Krönika: Hög spelprestanda är det enda jag vill ha

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Hög spelprestanda är det enda jag vill ha

Datorkampen har fått Edin att inse att min-maxande kanske är det han föredrar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Inom denna typ av datorer finns det ett så gigantisk stort utbud och dessa val går ofta att ändra.
Det tråkiga tycker jag att vissa saker har stigit rejält i pris. När jag var liten och man skulle välja chassi så sa polare, se till att du väljer ett chassi med nätdel. Och man undrade vem f-siken skulle köpa ett chassi utan nätdel när de externa nätdelarna var så dyra?
Så man valde sitt chassi för 1000kr inklusive nätdel. Sedan var det moderkort, där man undvik de absolut billigaste och köpte en för nästan 1000kr osv..
Idag har dessa två saker börjat ta en väldigt stor del av priset av enklare speldatorer och det är synd. Så en speldator för 15 000kr blir snålt utrustade som de som testades. Såklart man i efterhand lätt kan köpa till mer lagring etc.

Permalänk
Medlem

Jag är helt på samma spår som @Edin_II

Visa signatur

Gränser är till för att tänjas!

Permalänk
Medlem

Vissa saker kan ändå vara värda att satsa mera på och det är främst sådant man kan ha nytta av under längre tid. Jag lägger hellre lite extra på chassi och nätaggregat då dessa kan återanvändas vid många uppgraderingar framöver. Likaså tycker jag att en bra bildskärm kan vara värd sitt pris.

Permalänk
Medlem

Jag tycker knappt det går att diskutera. Det är ju ett steg upp med nästan 50% i spelpresranda

Alla datorerna körde gamla halvkassa plattformar, då kan man ju i alla fall få mer prestanda?

Vilken PCIe det är på M.2-slottarna spelar väl ingen roll i praktiken? Även SATA är dugligt för SSD!

Permalänk
Medlem

Jao....håller nog med dig :). Tillägger inte mycket till konversationen men ett inlägg var det värt.

Permalänk
Medlem

Förr gjorde jag lite tvärtom.
Om man skaffar bra moderkort och processor och snålar lite på grafikkort istället så kan man byta grafikkort om några år och behålla resten.
Kändes som det kunde vara en vettig strategi förr.
Men vet inte om det är så vettigt längre.

Idag är inte ens billiga grafikkort billiga.
Om man inte typ köper billigaste man hittar på Amazon eller dylikt.
Men då kanske det är typ ett GT 710 eller dylikt.
Man får ha ganska kasst grafikkort sen tidigare om det ska vara en uppgradering.

När även de "billiga" grafikkorten är dyra kanske det är bättre att fläska till lite extra och byta mer sällan istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ufflo:

Jag är helt på samma spår som @Edin_II

Håller med dig.
Han har en bra poäng, här faktiskt.

Permalänk
Medlem

För egen del så vill jag ha kvalitativa delar i min dator som jag kan flytta vidare till nästa dator men lutar ändå till att jag hade valt Shark Gaming datorn om jag varit tvungen att välja en av dessa som min speldator. Så länge den är stabil och inte sjukt högljud så kan jag inte försvara att välja någon av de andra som lär prestera rätt mycket sämre.
Då hjälper inte ens snyggare kabeldragning att väga upp .

För mig blir det lite som att välja en racebil där man har en som inte är lika snygg, bekväm eller har lika hög kvalite som de andra men den är tillräckligt driftsäker och har mycket bättre prestanda så den lär vinna 90% av racen.

Permalänk
Medlem

Det känns skönt att ha en maxad dator till youtube..

Permalänk
Medlem

Håller med, det viktigaste är trots allt prestandan, så länge burken fungerar, det är först när burken inte fungerar som man behöver in i den och pilla och då hjälper inte kattstrypare, dom är snarare ett hinder om man behöver koppla i och ur komponenter.

Sedan kan såklart komponenter med låg kvalité få för sig att föra oljud som man stör sig på eller gå varma på grund av dålig ventilation. Haj-datorn hade nog mått bäst av ett annat chassi för bara en spottstyver extra. mATX moderkort i ATX-låda har aldrig stört mig.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Eller så köper man begagnat och får det bästa av allt

Visa signatur

60 datorer, 18 Tv-spel, Inget sönderslaget ännu. Vad i helve..e hände med förbrukningsådran från tonåren!? 🥳

Permalänk
Medlem

Beror väl mycket på vad man har datorn till och vilka preferenser man förutsätter över tid.

Ser många klagomål på OS som egentligen borde vara hårdvara och tvärtom, kanske för att man inte förstår var flaskhalsen är och varför det inträffar.

Att köra minimikrav på hårdvara för OS är antagligen inte optimalt även om det går. Att surfa på nätet går, men kanske inte med 100 flikar.

Sedan ska man också tänka på att kraven på OS inte inkluderar andra program, åtminstone inte anvancerade sådana. Enkla spel och ordbehandlare kräver ganska lite medans redigering av programkod, avancerad kompilering och redigering av video äter mycket ram, vilket även kräver mycket av CPU då man helst vill göra något annat under tiden. Flaskhalsar här gör spel och grafik extremt trög i vissa fall.

Här går att hitta mycket att optimera beroende på vad maskinen ska göra och hur länge en del ska räcka. Finns många delar man kan ta med sig och ska exempelvis köra en server hemma är det helt andra krav än HTPC, WS eller speldator. Samtidigt är mycket gemensamt beroende på vad servern ska göra. Stor skillnad mellan en filserver och en server för spel eller internet.

Att satsa på bra hårdvara är en självklarhet för att minska risken för att andra delar går sönder eller följer med när något går sönder. Speciellt irriterande när dom dom dyrare sakerna går sönder för att CPU-kylaren är "för tung" för chassit eller att nätaggregatet är av tvivelaktig kvalitet och kablar inte tål att monteras om.

Här är även hur lätt det är att montera komponenter en viktig del som gör modulära kablar, lättåtkomligt chassi och smart design av moderkortet till en viktig del. Annars kanske man drar sig för att byta tills man måste och på så vis måste börja om.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vissa saker kan ändå vara värda att satsa mera på och det är främst sådant man kan ha nytta av under längre tid. Jag lägger hellre lite extra på chassi och nätaggregat då dessa kan återanvändas vid många uppgraderingar framöver. Likaså tycker jag att en bra bildskärm kan vara värd sitt pris.

En fin tanke men passar ju som sagt inte alla. Många köper dessa maskiner för att de inte har kunskap eller inte vill bygga själva. Nästa dator efter denna kan lika gärna bli en pre-built igen. Till dessa personer är Sharken bäst som inte strösslar pengar på "kan vara bra att ha"

Själv är jag inte den typen eftersom jag bygger själv men kan ändå sätta mig i deras situation.

En till aspekt är att om man tänker som dig så har man ju troligen förkunskaper och kan redan anamma den filosofin att ta delar från en tidigare dator och då blir en färdig dator lite tokigt

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

"Jack of all trades, master of none, but better than a master of one."

Jag tycker absolut att det kan vara värt att fundera om det är värt att ta ett kliv upp i prestanda om prisskillnaden är tillräckligt liten;
100kr extra för PCIe 4.0 istället för 3.0, även om det är ytterst sällan som det behövs, så hade jag slagit till.

Att spara hundralappar, eller till och med ett- eller tvåtusen (givetvis beroende på totalpris), kommer nästan alltid motivera de dyrare produkterna; snabbare, svalare, bättre verkningsgrad, etc

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Så kan man tänka. Men man kan också tänka så här: Om man beställer in finaste köttbiten men samtidigt får den tråkigaste, billigaste pommesen och Blå Bands bea så känns det nog lite 'B'. Helst ska man köpa de bästa delarna man har råd med vad gäller allt. Du kan köpa det bästa grafikkortet för pengarna men samtidigt ha det billigaste (fortfarande ok i nyskick) nätagget och då kommer du kanske få stabilitetsproblem vad det lider.

