Flight Simulator 2024 slukar upp till 180 Mbit/s i bandbredd

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja precis men det skulle i alla fall vara trevligt om man hade möjlighet att dra hem hela skiten ifall man är en av de personerna och hade lagringsutrymmet. De kan ju vara snälla och erbjuda det några månader före det ska släckas ner.

Om du har 2,5 petabyte ledigt och de verkligen vill så går det ju säkert Dock går du ev miste om live flygtrafik och sjöfartstrafik om du vill köra helt offline, men då växer ju lagringen ännu mer beroende på hur lång tids data man vill spara ner...

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Om du har 2,5 petabyte ledigt och de verkligen vill så går det ju säkert Dock går du ev miste om live flygtrafik och sjöfartstrafik om du vill köra helt offline, men då växer ju lagringen ännu mer beroende på hur lång tids data man vill spara ner...

När de släcker spelet om 10 år så är 2,5 petabyte vad ms röj tar upp. Ne men de kanske inte är möjligt om det var så jävla stort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Om du har 2,5 petabyte ledigt och de verkligen vill så går det ju säkert Dock går du ev miste om live flygtrafik och sjöfartstrafik om du vill köra helt offline, men då växer ju lagringen ännu mer beroende på hur lång tids data man vill spara ner...

Live flygtrafik fixar man ju med ett api:n till flight radar 24 (eller flight aware, eller ADS-B Exchange) och Marine Traffic. Vill man vara offline så är det bara att ladda hem tillräckligt med data (tar inte upp massa plats) och sen så kan man simulera traffik med någon AI!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Med tanke hur mycket operatörerna trissat upp bredbandspriserna senaste åren så börjar man undra om microsoft missar en massa pontentiella köpare i sverige för de har inte råd med sina bredband längre.

Sverige är en sjukt liten marknad så spelar knappt någon roll för dem. Förövrigt har mitt bredbandspris stått stilla sedan 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Hoppas inte detta är framtiden för spelandet. Det är svårt redan idag för vissa av oss glesbyggdspelare att hänga med.

För just MS2024 så är det ju streamingtekniken som gör det hela möjligt. Man kan inte ha terabytevis med hårddiskar kopplade till sin dator där du lagrar all data som MSFS (kanske) kan behöva. Det är specifika höjdmaps på detaljnivå, allsköns flygplatser, städer och sevärdheter som utgör det statiska. Eftersom simulatorn täcker i stort sett hela jorden så blir det enorma mängder data. Sen kommer alla yttexturer för marknivån, dessa hämtas idag från Bing maps och streamas alltså redan idag. Dessa kan cachas i en roterande cache, vilket är händigt om man flyger upprepat på samma ställe.

MSFS2024 lägger också till realtidsuppdatering av alla flyg som går, alla fartyg och alla oljeplattformar. Så ser du ett fartyg i havet i FS2024 så finns det där IRL också.

Men all denna kartdata, höjdmaps, flygplatsdata m.m. tar enormt med plats idag, och även om jag flyger som en galning så lär jag inte hinna flyga över allt som min dator har laddat ner i FS 2020. Dessutom är min SSD sprängfylld och jag kanske vill spela nåt annat också...
Nä, det är helt rätt call från Asobo med att göra den här ändringen. Det öppnar verkligen upp möjligheterna med att kunna ha med alla möjliga saker med riktigt hög detaljgrad. Men, trist om man sitter med klent bredband då.

Kan dock tänka mig att det kommer en funktion där man kan preloada specifika regioner, just för de som inte har bästa linan. Samma sak att man kan vilja låsa specifika regioner i cachen om man återkommande flyger på samma ställen. MSFS202 utvecklades ju rätt rejält sen release och jag får anta att det kommer gälla 2024 också så sista ordet om hur detta kommer funka för alla med olika förutsättningar är långt ifrån sagt.

Permalänk
Medlem

Känns som ett riktigt Pappa-spel, dels ajälva flygplansgrejen (Motorer! Aerodynamik! Lyfta o landa!)och att sen ropa på frugan barnen o säga att han kan flyga dom till vilken destination som helst, t.ex över städer o platser som man varit i förut eller ska åka till i framtiden

Permalänk
Medlem

Att ha spelet enbart på disk är ju inte ens möjligt, då vi pratar om 2,5 petabyte data.

Permalänk
Skrivet av Barsk66:

För just MS2024 så är det ju streamingtekniken som gör det hela möjligt. Man kan inte ha terabytevis med hårddiskar kopplade till sin dator där du lagrar all data som MSFS (kanske) kan behöva. Det är specifika höjdmaps på detaljnivå, allsköns flygplatser, städer och sevärdheter som utgör det statiska. Eftersom simulatorn täcker i stort sett hela jorden så blir det enorma mängder data. Sen kommer alla yttexturer för marknivån, dessa hämtas idag från Bing maps och streamas alltså redan idag. Dessa kan cachas i en roterande cache, vilket är händigt om man flyger upprepat på samma ställe.

MSFS2024 lägger också till realtidsuppdatering av alla flyg som går, alla fartyg och alla oljeplattformar. Så ser du ett fartyg i havet i FS2024 så finns det där IRL också.

Men all denna kartdata, höjdmaps, flygplatsdata m.m. tar enormt med plats idag, och även om jag flyger som en galning så lär jag inte hinna flyga över allt som min dator har laddat ner i FS 2020. Dessutom är min SSD sprängfylld och jag kanske vill spela nåt annat också...
Nä, det är helt rätt call från Asobo med att göra den här ändringen. Det öppnar verkligen upp möjligheterna med att kunna ha med alla möjliga saker med riktigt hög detaljgrad. Men, trist om man sitter med klent bredband då.

Kan dock tänka mig att det kommer en funktion där man kan preloada specifika regioner, just för de som inte har bästa linan. Samma sak att man kan vilja låsa specifika regioner i cachen om man återkommande flyger på samma ställen. MSFS202 utvecklades ju rätt rejält sen release och jag får anta att det kommer gälla 2024 också så sista ordet om hur detta kommer funka för alla med olika förutsättningar är långt ifrån sagt.

Fattar det. Hoppas ändå inte att typ realtidsstreaming är framtiden.

Permalänk
Skrivet av person:

Sverige är en sjukt liten marknad så spelar knappt någon roll för dem. Förövrigt har mitt bredbandspris stått stilla sedan 2020

Jag är ganska säker på att ditt bredbandspris som är inbakat i avgiften. Den stora majoriteten av Sveriges bredbandskunder har fått kraftigt höjda priser.

Permalänk
Medlem

Är det bara kass buffer på klientsidan eller? Måste ju gå att buffra denna data på disk och inte hämta allt i realtid

Permalänk
Skrivet av Tauri85:

Känns som ett riktigt Pappa-spel, dels ajälva flygplansgrejen (Motorer! Aerodynamik! Lyfta o landa!)och att sen ropa på frugan barnen o säga att han kan flyga dom till vilken destination som helst, t.ex över städer o platser som man varit i förut eller ska åka till i framtiden

Vart har du gömd kameran i mitt hus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag är ganska säker på att ditt bredbandspris som är inbakat i avgiften. Den stora majoriteten av Sveriges bredbandskunder har fått kraftigt höjda priser.

avgiften? jag betalar samma månadspris som innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

avgiften? jag betalar samma månadspris som innan?

Jag tror han menar brf-avgift/hyran, att bredbandet ingår. Men det låter ju inte så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Känns som ett riktigt Pappa-spel, dels ajälva flygplansgrejen (Motorer! Aerodynamik! Lyfta o landa!)och att sen ropa på frugan barnen o säga att han kan flyga dom till vilken destination som helst, t.ex över städer o platser som man varit i förut eller ska åka till i framtiden

He he he...rolig kommentar...(really...I did laugh!)

Men ett pappa-spel är samtidigt så skönt för att slippa skrikande 12 åringar i distad hörlur i örat i multiplayer games 24/7...prova bara Rust i 5 min...amazing hur man så snabbt lär sig ogilla yngre manliga röster i spel...i Rust får du lära dig samma 10 ord på 15 språk inom 10 minuter...

Permalänk
Medlem

Alla som sitter på Telia mobilt bredband med 1,6tb gräns innan hastigheten stryps:

Permalänk
Skrivet av person:

avgiften? jag betalar samma månadspris som innan?

Du måste ha något avtal mellan din brf och operatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du måste ha något avtal mellan din brf och operatör.

Nope. Jag betalar direkt till telenor. Har inte ens bundet

Permalänk
Medlem

Ingen fara för mig då, jag bryr mig inte om multiplayer, jag flyger solo, så 0 mbps för min del!

Permalänk

98% av alla Svenskar har redan "möjlighet" till Gigabithastighet mot internet enligt bredbandsmålets rapport. Så vad är problemet? Att folk snikar in på sina anslutningar? Kör med lägre upplösning då. Att folk använder mobil hotspot för att spara pengar?

Själv tycker jag att det är fantastiskt att det äntligen kommer något som krossar 25Mbit/s gränsen. Äntligen så kan amerikanerna börja fatta/kräva mer bandbredd. Då som först så kommer vi få nya bättre applikationer som funkar bra. T.ex videomöten utan lagg och med bra ljud och bild >>200Mbit/s istället för nu där fjösiga 2-10Mbit/s används.

