Från DVD till USB minne

Permalänk

Från DVD till USB minne

Hej!

Jag tänkte kopiera några privata Dvd filmer till ett Usb minne, måste jag ha ett speciellt program för detta?
eller är det bara att kopiera ??

Permalänk
Medlem

Handbrake hade jag provat.
Är det kommersiella filmer med kopieringsskydd, så kanske det inte funkar, men så var det ju inte.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk

Du kan spara dem som skivavbilder med t.ex imgburner.

Alternativt kan du rippa dem med valfri dvd/videorippare till något videoformat typ h.264 eller nått.

Tror inte du bara kan plocka filer rakt upp och ner från skivan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Snusfri

https://www.makemkv.com/

Väldigt enkelt och gratis program som gör exakt det du vill.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av THB:

https://www.makemkv.com/

Väldigt enkelt och gratis program som gör exakt det du vill.

Hej
Tack för ditt svar, jag har provat, mkv läste filerna från dvd skivan, men hur får jag över filerna till usb minnet ?
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallekill:

Hej
Tack för ditt svar, jag har provat, mkv läste filerna från dvd skivan, men hur får jag över filerna till usb minnet ?
Tacksam för svar

Dra och släpp? Det är ju helt vanliga filer som går att kopiera.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av kallekill:

Hej
Tacksam för svar

Skrivet av dlq84:

Exakt.
Bara att kopiera över som vilka filer som helst.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Du menar att jag ska dra o släppa filen till USB- minnet som ligger på F-disken ?
Kan man justera en del som ligger på dvd-skivan? För det är något avsnitt som inte ska kopieras?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kallekill:

Du menar att jag ska dra o släppa filen till USB- minnet som ligger på F-disken ?
Kan man justera en del som ligger på dvd-skivan? För det är något avsnitt som inte ska kopieras?

För att välja hela delar av en oskyddad skiva är dvd shrink fortfarande svårslaget.
https://www.dvdshrink.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av THB:

Exakt.
Bara att kopiera över som vilka filer som helst.

Hej igen

Ok första gången laddade makeMKV ner filerna, idag testade jag igen
och då står det så här fattar inte vad som händer.
MakeMKV v1.17.8 win(x64-release) started
Error 'Scsi error - MEDIUM ERROR:L-EC UNCORRECTABLE ERROR' occurred while reading 'DVD+R-DL hp CDDVDW TS-L633R 0400 R82M6GRB846728' at offset '524288'
Error 'Scsi error - MEDIUM ERROR:L-EC UNCORRECTABLE ERROR' occurred while reading 'DVD+R-DL hp CDDVDW TS-L633R 0400 R82M6GRB846728' at offset '1048576'

Permalänk

Skulle säga att du troligen får läsfel.

Mest troligt pga kass skiva eller läsare.

Dock känns offseten bekant så skulle kunna va att något fuckar vid lagerbytet på skivan. Eller att läsaren är modell skitgammal och inte kan läsa dual layer skivor.

Dock verkar toshibaläsaren som den hänvisar till vara specad för dual layer så mer troligt skivan eller att läsarens ålder tagit ut sin rätt.

Visa signatur

Permalänk

Mkt konstigt
Jag har tre dvd som ska kopieras
Den första funkade för en vecka sen, men jag avbröt o kopierade inte den, idag provade jag igen o då fick jag felmeddelande, testade den andra skivan nu o det funkar konstigt
Om det är så att programmet redan läst den första dvd:n att det är därför den inte funkar

Permalänk

Nu äntligen funkar det, men kan man inte bara ett USB, nu fick jag använda tre, annars vill programmet överskriva den första filen som ligger på USB =F disken??

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallekill:

Nu äntligen funkar det, men kan man inte bara ett USB, nu fick jag använda tre, annars vill programmet överskriva den första filen som ligger på USB =F disken??

Du får se till att filerna du sparar på usb-minnet har olika filnamn. Högerklicka på filen och välj "byt namn"

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Jag använde ett program för länge sedan som hette "DVD Shring".
Funkade utmärkt för mig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallekill:

Det kan vara värt att fråga på MakeMKVs officiella forum, där är de väldigt hjälpsamma och man kan arrangera köp av DVD/Blu-Ray-enheter som garanterat fungerar med MakeMKV och kan rippa (kopiera) oavsett vilken region det är:
https://forum.makemkv.com/forum/

Jag har själv gått med där och rippat hundratals timmar material från Blu-Ray och DVD. Superkul om man är villig att läsa på en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallekill:

Hej!

Jag tänkte kopiera några privata Dvd filmer till ett Usb minne, måste jag ha ett speciellt program för detta?
eller är det bara att kopiera ??

