Unik E-postadress för varje konto

Permalänk
Medlem

Unik E-postadress för varje konto

Har blivit lite lockad av konceptet att ha en unik E-postadress för varje konto. För den som undrar vad meningen med detta är kan man lättare bara stänga ner en E-postadress om man börjar få spam på den, samt att det blir svårare att spåra en på internet.

Någon annan som har det på liknande sätt idag, och hur i sådana fall?

De flesta E-posttjänster brukar vilja ha rätt så bra betalt om man vill ha över omkring 20 E-postadresser och det ser ut att vara en liknande situation för många hosting-tjänster (åtminstone den jag använder). Verkar som att det finns en uppsjö av olika forwarding-tjänster som inte tillhandahåller några faktiska E-postinkorgar och endast skickar vidare mejl till en befintlig inkorg. Kanske någon sådan jag borde kolla på?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har också precis börjat överväga att göra så. Är dock tveksam eftersom jag redan har enorma mängder konton på diverse sidor med min huvudsakliga adress, som jag inte vill ta bort, så även om jag flyttar bort "allt" jag använder regelbundet så vill jag ha den kvar.

Jag kör eget domän med Google Workspace, och där finns möjlighet att skapa en catchall-adress så att *@domän.se går till samma inbox. Om någon adress skulle få en massa spam kan man blockera just den.
Kanske inte fullt lika snyggt som att skapa individuella alias, men samtidigt enklare, eftersom man inte behöver skapa nya alias för att registrera ett nytt konto någonstans.

Man kan även skapa "riktiga" alias, men enligt denna sida är det en begränsning på 30 alias per användare, och att skapa en till användare dubblerar månadskostnaden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Har blivit lite lockad av konceptet att ha en unik E-postadress för varje konto. För den som undrar vad meningen med detta är kan man lättare bara stänga ner en E-postadress om man börjar få spam på den, samt att det blir svårare att spåra en på internet.

De flesta E-posttjänster brukar vilja ha rätt så bra betalt om man vill ha över omkring 20 E-postadresser och det ser ut att vara en liknande situation för många hosting-tjänster (åtminstone den jag använder). Verkar som att det finns en uppsjö av olika forwarding-tjänster som inte tillhandahåller några faktiska E-postinkorgar och endast skickar vidare mejl till en befintlig inkorg. Kanske någon sådan jag borde kolla på?

Jag kan rekommendera https://www.simplelogin.io/ som tillhandahåller en smidig tjänst. Det finns givetvis liknande alternativ för mail forwarding.

Permalänk

Om du har en Iphone så löser icloud detta med tjänsten dölj min e-post.

Ingår i minsta icloudpaketet, kostar 12 spänn i månaden. Sjukt smidigt, särskilt ihop med iclouds lösenordhanterare som skapar säkra lösenord och håller reda på allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ysr1:

Jag kan rekommendera https://www.simplelogin.io/ som tillhandahåller en smidig tjänst. Det finns givetvis liknande alternativ för mail forwarding.

Kollade på dem. Hittade även https://addy.io/ som också verkar lovande. Någon särskild anledning att välja just SimpleLogin?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du Gmail kan du skriva t ex
riktigtnamn+knasbutik@gmail.com

Google skiter i allt efter + och levererar till din riktigtnamn-brevlåda, men det är fortfarande en giltig adress som de flesta tjänster accepterar som unik.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Om du har en Iphone så löser icloud detta med tjänsten dölj min e-post.

Ingår i minsta icloudpaketet, kostar 12 spänn i månaden. Sjukt smidigt, särskilt ihop med iclouds lösenordhanterare som skapar säkra lösenord och håller reda på allt.

Helt Apple-fritt för min del så gissar att det inte är så relevant då. Även om jag var en Apple-användare skulle jag nog vara skeptisk till en tjänst som låser en till att använda viss hårdvara.

Permalänk
Medlem

Har en gmail som jag bara delar ut till familj, vänner och sådant jag känner mig helt "säker" på. Har också en egen domän för allt annat som kräver mail. Den har en wildcard-email som skickas vidare till en användare där. De som hanterar mailen ger också enkel tillgång till spam-filter för domänen. Så jag kan enkelt skapa ny emailadress utan att behöva sätta upp en ny användare och behövs det så spärrar jag den adressen i spamfiltret.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Google skiter i allt efter + och levererar till din riktigtnamn-brevlåda, men det är fortfarande en giltig adress som de flesta tjänster accepterar som unik.

Det är dock enkelt för spammare att ta bort allt efter + och få den "riktiga adressen" utan att det går att spåra vem som läckte den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Problemet är att när dom sedan säljer mail-adressen till spammers, så är inte spammerna dummare än att dom filterar bort '+ och allt efter'.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Kollade på dem. Hittade även https://addy.io/ som också verkar lovande. Någon särskild anledning att välja just SimpleLogin?

Jag har bara använt Simplelogin och är mycket nöjd med dem. Jag skulle tro att de är ganska likvärdiga så länge man betalar för tjänsten. Har för mig att Duckduckgo tillhandahåller något liknande också. Det kan ju vara värt att kolla upp.

Skrivet av Aphex:

Det där är ingen bra idé om man är ute efter anonymitet. Dessutom är det ju bara att ta bort allt efter "+" vid en läcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är dock enkelt för spammare att ta bort allt efter + och få den "riktiga adressen" utan att det går att spåra vem som läckte den.

du kan använda m.ejl@gmail och me.jl@gmail för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är ju helt poänglöst att hålla på så här utifrån TS syften.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ysr1:

Det är ju helt poänglöst att hålla på så här utifrån TS syften.

