uppdatering för att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

men jag har aldrig varit med om att en dedikerad Blu-Rayspelare måste ha en uppdatering för att fungera.

Jag vill minnas att jag fick uppdatera min första Blurray-spelare för att den skulle kunna spela en del filmer. Jag köpte både HD-DVD och Blurray direkt vid introduktionen och det var en del barnsjukdomar helt klart.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft en HD-DVD eller en Blu-ray skiva i hela mitt liv, antagligen då jag fortfarande hade videoband striden i färskt minne med alla dom format som Betamax, VHS, Video8 (Hi8), Video 2000. Där blev VHS det vanliga men ändå kunde man råka ut för konstigheter i kompatibilitet, då på hemmainspelningar. Det minst spridda formatet Video8 gav överlägsen kvalitet, när det fungerade.

Att Philips lite senare kom med en Laserdisc som var rätt dyr överlag, gjorde att jag valde att helt hålla mig borta i striden tills det lugnat sig. Varvid inget behov infann sig, för min del...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Delar inte din uppfattning om kvalitetsskillnaden. Skillnaden mellan DVD och Blu-Ray är oftast mycket påtaglig, i synnerhet idag när i princip ingen optimering görs för DVD. Allt går på autopilot. Många tidiga Blu-Rayfilmer hade dock rätt soft bild och då kunde skillnaden vara mer marginell, även om man fortfarande slapp många problem som DVD for med.

Vad var det för spelare och vilka fel uppstod?

Spelkonsoler behöver uppdateras med nya krypteringsnycklar, men jag har aldrig varit med om att en dedikerad Blu-Rayspelare måste ha en uppdatering för att fungera.

Har som sagt inget problem med bättre upplösning och kvaliteten. Men DVD i många fall helt okej jämfört med vhs där kvaliteten blev sämre över tid.

Om man inte jämför båda formaten sida vid sida. Är dvd duglig, samt har aldrig fått problem med DVD. Blu-ray däremot i alla fall början så fick man stå ut med slöa menyer och mer reklam än på DVD. Spola framåt är ingen hit heller och kunde blockeras under reklam inslag.

Men var ju flera år sen jag köpte en blu-ray, ironisk nog har jag köpt filmer på dvd även efter blu-ray intåg och trots man har möjlighet att spela upp dessa. Just för pris och filmerna jag ville ha inte fanns på blu-ray (hade inte blivit mycket bättre ändå).

Var en Panasonic, kommer inte ihåg modell och hade en fläkt. Men behövde nya drm nycklar. Annars fungerade inte de nyanserade filmerna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Min fysiska digitala oas i London...en av få ställen med tusentals obskyra filmer tillgängliga att köpa fysiskt exemplar av. Väl värt ett besök om ni är i Soho.

https://www.fopp.com/stores/london/

VHS/Betamax/Video2000 - fantastiskt att kunna hyra film i slutet av 70-talet. Mitt VHS exemplar av Aliens gick varmt under fler år.

S-VHS - här gick upplösningen från 240 linjers VHS till 400 (har jag för mig) vilket var ett jättesteg. Tror jag hade en JVC för 6000 kr 1988/89 med en 28" tjock TV med stereohögtalare.

Laserdisc - imponerande ljud och bild men lite svårtillgängligt i Sverige. Har för mig att ljudformatet ofta hette AC3 vilket var Dolby Digital...vilket i sig var stor skillnad från de brusiga VHS-banden. Hade aldrig någon egen Laserdisc-spelare men var nära att köpa flera gånger.

DVD - 576 linjers upplösning..här snackar vi wow men det var tyvärr problem med att filmbolagen begränsade möjligheten att spela upp filmer från andra regioner (hur tossigt som helst). Lösning var min Denon DVD-3000 från 1999 som med inmatning av koder bytte region från reg 2 Europa till reg 1 US osv. Man fick betala exrta för att kunna byta region. Disney filmer kostade lätt 350 kr/film då. I Stockholm kunde man byta in filmer och lägga mellanskillnaden, men billigt var det inte.

Bluray - även om en del säger att de inte tycker det är stor skillnad så har de fel...har man tillräckligt högupplöst bild och rätt ljudanläggning så är det ljusårs skillnad mellan DVD och Bluray. På en 21" tjock-TV med monohögtalare så är det så klart ingen skillnad men kör samma film på DVD och Bluray på en modern OLED 55" TV och med flerkanalsljudlimpa så märker man stor skillnad.

4K - plötsligt dök det upp ännu ett bildformat...och det med ännu vassare bild och ljud...helt amazing med rätt kringutrustning. Atmos blev mer vanligt.

Alla streamingtjänster bleknar i jämförelse med en äkta 4K UHD Bluray med sin klart mindre komprimerade ljudbild. Tro inte att 5-kanalsljud via streamingtjänst ens KAN jämföras med ljudet på skiva. Kolla hur mycket data som måste buffras för att ens komma nära det som ligger lagrat på en fysisk skiva. I framtiden kommer det jämna ut sig MEN om streamingtjänsterna redan idag stressat frågar om man fortfarande tittar (tryck på en knapp) så tror jag inte de är så intresserade av att öka varje kunds möjliga bandbredd så mycket så det kommer motsvara behovet för den data som finns på en skiva.

En kul betraktelse:

1975-1987 VHS - ofta med mono tjock TV

1988-1997(?) S-VHS - ofta med stereo tjock TV

1990-1997(?) Laserdisc med tjock TV eller CRT-projj

1998- DVD - tjock TV 32" med 5 högtalare följt av energikrävande plasma TV 46" för svärtans skull. (har fortfarande kvar en som funkar) Kamp mellan Dolby Digital vs DTS. CRT var fortfarande kung men LCD-projjar började bli populära runt 2000.

2007- Bluray - 7-kanalsljud och nya ljudformat till platt LCD-TV. Har för mig att min första Blurayspelare var 2007 men kan ha varit året innan. Många byten av förstärkare genom åren för att hänga med i ljudutvecklingen...blev dyrt...

2017(?) 4K Bluray - 7-kanal Atmos standard till platt 4K LED/OLED TV (eller 4K projj). Inte mycket nytt har hänt ljudmässigt sedan 2017/2018 vilket är bra för plånboken.

Kan just nu inte se att något nytt revolutionerande ljud/bild-format så vi kanske nått så långt vi kan just nu, eller?

De som nördar ner sig på extrem nivå kör med två subbar, kanske en buttkicker monterad på soffan, 4-6 Atmos högtalare samt 7 högtalare runt om (frontar, center, surround, bakre surround). Mer än så är svårt att klämma in i en liten salong. Väldigt få anläggningar har mer än 11.2 kanals ljudsystem kopplat till 4K bild via OLED eller laser projj.

Det lär garanterat aldrig komma en fysisk efterföljare till 4K UHD BLuray för till slut kommer streamingtjänsterna blir ännu bättre men tyvärr kommer de flesta inte märka att man tappar kvalitet i ljudet när det inte längre finns något alternativ så då får det bli "good enough".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kunde man verkligen det? 🤔

Det riktigt galna är ju att DVD fortfarande är så populärt att filmer och TV-serier alltjämt släpps på formatet. Jag gråter varje gång jag tänker på vilka vansinniga mängder plast som används till att distribuera innehåll i 20 år gammal skitkvalitet.

Märkligt uttalande. Bildkvalitetén på DVD är så klart lägre än annat som finns idag men tro inte att ljudet från en 20 år gammal DVD är sämre än det superkomprimerade ljudet från streamingtjänsterna för då har du inte lyssnat.

Ta vilken DTS/DD utgåva på DVD från 1997 så kan du med all sannolikhet inte säga att Netflix/Viaplay/Prime/Max/Disney mm garanterat har bättre ljud...nej för det har de oftast inte då de måste komprimera hårdare för att så många som möjligt ska kunna buffra deras innehåll inom rimlig tid. Det är lättare att visa en bra bild för det kräver inte så mkt data men ljud kräver mkt mera data för att ge god kvalitet.

Det är inte galet att det släpps DVD fortfarande, utbud och efterfrågan du vet. Om det inte såldes skulle det inte tillverkas. I många hushåll finns det en DVD-spelare men många äldre har inte alls lika många streamingtjänster som du kanske har. Visste du att 20% av alla över 75 fortfarande inte ens använder dator eller har internet? De har kanske en DVD som de köpte för 20 år sedan och varför inte använda den så länge den funkar?

Jag tror inte att det är "vansinniga mängder plast" som används för om du tittar på försäljningsstatistiken så är dagens "plastanvändning" för DVD-skivor kanske 1-5% av vad det var för 10-15 år sedan. Var kommer då de "vansinniga mängderna plast" ifrån i så fall som du refererar till?

Du gråter över den plast som behövs för att tillverka cd-skivor men du gråter tydligen inte över den olja som används för att tillverka nya LP-skivor (som du borde veta är trendigt bland yngre igen). Vinylskivor tillverkas oftast av PVC, Polyvinylklorid. Det går åt ett oljefat (159 liter råolja) till att pressa 50 LP-skivor. Är det bättre än den plast du gråter över?

Vet du ens att de flesta cd-skivor återanvänds under väldigt lång tid? Jag har DVD-skivor (av plast) från 1997 som jag fortfarande tittar på efter 27 år...jag har cd-skivor (av plast) från 80-talet som jag fortfarande lyssnar på efter 40 år och jag har vinylskivor från 60-talet som jag fortfarande lyssnar på efter +60 år. Det kallar jag i alla fall för återvinning.

Kläder säljs igen och igen hos Myrorna...vinylskivorna säljs igen och igen hos Myrorna...DVD-skivorna säljs igen och igen hos Myrorna...vad är skillnaden?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av GinTonic:

Märkligt uttalande. Bildkvalitetén på DVD är så klart lägre än annat som finns idag men tro inte att ljudet från en 20 år gammal DVD är sämre än det superkomprimerade ljudet från streamingtjänsterna för då har du inte lyssnat.

