Populär toppdomän kan försvinna

Permalänk
Melding Plague

Populär toppdomän kan försvinna

Att Storbritannien ska dra sig tillbaka från ytterligare en gammal koloni kan få konsekvenser för tusentals företag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Den toppdomänen har med åren blivit något av ett vilda västern, skriver Gareth Edwards."

*Vilda Östern :3

Permalänk
99:e percentilen

Rätt bekymrande, får jag säga, att den långsiktiga tillgängligheten för något så viktigt som ett domännamn är avhängig volatil geopolitik.

avhängigt → avhängig
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag trodde io stod för I/O hehe och att den va helt färsk... Har bara sett teknik/data-företag med io.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag trodde io stod för I/O hehe och att den va helt färsk... Har bara sett teknik/data-företag med io.

Ja, tech företag använder andra länders domäner för att kunna ha meme namn vilket nu straffar dom.

Permalänk
Medlem

Nu har vi ju en hel rad med toppdomäner som inte är baserade på landskoder (gTLD). Det bästa vore väl om ägandet av TLDn kan övergår till någon annan och finnas kvar på det viset.

Skrivet av 925a:

Jag trodde io stod för I/O hehe och att den va helt färsk... Har bara sett teknik/data-företag med io.

Och det är just därför den har varit populär i techbranchen

Permalänk
Medlem

min personliga domän är en .io och samt så kör jag med .io för min mailadress hos Tuta... jobbigt...

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Lägg det som en ny fristående toppdomän?

Kan väl inte vara så svårt? Det finns ju en process för att lägga till nya.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Mauritius var inte positiva till att Storbritannien gav USA tillåtelse att bygga en militärbas på en av deras öar. Tvångsförflyttades från sina hem på Diego Garcia och andra öar för att bana väg för basen, det är inget annat än fascism och barbariskt erövrande. Storbritannien och USA har ingen som helst rätt att bestämma över andra länder mot deras vilja. Man skäms över att vara västerlänning.

Permalänk

Använder en .io för mitt företag, skulle bli jobbigt att behöva byta ut :/

Visa signatur

AMD Ryzen Threadripper 3970X | Corsair iCUE H150i RGB PRO XT | Corsair Vengeance LPX 128GB (4x32GB) 3600MHz | MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X | Samsung 980 Pro series 4TB (2x2TB RAID 0) M.2 | Corsair MP600 PRO 1TB M.2 | Seagate Exos 128TB (8x16TB) | 80TB LaCie d2 Professional (10x8TB) | Corsair HX1000i 1000W | Fractal Design Define 7 XL Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Mauritius var inte positiva till att Storbritannien gav USA tillåtelse att bygga en militärbas på en av deras öar. Tvångsförflyttades från sina hem på Diego Garcia och andra öar för att bana väg för basen, det är inget annat än fascism och barbariskt erövrande. Storbritannien och USA har ingen som helst rätt att bestämma över andra länder mot deras vilja. Man skäms över att vara västerlänning.

Ja för resten av världen har ju historiskt sett varit så jäkla fridfullt och beklämmande historia är obefintlig.

Plz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Mauritius var inte positiva till att Storbritannien gav USA tillåtelse att bygga en militärbas på en av deras öar. Tvångsförflyttades från sina hem på Diego Garcia och andra öar för att bana väg för basen, det är inget annat än fascism och barbariskt erövrande. Storbritannien och USA har ingen som helst rätt att bestämma över andra länder mot deras vilja. Man skäms över att vara västerlänning.

Nej varför ska jag skämmas?
Jävligt svinigt gjort, absolut, men skämmas får respektive ansvarig göra.
Blir varken kränkt eller skäms å andras vägnar för vad hjälper det?
Ta till oss av historien och göra bättre ifrån oss är väl snarare vägen att gå (vilket alla länder/folk borde göra)

Permalänk
Medlem

Det ger ju ett och annat att fundera på för de som använder sig av dessa meme-domäner. Exempelvis .nu är ju flitigt förekommande i Sverige, men det var inte förrän just (.nu) som jag faktiskt lärt mig var den egentligen hör hemma.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Kan väl inte vara så svårt? Det finns ju en process för att lägga till nya.

Men det finns knappast en färdig process för att föra över alla befintliga registreringar från ett lands ccTLD till en ny gTLD. Men jag håller med att detta borde övervägas i detta fall, om man nu kan få ihop alla bitarna.