Vad exakt menar du med "privata" Dvd filmer ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag använde ett program för länge sedan som hette "DVD Shring".
Funkade utmärkt för mig.

Håller med, men som sagt gammalt program.
https://www.majorgeeks.com/files/details/dvd_shrink.html

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Skrivet av robbe60:

Vad exakt menar du med "privata" Dvd filmer ?

En vanlig dvd som man kopiera till !
Ingen köpt film

Permalänk
Livsnjutare 😎

Även jag slår ett slag för Handbrake.
GPU encoding gör även att det går löjligt snabbt, men kvaliteten kan bli något sämre än vid cpu 2pass, men vi pratar små skillnader men enorma tidsbesparningar!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Försökte spela upp USB på tv, tror ni det funkade ? Nada, jag blir så trött, hur svårt kan det vara ??
Köpte ny tv förra året en Andersson,ska ta kontakt med supporten, skit dåligt. men dom kan väl inget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kallekill:

Försökte spela upp USB på tv, tror ni det funkade ? Nada, jag blir så trött, hur svårt kan det vara ??
Köpte ny tv förra året en Andersson,ska ta kontakt med supporten, skit dåligt. men dom kan väl inget.

Den lär inte kunna spela upp dvdformatfiler direkt pga licensregler, om tvn innehåller en mediaspelare så bör du kolla manualen vilka filtyper den stödjer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Koppla en HDMI ifrån datorn till din TV.

Och spela upp din DVD film med VLC och titta på din TV.

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Är nog fråga om att du kört en codec som inte stöds på tvn.

H.264 med mp3 ljud brukar funka med det mesta men du får rådfråga instruktionsboken till den aktuella tvn.

Sen kan uabsticka behöva vara formaterad i ett visst format ibland generellt brukar exfat va det som oftast fungerar och ändå har stöd för filer större än 8gb men ingen garanti och även där får man kolla instruktionsboken.

Men filformatet på usbsticka beror på om den kan se filerna öht eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gjorde samma sak för ett par år sedan. Filmerna på DVD hade dock kopierata fråm VHS många år tidigare. Så ursprungskvaliten var inte den bästa. Jag körde handbrake och AVC Labs video enhancer AI för att skala upp och få bort VHS brus så att säga. Klippen var ca 1-2 timmar och de körde i ca 2 dygn i enhancer. Hade bara ett 1060, så bör gå snabbare med ett modernare grafikkort.

Experimenterade först med ett 30 sek klipp med olika inställningar tills jag hittade ett jag var nöjd med. Tog över en månad att fixa alla då det var en hel del DVDs som skulle köras.

Resultatet blev riktigt bra. Nu finns ett USB med alla klipp på flera orter bland övriga familjen.

Blev inspirerad av de olika releasegrupperna som kör AI enhanced på sian releases.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallekill:

Hej igen

Ok första gången laddade makeMKV ner filerna, idag testade jag igen
och då står det så här fattar inte vad som händer.
MakeMKV v1.17.8 win(x64-release) started
Error 'Scsi error - MEDIUM ERROR:L-EC UNCORRECTABLE ERROR' occurred while reading 'DVD+R-DL hp CDDVDW TS-L633R 0400 R82M6GRB846728' at offset '524288'
Error 'Scsi error - MEDIUM ERROR:L-EC UNCORRECTABLE ERROR' occurred while reading 'DVD+R-DL hp CDDVDW TS-L633R 0400 R82M6GRB846728' at offset '1048576'

Det låter mycket mer aggressivt än det är, det kan vara pga lite smuts på skivan, ta vanlig fönsterputs och polera skivan med en mikrofiberduk så ska det försvinna. Om du inte orkar det kanske att polera skivan bara räcker. Det kan röra sig om pyttelite smuts bara. Formatet h.264 är ganska brett stött men annars ta en standardprofil i handbrake för dvd-kvalité borde funka, t.ex. Very fast 1080p30.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Med tanke på de frågor och de problem som Kallekill har skulle jag tro en mer utförlig utfrågning/förklaring av vad exakt han vill åstadkomma följt av en detaljerad guide i steg för steg nog är det som behövs. Dessvärre inte kunskaper som jag har, men känns som att det finns stor risk att det läggs onödig energi på grund av att allt inte är tydligt. Vi kanske kan börja med följande:

Källmateria: Är DVDn som du vill kopiera material från en 1) DVD man kan spela bild från på en vanlig dvd spelare kopplad till tvn precis som en köpt DVD film (med kapitel man kan välja) eller 2) har DVDn används som ett lagringsmedel som vilket som helst med kopierade filer på sig?

Kopiering: Om DVDn är nr 1 ovan och du bara vill kopiera vissa "kapitel" från speldvdn har du fått tips på https://www.dvdshrink.org/ ovan.
Om DVDn är nr 2 så borde det gå att bara kopiera filerna rakt av från DVDn. Dock kan det ju vara så att det är en enda stor mediafil och du bara vill ha visa bitar av den, i så fall kommer du behöva ett annat program (som du med fördel frågar om här).
Här är det nog lättast om du tar en skärmdump på hur det ser ut när du öppnat upp DVDn på datorn. Då kan vi se om den innehåller mappar och filer som en vanlig filmDVD eller om det är något annat.
Ifall det är en vanlig filmDVD så kan du antingen göra en avbild av DVDn eller koda om den till ett annat format (se förslag på program ovan).
Självfallet måste filerna som kopieras till USB-minnet ha olika namn för att de inte ska skriva över varandra samt usb-minnet ha tillräckligt stor kapacitet. USB-minnet behöver även vara tillräckligt snabbt för att kunna överföra mediafilen i rätt hastighet vid uppspelning.

Uppspelning: För att spela upp mediafiler på en tv från usb behövs en mediaspelare. Många tvapparater har en inbyggd som stöjder vissa format (upp till en viss kvalitet?) men stödjer ej att spela upp avbilder av DVD, utan kräver att de kodats om till ett format de stödjer. Det går även att koppla en extern mediaspelare, så som en nvidia shield eller vanlig dator till tvn, för att spela upp. Oavsett om du använder tv eller extrern mediaspelare/dator så behöver du se till att det du använder för att spela upp stödjer det formatet du vill spela upp.

Detta var mitt försök att hjälpa till. Hoppas det kan vara av värde.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Ganska mycket snack i tråden som är helt onödiga steg, när det mer var frågan om ifall man kan kopiera det som finns på DVDn.

Det du behöver göra är att dekryptera innehållet på DVD skivan innan du kan kopiera innehållet. Det bästa är att ta filerna eller innehållet direkt från skivan genom att först tar bort skyddet och sedan sparar innehållet till en .ISO fil. Sätt namn på filen till något lämpligt, vad filmen heter eller liknande. Därefter skaffar du ett program som gör att du kan "mounta" själva .ISO filen från USB minnet (hårddisken eller var det nu är). Sedan kan du använda VLC och välja att öppna disc, välj enheten där discen finns och innehållet spelas upp precis som på en DVD spelare kopplad till TVn. Metoden ovan kan användas på alla DVD filmer, då kan du spara allt du har på t.ex. en USB hårddisk eller USB minne. Det går även att köra t.ex. Kodi på en Smart-TV och öppna ISO filerna direkt för att spela upp på TV.

Klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Ganska mycket snack i tråden som är helt onödiga steg, när det mer var frågan om ifall man kan kopiera det som finns på DVDn.

Det du behöver göra är att dekryptera innehållet på DVD skivan innan du kan kopiera innehållet. Det bästa är att ta filerna eller innehållet direkt från skivan genom att först tar bort skyddet och sedan sparar innehållet till en .ISO fil. Sätt namn på filen till något lämpligt, vad filmen heter eller liknande. Därefter skaffar du ett program som gör att du kan "mounta" själva .ISO filen från USB minnet (hårddisken eller var det nu är). Sedan kan du använda VLC och välja att öppna disc, välj enheten där discen finns och innehållet spelas upp precis som på en DVD spelare kopplad till TVn. Metoden ovan kan användas på alla DVD filmer, då kan du spara allt du har på t.ex. en USB hårddisk eller USB minne. Det går även att köra t.ex. Kodi på en Smart-TV och öppna ISO filerna direkt för att spela upp på TV.

Klart.

Mycket snack ja. Läste du snacket?
Det framgår på ett par ställen att det inte rör sig om köpe-DVD, därmed bör dekryptering vara ointressant.

Sen handlar trådstart mycket om att få filen (då tolkar jag det som en videofil i MKV, AVI osv format) på ett USB-minne. Och då tolkar jag det vidare som att denna fil ska kunna spelas upp av en dum mediaspelare inbyggd i tvn, inte att koppla en hel dator till tvn och visa via HDMI-kabel. Din lösning är ju i princip att göra en kopia av DVDn, vilket kanske är good-enough, men inte vad jag gissar är önskad lösning.

Men vad vet jag, det återstår ju en del frågetecken i tråden om exakt vad alla önskemål och krav är.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Enel åtgärd.

Det räcker oftast att kopiera största .vod filen och sedan så kan man döpa om den till .mpg