Ta vilken DTS/DD utgåva på DVD från 1997 så kan du med all sannolikhet inte säga att Netflix/Viaplay/Prime/Max/Disney mm garanterat har bättre ljud...nej för det har de oftast inte då de måste komprimera hårdare för att så många som möjligt ska kunna buffra deras innehåll inom rimlig tid. Det är lättare att visa en bra bild för det kräver inte så mkt data men ljud kräver mkt mera data för att ge god kvalitet.

Det är inte galet att det släpps DVD fortfarande, utbud och efterfrågan du vet. Om det inte såldes skulle det inte tillverkas. I många hushåll finns det en DVD-spelare men många äldre har inte alls lika många streamingtjänster som du kanske har. Visste du att 20% av alla över 75 fortfarande inte ens använder dator eller har internet? De har kanske en DVD som de köpte för 20 år sedan och varför inte använda den så länge den funkar?

Jag menade just kvaliteten på bilden, inte ljudet.

Tolkar ditt inlägg som att du tolkade mitt inlägg som att DVD är dåligt och streamingtjänster bra, men det var inte alls vad jag menade. Jag har aldrig haft någon streamingtjänst, men har däremot några dussin filmer och serier på Blu‑ray.

Citat:

Jag tror inte att det är "vansinniga mängder plast" som används för om du tittar på försäljningsstatistiken så är dagens "plastanvändning" för DVD-skivor kanske 1-5% av vad det var för 10-15 år sedan. Var kommer då de "vansinniga mängderna plast" ifrån i så fall som du refererar till?

Nähä. Och jag tror att det är vansinniga mängder plast. Vem har rätt?

När jag skrev det gick jag på magkänsla baserat på alla hyllmeter DVD-filmer jag ser i affärer jag besöker, men eftersom du frågar refererar jag mer specifikt till de i storleksordningen 100 miljoner DVD:er som säljs årligen, och då särskilt fodralen som de kommer i. Kan en skiva med fodral väga 80 gram? Det blir 8 000 ton per år. Frågan är då om "vansinniga mängder" är tillräckligt väldefinierat … ツ

Citat:

Du gråter över den plast som behövs för att tillverka cd-skivor men du gråter tydligen inte över den olja som används för att tillverka nya LP-skivor (som du borde veta är trendigt bland yngre igen). Vinylskivor tillverkas oftast av PVC, Polyvinylklorid. Det går åt ett oljefat (159 liter råolja) till att pressa 50 LP-skivor. Är det bättre än den plast du gråter över?

Här tappar du mig tyvärr. Kan inte minnas att jag uttalat mig om vinylskivor överhuvudtaget.

Citat:

Vet du ens att de flesta cd-skivor återanvänds under väldigt lång tid? Jag har DVD-skivor (av plast) från 1997 som jag fortfarande tittar på efter 27 år...jag har cd-skivor (av plast) från 80-talet som jag fortfarande lyssnar på efter 40 år och jag har vinylskivor från 60-talet som jag fortfarande lyssnar på efter +60 år. Det kallar jag i alla fall för återvinning.

Kläder säljs igen och igen hos Myrorna...vinylskivorna säljs igen och igen hos Myrorna...DVD-skivorna säljs igen och igen hos Myrorna...vad är skillnaden?

Kul att du ännu har glädje av dina gamla filmer! Det förändrar emellertid inte min åsikt att om man ska tillverka nya plastskivor med tillhörande plastfodral för att släppa nya filmer idag så borde man åtminstone göra det i bra kvalitet (dvs Blu‑ray).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det riktigt galna är ju att DVD fortfarande är så populärt att filmer och TV-serier alltjämt släpps på formatet. Jag gråter varje gång jag tänker på vilka vansinniga mängder plast som används till att distribuera innehåll i 20 år gammal skitkvalitet.

Detta är så frustrerande för någon som försöker bygga en fysisk samling igen.

Serier släpps ofta bara 1-3 första säsongerna på bluray sedan slutar dom trycka några säsonger alls för att när serien är över och har gått 6-8 säsonger bara släppa ett dvd-set med "complete series",

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Är det mest av nostalgiska skäl man kollar på film med skivor idag?
Det är ju miljoner gånger bättre att ha sin samling på nätverket med NAS och köra PLEX?
Man får bra översikt, kan lägga betyg, kolla skådisar... ja... allt, och det sköter ju sig självt.

Permalänk
Medlem

Hittade just en Bluray spelare med en 20-30 filmer idagarna som ja skall installera i lägenheten ja skall flytta till hade glömt ja hade kvar den!

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Blu-ray är fantastiskt, tråkigt att det börjar bli svårare att få tag på med nya filmer.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

För en som börjar bli rejält trött på alla streamingtjänster och deras konstanta höjningar, urbota nya usla innehåll samt deras förmåga att ta bort innehåll man tänkt se när man har tid.

Vart köper man billigast Bluray och vad för spelare ska man köpa? Behöver ingen dyr sak, men ska gå att koppla Sonos-bar till den.