[LÖST!] Iphone som inte laddas - hamnar i omstart hela tiden (urladdad)

Permalänk

[LÖST!] Iphone som inte laddas - hamnar i omstart hela tiden (urladdad)

Hej!

Min sambo har en iphone SE gen 2 som strulat med laddningen. Nu har det gått så långt att den råkade laddas ur, och nu kan vi inte ladda den - vare sig via trådlös eller sladd, den liksom "ligger på gränsen" och startar om hela tiden.

Ny telefon måste införskaffas (ni får gärna komma med tips där, men tänker en modell 13 eller 14, dags att gå ifrån SE-mobilen tror jag hon känner).

MEN...kan vi ändå få liv i denna tingest på något vis? Dels för att den måste väl funka om man ska föra över nåt från den, såklart...men det hade ju varit en bonus om man fick igång den hjälpligt. Nu kan jag inte iphone så bra, en OM man får batteriet att börja ladda...då kan man väl enkelt föra över allt (bank-id, swish, lokaltrafik osv) eller måste sådant ändå installeras om?

Vill få det så meck-löst som möjligt...

Måste ju vara nåt med kontakten som pajat (är dessa kontakter känsligare än usb-c?), för sladden ser OK ut.

Tar alla tips! =D Känns inte helt värd att reparera heller för tusentals kronor.
Har ni sett

Tack.

Lösningen äro kommen
Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Ny telefon måste införskaffas (ni får gärna komma med tips där, men tänker en modell 13 eller 14, dags att gå ifrån SE-mobilen tror jag hon känner).

Kör på 14 i så fall så får ni uppdateringar i något år extra. Och se till att hon har ett fungerande system för backup på nästa

Citat:

Måste ju vara nåt med kontakten som pajat (är dessa kontakter känsligare än usb-c?), för sladden ser OK ut.

Kan vara kontakten som är kass och den går byta men det är ingen rolig historia. Jag bytte Ligthningkontakt på en iphone 8 (som jag antar är typ likadan invändigt som se 2) och bestämde mig där för att aldrig öppna en iphone igen. Så mycket pyttesmå och olika längder på skruvar osv har jag aldrig varit med om. Man behövde typ ta isär allt för att kunna byta kontakten också.
Men jag gissar på att ni har något annat problem eftersom det inte hjälper med trådlös laddning. Kan va batteriet som är helt havererat. Det är en enklare reparation kan vara värt att köpa ett "piratbatteri" bara för att få igång beror på hur hon värderar innehållet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Det fungerade ju inte trådlöst heller så lär ju inte ha att göra med kontakten

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hej!

Min sambo har en iphone SE gen 2 som strulat med laddningen. Nu har det gått så långt att den råkade laddas ur, och nu kan vi inte ladda den - vare sig via trådlös eller sladd, den liksom "ligger på gränsen" och startar om hela tiden.

MEN...kan vi ändå få liv i denna tingest på något vis? Dels för att den måste väl funka om man ska föra över nåt från den, såklart...men det hade ju varit en bonus om man fick igång den hjälpligt.

Tar alla tips! =D Känns inte helt värd att reparera heller för tusentals kronor.

Tack.

Skulle kunna vara batteriet som nått livslängden. En vän till mig hade en iPhone 5 som betedde sig likadant. Ett batteribyte senare (i detta fall gick det på garantin) så fungerade telefonen igen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

iphone 15 har ju usb-c vilket verkar vara bättre.

Permalänk

Bara funderar på hur hon ska få över sina grejer. OM det är värt att reparera den. Vad tror ni det kostar (batt + kontakt + arbete) ?

Hon kanske kan ha min gamla S10e så länge...vet inte.

mm..klokt där att gå på i vart fall version 14. Men galet dyra dessa mobiler är. 256gb borde hon nog ha ändå...vet inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av leifn:

Blir så hiskeligt dyrt bara. Speciellt med mer lagring. Hon har kört SE förut då hon känner att det räckt.
Kanske räcker nu med, men jag tycker man betalar så himla mycket för att få så många begränsningar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Skulle kunna vara batteriet som nått livslängden. En vän till mig hade en iPhone 5 som betedde sig likadant. Ett batteribyte senare (i detta fall gick det på garantin) så fungerade telefonen igen.

Det har även verkat vara glapp i kontakten vid laddning, så jag är rädd att det är något mer i det här fallet. (Man fick liksom trycka laddkontakten lite åt sidan för att den skulle ladda).

