Svårt att hänga med programmeringen i civ.ing Datateknik

Permalänk

Svårt att hänga med programmeringen i civ.ing Datateknik

Första året på civilingenjörprogrammet i Datateknik och känner mig väldigt trög och omotiverad.
Jag hade ingen datakunskap när jag började, men antog att detta var ok så länge man har lätt för att lära sig, vilket jag trodde att jag hade. Men att tänka som en dator är något jag har väldigt svårt för. Det verkar som att 2/3 av klassen programmerat flitigt tidiagre, och resten fattar åtminstone. Jag har inga problem med matten, om något tycker jag matten är enkel, men jag känner mig bara trög när det gäller programmeringen. Så fort logiken sätter sig på en sak, så blir den saken ännu mer komplicerad och så fattar jag inte längre hur jag ska applicera den.
Det som gör det jobbigare är att lektionerna är som att allt är en självklarhet. Allt käns som ord som slängs på en, men jag fattar inte ens vad dessa saker är i praktiken. Jag undrar om jag borde hoppa av och plugga lite programmering själv i min egen takt, och sedan söka om nästa år eller är detta normalt att känna såhär när man först börjar programmera?
Finns det någon bra "for dummies" resurs ni skulle rekommendera?

Permalänk
Medlem

Ta hjälp av AI oironiskt.
Vilken språk gäller det?

Permalänk
Medlem

Känner du att du spenderar tiden till just studier?
Det är rätt många som "går hem" när föreläsningen / labben är slut. Högskolestudier bör ses som ett heltidsjobb, dvs 8 timmar om dagen. För min del vart det betydligt mer än det vid många tillfällen, inkl en snabbis på förmiddagen på julafton eller andra ledigheter.

Det kan också hjälpa att parkoda, om någon i "klassen" är villig så är det otroligt bra att bollplanka med någon.

Ofta på högskolan så finns det folk som redan kan en del, de kanske har läst en Javakurs tidigare, men kanske nu går C eller liknande. Det skiljer väldigt mycket, och det kan få en att känna sig mindre kunnig.

Mycket finns på nätet och på Youtube, om det är just det initiala du har problem med så kan det hjälpa.

Om du är omotiverad av annan anledning, och inte tycker det är kul, eller kan bli kul, så kanske du bör se dig om efter en annan utbildning. Ser du dig som en programmerare i framtiden? Mjukvaruutvecklare är inte direkt ett simpelt jobb och många får ligga i resten av livet (det gäller att hitta något motiverande, spännande eller utmanande i programmering).

Permalänk
Medlem

Fullt normalt att känna att man inte hänger med i början. Kan inte relatera till att just programmeringen var svår men vet att det tog många i klassen till år två innan programmeringstänket började sätta sig. Klarar du mattekurserna så skulle jag inte oroat mig för programmeringen, den kommer att sitta men man kan behöva lägga lite tid och framförallt acceptera att allt som lärs ut kommer du inte att förstå förän du läst fortsättningskurser.

För egen del handlade första åren mycket om att lära sig plugga "effektivt". Det var inte alltid jag lärde mig kursen bäst genom att gå på föreläsningar, ibland var det bättre att ta några timmar på youtube för liknande material och där var fördelen att jag kunde pausa och gå tillbaka. De gångerna föreläsningarna var givande hade jag oftast läst allt material som behandlades innan.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Jag har hoppat av just det...för över 20 år sedan. Att gå in på detaljer är ganska meningslöst, men för egen del blev det snabbt uppenbart att det var helt åt helsike fel. Vissa saker jag gjorde som yngre kan jag ju alltid ångra och tycka att jag borde ha ansträngt mig eller på annat sätt gjort bättre, men det här är inte en sådan sak. Att jag hade tagit mig igenom alltihop med förståndet i behåll finns inte på kartan. Inte för att skryta, utan för att ge en illustration så skrev jag om jag minns rätt 1.7 på högskoleprovet våren efter att jag hade hoppat av och helt säkert 2.0 några år senare när jag ville förnya resultatet. Notera dock att det var den gamla versionen innan de halverade orddelen; jag har inte prövat att skriva det nyare. Så vissa saker kan man vara bra på även om man kommer fram till att man är ganska usel och/eller omotiverad på/för annat.

Min poäng är inte att du ska hoppa av, det har jag inget underlag för att bedöma, utan min poäng är mer att situationen inte är så unik som det kanske kan framstå. Att jag hamnade där jag hamnade, direkt efter att ha gjort lumpen, berodde mycket på uteslutningsmetoden kretsande kring vilka saker jag alls fann intressant, vilka lärosäten som låg inom kanske 10-15 mils radie, var jag kunde komma in enbart på medelmåttiga gymnasiebetyg, uppfattningar om vad jag trodde andra förväntades sig osv. Det senare är förstås inget bra underlag, men...

Fundera igenom varför du är där du är just nu, är mitt råd. Har du fel motiv så kan jag bara säga att min erfarenhet är att det kan bli en lång omväg. Sådana kan ha sina poänger, för jag har gjort en massa saker som inte har blivit klara, där det saknas betyg e motsv, men det betyder inte att jag inte har lärt mig något på det. Jag har bara inget fint papper att visa upp. Har du rätt motiv, nog med motivation och är tillräckligt envis så löser du sannolikt det här, som några skribenter ovan skriver. Det hade inte jag.

Permalänk

Om du klarar studierna så du får fortsatt studiemedel från CSN så tycker jag man inte ska hoppa av för det är för svårt. Däremot kan man kanske inte gilla inriktningen och då välja något annat.

Jag själv har pluggat en hel del och tagit många certifikat. Min bild är att det är extremt ovanligt att något annat studiemedel än det rekommenderade är bättre för att fixa en kurs, detta för att hela kursen utgår från att man har det rekommenderade.

Senare i arbetslivet kan man behöva ta certifikationer där det inte finns något direkt att läsa på. Men det är en senare fråga. Det går ofta på dessa ana sig till vilka frågor som bör dyka upp och man kan plugga på det.

Btw: I mina studietider så hade jag en klasskamrat i exakt samma sits som TS. Skitbra på matte men dålig på programmering. Jag vet inte ett dugg vad som hände honom.

Permalänk
Medlem

Du är inte den första att känna som du gör, och absolut inte den sista.
Till skillnad från grundskolan och i mångt och mycket gymnasiet så räcker inte "har lätt för att lära mig", utan i många fall är fallet det motsatta: har man haft det lätt för sig tidigare så saknar man ofta studieteknik och underskattar hur mycket man faktiskt behöver sitta med materialet efter att föreläsningarna och lektionerna är slut, inte minst för att föreläsningar och lektioner inte alltid täcker allt kursen behandlar.

Dels är kursernas omfattning (oftast) avvägda att uppta 40 timmar i veckan, och det är i genomsnitt och med normalgod studieteknik. Många spenderar lite mer än så (och periodvis betyligt mer) och få spenderar signifikant mindre, för att klara kurserna. Räknar man med att arbetsdagen börjar 9:15 och slutar 16:15 med en timmes lunch däremellan, måndag till fredag, ja då kommer det sannolikt att gå åt fanders.

Fokusera mer på hur du kan lära dig, och ta hjälp för att lära dig att lära dig. Fråga exempelvis de som "programmerat flitigt tidigare" hur deras dagar egentligen ser ut och hur de behandlar kursinnehållet. Det brukar även kunna erbjudas "kurser" i studieteknik utanför ordinarie studietid - ta vara på sådana.

Sedan kan det vara så att vissa har programmerat tidigare i någon utsträckning, och de kommer givetvis att ha ett litet försprång till en början, men min erfarenhet säger att det är förvånansvärt få, och det är som sagt sällan de som klarar kurserna bäst.

Ett annat tips jag kan bjuda på är att kolla upp kursinnehållet i grova drag innan kursen drar igång (eller tidigt in på kursen) och försöka få en faktisk överblick över vad som kommer och vad det ungefär handlar om - inte för att lära dig innehållet, utan för att vara bekant med högnivåkoncepten.

