Boxer har bestämt datum för avvecklingen i marknätet

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Inte konstigt att man väljer att avveckla marknätet, det som gäller idag är streaming och andra typer av tjänster. Sedan har man problemet att utrymmet är begränsat för hur mycket kanaler man kan sända osv.

Om man går över till att sända någon form av grundutbud av kanaler, skulle det räcka för att ha tillräckligt många kunder som gör det lönsamt. Då skulle man bara ha de fria kanalerna plus de extra kanalerna man betalat för under förutsättning att det kan sändas i HD kvalite. Det finns så mycket annat idag, netflix, catch-up tjänster, IPTV etc. Det blir svårt för linjär-TV att konkurrera med alla andra tjänster.

Förhoppningsvis läggs inte marknätet ner och numera betalar vi skatt för vissa TV-kanaler och därför borde åtminstone dessa kanaler alla sändas ut i HD-kvalite.

Britt-Marie och Håkan födda på 40-talet ser ingen skillnad på SD och HD, så de kunde inte bry sig mindre.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DennisOlof:

Inte konstigt att man väljer att avveckla marknätet, det som gäller idag är streaming och andra typer av tjänster. Sedan har man problemet att utrymmet är begränsat för hur mycket kanaler man kan sända osv.

Om man går över till att sända någon form av grundutbud av kanaler, skulle det räcka för att ha tillräckligt många kunder som gör det lönsamt. Då skulle man bara ha de fria kanalerna plus de extra kanalerna man betalat för under förutsättning att det kan sändas i HD kvalite. Det finns så mycket annat idag, netflix, catch-up tjänster, IPTV etc. Det blir svårt för linjär-TV att konkurrera med alla andra tjänster.

Förhoppningsvis läggs inte marknätet ner och numera betalar vi skatt för vissa TV-kanaler och därför borde åtminstone dessa kanaler alla sändas ut i HD-kvalite.

Skrivet av pekinganka:

Britt-Marie och Håkan födda på 40-talet ser ingen skillnad på SD och HD, så de kunde inte bry sig mindre.

Det är redan HD i marknätet för de fria kanalerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Britt-Marie och Håkan födda på 40-talet ser ingen skillnad på SD och HD, så de kunde inte bry sig mindre.

Bland de fria kanalerna är det Kunskapskanalen, SVT Barn/SVT24 (som delar kanalplats) samt TV Finland (där den sänds) som är SD och SVT1, SVT2 och TV4 är HD. Kunskapskanalen och SVT Barn samt SVT24 är HD via SVT Play.

För att det ska ha någon betydelse skulle alltså fler kanaler behöva börja sända fritt.

Permalänk
Medlem

Min mamma använder fortfarande marknätet men att se på betalkanaler tror jag aldrig hon gjort i sitt liv. Får henne är det SVT som är TV. På sin höjd kan det vara något på fyran hon ser någon gång men det ska vara något speciellt för att vara värt reklamen.

De har dock SVT play via Xiaomi box då det ofta är dålig bild på vanliga TV sändningar när det blåser. Antennen har väl inte rättats till på 20 år minst.

Själv har jag inte haft TV inkopplat annat än SVT play och Netflix och sånt via datorn på minst 12 år.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är redan HD i marknätet för de fria kanalerna.

Inte samtliga, se svar från Petterk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Inte konstigt att man väljer att avveckla marknätet, det som gäller idag är streaming och andra typer av tjänster. Sedan har man problemet att utrymmet är begränsat för hur mycket kanaler man kan sända osv.

Om man går över till att sända någon form av grundutbud av kanaler, skulle det räcka för att ha tillräckligt många kunder som gör det lönsamt. Då skulle man bara ha de fria kanalerna plus de extra kanalerna man betalat för under förutsättning att det kan sändas i HD kvalite. Det finns så mycket annat idag, netflix, catch-up tjänster, IPTV etc. Det blir svårt för linjär-TV att konkurrera med alla andra tjänster.

Förhoppningsvis läggs inte marknätet ner och numera betalar vi skatt för vissa TV-kanaler och därför borde åtminstone dessa kanaler alla sändas ut i HD-kvalite.

Ett grundutbud kommer att finnas kvar t v, om man med "grundutbud" menar frikanalerna, SVT:s kanaler och TV4. SVT tror jag inte kommer att släckas så länge de ingår i publik service-skatten. Men vem vet, det höjdes röster när SVT skulle försvinna från det analoga nätet att alla inte har nån digitalTV, och att därför borde SVT fortsätta sända parallellt analogt. Men SVT försvann som bekant ändå från det analoga nätet och den som hade en äldre TV fick vackert köpa en digitalbox. Jag tvivlar dock på att nån av de kanaler som idag sänder kodat kommer att bli frikanal, eftersom det snarare går åt andra hållet. Senast 2021 kodades TV6, vilket motiverades med att man förändrade utbudet till det bättre med bl.a. mer sport. Öppnar man en redan kodad kanal, så går det antagligen ut över innehållet, med ännu fler billiga såpserier, repriser och varianter av 90-talets sponsrade TV-shop.