Men om alternativet är att bara ta bort .io och direkt tillåta en gTLD .io utan att befintliga registreringar finns på plats så skulle ju det skapa *ännu* mer kaos och enorm skada jämfört skadan av att .io "bara" försvinner efter något fastslaget datum i framtiden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vilket ickeproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vilket ickeproblem.

För tjänster som valt ett domännamn under .io (för att det blev hippt, typ) kan det ju vara ett enormt problem.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag ju de kan ta saker i turordning och se till att ta bort .su först iaf...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag kan personligen inte tänka på en enda .io domän just nu

Permalänk
Medlem

Hmmm, ge domännamnet till Mauritios?
Det förutsätter att de vill ha kvar namnet deras översittare gav dem.
Ställer man frågan på det sättet tror jag att man kan klura ut svaret ganska enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm, ge domännamnet till Mauritios?
Det förutsätter att de vill ha kvar namnet deras översittare gav dem.
Ställer man frågan på det sättet tror jag att man kan klura ut svaret ganska enkelt

Är enkla pengar dock, så det kan ju vara intressant

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Jag kan personligen inte tänka på en enda .io domän just nu

Itch.io är ju stort iaf.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jagers:

Jag kan personligen inte tänka på en enda .io domän just nu

Då har du nog inte hängt med många populära open source-projekt på sistone (på github.io t ex!)
Och inte kört indiespel från itch.io.
Det finns massvis med småprojekt som har en .io-domän, men det är ganska koncentrerat kring open source/IT i allmänhet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Jag kan personligen inte tänka på en enda .io domän just nu

Instabox kör med .io adress

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Mauritius var inte positiva till att Storbritannien gav USA tillåtelse att bygga en militärbas på en av deras öar. Tvångsförflyttades från sina hem på Diego Garcia och andra öar för att bana väg för basen, det är inget annat än fascism och barbariskt erövrande. Storbritannien och USA har ingen som helst rätt att bestämma över andra länder mot deras vilja. Man skäms över att vara västerlänning.

Till och med den ön som Usa byggde sin militära bas på var den enda av alla öar där människor bodde. Folk får återkomma till alla öar förutom just denna. Så i praktiken människor kan fortfarande inte återvända till sitt hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

För tjänster som valt ett domännamn under .io (för att det blev hippt, typ) kan det ju vara ett enormt problem.

Oj ja det gick att tolka mitt inlägg på det sättet också, det var slarvigt av mig. Jag menar hela problematiken kring användandet av .io domänen. Bara låt folk fortsätta använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Man skäms över att vara västerlänning.

Tror du att västerlänningar är värre än något annat? Så inflammatoriskt sagt. Skäms över att vara människa i så fall, ingen anledning att gruppera människor väl?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kelthar:

Tror du att västerlänningar är värre än något annat? Så inflammatoriskt sagt. Skäms över att vara människa i så fall, ingen anledning att gruppera människor väl?

Självklart plockade du citatet ur kontext.

Givetvis står det vem som helst att känna kollektiv skam för det ett kollektiv man tillhör har gjort. Det är ingen som tvingar dig att känna samma sak.

Permalänk
Medlem

Åh nej, inte itch.io 😱

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Mauritius var inte positiva till att Storbritannien gav USA tillåtelse att bygga en militärbas på en av deras öar. Tvångsförflyttades från sina hem på Diego Garcia och andra öar för att bana väg för basen, det är inget annat än fascism och barbariskt erövrande. Storbritannien och USA har ingen som helst rätt att bestämma över andra länder mot deras vilja. Man skäms över att vara västerlänning.

Anledning till att Mauritius inte var positiva är för att de numera är i kinas klor som till slut kommer att klämma åt de mycket hårdare än någon västland någonsin gjort.
Varför ska du som västlänning skämmas över vad usa eller Storbritannien gjort. Borde araber kollektivt skämmas över vad hamas, iran eller Isis gjort? Vilken konstig tanke...
Västerlänningar är så självhatande att det är fan sjukt.
Västerlänningar har gjort livet bättre för så många människor i världen. All modern medicin, teknik, transport. Ja nästan allt som gagnar mänskligheten har kommit från väst på sistone. Du får skämmas men det får stå för dig. Jag skämms inte.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Rätt bekymrande, får jag säga, att den långsiktiga tillgängligheten för något så viktigt som ett domännamn är avhängig volatil geopolitik.

Fast finns väl få saker så stabila som just nationer? Säger inte att de inte kan upphöra, det finns det gott om exempel på, men jämfört med nästan vilket annat område som helst är de väldigt stabila.