Programmering är svårt (det är därför vi har utbildningar i det), men det är inte omöjligt att lära sig om man är intresserad, motiverad och villig att lägga ner tiden på att lära sig.

Så ja, rannsaka dig själv lite; har du lagt ner mer än 40 timmar effektiva studier i veckan? Ja, i så fall är det kanske inte rätt karriärsspår du är inne på, och det är helt okej. Du kan säkerligen traggla dig genom utbildningen med två år extra eller fem, men kommer du då att klara av yrket efteråt, eller kommer du att bränna ut dig inom ett par år?

Har du inte lagt ner 40 timmar i effektiv studietid i veckan, ja då är frågan - är du villig lära dig att göra det? Om inte så är det helt okej det med, och du kan då se ovanstående paragraf.

Jag skulle tro att du suger på att plugga helt enkelt, och det är fan lätt hänt om man aldrig haft behovet att lära sig det. Lyckligtvis är det något som går att rå bot på!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Ett tips är att gå och prata med din studievägledare, du är knappast den första med såna här funderingar och de finns där för att hjälpa till med just såna här frågor. Det kanske finns någon annan utbildning som passar dig bättre som de kan hjälpa dig att byta till, eller så kanske de kan hjälpa till med studietips.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv har pluggat en hel del och tagit många certifikat. Min bild är att det är extremt ovanligt att något annat studiemedel än det rekommenderade är bättre för att fixa en kurs, detta för att hela kursen utgår från att man har det rekommenderade.

Min erfarenhet från att ha läst till just civilingenjör i datateknik är lite tvärtom, att det ofta finns bättre studiematerial än vad kursen rekommenderar. Det varierar mycket från kurs till kurs, men ibland är kursledaren/materialet helt enkelt inte bra på att lära ut och då kan det vara mer givande att t.ex. följa en kurs på Youtube som någon föreslog.

Ett problem kan förstås vara att andra studiematerial inte täcker samma saker som kursen, men i min erfarenhet är det ofta det grundläggande som kan vara svårt att förstå om kursmaterialet är dåligt. Så det kan ibland vara givande att skaffa sig en grundförståelse genom andra källor och sen gå tillbaka till kursmaterialet om man har det svårt.

Permalänk
Medlem

Jag känner att man kan dela upp "programmera" i två delar. Dels att lära sig själva språket och ha en viss förståelse hur processorn hanterar variabler och stackar. Dels hur du logiskt bryter ner uppgiften/problemet i mindre enheter som skall samverka. Jag tror att många egentligen har problem med det senare. (Inte minst baserat på många frågetrådar här på forumet.)

Vad kan jag då rekommendera? Att försöka se på problemet lite från ovan/avstånd och identifiera vad skall hända samt vilka saker som beror på varandra. På så sätt skapar du dig en alldeles egen metodik (din egna pseudokod) för att förstå problemen du skall lösa. Om du tycker att koden blir grötig, kör inte bara en tom rad mellan olika "block", utan dra till med fyra rader för att få en luftigare kod som du utvecklar inom de ramar dina ideer sätter upp. Behåll gärna din pseudokod som kommentarer och formulera dem senare som förklarande texter, då får du möjlighet att tänka igenom och stämma av om den logiska programmeringen stämmer överens med den språkliga förklaringen.

Att programmera är lite som att måla (något jag kan 2% om), man föreställer sig vad som skall göras och sedan börjar man med en hand, en hals, för att gå vidare med detaljer som naglar och smycken. Det roligaste jag vet är när programmet är 75% färdigt och man börjar bolla med lite olika lösningar, där små "enkla" förändringar ger en smartare lösning.

Hoppas du finner frid i något som kan vara väldigt givande. Precis som för konstnärer så finns det inget rätt eller fel i metodikvalet, alla utvecklar sin egen teknik. Mina "main" brukar bara vara en handfull rader funktionsanrop, kanske lite enkel argumenthantering, men jag börjar omedelbart dela upp uppgiften. (Inspirerad av "prolog" och "epilog" i Pascal, ett språk som jag aldrig kunnat skriva.)