Bildkvalitet på streamingtjänster som åtminstonde är lika bra som FHD på blueray skivor. 4k i 200 till 600Mbit vore bra streaming.

Så bara att applådera och säga "äntligen' istället. Om era linor inte räcker till skaffa en fetare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Ja möjligen. Själv betalar jag 549:- för 1000/1000 på bahnhof vilket jag tycker är rimligt. Nog det billigaste bredbandet jag någonsin haft sett till pris per mbps.

Jag fick 349 för 1000/1000 av Telia i 1år

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

För de allra flesta så bör det väl då istället vara vettigare att streama spelet i 4K från servern?
Då hade man säkert kunnat halvera bandbredden och ändå få väldigt hög videokvalité.

Med de flesta så menar jag såklart inte alla, man kan såklart ha hög latency fast att man har hög bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigante:

Ingen fara för mig då, jag bryr mig inte om multiplayer, jag flyger solo, så 0 mbps för min del!

Man kan väl gissa att det är landskapen som strömmas on demand med de bandbreddskraven, Du kommer sannolikt inte undan heller

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av KroesusSork:

Tänk vad kul om 40-50 år när de kan gå tillbaka och spela FS2024 för nosta... eeh.. just, det var inget. Dessa typer av spel kommer inte överleva speciellt länge.

*går och spelar IK+ och Last Ninja på C64:an*

Lär finnas ett MS:FS2074 vid det laget, så ett icke-problem för flygfantaster som enligt erfarenhet gärna strävar mot realism mer än nostalgi i vilket fall

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 1400 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem

Man ska ju komma ihåg att detta var en technical Alpha med uttalat fokus på att de vill testa sina system och infra, och jag skulle inte alls bli förvånad om de gjort allt och lite till för orsaka så mycekt last som möjligt / inte optimerat / kombination av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Alla som sitter på Telia mobilt bredband med 1,6tb gräns innan hastigheten stryps:

För några år sedan (tror jag) Erbjöd de något mobilt bredband som skulle ersätta ADSL för folk då var man låst till en viss 4g/5g mast och kunde alltså inte ta med det till sommarstugan osv. Men de kanske fular sig och har 1,6tb begränsningen på det med?
Kan ju vara värt för dig att kika på om det fortfarande finns kvar och om det slipper strypningen vid en viss mängd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpan4all:

98% av alla Svenskar har redan "möjlighet" till Gigabithastighet mot internet enligt bredbandsmålets rapport. Så vad är problemet? Att folk snikar in på sina anslutningar? Kör med lägre upplösning då. Att folk använder mobil hotspot för att spara pengar?

Själv tycker jag att det är fantastiskt att det äntligen kommer något som krossar 25Mbit/s gränsen. Äntligen så kan amerikanerna börja fatta/kräva mer bandbredd. Då som först så kommer vi få nya bättre applikationer som funkar bra. T.ex videomöten utan lagg och med bra ljud och bild >>200Mbit/s istället för nu där fjösiga 2-10Mbit/s används.

Bildkvalitet på streamingtjänster som åtminstonde är lika bra som FHD på blueray skivor. 4k i 200 till 600Mbit vore bra streaming.

Så bara att applådera och säga "äntligen' istället. Om era linor inte räcker till skaffa en fetare...

Att flytta datat från att ligga lokalt till att det ska streamas vet jag inte om det är något att hurra för.
Det är klart högre latency över internet än från min NVME-disk.
Att viss data ska streamas förstår jag, men att målet är att minska installationsstorleken från 150-200GB till 30GB så fler kan nyttja spelet är i detta fall bara sämre för spelprestandan.

Permalänk
Medlem

180mbit? Ingen i Tyskland kommer kunna spela med andra ord.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

För några år sedan (tror jag) Erbjöd de något mobilt bredband som skulle ersätta ADSL för folk då var man låst till en viss 4g/5g mast och kunde alltså inte ta med det till sommarstugan osv. Men de kanske fular sig och har 1,6tb begränsningen på det med?
Kan ju vara värt för dig att kika på om det fortfarande finns kvar och om det slipper strypningen vid en viss mängd.

Detta är alltså telias ”obegränsade” abonnemang för folk som inte kan få fiber - gäller 4g/5g till fast installation av antenn. 2024 så anser dom att 1,6tb är mycket data och stryper användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Bahnhof kanske flikar in i samband med lanseringen med ett bredbandserbjudande för just Flight Simulator 2024.

Banhof är väl den sista utvecklaren att fucka med nätneutraliteten 😅

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Ja möjligen. Själv betalar jag 549:- för 1000/1000 på bahnhof vilket jag tycker är rimligt. Nog det billigaste bredbandet jag någonsin haft sett till pris per mbps.

Pris per mbps har ingen betydelse om du inte nyttjar hela linan.