Visa signatur

Permalänk
Viking
Skrivet av leifn:

Nja, tveksamt om USB-C skulle vara bättre, förutom att det är en mer universell kontakt. Men mobilen i sig är ju såklart bättre än en 13 och 14.

@spacedebree Testa rengöra uttaget med en tandpetare, det fylls lätt med damm när man har den i fickan. Men eftersom trådlöst inte heller fungerar så har nog batteriet gett upp.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av spacedebree:

Bara funderar på hur hon ska få över sina grejer. OM det är värt att reparera den. Vad tror ni det kostar (batt + kontakt + arbete) ?

Allt viktigt borde väl finnas i iCloud?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av spacedebree:

Det har även verkat vara glapp i kontakten vid laddning, så jag är rädd att det är något mer i det här fallet. (Man fick liksom trycka laddkontakten lite åt sidan för att den skulle ladda).

Definitivt damm i kontakten då (om du inte redan kollat det).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Batteri 169kr
"verktyg" 69kr

Sen kikar du på youtube för att veta hur man gör. Alternativt lämna in den på valfri mobil kiosk få det gjort för några hundra extra.

Skrivet av Donnerstal:

Man får ju bara 5GB om man inte betalar extra.

Skrivet av Donnerstal:

Definitivt damm i kontakten då (om du inte redan kollat det).

Även om kontakten är kass borde väl trådlös laddning fungera? Batteribyte är nog

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Viking
Skrivet av jOnÄTÄn:

Man får ju bara 5GB om man inte betalar extra.

Ja just det. Är så van att betala 12kr/mån för extra utrymme. (100% värt det för de som inte gör det)

Skrivet av jOnÄTÄn:

Även om kontakten är kass borde väl trådlös laddning fungera?

Japp, det var det jag skrev i två inlägg ovanför. Det jag menar är att det kan räcka att byta batteri, och anledningen till att den var glapp är pga damm.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

I många fall där jag hjälpt vänner/familj med som svårt att ladda med sladd så har det alltid varit porten på telefonen där lightning sladden ska in. Varit fullt med damm/ludd från kläder. Prova ta en tandpetare och pilla ur och blås. Förklarar dock inte varför trådlöst inte fungerar. Annars går det att köpa nytt batteri på nätet för 180kr eller så lätt att byta själv, annars kan jag hjälpa till i göteborg.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Hon har inte någon betald tjänst för det, så den har nog blivit full sedan länge. Tänker nog mest på bilder osv, ja - förutom då att allt måste "göras om" med bank-id osv... Meck.

Så ja...inte så kul just nu. =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja just det. Är så van att betala 12kr/mån för extra utrymme. (100% värt det för de som inte gör det)

Japp, det var det jag skrev i två inlägg ovanför. Det jag menar är att det kan räcka att byta batteri, och anledningen till att den var glapp är pga damm.

Jo det är nog många som kommer på att det är värt att göra när det väl är försent bara.
Personligen tycker jag det är snålt att de inte ger en den mängd som apparaten har. Köper jag en 128Gb 15 så bör de bjuda på 128Gb. Men de är ju ett aktiebolag.
Jo såg det efter jag skickat inlägget.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Keawon:

I många fall där jag hjälpt vänner/familj med som svårt att ladda med sladd så har det alltid varit porten på telefonen där lightning sladden ska in. Varit fullt med damm/ludd från kläder. Prova ta en tandpetare och pilla ur och blås. Förklarar dock inte varför trådlöst inte fungerar. Annars går det att köpa nytt batteri på nätet för 180kr eller så lätt att byta själv, annars kan jag hjälpa till i göteborg.

Vi är inte så mkt för att mecka själva, dock. Sen går den ju uppenbarligen inte att ladda via trådlöst heller, eller kan det vara för att batteriet är urladdat (och den därför liksom går i loop...man kommer till sin pin-kod och sen "dör den" och bootar om). Fattar inte hur vi ens ska stänga av den på vanligt vis. Den startar om innan vi hinner göra något. =/

Kan man forcera avstängning på annat sätt?

Visa signatur

Permalänk
Viking

Skaplig nedgradering i prestanda från hennes redan gamla mobil. Isf lär en begagnad iPhone vara smartare.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo det är nog många som kommer på att det är värt att göra när det väl är försent bara.
Personligen tycker jag det är snålt att de inte ger en den mängd som apparaten har. Köper jag en 128Gb 15 så bör de bjuda på 128Gb. Men de är ju ett aktiebolag.
Jo såg det efter jag skickat inlägget.