Stavning
Permalänk

Boxer skickade ut brev till min far att hans kort skulle sluta funka redan den sista oktober o inte till årsskiftet.
Min far ringde dom o frågade vad han har för alternativ när han inte har fast uppkoppling och då kunde dom erbjuda han mobilt bredband med obegränsad surf i 2 år för endast 49kr/månaden.
Lockvara? Nån annan som fått det erbjudandet?
Undrar vad det kostar efter dom 2 åren.

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman58:

Boxer skickade ut brev till min far att hans kort skulle sluta funka redan den sista oktober o inte till årsskiftet.
Min far ringde dom o frågade vad han har för alternativ när han inte har fast uppkoppling och då kunde dom erbjuda han mobilt bredband med obegränsad surf i 2 år för endast 49kr/månaden.
Lockvara? Nån annan som fått det erbjudandet?
Undrar vad det kostar efter dom 2 åren.

Kollar man Tele2 hemsida så står det att ordinarie pris är 549 kr/mån. Fin rabatt men efter 2 år bör han nog leta efter något annat.

Permalänk

Jag ska ringa o dubbelkolla åt han så priset stämmer och att han inte binder upp sig för något efter dom 2 åren. Kollade tele2 sida och som sagt obegränsad surf kostar just nu 399 istället för 549 om man slår på hans adress så skaplig rabatt i så fall.

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman58:

Jag ska ringa o dubbelkolla åt han så priset stämmer och att han inte binder upp sig för något efter dom 2 åren. Kollade tele2 sida och som sagt obegränsad surf kostar just nu 399 istället för 549 om man slår på hans adress så skaplig rabatt i så fall.

Undersök gärna också att det de facto är "obegränsat".

Vissa operatörer sätter ett cap på datan per dygn eller liknande (Typ 50GB), sedan måste man begära mer data via SMS eller liknande. Onödigt krångligt kan jag tänka mig!

Tog en snabb titt på Tele2s hemsida och deras mobila bredband verkar inte kräva detta men kollade snabbt så kan ha missat något!

Lycka till!

Permalänk

Kollade och det var faktiskt 49kr/månad som sen blir 149kr/månad efter 24 månader och det är obegränsad för tv streaming.

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad som händer med de fria marksända kanalerna ? Jag antar dom kommer finnas kvar men innebär boxers beslut att alla betalkanaler försvinner ?

Och att boxer blir typ som Telias IPTV, eller något åt det hållet i alla fall ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Är det någon som vet vad som händer med de fria marksända kanalerna ? Jag antar dom kommer finnas kvar men innebär boxers beslut att alla betalkanaler försvinner ?

Och att boxer blir typ som Telias IPTV, eller något åt det hållet i alla fall ?

Som diskuterat tidigare i tråden så kommer de fria marksända kanalerna vara kvar även efter årsskiftet då dessa sänds ut av Teracom.

Länk till mitt tidigare inlägg:
#20551461

Info från Teracom:
https://www.teracom.se/om-teracom/nyheter/fragor-och-svar-om-...

Samtliga Boxers betalkanaler kommer upphöra att sändas i marknätet efter nyår. Efter detta krävs en "TV Hub Mini" som i praktiken är IPTV med krav på att kunna koppla upp sig ja.

https://www.boxer.se/tv/boxer-andrar-distribution-av-tv-tjans...
https://www.boxer.se/tv/hardvara/digitalbox-boxer-tv-hub-mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Är det någon som vet vad som händer med de fria marksända kanalerna ? Jag antar dom kommer finnas kvar men innebär boxers beslut att alla betalkanaler försvinner ?

De har fortfarande sändningstillstånd och betalar redan Teracom för att dessa kanaler ska sändas så de berörs inte.

Det är själva programkortsfunktionen som försvinner, så inga kodade kanaler efter nyår.

Permalänk
Medlem

Jag kör boxer av bekvämlighetsskäl. Gillar att bara kunna slå på tvn och inget annat och bläddra mellan kanalerna. Jag fick en tele2 låda skickad till mig, ringe upp och frågade vad som pågick och de sa att kanalerna kommer succesivt försvinna. inget jag märkt av än så jag tror de själva inte riktigt vet vad som händer, detta var i somras.

Nåväl då försvinner boxers enda fördel(programkortet) och man kan välkja något annat.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Ok, är det någon som läst om eller hört något om vad som kommer hända med det utrymme som blir ledigt ?

Tycker att de alla fria marksända kanaler i marknätet borde kunna flyttas över till HD kvalite nu när det blir ledigt utrymme. För alla kanaler sänder inte HD än eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Ok, är det någon som läst om eller hört något om vad som kommer hända med det utrymme som blir ledigt ?

Tycker att de alla fria marksända kanaler i marknätet borde kunna flyttas över till HD kvalite nu när det blir ledigt utrymme. För alla kanaler sänder inte HD än eller ?

SVT 1 och 2 sänder i 720p/50, TV4 i 720p/25 eller 1080i/25 (minns inte vad de sänder över marknätet, men de kör inte 50 b/s).

Det är upp till varje kanal/programbolag vad de vill göra med sina respektive sändningstillstånd, men eftersom ingen sagt något försvinner de förmodligen. Det är upp till politikerna samt SVT och TV4 vad som händer med marknätet från 2026 och framåt, och där behöver de ta beslut under nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

SVT 1 och 2 sänder i 720p/50, TV4 i 720p/25 eller 1080i/25 (minns inte vad de sänder över marknätet, men de kör inte 50 b/s).

Det är upp till varje kanal/programbolag vad de vill göra med sina respektive sändningstillstånd, men eftersom ingen sagt något försvinner de förmodligen. Det är upp till politikerna samt SVT och TV4 vad som händer med marknätet från 2026 och framåt, och där behöver de ta beslut under nästa år.

Det är en viktig poäng. T.ex. kan det bli så att TV3, Kanal 5 mfl. väljer att sända fri-tv likt TV4. Det kan också finnas incitament från Teracom att se till att det blir just så. Om man tänker efter är det ju lite tokigt att renodlade reklamkanaler har krävt abonnemang, när det mesta de gör är att göra reklam för sina respektive appar (TV3 -> Viaplay, Kanal 5 -> Max). Det är också så det ser ut i de flesta länder, att antenn-TV är indirekt Fri-tv och man brukar tala om "cordcutters" i USA, där man helt enkelt klipper av Kabel-TV-kabeln och kopplar in en antenn för att ta emot samma innehåll över marknätet.

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig i alla fall att de fria kanaler som är kvar som fortfarande är SDTV tar steget över till att sända ut HD kavlite även om det bara är 720p. Vem vet kanske TV6 kommer tillbaka om en frikanal med mycket reklam etc ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Det är en viktig poäng. T.ex. kan det bli så att TV3, Kanal 5 mfl. väljer att sända fri-tv likt TV4. Det kan också finnas incitament från Teracom att se till att det blir just så. Om man tänker efter är det ju lite tokigt att renodlade reklamkanaler har krävt abonnemang, när det mesta de gör är att göra reklam för sina respektive appar (TV3 -> Viaplay, Kanal 5 -> Max). Det är också så det ser ut i de flesta länder, att antenn-TV är indirekt Fri-tv och man brukar tala om "cordcutters" i USA, där man helt enkelt klipper av Kabel-TV-kabeln och kopplar in en antenn för att ta emot samma innehåll över marknätet.

De flesta kör appar istället för antenn/satellit/kabeltv här

SVT Play och Pluto TV är gratis. Men någon miljon av hushållen kör pirattv-streaming som de betalar för.

Teracom tar betalt för att sända TV, det är svårt att spekulera vilken egen motivation programbolag eller kanalbolag har. Eftersom bolagen tar betalt för att finnas på lagliga tv-tjänster och streamingtjänster är det inte helt klart varför de skulle sända fritt i marknätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De flesta kör appar istället för antenn/satellit/kabeltv här

SVT Play och Pluto TV är gratis. Men någon miljon av hushållen kör pirattv-streaming som de betalar för.

Teracom tar betalt för att sända TV, det är svårt att spekulera vilken egen motivation programbolag eller kanalbolag har. Eftersom bolagen tar betalt för att finnas på lagliga tv-tjänster och streamingtjänster är det inte helt klart varför de skulle sända fritt i marknätet.

Svtplay är långt ifrån gratis, det är bland det dyraste som finns att streama

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Svtplay är långt ifrån gratis, det är bland det dyraste som finns att streama

Med tanke på att Netflix numera tar 149/199 kr/m så är de inte riktigt bland de dyraste utan Viaplay, Netflix och TV4 Play Plus (utan reklam) kostar alla mer om vi talar om ett singelhushåll.

Den är gratis att använda utan att du behöver registrera dig och används för den delen även av de som inte betalar någon skatt.

Går inte riktigt att jämföra med USA där de har lokala kanaler du får in via antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Med tanke på att Netflix numera tar 149/199 kr/m så är de inte riktigt bland de dyraste utan Viaplay, Netflix och TV4 Play Plus (utan reklam) kostar alla mer om vi talar om ett singelhushåll.

Den är gratis att använda utan att du behöver registrera dig och används för den delen även av de som inte betalar någon skatt.

Går inte riktigt att jämföra med USA där de har lokala kanaler du får in via antenn.

Är man 2 vuxna eller 2 vuxna och skattskyldig ungdom är de svindyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Är man 2 vuxna eller 2 vuxna och skattskyldig ungdom är de svindyrt

Du inser inte att det du säger är helt överflödigt?