Du är inte den första att känna som du gör, och absolut inte den sista.
Till skillnad från grundskolan och i mångt och mycket gymnasiet så räcker inte "har lätt för att lära mig", utan i många fall är fallet det motsatta: har man haft det lätt för sig tidigare så saknar man ofta studieteknik och underskattar hur mycket man faktiskt behöver sitta med materialet efter att föreläsningarna och lektionerna är slut, inte minst för att föreläsningar och lektioner inte alltid täcker allt kursen behandlar.
Dels är kursernas omfattning (oftast) avvägda att uppta 40 timmar i veckan, och det är i genomsnitt och med normalgod studieteknik. Många spenderar lite mer än så (och periodvis betyligt mer) och få spenderar signifikant mindre, för att klara kurserna. Räknar man med att arbetsdagen börjar 9:15 och slutar 16:15 med en timmes lunch däremellan, måndag till fredag, ja då kommer det sannolikt att gå åt fanders.
Fokusera mer på hur du kan lära dig, och ta hjälp för att lära dig att lära dig. Fråga exempelvis de som "programmerat flitigt tidigare" hur deras dagar egentligen ser ut och hur de behandlar kursinnehållet. Det brukar även kunna erbjudas "kurser" i studieteknik utanför ordinarie studietid - ta vara på sådana.
Sedan kan det vara så att vissa har programmerat tidigare i någon utsträckning, och de kommer givetvis att ha ett litet försprång till en början, men min erfarenhet säger att det är förvånansvärt få, och det är som sagt sällan de som klarar kurserna bäst.
Ett annat tips jag kan bjuda på är att kolla upp kursinnehållet i grova drag innan kursen drar igång (eller tidigt in på kursen) och försöka få en faktisk överblick över vad som kommer och vad det ungefär handlar om - inte för att lära dig innehållet, utan för att vara bekant med högnivåkoncepten.
Programmering är svårt (det är därför vi har utbildningar i det), men det är inte omöjligt att lära sig om man är intresserad, motiverad och villig att lägga ner tiden på att lära sig.
Så ja, rannsaka dig själv lite; har du lagt ner mer än 40 timmar effektiva studier i veckan? Ja, i så fall är det kanske inte rätt karriärsspår du är inne på, och det är helt okej. Du kan säkerligen traggla dig genom utbildningen med två år extra eller fem, men kommer du då att klara av yrket efteråt, eller kommer du att bränna ut dig inom ett par år?
Har du inte lagt ner 40 timmar i effektiv studietid i veckan, ja då är frågan - är du villig lära dig att göra det? Om inte så är det helt okej det med, och du kan då se ovanstående paragraf.
Jag skulle tro att du suger på att plugga helt enkelt, och det är fan lätt hänt om man aldrig haft behovet att lära sig det. Lyckligtvis är det något som går att rå bot på!