Det är inga pengar, har samma lösning på Google. Men ja...nu har vi inte det på den telefonen, så... tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Skaplig nedgradering i prestanda från hennes redan gamla mobil. Isf lär en begagnad iPhone vara smartare.

Nej, ska vara iPhone, men tack ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Det är inga pengar, har samma lösning på Google. Men ja...nu har vi inte det på den telefonen, så... tyvärr.

Står att du bor i göteborg så googlade lite.
499kr tar dessa för batteribyte. (tredjeparts batteri) De ska göra det på 40 minuter.
Engelbrektsgatan 34B, 411 37 Avenyn.
https://lagaiphone.se/iphone-se-byte-av-batteri/
Har du tur kanske de har något knep att få igång skiten åt dig utan byte om du pratar med dom?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Klart snabbare CPU på iPhonen men fyra gånger mer RAM, fyra gånger mer lagring, 120 Hz mot 60 Hz, mycket högre upplösning, OLED-skärm, mycket större batteri och snabbare laddning är ju några fördelar med Motorolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Vi är inte så mkt för att mecka själva, dock. Sen går den ju uppenbarligen inte att ladda via trådlöst heller, eller kan det vara för att batteriet är urladdat (och den därför liksom går i loop...man kommer till sin pin-kod och sen "dör den" och bootar om). Fattar inte hur vi ens ska stänga av den på vanligt vis. Den startar om innan vi hinner göra något. =/

Kan man forcera avstängning på annat sätt?

Batteri är förbrukningsvara så kan vara helt slut och kan inte hålla laddning, det klarar inte ens att starta med sladden inkopplad?
Ni har säkerställt att kontakten är ren så att laddkabeln får bra kontakt och sätter sig hela vägen in? Provat annan kabel?
Batteriet ha lite kräm i sig till att starta upp mobilen men så fort den blir belastad så dör den.

Permalänk
Medlem

Har ni testat en annan laddare/laddkabel?
Ni kan testa att rengöra:

Men efter som du skriver att det inte funkar med trådlös laddning så kanske det är batteriet?
Enligt Apples hemsida: Beräknade kostnad för iPhone se (2:generation): 945kr för batteribyte.

Kom på en till sak:
När ni har rengjort uttaget på mobilen. Låt laddaren sitta i ett dygn i alla fall, för att se om det kan kicka igång den.
Kanske lite långsökt? Men vet att mobiler som har varit urladdade en längre tid kan behöva sitta på laddning en längre tid för att börja funka igen, så varför inte testa?

Permalänk

Allting gott slutet gott....ja, om man ser till att vi har löst problemet med gamla telefonen. En massa himla "bös" fanns inne i kontakten - mer än jag trodde fanns där inuti (laddproblematiken med sladd) och den hade dessutom låst sig i någon slags mjukvaruloop. (på - av - på - av - problematiken). Så nu funkar den som den ska igen. Men tror sambon blev sugen på ny mobil ändå! Tycker själv att priserna är galna på Iphone, speciellt när man inte behöver allt "lull-lull". OM hon kan tänka sig Android istället, så finns ju ett gäng trevliga nallar där med. Men ja...vi får se. Men nu funkar denna i alla fall!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra att det fixade sig. 👍

iPhone kanske släpper en billigare modell till våren. Nu när mobilen funkar, kanske det kan vara värt att vänta?

https://www.macrumors.com/2024/09/05/when-to-expect-iphone-se...

Permalänk
Skrivet av EWS:

iPhone kanske släpper en billigare modell till våren. Nu när mobilen funkar, kanske det kan vara värt att vänta?

https://images.macrumors.com/t/PRugbVesHyDI-S8vTFIj0XIugPI=/800x0/article-new/2023/02/iphone-se-4-modified-flag-edges.jpg?lossy

Bra tips, tack!! =D Verkar dock som det blir i oktober istället. Inte lika lockande då tyvärr...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EWS:

https://images.macrumors.com/t/PRugbVesHyDI-S8vTFIj0XIugPI=/800x0/article-new/2023/02/iphone-se-4-modified-flag-edges.jpg?lossy

Undrar om den blir så billig med nya AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Bra tips, tack!! =D Verkar dock som det blir i oktober istället. Inte lika lockande då tyvärr...

Menar du att om ni ska köpa en ny, så blir det i oktober? För artikeln pratar om att det eventuellt släpps en iPhone SE i Mars nästa år.