Permalänk
Medlem

Skicka 13600K på rma, hur packa?

Hejsan, tyvärr är min CPU påverkad av intel’s degraderingsproblem som påverkar 13/14 generationen och har varit i kontakt med dem och de vill att jag skickar in min CPU, men då jag inte vet hur jag ska packa den ordentligt undrar jag ifall ni har något bra tips?

Har ej kvar originalförpackningen tyvärr.

Mvh

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

har du antistat påse?

Permalänk
Skrivet av redberg32:

Hejsan, tyvärr är min CPU påverkad av intel’s degraderingsproblem som påverkar 13/14 generationen och har varit i kontakt med dem och de vill att jag skickar in min CPU, men då jag inte vet hur jag ska packa den ordentligt undrar jag ifall ni har något bra tips?

Mvh

Hur har du bekräftat att den är drabbad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

har du antistat påse?

Jag har antistatpåsen som mitt 3080 kom i kvar i lådan ifall den funkar?
Hur ska jag packa med den på bästa sätt tycker du? Är rädd att pinsen under cpun ska böjas under transport eller packning.

Skrivet av Dinkefing:

Hur har du bekräftat att den är drabbad?

Haft lite småskumma 'problem' som att jag fått någon stutter i diverse spel, datorn blev otroligt slö och frös en stund när jag extraherade en zip fil, nvidia drivrutinen fick error vid ominstallation.

Kontaktade intel med denna infon för att kolla vad de hade att säga om det och de ville direkt att jag skickar in den och ska få den utbytt.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Finns att köpa förpakningar till cpu på tex amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Finns att köpa förpakningar till cpu på tex amazon.

Försten var bor du. Har flera ligger och skräpar du kan få. Finns säker fler här på sweclockers som har nån liggande du kan få. eller köpa billigt

Permalänk
Medlem

Jag har i7 13700K. Inte upplevt några stora problem med den sedan jag köpte vid release.

Jag har uppdaterat bios osv men upptäckte nu när jag startar Black myth wukong och spelet gör shader compilation i början så går temp på cpun upp i 100 grader celsius! Jag tankade hem ett stress test och får samma resultat. Stängde av xmp och stress testar igen med samma resultat.

Använder en noctua nh d15 så kylningen ska klara det.
Skall vid tillfälle byta kylpasta för att sedan göra nytt test annars får jag väl skicka in processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Jag har i7 13700K. Inte upplevt några stora problem med den sedan jag köpte vid release.

Jag har uppdaterat bios osv men upptäckte nu när jag startar Black myth wukong och spelet gör shader compilation i början så går temp på cpun upp i 100 grader celsius! Jag tankade hem ett stress test och får samma resultat. Stängde av xmp och stress testar igen med samma resultat.

Använder en noctua nh d15 så kylningen ska klara det.
Skall vid tillfälle byta kylpasta för att sedan göra nytt test annars får jag väl skicka in processorn.

Temperaturen är inte en anledning till RMA, processorerna går varma från fabrik. Se till att du har rätt profil i bios, dvs inget över 253w (253w är redan för mycket för D15). Är du inte nöjd med temp efter det så montera om kylaren och / eller välj en lägre TDP.

RMA gäller om det är något fel på processorn, den räknar fel på standardinställningar eller liknande.
Visst du kanske har fått en warpad IHS så att kylaren inte ligger platt, men annars lär du få tillbaks den mot en felsökningsavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Temperaturen är inte en anledning till RMA, processorerna går varma från fabrik. Se till att du har rätt profil i bios, dvs inget över 253w (253w är redan för mycket för D15). Är du inte nöjd med temp efter det så montera om kylaren och / eller välj en lägre TDP.

RMA gäller om det är något fel på processorn, den räknar fel på standardinställningar eller liknande.
Visst du kanske har fått en warpad IHS så att kylaren inte ligger platt, men annars lär du få tillbaks den mot en felsökningsavgift.

Ah... tack för hjälp. Jag checkade en youtube och följde anvisningar och har nu lyckats sänka stress testet till 87 grader i stället för 100 grader. Vad drygt att standard inställningarna försöker att bränna upp CPU:n.

https://youtu.be/LnzDawjBcPM?si=m6_f05uQcJWAUg6d

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Mvh

Kontakta intel och hör vad de har att säga gällande packning.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av redberg32:

Jag har antistatpåsen som mitt 3080 kom i kvar i lådan ifall den funkar?
Hur ska jag packa med den på bästa sätt tycker du? Är rädd att pinsen under cpun ska böjas under transport eller packning.

Det finns inga känsliga pinns på processorkapseln, det är en LGA.

Stoppa processorn i en antistatisk påse, sedan denna påse i vadderad kartong.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin