Youtube gör det svårare att skippa reklam på mobiler

Permalänk
Melding Plague

Youtube gör det svårare att skippa reklam på mobiler

Skip-knappen har gömts undan på datorer och nu blir knappen svårare att hitta även på telefoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Önskar det fanns andra alternativ

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte kört med youtube appen på telefonen på flera år? finns massor av appar där reklam skippas automatiskt med alla premium funktioner tex revanced?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Önskar det fanns andra alternativ

Ja det är bra konstigt att det inte kommer nån utmanare. Läget kunde inte vara bättre. Många som är less på youtube nu.

Permalänk

Jag har avinstallerat YouTube-appen och spelar YouTube via webbläsaren Brave - ingen reklam.

Permalänk
Medlem

Snart kommer Youtube med 5-15 min lång reklam"snutt" som ej går att klicka bort.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Önskar det fanns andra alternativ

LibreTube?

https://f-droid.org/packages/com.github.libretube/

Annars Safari + AdGuard Pro + NextDNS

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

LibreTube?

https://f-droid.org/packages/com.github.libretube/

Annars Safari + AdGuard Pro + NextDNS

Det är fortfarande youtube.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Ja det är bra konstigt att det inte kommer nån utmanare. Läget kunde inte vara bättre. Många som är less på youtube nu.

Om det åsyftas på själva tjänsten så kommer det aldrig att ske, Youtube är för stort, bara att skapa en ny plattform som skulle klara av säg 0,1% av vad Youtube hanterar skulle förmodligen kosta flera miljarder att få till..

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Bara öppna plånboken och betala, vad är problemet?
Kanske att varenda tjänst hittar på nya sätt att ta pengar från oss.

Angående andra plattformar så tiktok är stort. Det är ofta en annan typ av videos, men dagens ungdom vill se sånt.

Permalänk
Medlem

Jag har stängt av auto-uppspelning i Firefox (finns lite olika kombinationer att testa), det visade sig att reklamen snurrar i bakgrunden så om man bara väntar ut antalet sekunder så går den vidare. Man vinner ingen tid på de korta snuttarna, men man slipper höra Volvias Skoda (Skada) reklam för 511e gången. För att inte tala om den studsande Apelsin-reklamen!

De som är ansvariga för dessa två reklaminslag kan ju ta till sig hur jag uppfattar dem. Men visst är reklam effektivt, jag har köpt apelsiner nyligen, undrar varför...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Om det åsyftas på själva tjänsten så kommer det aldrig att ske, Youtube är för stort, bara att skapa en ny plattform som skulle klara av säg 0,1% av vad Youtube hanterar skulle förmodligen kosta flera miljarder att få till..

Ja så e det jut. Det skulle behöva vara ett företag som har många användare redan, Tex om Spotify skulle starta sin egen "yt"
Vet inte hur mycket reklam deras gratis version av spotify, Hur länge man kan lysna innan det kommer reklam.
Men det kan ju inte vara värre än youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bara öppna plånboken och betala, vad är problemet?

Mja...

  • Att de titt som tätt höjt priset väl förbi smärtgränsen, så att det inte känns värt att betala den summan de vill ha för något så lätt som att slippa reklam?

  • Att det enda alternativet för de som faktiskt vill betala är ett helt prenumerationspaket som inkluderat femtioelva andra grejer som man kanske inte vill betala för?

  • Att de tidigare hade ett billigare alternativ för de som bara ville ha bort reklam och inte brydde sig om t.ex. deras musiktjänst eller övriga funktioner som sedan togs bort till fördel för den dyrare prenumerationen som även inkluderar allt du inte bryr dig om?

Permalänk
Medlem

De höjer priset och sen gör det sämre om man inte vill betala.

Om de åtminstone kunde göra det bättre när man betalar för höjningen på 100kr de gjorde på familjeabbonemang.

Något jag skulle uppskatta är automatiskt skippa av sponsorerna. Man betalar för att slippa reklam men nästan alla har egen reklam i sina videor ändå. Det är dessutom nästan alltid riktat för Amerikanska marknaden. Ändå ska man höra reklam för något som inte ens finns här.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Jag har avinstallerat YouTube-appen och spelar YouTube via webbläsaren Brave - ingen reklam.

Samma här, fast Edge och adblock.

För övrigt anser jag att många appar som emulerar webbsidor troligen enbart har till syfte att spåra och övervaka användarna på ett sätt som inte går via en webbsida där man kan neka kakor mm.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Skulle vilja hävda att det är "tvingande" att faktiskt prenumerera just nu, det är ganska obrukbart utan det då reklamerna fortsätter öka från månad till månad, både till längd och antal. Och skulle någon plattform någonsin poppa upp och vara i närheten av att ens hota YT skulle den plattformen väldigt snabbt få ett "an offer you can't refuse" från google och sedan införlivas i YT.

