Frisktandvård, är det värt det?

Permalänk
Medlem

Frisktandvård, är det värt det?

Har haft Frisktandvård sedan det infördes men börjar ifrågasätta värdet i att ha det. Befinner mig just nu i grupp 3 (har hoppat mellan grupp 2 och 3) och förutom en utdragen visdomstand för många år sedan (som resulterade i en nervskada) så har inget annat gjorts utöver regelbundna kontroller och borttagning av tandsten. Hade väl nått hål som barn men minns knappt var eller i vilken ålder, inget som vuxen.
Kan läsa i senaste journalen att "kavitet i tand på grund av primärkaries" och "viss kariesaktivitet" förekommer. Inget gjordes vid besöket förutom sedvanlig tandstensborttagning och revision om 24 månader. För det ska jag nu betala 1995 kr/år eller om det är 1695 kr/år med allmänna tandvårdsbidraget.

Börjar fundera på vad en tandutdragning eller lagning skulle kosta om man istället betalade om det skulle uppstå i framtiden. För kallelse får jag vartannat år och just nu känns det som att det är det jag betalar frisktandvården för. Är det rimligt? Under pandemin dröjde det hela 3 år men det var mitt eget beslut och det hade inte hänt nått då heller.

Hur gör ni andra? Kanske värt att fråga om ni är låg-, medel- eller höginkomsttagare samtidigt då det kanske påverkar ert svar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sweuser:

Har haft Frisktandvård sedan det infördes men börjar ifrågasätta värdet i att ha det. Befinner mig just nu i grupp 3 (har hoppat mellan grupp 2 och 3) och förutom en utdragen visdomstand för många år sedan (som resulterade i en nervskada) så har inget annat gjorts utöver regelbundna kontroller och borttagning av tandsten. Hade väl nått hål som barn men minns knappt var eller i vilken ålder, inget som vuxen.
Kan läsa i senaste journalen att "kavitet i tand på grund av primärkaries" och "viss kariesaktivitet" förekommer. Inget gjordes vid besöket förutom sedvanlig tandstensborttagning och revision om 24 månader. För det ska jag nu betala 1995 kr/år eller om det är 1695 kr/år med allmänna tandvårdsbidraget.

Börjar fundera på vad en tandutdragning eller lagning skulle kosta om man istället betalade om det skulle uppstå i framtiden. För kallelse får jag vartannat år och just nu känns det som att det är det jag betalar frisktandvården för. Är det rimligt? Under pandemin dröjde det hela 3 år men det var mitt eget beslut och det hade inte hänt nått då heller.

Hur gör ni andra? Kanske värt att fråga om ni är låg-, medel- eller höginkomsttagare samtidigt då det kanske påverkar ert svar.

Tycker det är svårt att inte motivera frisktandvårdsavtal då det är så pass mycket dyrare om man behöver göra något. Sedan kan man ju skita i det helt om man aldrig behöver göra något hos tandläkaren. Själv behöver jag krafsa ut lite tandsten var 18-24 månad men annars aldrig några hål. Däremot fick jag akuttid och titt på en tand efter kraftiga ilningar förra året. Det hade ju käkat upp alla besparingar snabbt.

Notera även att det inte är fastställda tandvårdspriser i Sverige utan det kan kosta vilt skilt på olika kliniker. Så det kan vara lönt att shoppa runt om man inte ska ha avtal.

Jag är i grupp två och betalar 960 kr/år med tandvårdsbidraget i Västra Götalands-regionen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag hade friskvårdsavtal med Region Västerbotten tills de började säga upp alla avtal på grund av personalbrist. 90kr/mån för kontroll vartannat år inklusive åtgärder är ett bra ekonomiskt upplägg utöver att det är en trygghet. Jämför det med att behöva betala för samma vård varje gång du har behov.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tycker det är svårt att inte motivera frisktandvårdsavtal då det är så pass mycket dyrare om man behöver göra något. Sedan kan man ju skita i det helt om man aldrig behöver göra något hos tandläkaren. Själv behöver jag krafsa ut lite tandsten var 18-24 månad men annars aldrig några hål. Däremot fick jag akuttid och titt på en tand efter kraftiga ilningar förra året. Det hade ju käkat upp alla besparingar snabbt.

Notera även att det inte är fastställda tandvårdspriser i Sverige utan det kan kosta vilt skilt på olika kliniker. Så det kan vara lönt att shoppa runt om man inte ska ha avtal.

Jag är i grupp två och betalar 960 kr/år med tandvårdsbidraget i Västra Götalands-regionen.

Har ungefär samma situation. Under 10 år kanske jag har haft 1 akutbesök. Annars bara regelbundna undersökningar och krafsa bort tandsten med 18-24 månaders mellanrum.

Är du under eller över 30? Här kostar grupp två 1200 kr/år med tandvårdsbidrag för 30+ och 900 kr/år för personer under 30.

Kan hålla med om att det inte är stora pengar, men jag börjar ändå fundera på om jag verkligen tjänar på det. Om jag istället sparar samma summa alla dessa år kanske nått akutbesök eller utdragning/lagning täcks med råge. Jag är inte en person som normalt sätt betalar för att jag inte kan spara pengar själv, ändå har jag gått på det här med frisktandvård. Överskattar jag vad det kostar att dra ut tänder och operera eller är det verkligen så hutlöst dyrt att man inte kan spara till det?