Det stämmer, det var ett svar på inlägget jag citerar

Permalänk
Medlem

Tacksam för svaren! Lär bli att jag väljer ut någon forwarding-tjänst då helt enkelt.

Man kan ju fråga sig varför det ska kosta en förmögenhet att få obegränsat med E-postadresser med hosting-tjänster när forwarding finns gratis eller för en tia i månaden, men det handlar väl om artificiell segmentering antar jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pine-orange:

Det har ju dock samma problem, spammare lär veta att punkterna inte gör något och kan ta bort dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det har ju dock samma problem, spammare lär veta att punkterna inte gör något och kan ta bort dem.

Det tror jag inte. Det är mycket ansträngning att göra undantag för bara Gmail och för någonting som nästan ingen gör De bryr sig inte heller.

Permalänk
Skrivet av TMG:

Kör egen mail, så kan du trixa hur mycket du vill med sånt gratis.
https://mwl.io/nonfiction/tools#ryoms eller https://workaround.org/ispmail-bookworm/ är två bra ställen att börja.

Permalänk
Medlem

Körde DuckDuckGos tjänst lite sporadiskt och fungerade bra tycker jag, men för några månader sedan bytte jag till Proton Mail där SimpleLogin tjänst ingår då det ägs av Proton.

Blev snabbt imponerad över SimpleLogin då man har mycket mer koll och mer inställningar samt att kan kan skicka mejl ifrån sitt ailias (DuckDuckGo går det bara svara på vad jag fattat det som) .
Köpte också en egen random domän som jag använder till mina flesta ailias i SimpleLogin.
Så till exempel så har jag sweclockers.random-ord@min-domän.com registrerat för mitt sweclockers konto.

Mycket nöjd med SimpleLogin så kan varmt rekommendera!

Permalänk
Medlem

Har någon haft problem med att mail försvinner. Jag kör spamgourmet och upplever att många tjänster har lagt med deras domäner i spamfilter, så antingen kan jag inte använda de adresserna när jag anmäler mig, eller än värre att de accepteras men sen får jag aldrig deras mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Blev snabbt imponerad över SimpleLogin då man har mycket mer koll och mer inställningar samt att kan kan skicka mejl ifrån sitt ailias (DuckDuckGo går det bara svara på vad jag fattat det som) .

Verkar gå att göra med DuckDuckGo.

Citat:

For example, if your personal Duck Address is jane@duck.com and you want to send to your friend’s email brian@gmail.com. To send the email from your personal Duck Address, you would send the message to brian_at_gmail.com_jane@duck.com.

Det jobbiga med de här tjänsterna är inlåsningen. När jag väl börjat använda en tjänst så är det jobbigt att byta. Inga problem om jag bara använder dem för riktigt oviktiga saker, men om jag tex har forumanvändare kopplat till dem blir det lite jobbigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choy:

Verkar gå att göra med DuckDuckGo.
Det jobbiga med de här tjänsterna är inlåsningen. När jag väl börjat använda en tjänst så är det jobbigt att byta. Inga problem om jag bara använder dem för riktigt oviktiga saker, men om jag tex har forumanvändare kopplat till dem blir det lite jobbigare.

Aha coolt, det hade jag missat.

Ja det var därför jag köpte en egen domän som jag skapade olika ailias på, då kan man ju bara byta tjänst men behålla adresserna 😊

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Skrivet av thadizzy:

Problemet är att när dom sedan säljer mail-adressen till spammers, så är inte spammerna dummare än att dom filterar bort '+ och allt efter'.

Inte bara spammarna filtrerar bort. Jag provade med det där ett tag, men de flesta ställen där jag provade så försvann allt från + och framåt från mailadressen. Så en helt meningslös feature.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Inte bara spammarna filtrerar bort. Jag provade med det där ett tag, men de flesta ställen där jag provade så försvann allt från + och framåt från mailadressen. Så en helt meningslös feature.

Det har nog aldrig hänt mig och jag brukar använda det när jag handlar hos en butik t.ex. Det som däremot händer ibland är att de inte tillåter det för att deras utvecklare inte har koll på hur en mejladress får se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ysr1:

Kan också rekommendera simplelogin, ägs av Proton så det går enkelt att sätta upp sieve filter i Protonmail för de olika adresserna så du enkelt kan hantera vad som ska hända med mail som kommer till ett visst alias.

Ingår även i Protons prisplan Unlimited som brukar ha ett rätt bra erbjudande på black friday. Förstår om det blir lite dyrt dock om du inte har nytta av de andra tjänsterna.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för mailgun då, eftersom alla skriver simplelogin. Haft mailgun i 10+ år och fungerar helt fantastiskt.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

Det finns Firefox relay. Använder inte någon sådan tjänst själv.

Funktionen med plus tror jag även fungerar med Microsoft 365 som många kör via jobbet, men den kanske inte är aktiv som standard dock. Skyddet i den funktionen är ju lågt, men det kan ju ge en hint om vem som läckte din epost. Även om det lätt städas bort. Frågan är hur ofta? Säg att du beställer något och dagen efter trillar ett reklam-mejl in från en helt annan butik. Då avslöjar ju butiken sig.

Permalänk
Medlem

Läser man länge nog på reddit angående alias:ade epostadresser, så brukar iaf en del företag gnälla rejält om du använder deras namn i ett alias typ svensson+netflix@blä.st osv

Permalänk
Medlem

Mycket jag inte gillar med Apple, men deras anonyma mail alias grej är nog en av de bästa sakerna de implementerat. Så sjukt enkelt, smidigt och felfritt.