Absolut inga problem med om de gjorde det till en "paywall", men det är just "fiskandet med reklam" som "stör mig" en aning då de drar in enorma summor på det. Eller till den grad med reklam, som dessutom är ökande, kanske jag bör säga. Att ha något reklam-finansierat är helt okey, men det bör finnas en balans och inte i praktiken vara "obrukbart".

Men till de som säger att: "bara betala"... tror ni på allvar att detta är en bra utveckling för betalande kunder? Ni tror inte priserna för att prenumerera kommer fortsätta öka när de går miste om de reklam-intäkter och "tvingat in" en betydande andel av sin kundbas i prenumerationer?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Kört Brave både på mobilen och datorn i några år nu och jag har inte haft reklam sen dess, funkar överallt, rätt skönt att inte behöva bry sig om någon adblock.

Permalänk
Medlem

Har Youtube fått någon ny chef med mindrevärdeskomplex? Som inbillat sig att man måste göra förändringar när man tillträder för att visa handlingskraft.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Något jag skulle uppskatta är automatiskt skippa av sponsorerna.

Jag har aldrig förstått klagomålet på det där. Det är ju en del av videon, som du kan skippa förbi hur enkelt som helst, till skillnad från YT-reklamen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Snart kommer den visa reklam även för betalande.
bara en tids fråga.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Ja så e det jut. Det skulle behöva vara ett företag som har många användare redan, Tex om Spotify skulle starta sin egen "yt"
Vet inte hur mycket reklam deras gratis version av spotify, Hur länge man kan lysna innan det kommer reklam.
Men det kan ju inte vara värre än youtube

Har aldrig kunnat använda Spotify gratis, Youtube är inte ens i närheten av hur Spotify va förut iallafall.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Snart kommer den visa reklam även för betalande.
bara en tids fråga.

Då är betalversionen död. Varför skulle man betala om man ändå får reklam?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Då är betalversionen död. Varför skulle man betala om man ändå får reklam?

Du menar som varenda streamingtjänst har numera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Du menar som varenda streamingtjänst har numera?

Jag antar att du inte räknar in Spotify eller Youtube i det? I övrigt har jag inga, har aldrig haft, kommer aldrig ha. Så de andra vet jag inget om. Men Spotify och Youtube har det inte. Det låter besynnerligt att de skulle lägga in reklam för betalande användare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Som @Necrophor skrev bra i sitt inlägg ovan är ju tjänsten i princip obrukbar nu utan att betala.
Bra jobbat Youtube!

Denna fantastiska lilla tjänst som värmde mitt hjärta med "AVGN" och roliga klipp på katter har nu förvandlats till ett kapitalistiskt monster, som gör allt för att få bort gratis tittandet.

"Bara öppna plånboken" som @lillaankan_i_dammen skrev ovan är ju ett rätt naivt sätt att se på saken.
Vad som behövs är en ordentlig konkurrent.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Har inte använt Youtube på bra länge nu. Förbannat trött på all reklam rent ut sagt.

Permalänk
Skrivet av zogez:

Ja det är bra konstigt att det inte kommer nån utmanare. Läget kunde inte vara bättre. Många som är less på youtube nu.

Det är inte att det inte kommer några utmanare för det finns gott om dom, problemet är nog snarare så att youtube har ett sådant stort monopol på det hela att folk drar inte till dom andra sidorna, vare sig "creators" eller "viewers".

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 5.0Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Kraftigt höja priset på Premium (med 50%+ i familje-fall) för att slippa reklam.
Stoppa in så mycket reklam så att det blir extremt störande om du inte betalar.

Mystiskt det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Önskar det fanns andra alternativ

Oklart om denna håller måttet för dig.
Men för det mesta duger den fint för mina behov.
Finns dock ett par kanaler jag följer som är YT endast, vilket tyvärr gör att men blir tvungen att meka lite här och där med webbläsartillägg för att slippa reklamen.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vad som krävs är att vi slutar använda tjänsten när vi inte håller med om deras terms of service!

YT är som knark, det hackar eran hjärna med dopamin och snabba kickar, det är därför man fortsätter titta, ”bara ett klipp till, bara ett till…” speciellt på shorts !

För att få verkan på detta kapitalistiska monster som någon så fint benämnde tjänsten ovan handlar det om att lämna. Gå därifrån, göra andra saker med min tid. ÄVEN OM DET TAR EMOT.

Om tillräckligt många gör det, så tappar de nyttjandegrad i tjänsten som går att mäta och, som så förhoppningsvis, kan härledas till när de extrema reklam/krav på premium -pusharna kom.
Det är så Netflix gjort, och andra följt efter.

Vi som användare måste stå upp för vad vi själva tycker är viktigt och vad vi tror på!

Sluta suga på tutten från mamma YT! För sålänge vi gör det, kommer mamma bestämma vilka kläder vi skall ha på oss och när vi skall gå till sängs etc…

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •