Nvidia kan släppa även RTX 5070 på CES-mässan

Permalänk
Melding Plague

Nvidia kan släppa även RTX 5070 på CES-mässan

Flera källor rapporterar nu att Nvidia inte som tidigare trott kommer nöja sig med de två toppmodellerna 5080 och 5090 vid lanseringen av RTX 50-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

12GB känns verkligen snålt när det lär gå på tio papp. Inte så framtidssäkert redan på 4000-serien.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Pris? Hur har de taktiskt valt att maximera vinstmarginalerna denna gång då?

Permalänk
Medlem

Såg denna information gällande pris.
5080 blir att kosta minst som 4080, troligen mer efter all skatt.
5090 blir dyrare än 4090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

12GB känns verkligen snålt när det lär gå på tio papp. Inte så framtidssäkert redan på 4000-serien.

Håller med, även om det visar sig när kortet kommer att det hänger med sina 16GB konkurrenter även i 4K, så hade iaf jag inte köpt ett så pass dyrt (och eventuellt snabbt) kort efter dagsfärsk situation.

Om det snålas redan på 5070, då är fan frågan vad 60-kortet får... Jag kommer vara i uppgraderingsbanorna i den prisklassen nästa år, men något 8GB kort kommer jag då inte köpa. Hade verkligen hoppats på ett vettigt kort runt 5000kr denna generation, typ ett kort i klass med 4070 med 12GB VRAM för 399USD hade känts ok för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Såg denna information gällande pris.
5080 blir att kosta minst som 4080, troligen mer efter all skatt.
5090 blir dyrare än 4090.
<Uppladdad bildlänk>

@wibbe44
Nice.

Blir att ta mitt 4080S på öppet köp då och invänta ett tag

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Evga 780 OC - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Om Skinnpelle snålar på vram/prestanda eller höjer priserna till svårmotiverade höjder. Ge fan i att kåtköpa bara för att skryta eller ha det senaste. Så kanske han förbättrar sig mot sina kunder.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Kommer antagligen avvakta tills AMD släpper sina kort eller köpa ett begagnat 4080 kanske. 5070 med 12gb är skrattretande och själv vill jag inte betala 14000 för ett 5080.

Permalänk
Medlem

Det låter rimligt med tanke på att AMD släpper sina 5070 konkurrerade kort i samma veva.

Kommer antagligen uppgradera om priserna är vettiga men det blir definitivt inte 5070 om den bara har 12GB vram.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Vad jag har sett så är brist på VRAM störst om man använder Nvidias RT, vilket känns som hål i huvudet att de då inte fläskar på med mer VRAM så att kunderna faktiskt kan nyttja de features som Nvidia promotar hårt.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Om ingen annan tillverkare steppar upp och erbjuder något i samma klass kan vi nog glömma konsumentvänliga priser från läderjackan. Det kommer gnällas vitt och brett och korten kommer ändå flyga av hyllorna.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Vad jag har sett så är brist på VRAM störst om man använder Nvidias RT, vilket känns som hål i huvudet att de då inte fläskar på med mer VRAM så att kunderna faktiskt kan nyttja de features som Nvidia promotar hårt.

De ger en precis såpass mycket vram så det går att nyttja features idag, sedan om något år hålls kortet tillbaka pga för lite vram och man blir tvingad till uppgradering.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 7950X | ASUS ROG Strix B650E-I | ASUS GeForce RTX 3070 8GB ROG STRIX GAMING OC | Noctua NH-U12A chromax.black | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Corsair SF750 750W | WD Black SN850X 2TB Gen 4 | Seagate FireCuda 510 1TB | Cooler Master NR200P | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Om ingen annan tillverkare steppar upp och erbjuder något i samma klass kan vi nog glömma konsumentvänliga priser från läderjackan. Det kommer gnällas vitt och brett och korten kommer ändå flyga av hyllorna.

Även om man bortser från vad eventuellt nvidia har eller inte har för incitament när det kommer till prissättning. Så bör man inte förvänta sig något större kliv denna generation oavsett, åtminstone inte när det kommer till pris/prestanda. Nvidia är kvar på samma tillverkningsnod, och i princip alla estimat och rapporter jag sett så har TSMC 5/4nm nod legat rätt still i pris senaste åren, så har dom inte gjort något enormt kliv på arkitekturen så är finns det inte mycket mer att göra än att även göra större kretsar, som då också blir dyrare.

Och här är det ju inte bara nvidia som är lidande, sett väldigt lite sjunkade priser när det kommer till elektrinik senaste åren. Att den ekonomiska delen av moore's law är död och att transistor/kr i princip stannat av helt börjar bli rejält kännbart nu. Om det inte vore för att själva tillverkningskostnad av kretsen fortfarande är relativt lite sett till totalpriset när det kommer till dessa produkter gör iaf att vi fortfarande iaf ser snabbare kretsar med mer transistorer, för mer lågmarginalsprodukter är det ju tvärtstop inom vissa segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matrixen:

Pris? Hur har de taktiskt valt att maximera vinstmarginalerna denna gång då?

Man säljer korten mot de som kan tjäna pengar på att använda dem, då de som tjänar pengar på en produkt är villiga att betala mer för den, nvdidia har döpt om Gamingdelen (diskreta grafikkort) i deras resultrapport till "Gaming and AI", dvs korten kommer också säljas mot de som sysslar med saker där AI-hjälper, prosumers, kreatörer, och mindre företag.

5090-kortet verkar bli det enda som verkar få ökat med vram, vilket uppenbart då hjälper för AI-användning, kortet kommer inte vara främst för de som spelar, utan för då de som kommer att kunna tjäna pengar med det, och därmed så kommer även priset gå upp. Sen kan man ju alltid spela med det också om man är villig att betala, det är inte så att nvidia stoppar någon.

Och priset? Prisryktena för 5090 skulle innebära ett svenskt pris på minst 26 000 kr till 32 500 kr....

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det blir att vänta tills Ti/Super-korten kommer i så fall, 12GB är för lite och 5080 drar för mycket ström. De lär väl som vanligt släppa kort med mer minne senare, frågan är bara hur länge man behöver vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Vad jag har sett så är brist på VRAM störst om man använder Nvidias RT, vilket känns som hål i huvudet att de då inte fläskar på med mer VRAM så att kunderna faktiskt kan nyttja de features som Nvidia promotar hårt.

Det här är ju agendan tech-tubers kör iallafall. Som vanlig är verkligheten är ju lite mer nyanserad. Tror inte det finns något spel som med optimerade inställningar inte kan köra RT på 8GB, har provat t.ex Ratchet & Clank som kan sänka även 12GB och även det går att få till hyggligt med 8GB. Eller Hogwarts som fungerar bra om man kör High/Ultra-RT medans det inte fungerar med Ultra/High-RT på ett 3070.

Så är man av åsikten att RT får man slå på först efter att man slagit på ultra inställnigar, ja då går det helt enkelt inte. Jag skulle själv inte köpa ett 8GB kort, tycker det är för lite. Men om jag sitter med ett så går det faktiskt att spela med raytracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

12GB känns verkligen snålt när det lär gå på tio papp. Inte så framtidssäkert redan på 4000-serien.

Snålt för vad? 4k?-8k? Så ja. Men annars nej. flesta lirar 1080 o 1440 överlag, inga problem där det vill säga.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det här är ju agendan tech-tubers kör iallafall. Som vanlig är verkligheten är ju lite mer nyanserad. Tror inte det finns något spel som med optimerade inställningar inte kan köra RT på 8GB, har provat t.ex Ratchet & Clank som kan sänka även 12GB och även det går att få till hyggligt med 8GB. Eller Hogwarts som fungerar bra om man kör High/Ultra-RT medans det inte fungerar med Ultra/High-RT på ett 3070.

Så är man av åsikten att RT får man slå på först efter att man slagit på ultra inställnigar, ja då går det helt enkelt inte. Jag skulle själv inte köpa ett 8GB kort, tycker det är för lite. Men om jag sitter med ett så går det faktiskt att spela med raytracing.

Deras poäng är väl snarare att korten är såpass kraftfulla att de skulle klara att pusha högre om de inte var begränsade av sin mängd VRAM.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk

Har en 4 år gammal burk med:
-AMD Ryzen 5 3600 Processor ( 3.60GHz 3MB
- 16GB DDR4-3200 DDR4 UDIMM 3200MHz (2 x 8.0GB)
- NVIDIA GeForce RTX2070 8GB GDDR6

Hade tänkt uppgradera om 6-12 månader för ca 15K och ett 5070 kort men hur mycket bättre blir troligen 5070 än ett RX 7900 XT?
Kanske vettigare att bara köpa nu på black Friday från Inet.

Spelar i 1440p (PoE 1 och PoE 2) - kan lägga 17 vid behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Deras poäng är väl snarare att korten är såpass kraftfulla att de skulle klara att pusha högre om de inte var begränsade av sin mängd VRAM.

Absolut, men dom är heller inte speciellt villiga att visa vad man faktiskt kan göra med bara 8GB. Dom gillar att köra korten minnes-starved och sedan förklara att dom behöver mer minne. Det finns ju någon form av sanning i det, jag kan hålla med även om det inte är hela sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Såg denna information gällande pris.
5080 blir att kosta minst som 4080, troligen mer efter all skatt.
5090 blir dyrare än 4090.
<Uppladdad bildlänk>

Om det stämmer på upp mot 2500 dollar så blir det lite saftigt, hade hoppas på 1800-2000.

5080 blir för dåligt och 5090 blir för dyrt och kommer nog vara det största gapet i prestanda mellan bästa och näst bästa kortet någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Om det stämmer på upp mot 2500 dollar så blir det lite saftigt, hade hoppas på 1800-2000.

5080 blir för dåligt och 5090 blir för dyrt och kommer nog vara det största gapet i prestanda mellan bästa och näst bästa kortet någonsin.

Du kan ju räkna med att Nvidia fattar att folk har mer pengar till GPU eftersom det är stendött på CPU fronten också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Absolut, men dom är heller inte speciellt villiga att visa vad man faktiskt kan göra med bara 8GB. Dom gillar att köra korten minnes-starved och sedan förklara att dom behöver mer minne. Det finns ju någon form av sanning i det, jag kan hålla med även om det inte är hela sanningen.

Då vet jag inte vilka du har kollat på för det är inget jag har sett. De jag har sett har flera videor där de visar vad korten klarar, samt sedan någon enstaka som visar på när minnesmängden kan vara en flaskhals för kortets potential.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Då vet jag inte vilka du har kollat på för det är inget jag har sett. De jag har sett har flera videor där de visar vad korten klarar, samt sedan någon enstaka som visar på när minnesmängden kan vara en flaskhals för kortets potential.

Jag har inte tid att leta upp en massa exempel så vi får nöja oss med ett nu.

https://www.youtube.com/watch?v=Rh7kFgHe21k&t=500s

När jag såg det där så var jag ju bara tvungen att prova. Och han har ju rätt, men det är ju stacked mot 16GB Radeon kortet också. Ultra settings/High RT. Vänder vi på dom till High settings/Ultra RT så ser det väldigt annorlunda ut. 3070 får inte slut på VRAM. Har provat en massa gånger när tech-tubers gör sådana här claims och det blir ungefär lika varje gång.

Jag tycker som alla andra att 8GB är för lite, men många sitter med sådana här kort. Informationen vad dom klarar av är inte 100% korrekt.

Permalänk

Mycket tyder på att
RTX 5060 har:
8 GB (GDDR7)
128-bitars minnesbuss

Tycker att 12 GB är minimun till dagens och kommade spel även i 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag har inte tid att leta upp en massa exempel så vi får nöja oss med ett nu.

https://www.youtube.com/watch?v=Rh7kFgHe21k&t=500s

När jag såg det där så var jag ju bara tvungen att prova. Och han har ju rätt, men det är ju stacked mot 16GB Radeon kortet också. Ultra settings/High RT. Vänder vi på dom till High settings/Ultra RT så ser det väldigt annorlunda ut. 3070 får inte slut på VRAM. Har provat en massa gånger när tech-tubers gör sådana här claims och det blir ungefär lika varje gång.

Jag tycker som alla andra att 8GB är för lite, men många sitter med sådana här kort. Informationen vad dom klarar av är inte 100% korrekt.

Man kanske kan tänka sig att man vill ha spelet så snyggt det går och sen eventuellt krydda med RT inte tvärt om, låga settings och mycket RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag har inte tid att leta upp en massa exempel så vi får nöja oss med ett nu.

https://www.youtube.com/watch?v=Rh7kFgHe21k&t=500s

När jag såg det där så var jag ju bara tvungen att prova. Och han har ju rätt, men det är ju stacked mot 16GB Radeon kortet också. Ultra settings/High RT. Vänder vi på dom till High settings/Ultra RT så ser det väldigt annorlunda ut. 3070 får inte slut på VRAM. Har provat en massa gånger när tech-tubers gör sådana här claims och det blir ungefär lika varje gång.

Jag tycker som alla andra att 8GB är för lite, men många sitter med sådana här kort. Informationen vad dom klarar av är inte 100% korrekt.

Jag håller inte med i ditt argument att det skulle finnas en sorts agenda från tech-tubers. De säger ju att korten generellt är bra, men att de i vissa spel kan lida av för lite VRAM för korten är kanske inte så bra balanserade som de kunde ha varit med tanke på kraften de har. En generell push för lite mer VRAM på korten är ju inte en dålig sak.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Man kanske kan tänka sig att man vill ha spelet så snyggt det går och sen eventuellt krydda med RT inte tvärt om, låga settings och mycket RT.

Absolut är det rimligt, men det är inte enda sättet.

Permalänk
Medlem

Saken är väl den att dyra kort ska inte bli begränsade av vram, eller ens ligga på gränsen. 12GB räcker generellt för 1440p men det är verkligen med liten marginal i många fall när RT och FG sätts på.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Galet att beräkninskraften verkar vara typ
100% 5090
50% 5080
33% 5070

Antar att priset kommer skala därefter. Ungefär som med 4000, där prestanda per krona faktiskt är bland de bättre på 4090 för Nvidias kort