Köpte faktiskt nyligen en ny Panasonic DP-UB150 UHD-Blu-Ray spelare från en outlet försäljning då jag gillar att ha filmer på fysiskt format eftersom de rätt som vad det är försvinner från streamingtjänster. Nedsatt från 2995kr till 1000kr så var det ett rätt ok köp. Att den har släde och inte slot in ser jag också som en fördel när det gäller risken att råka repa skivan.
Nackdelen är dock att den enkla spelaren saknar Dolby Vision Hdr utan bara har Hdr10+ vilket väl var anledningen till att den var billig.
Men den klarar Blu-Ray 3D skivor som jag har en del av och kan visa på min Lg 4k tv med passiv 3D där även glasögon hemtagna från biografen fungerar(om de är för rätt system av de två som biograferna använder)
Gamla Dvd fixar spelaren givetvis med och uppskalaren till 4k av Dvd verkar bättre än hos min nu rätt gamla 4k tv som jag också har kvar därför att nya tv saknar 3D. Just för att det är en 4k tv så blir 3D i FHD dvs samma som på bioduken till skillnad från äldre passiva 3D tv som bara klarar 720P vid 3D.
Men då min Xbox One S jag använt hittills som spelare börjar bli gammal så kändes det bra att nu ha en dedikerad UHD Blu-Ray spelare då jag har en samling sådana filmer. Köper helst 4k skivor när man har 4k tv.
Visst är det en nackdel att den bara har Hdr10 men de flesta UHD 4k filmerna jag har är ju Hdr10 och skulle jag köpa modellen ovanför som också har Dolby Vision Hdr så hade den hamnat runt 4-5 tusen kr och det tycker jag inte det är värt merkostnaden.
Den här enklare spelaren gör sitt jobb och hade också en smart finess till min 4k datorskärm när jag provade den mot den skärmen som saknar Hdr, en Hdr Dynamic conversion där man kan dra i ett reglage för att välja om man vill ha en mörkare bild eller ljusare bild när den försöker göra någon sorts enklare Hdr på skärmar som saknar det. Funkar faktiskt hyffsat på datorskärmen som ändå klarar rätt hög ljusstyrka trots att den inte har riktig Hdr. Dessutom klarar 4k Philips datorskärmen av att ta emot och visa 24P vilket inte många datorskärmar gör men det är nog ett arv av att philips sysslat mycket med tv-apparater.
Helt klart är UHD spelaren värd den tusenlappen tycker jag och blev ändå positivt överraskad av den, dock för ordinarie pris så hade jag tagit en dyrare och bättre modell fast för en tusing var det inget att tveka på.