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst civilingenjörsprogram eller ens något datarelaterat, men jag har läst på universitet. En sak jag önskar att jag lärt mig i tid var att inte sitta tyst på föreläsningarna. Likt OP så kände jag att det verkade vara så självklart för alla andra för att ingen annan frågade något. Detta gjorde att jag inte heller vågade fråga något och på sikt inte hängde med och kände mig omotiverad. När studierna var klara och jag fick jobb så pushade mig chef mig att våga fråga om allt, hellre för ofta än inte alls, vilket jag nu gör på alla former av kurser och fortbildningar.
Inga frågor är dumma och om någon tycker annorlunda så är det med en hög sannolikhet en person du läser parallellt med just nu men aldrig mer kommer att träffa i livet.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Ta hjälp av AI oironiskt.
Vilken språk gäller det?

Det är den enda anledningen att jag fortfarande är kvar haha! Hade nog inte klarat mig utan chatgtp. Men det blir att allt tar så mycket längre tid att gå igenom då jag måste få allt förklarat av AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushiburger:

är detta normalt att känna såhär när man först börjar programmera?

Jag tippar på "ja". Det var nämligen ungefär så jag kände på alla kurser där jag inte hade några förkunskaper från gymnasiet eller egenstudier -- de områden där jag hade förkunskaper var programmering och elektronikkonstruktion...

...vilket jag föreställer mig är de två områden varav man tänkt välja minst ett av att jobba med om man väljer att gå en civilingenjörsutbildning i datateknik.

Ska vi förutsätta att du har en passion för digital- och analogteknik, eller har du valt en utbildning där du inte vet om du kan tänka dig att ägna ett yrkesliv åt något av huvudspåren?

Hur som helst så är det mest att kämpa sig igenom de där svåra/trista kurserna som man måste ta för att få läsa en kul inriktning. Men det underlättar ju för motivationen om man har siktet inställt på roliga kurser i årskurs 3-5 och att faktiskt se fram emot att jobba med ett teknikområde man brinner för. Lägg så mycket tid som möjligt på studier, intala dig att du kommer klara tentorna och låt bli alkohol.

För programmering i allmänhet tycks framgångsfaktorer för nybörjare vara: Se till att kunna betydligt mer teori än vad som är nödvändigt för nästa uppgift och lär dig debuggern.

Skrivet av sushiburger:

Finns det någon bra "for dummies" resurs ni skulle rekommendera?

För programmering i allmänhet, utan att du specar vilket språk du lär dig? Jag känner inte till något läromedel som är så abstrakt. Vad har du för kurslitteratur?

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Om du är omotiverad av annan anledning, och inte tycker det är kul, eller kan bli kul, så kanske du bör se dig om efter en annan utbildning. Ser du dig som en programmerare i framtiden? Mjukvaruutvecklare är inte direkt ett simpelt jobb och många får ligga i resten av livet (det gäller att hitta något motiverande, spännande eller utmanande i programmering).

När jag väl löser koden så får jag ett lyckorus och vill bara koda mer och mer, men när det blir alldeles för svårt så försvinner motivationen och känner mig dum. Jag gillar verkligen att lösa problem och pussel och det var därför jag tyckte att datateknik verkade som ett bra val. Men jag insåg inte hur svårt det skulle vara för mig.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Btw: I mina studietider så hade jag en klasskamrat i exakt samma sits som TS. Skitbra på matte men dålig på programmering. Jag vet inte ett dugg vad som hände honom.

Jag antog att det skulle vara lättare då jag allltid haft lätt för matte och när jag läste på forum så sa de flesta att klarar man matten så klarar man programmeringen. Så jag gick nog in i det med lite av en slapp inställning.

Skrivet av Crazy Ferret:

Till skillnad från grundskolan och i mångt och mycket gymnasiet så räcker inte "har lätt för att lära mig", utan i många fall är fallet det motsatta: har man haft det lätt för sig tidigare så saknar man ofta studieteknik och underskattar hur mycket man faktiskt behöver sitta med materialet efter att föreläsningarna och lektionerna är slut, inte minst för att föreläsningar och lektioner inte alltid täcker allt kursen behandlar.

Dels är kursernas omfattning (oftast) avvägda att uppta 40 timmar i veckan, och det är i genomsnitt och med normalgod studieteknik. Många spenderar lite mer än så (och periodvis betyligt mer) och få spenderar signifikant mindre, för att klara kurserna. Räknar man med att arbetsdagen börjar 9:15 och slutar 16:15 med en timmes lunch däremellan, måndag till fredag, ja då kommer det sannolikt att gå åt fanders.

Jag skulle tro att du suger på att plugga helt enkelt, och det är fan lätt hänt om man aldrig haft behovet att lära sig det. Lyckligtvis är det något som går att rå bot på!

Jag tror du har helt rätt här. Jag lägger absolut inte ner tiden som krävs. Jag har som du säger aldrig haft behovet av att plugga i god tid, så om jag inte är duktig på något väldigt snabbt tror jag att det inte ens är lönt. Men det känns bra att veta att det kanske inte handlar om att jag bara suger på detta, utan att jag suger på att plugga.

Skrivet av perost:

Ett problem kan förstås vara att andra studiematerial inte täcker samma saker som kursen, men i min erfarenhet är det ofta det grundläggande som kan vara svårt att förstå om kursmaterialet är dåligt. Så det kan ibland vara givande att skaffa sig en grundförståelse genom andra källor och sen gå tillbaka till kursmaterialet om man har det svårt.

Det är precis detta jag har svårt för, det grundläggande och jag tycker personligen inte att materialet är bra på lektionerna.
När jag väl förstår genom egna källor så känns det som att de hade kunnat förklara saker så mycket enklare. Jag tror att jag får nog lära mig på egen hand då jag behöver lite dummy förklaringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushiburger:

Jag tror du har helt rätt här. Jag lägger absolut inte ner tiden som krävs. Jag har som du säger aldrig haft behovet av att plugga i god tid, så om jag inte är duktig på något väldigt snabbt tror jag att det inte ens är lönt. Men det känns bra att veta att det kanske inte handlar om att jag bara suger på detta, utan att jag suger på att plugga.

Väldigt vanligt fenomen för de som hade lätt för sig i grundskola och gymnasium när man börjar en civilingenjörsutbildning, eller annan "svår" utbildning på universitetsnivå.

Dels så är man plötsligt inte längre inte längre bland de smartaste i klassen, utan bara någonstans i mitten, eftersom alla andra på utbildningen också var bland de smartaste i sin klass i grundskola/gymnasium.

Dels, och ännu viktigare, så räcker det inte längre med att ha talang och skumma igenom kursboken. Man måste faktiskt plugga ordentligt, och har man då aldrig lärt sig ordentlig studieteknik så blir det snabbt jobbigt eftersom man måste lära sig studietekniken samtidigt som man pluggar in sjäva ämnena.

När det gäller just programmering så är det i princip fyra separata saker man måste lära sig. På den första programmeringskursen så är det tyvärr tvunget att lära sig alla fyra samtidigt vilket förvirrar allting.

1) Lära sig använda verktygen. Texteditor, kompilator, debugger, m.m.
2) Lära sig programmeringsspråk och kodbibliotek. Det är oftast inte så krångligt i sig, men hjälper inte om du inte kan de följande områdena.
3) Programmeringstekniker. Lära sig hur en stack fungerar, förstå sig på rekursion, logiska operationer på bitnivå. Osv, osv. Absolut nödvändigt att kunna, men man behöver oftast bara lära sig en liten bit i taget och de brukar beskrivas rätt bra i kurslitteraturen.
4) Programmering. Hur man tänker när man programmerar. Hur man bryter ner problem i småbitar och sätter ihop lösningarna på småbitarna till ett program. Hur program struktureras. Med mera. Den viktigaste och svåraste biten. De flesta böcker och lärare är dåliga på att förklara den biten, så det är något man får lära sig genom erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Jag har gått civ.ing. datateknik och lärde ut hela första årets programmeringskurser för samma program i fyra år som övningsasse. En grupp om 15-20 elever per år, 2 år med vanlig grupp (endast kursmaterialet), 2 år med avancerad grupp (extramaterial och utmaningar till varje inlämning). Mina svar är baserade på den erfarenheten.

Skrivet av sushiburger:

Jag hade ingen datakunskap när jag började

Jag hade noll programmeringskunskap när jag började på universitetet, dock så gick jag två år på annat program än data där jag lärde mig lite programmering i Matlab innan jag började på data. Det är vanligt att folk kommer in utan förkunskaper.

Skrivet av sushiburger:

Det verkar som att 2/3 av klassen programmerat flitigt tidiagre

Det är relativt få som faktiskt har något utöver ytlig kunskap sedan tidigare. De allra flesta med förkunskaper får en lättare start (vilket är vad du ser just nu), men den fördelen suddas ut innan första året löpt ut. Visst finns det några få som är riktigt duktiga redan när de börjar, men de är verkligen få. Det som skilde sig mellan eleverna jag hade i vanlig och avancerad grupp verkade för mig mer vara självuppfattning än kunskap, och eleverna hade generellt svårigheter på samma saker i kurserna.

Jag har sett flertalet elever som glidit på en räkmacka första halvåret bara för att halka efter ordentligt när förkunskaperna inte längre räcker till och studievanorna inte tränats upp.

Skrivet av sushiburger:

och resten fattar åtminstone

Det är en illusion. Många av de du ser just nu som du tror "fattar åtminstone" kommer hoppa av innan du vet ordet av. Det är lätt att säga och omöjligt att efterleva, men undvik att jämföra dig själv med andra. Du jämför ditt inre med deras yttre. Du vet hur mycket du behöver anstränga dig och underskattar hur mycket de behöver anstränga sig för att uppnå motsvarande resultat. Det är äpplen och päron.

Skrivet av sushiburger:

är detta normalt att känna såhär när man först börjar programmera?

Ja, det är normalt. Känslan av att vara världens idiot är någonting som jag tror få blir av med inom denna bana. Vi som har varit med ett tag har bara lärt oss att hantera det bättre. Jag vet inte hur många gånger jag konstaterade att jag var för puckad för att kunna fortsätta plugget. Men det var många. Och trots det tog jag examen.

Eftersom du går första året har du bara pluggat i en dryg månad. Det är otroligt mycket nytt att ta in utöver själva programmeringen, och få är förberedda på den stora skillnaden i studietakt mellan gymnasiet och universitet. Första året var det absolut svåraste för mig. Nu gick jag inte det på data, utan på materialdesign, men det var ett brutalt uppvaknande då jag gick från att inte ha behövt anstränga mig alls på gymnasiet till att plugga dag och natt bara för att hänga med på universitetet.

Det är inget fel med att hoppa av en universitetsutbildning om du känner att den inte är för dig. Men hoppa inte av på direkten för att det är svårt, det är det för i princip alla. Det ska vara svårt, annars hade du kunnat göra det på egen kammare (det är extremt få som kan självlära även bara det rent datavetenskapliga, ännu mindre det matematiska, oavsett vad folk försöker tuta i dig). Det är okej att misslyckas med enskilda inlämningar eller tentor, det gör nästan alla.

Om du tycker om datavetenskap och får ett lyckorus av att lära dig nya saker och lyckas med nya utmaningar så kommer du med stor sannolikhet att klara utbildningen. De som inte klarar den har oftast antingen försvårande omständigheter bortom deras kontroll eller saknar det genuina intresset. Eller kuggar diskret matematik tills det inte är roligt längre.

Permalänk
Skrivet av sushiburger:

Finns det någon bra "for dummies" resurs ni skulle rekommendera?