Ja, att hålla koll på tandvårdspriser vore smart. Sitter precis och kollar prislistan för min region där de uppger referenspris kontra pris.

Stavfel.
Permalänk
Medlem

För mig som hade / har haft mycket problem med tänderna så är det absolut värt det. Har man inte haft så mycket problem så kan man kanske chansa med att inte ha det.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Jag hade friskvårdsavtal med Region Västerbotten tills de började säga upp alla avtal på grund av personalbrist. 90kr/mån för kontroll vartannat år inklusive åtgärder är ett bra ekonomiskt upplägg utöver att det är en trygghet. Jämför det med att behöva betala för samma vård varje gång du har behov.

En basundersökning av tandläkare kostar 970 kr i min region. Det innebär ju en besparing på 3020 kr om jag går dit var 24:e månad. Har dessutom inte blivit undersökt av tandläkare senaste gångerna utan tandhygienist. Fast visst, man slipper oroa sig för oväntad utgift om något är fel och behöver åtgärdas omgående.

Permalänk
Medlem

De senaste tio-elva åren har jag varit hos tandläkare två gånger. Båda gångerna i en forskningsstudie. Vi måste gå 15-20 år i tiden för att jag ska ha gjort något hos tandläkare. Och det är senaste upplevelsen som gjorde att jag aldrig mer ville behöva gå dit.

Fredag eftermiddag, akuttid, otrevlig tandläkare, hårdhänt behandling. Jag hade så jävla ont när jag gick därifrån. Något hade fastnat i ficka i en kindtand och orsakat inflammation. Tror seriöst att han, ja jag minns än idag vad den jäveln heter, tog ut sin frustration på mig när han rengjorde och behandlade inflammationen. Dagen efter blev det bra.

Däremot har jag gått till tandhygienist med ett par års mellanrum.

Jag skulle förmodligen betala en låg månadsavgift men för min del tror jag inte det är värt det. Inte lagat en endaste tand sedan jag fick mina permanenta tänder. Peppar, peppar.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sweuser:

Har ungefär samma situation. Under 10 år kanske jag har haft 1 akutbesök. Annars bara regelbundna undersökningar och krafsa bort tandsten med 18-24 månaders mellanrum.

Är du under eller över 30? Här kostar grupp två 1200 kr/år med tandvårdsbidrag för 30+ och 900 kr/år för personer under 30.

Kan hålla med om att det inte är stora pengar, men jag börjar ändå fundera på om jag verkligen tjänar på det. Om jag istället sparar samma summa alla dessa år kanske nått akutbesök eller utdragning/lagning täcks med råge. Jag är inte en person som normalt sätt betalar för att jag inte kan spara pengar själv, ändå har jag gått på det här med frisktandvård. Överskattar jag vad det kostar att dra ut tänder och operera eller är det verkligen så hutlöst dyrt att man inte kan spara till det?

Ja, att hålla koll på tandvårdspriser vore smart. Sitter precis och kollar prislistan för min region där de uppger referenspris kontra pris.

Över 30, fick förnyat avtal i år.
Förut fanns inte heller någon högkostnadsskydd för tandvård.

Jag har i år slagit ut en krona på en kindtand (och på andra sidan saknas två kindtänder sen operation 15 år bak i tiden) så det är kritiskt att höger sida funkar. Varför jag sitter still med mitt avtal. Jag har i vuxen ålder bara haft ett hål, och en olycka. I ungdom så opererades två tänder ut hos käkkirurg(lasarett). Troligen har jag gått typ ± på avtalet + fått inspektion och tandstensskrap.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Över 30, fick förnyat avtal i år.
Förut fanns inte heller någon högkostnadsskydd för tandvård.

Jag har i år slagit ut en krona på en kindtand (och på andra sidan saknas två kindtänder sen operation 15 år bak i tiden) så det är kritiskt att höger sida funkar. Varför jag sitter still med mitt avtal. Jag har i vuxen ålder bara haft ett hål, och en olycka. I ungdom så opererades två tänder ut hos käkkirurg(lasarett). Troligen har jag gått typ ± på avtalet + fått inspektion och tandstensskrap.

Avtalet täcker väl inte olycka dock? Är väl enbart "normala fel "?

Jag vart erbjuden grupp 1 men tackade nej. De enbart skrapar lite tandsten var 36 månad och klagar på att jag inte får bort all tandsten under tråden efter tandställning....

Aldrig haft ett hål skall tilläggas

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Swedishchef_90:

Avtalet täcker väl inte olycka dock? Är väl enbart "normala fel "?

Stämmer, men eventuella svårigheter som kommer kopplat till lagningen behöver inte olycksförsäkringen nödvändigtvis täcka. Det är ju ändå en plastkomposit som de gjutit över tanden, och trillar den av...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är som med andra försäkringar, man slipper helst tjäna på dem

Jag har inte haft problem alls med tänderna förrän jag hade det.
Två rotfyllningar och en dragen tand senare så har det nog gått jämnt upp genom åren iaf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."