Eller en bil-liknelse eftersom de alltid aldrig är så populära: Släng i den fläskigaste motorn i det billigaste chassit med den billigaste hjulupphängningen som rullar på de billigaste däcken - visst, du kanske får upp en bra hastighet men du kommer aldrig ha bra kontroll på eländet.

Permalänk
Medlem

Som sagt. För min speldator bryr jag mig främst om hur mycket fps jag kan få ut på skärmen. Det är liksom det viktigaste. Jag köper så bra presterande grejer jag har råd med.
Sen är utseendet viktig för mig. Datorn ska se bra ut med fina komponenter. Det är min hobby och där mina pengar spenderas. Det ska synas.
Sen är det så klart stabilitet och funktion. Där kan det variera men man försöker ju.
Sist på listan är nog förbrukning.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

5090 i en box av wellpapp

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag kan inte annat än hålla med Sen vill jag ha ett chassi som jag tycker är snyggt men det är lyxvara eller grädde på moset men vill få ut så mycket som möjligt på en relativt låg budget om det går, sen kan man alltid uppgradera med tiden om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

En fin tanke men passar ju som sagt inte alla. Många köper dessa maskiner för att de inte har kunskap eller inte vill bygga själva. Nästa dator efter denna kan lika gärna bli en pre-built igen. Till dessa personer är Sharken bäst som inte strösslar pengar på "kan vara bra att ha"

Själv är jag inte den typen eftersom jag bygger själv men kan ändå sätta mig i deras situation.

En till aspekt är att om man tänker som dig så har man ju troligen förkunskaper och kan redan anamma den filosofin att ta delar från en tidigare dator och då blir en färdig dator lite tokigt

Köper man färdig dator kan man ändå satsa på vissa tillbehör såsom bildskärm, tangentbord och mus. Särskilt bildskärmen.

Permalänk
Geeks
Grundare

Vågade tankar Edin! Håller med dig. Vore väldigt kul om Sharkgaming-datorn efter att ha förlorat alla ronder tvärvänder vid prestandatesterna och plockar hem totalen :-).

Ser dock nackdelarna, sitter själv med ungarnas burkar som är maxade mot prestanda men nu behöver jag byta både nätagg och chassi för att få in ett bättre grafikkort. Gav upp.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Skrivet av Edin:

Vågade tankar Edin! Håller med dig. Vore väldigt kul om Sharkgaming-datorn efter att ha förlorat alla ronder tvärvänder vid prestandatesterna och plockar hem totalen :-).

Ser dock nackdelarna, sitter själv med ungarnas burkar som är maxade mot prestanda men nu behöver jag byta både nätagg och chassi för att få in ett bättre grafikkort. Gav upp.

Friskt kapat hälften vunnet eller hur var det nu.

så är det väl bara ev nätdelen som är ett problem brukar ju generellt inte gå att kapa in mer effekt i dem tyvärr.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Eller en bil-liknelse eftersom de alltid aldrig är så populära: Släng i den fläskigaste motorn i det billigaste chassit med den billigaste hjulupphängningen som rullar på de billigaste däcken - visst, du kanske får upp en bra hastighet men du kommer aldrig ha bra kontroll på eländet.

Det var inget fel på muskelbilarna… 😉

Permalänk
Medlem

Buy once, cry once.

Tills det är dags att uppgradera...

Visa signatur

5800x3d, 32 GB G.SKILL Trident Z RGB @ 3800 MHz CL16, X570i Strix, RX 7900 XTX Nitro+, Samsung 990 2TB, CM V850w, EK Magnitude CPU block, 240+120 PE rad, 2x240 PE extern radiator, stadig ström av kaffe (till mig, inte datorn...)