Nja, inte en for dummies direkt, men...

Programmering för mig handlar mycket om rutin. Du måste successivt kunna bryta ner problemet du skall lösa i mindre delproblem tills det är så små delproblem att du kan lösa dem med ett fåtal rader kod och sedan bygga ihop en lösning av de lösningspusselbitar du har. I början fattar man ingenting men när du har lyckats lösa ett par problem kommer det vara lättare nästa gång. Du kommer att kunna jämföra det här problemet med de du redan har löst och se om du hittar likheter och om du kan köra en liknande teknik/modell den här gången också. För varje problem du löser lägger du till nya verktyg i din mentala verktygslåda för programmering. Här tror jag faktisk att det kan vara dumt att ta hjälp av ChatGPT. Det vore bättre om du själv kommit from till lösningen.

Du skulle kunna pröva sajter som codewars.com och leetcode.com. Du får ett (i början) litet problem du skall lösa och en liten testsvit. Du löser ditt problem och och när det passerar testsviten kan du lämna in. Efter det får du se hur andras lösningar ser ut, de som röstats fram som clever solution eller best practice. Att man själv just löst uppgiften och direkt kan jämföra med hur andra angrep samma problem tycker jag är väldigt lärorikt. Aha, kan man göra så, det måste jag komma ihåg. Ojdå, fanns det en biblioteksrutin som gjorde det där jag spenderade 30 rader kod på att göra... När du löst ett antal problem har du får du svårare problem att lösa. De jobbar med gamification så du skall känna ett sug att lösa fler problem så att du kan komma upp till nästa nivå

Permalänk
Medlem

Jag läste civ.ing. datateknik på Chalmers och kunde INGET om programmering. Det tog nog till termin fyra innan jag kände att jag började fatta någorlunda och det tog tills kandidaten innan jag kunde börja "koda på egen hand". Idag skriver jag kod varje i stort sett varje dag men är fortfarande inte särskilt duktig...

Försök hitta en labbpartner som är OK med att förklara lite extra och sen gör du så gott du kan. Kunskapen kommer med tiden.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Om du tycker det är kul, vilket du uppenbart gör när det fungerar, så tycker jag du ska fortsätta! I övrigt instämmer jag med vad som sagts om studieteknik och att inte jämföra sig med andra etc.
Det kan vara att kursen du läser inte är bra utformad.

Jag läste iofs fysik, men vår första och enda programmeringskurs var i java, och tungt fokuserad på ett specifikt ramverk för GUI hantering. Det var fullkomligt idiotiskt. Bättre hade varit att fokusera på fundamentala principer inom programmering.

Häng kvar, och kanske läs en del på egen hand utanför kursen, få en bra uppfattning om grunderna. Kommer kanske inte gå något vidare på första tentorna, men låt inte det avskräcka dig om du nu gillar det. Det kommer lossna. Och det kan vara att kurserna har dåligt fokus bara.

Permalänk
Medlem

Som lite motivering för att fortsätta, även om det känns tungt, och att "alla andra" verkar ha koll. Jag hade innan "min" javakurs jobbat med C++ i produktion, och hade rätt bra koll på grejerna. Men klarade med nöd och näppe javatentan, bara för att jag inte brydde mig om att memorera utantill saker som den exakta funktionssignaturen till en Button callback i ett framework jag visste jag skulle ha noll nytta av... Ofta är det tyvärr så att prov/tentor belönar dom som kan memorera saker utantill, inte dom som är duktiga på att lösa problem i ett mer realistiskt scenario.

Nu var det den enda kursen i programmering vi hade, men jag fortsatte programmera på egen hand, och lärde mig det jag behövde för att göra det jag gillade, vilket ledde till intressanta jobb. Men jag skulle förmodligen få underkänt på samma javakurs idag, även fast jag jobbar till största del med mjukvaruutveckling sedan länge. Så låt inte knepiga kurser och/eller mindre lyckade tentaresultat få dig att tappa motivation, det betyder inte att du är dålig!