Permalänk
Medlem

Får inte till nätverkskabel

Hej jag är ny här och skulle behöva lite experthjälp! Jag har i mitt nya hus dragna nätverkskablar till rummen. Har installerat ett mesh nätverk som är hårdtrådat då när det finns uttag överallt. Har nu en kabel från patchpanelen i teknikrummet som går till ett fristående garage med en naken ända! Har testat både b standard samt A standard både inne och ute i garaget! Inne i patchpanelen sitter sådana keystone kontakter (vet inte om man säger så) och ute har jag testat både Keystone samt väggmonterat uttag men mitt testverktyg visar att det är korsat hela tiden. Har sumrat alla 8 kablar fria samt ihoptvinnade parvis i en ände och det visar inget fel (vad jag kan se) det är en hel kabel (installationskabel ) vad kan jag testa med mer?
Tacksam för tid

Permalänk
Medlem

Om du plockar ur en keystone och öppnar upp den så borde du ha en färgkodning där och på tåtarna själva. Är de åtta tåtarna itryckta på rätt plats? (Har du monterat det själv?)

Testat testverktyget med en kabel som du vet är korrekt?

Permalänk
Medlem

Ett fel som jag har sett en del göra är att de kopplar in de olika ledarna i fel ordning i kontakten eller uttaget.

De hittar en bild på en kontakt, eller öppnar en kontakt och tittar efter, och kopplar på samma sätt i sin nya kontakt. Men de tänker inte på att i den nya kontakten så ska ledarna kopplas in i en annan ordning för att uppnå önskat resultat.

Det går inte att jämföra ordningen på ledarna från andra kontakter, utan man måste föröka tyda märkningen på varje kontakt modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om du plockar ur en keystone och öppnar upp den så borde du ha en färgkodning där och på tåtarna själva. Är de åtta tåtarna itryckta på rätt plats? (Har du monterat det själv?)

Testat testverktyget med en kabel som du vet är korrekt?

Ja jo jag följer ju kopplingsschema som står på aktuell kontakt jag använder! Bra tips jag ska testa med en annan färdig kabel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Ett fel som jag har sett en del göra är att de kopplar in de olika ledarna i fel ordning i kontakten eller uttaget.

De hittar en bild på en kontakt, eller öppnar en kontakt och tittar efter, och kopplar på samma sätt i sin nya kontakt. Men de tänker inte på att i den nya kontakten så ska ledarna kopplas in i en annan ordning för att uppnå önskat resultat.

Det går inte att jämföra ordningen på ledarna från andra kontakter, utan man måste föröka tyda märkningen på varje kontakt modell.

Hej jag har följt kopplingsschema på dom aktuella kontakter jag använt! Men nått fel gör jag ju 🤪

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sumpen21:

Ja jo jag följer ju kopplingsschema som står på aktuell kontakt jag använder! Bra tips jag ska testa med en annan färdig kabel!

Och från första början var det kopplat i keystone kontakten i patchpanelen men jag tog isär och kopplade likadant som jag gjorde på samma sorts kontakt i änden i garaget! Och det var likadant kopplat innan. Enda som var är ju att änden i garaget var okopplat.

Permalänk
Medlem

Fungerar nätet då om du kopplar in allt?
Har du övat att sätta kontakter på en vanlig cat-kabel för att utesluta att det inte är fel på testaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Fungerar nätet då om du kopplar in allt?
Har du övat att sätta kontakter på en vanlig cat-kabel för att utesluta att det inte är fel på testaren?

Hej nej det fungerar inte om jag kopplar in meshpucken i garaget , provat med både a och b standard. Ska testa med mätinstrument på en färdig cat kabel!

Permalänk
Medlem

Ta lite bilder på grejorna så ser vi om något är knasigt. Det kan ju råka vara något som är trasigt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ta lite bilder på grejorna så ser vi om något är knasigt. Det kan ju råka vara något som är trasigt också

Hej jag ska försöka göra det 👍

Permalänk
Medlem

Bekräfta för oss att du även har provat din meshpuck direkt på routern (före alla nya väggkablar) så att du vet att den fungerar. Om testverktyget visar att det är korsat så borde väl routern fixa att tolka om det, eller klarar den inte auto MDI-X ? Vilken modell är det?

Permalänk
Medlem

Du har säkert kopplat tvärt om i ena änden om det visar att det är korsat.
Koppla bara likadant (tvärt om) i andra änden så löser det aig.
Gjort det misstaget med kablar flera ggr.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Bekräfta för oss att du även har provat din meshpuck direkt på routern (före alla nya väggkablar) så att du vet att den fungerar. Om testverktyget visar att det är korsat så borde väl routern fixa att tolka om det, eller klarar den inte auto MDI-X ? Vilken modell är det?

Den funkar trådlöst men eftersom det är betonghus så ville jag sätta upp ett meshnätverk. Tapo x60 heter puckarna! Har efter den första pucken (som är min router) en 8 portars switch som går ut till alla andra puckar. Alla fungerar men jag får inte till så signalen via kabel går till garaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du har säkert kopplat tvärt om i ena änden om det visar att det är korsat.
Koppla bara likadant (tvärt om) i andra änden så löser det aig.
Gjort det misstaget med kablar flera ggr.

Ja nått måste jag ju göra fel men det är likadana kontakter i båda ändarna och kopplar likadant (hoppas jag 🫣🤪

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sumpen21:

Ja nått måste jag ju göra fel men det är likadana kontakter i båda ändarna och kopplar likadant (hoppas jag 🫣🤪

Fast om du har en sån där apparat och det inte visar samma på båda sidor så är det ju inte det.
Flera ggr när jag testat mina kablar har 1an lyst på ena sidan och 8an på andra sidan och varje gång tänker jag men vafaen är jag trög 😂
Bara kasta om ena sidan tvärtom som det sitter så 👍

Det är väldigt lätt aom sagt att sätta tvärt om 😅

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Fast om du har en sån där apparat och det inte visar samma på båda sidor så är det ju inte det.
Flera ggr när jag testat mina kablar har 1an lyst på ena sidan och 8an på andra sidan och varje gång tänker jag men vafaen är jag trög 😂
Bara kasta om ena sidan tvärtom som det sitter så 👍

Det är väldigt lätt aom sagt att sätta tvärt om 😅

Ok ska testa det 👍🥳 men då gör jag alltså tvärtom vad färgschemat visar? På ena kontakten!?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Pressa inte heller ledarna i kontakten så hårt du kan, ta det försiktigt och trippelkolla att ledarna är i samma "slot" som de andra.
Man kan vända på kontakten?

En swec:are kanske kan hjälpa till på plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sumpen21:

Ok ska testa det 👍🥳 men då gör jag alltså tvärtom vad färgschemat visar? På ena kontakten!?

Japp 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Pressa inte heller ledarna i kontakten så hårt du kan, ta det försiktigt och trippelkolla att ledarna är i samma "slot" som de andra.
Man kan vända på kontakten?

En swec:are kanske kan hjälpa till på plats?

Vad menar du med samma slot?
Jag skulle bli mycket tacksam om någon kunnig kunde komma 🥳🙏 Örnsköldsvik området rätt centralt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sumpen21:

Vad menar du med samma slot?
Jag skulle bli mycket tacksam om någon kunnig kunde komma 🥳🙏 Örnsköldsvik området rätt centralt

Hittar inte ordet hehe, men den kanal som ledarna ska in i, i själva kontakten. Dubbelkolla att det är likadant som på andra kontakten om möjligt

Permalänk
Medlem

Dags för TS att koppla in det som önskas vara på kabeln (uttag) och sedan ta tydliga bilder och post här så vi kan se hur det ser ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Dags för TS att koppla in det som önskas vara på kabeln (uttag) och sedan ta tydliga bilder och post här så vi kan se hur det ser ut...

Fattar inte hur man delar bilder 🫣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sumpen21:

Fattar inte hur man delar bilder 🫣

Tryck på ikonen som ser ut som ett berg med en sol/måne. Då kan du antingen ladda upp bilderna direkt hit eller länka in bilder uppladdade till en annan tjänst.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q