Disney Plus följer Netflix – höjer priserna igen

Permalänk
Medlem

Är ju bara ta någon månad här o där när/om det dyker upp något man vill se och har tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Gjort så med Halebop i jag vet inte hur många år, alltid haft Hallon som bollplank där.
De har gjort en någorlunda ok matchning, höjt min datamängd och gett rabatt på månadskostnaden. Man binder sig i 12mån och sedan är det tillbaka till listpriserna igen...

Men nu bara för några dagar sedan så orkade jag inte ta upp pinnen på nytt och försöka jiddra, speciellt inte när Hallon hade dubbel surf livet ut och lägre månadskostnad till att börja med ändå... de hade aldrig kunnat komma i närheten.

Så tack och adjö Halebop 👋 Det var fint så länge det varade!

Jag hade Vimla i många år pga. bra erbjudanden + hade inbjudningsrabatt som reducerade priset med 60:-.
Då jag nyligen flyttat till en stadsdel som verkar ligga i radioskugga (Vimla använder Telenor's nät) så bytte jag och flickvännen till Fello som kör Telias nät (precis som Halebop) och har varit mycket nöjda att kunna surfa i trädgården / på bussen.

Mitt tips är att prova Fello om du börjar uppleva täckningsproblem med Hallon (3:s nät).

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem

Jag sa upp mitt årsabonnemang när de höjde sist, ett beslut jag inte ångrar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Betalade precis 699 för en månad viaplay för barnen, Disney framstår som nästan gratis i jämförelse

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Jag sa upp mitt årsabonnemang när de höjde sist, ett beslut jag inte ångrar.

Samma här. I år har vi pga höjda priser gått från att ha familjeabbonemang på Netflix, HBO, Spotify, Prime, Youtube, och Disney till att bara ha Youtube och Spotify kvar. Och jag är j-t sugen på att kapa Spotify också. Galenskaperna får ha ett slut.

Permalänk
Medlem

Å fler å fler ansluter till iptv pga girigheten, där mer ska ha mer. Precis som på paraboltiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Det här är ett tecken på company death, man försöker blåsa upp omsättningen inför en försäljning. Bettar på att Disney är uppköpt om 1-2 år.

Förövrigt så är det rent komiskt att man höjer priserna efter allt skräp man släppt senaste åren 😂

Precis som med Netflix!

....vänta. Netflix rapporterade precis att intäkterna var $9,83 miljarder, mer än vad var väntat? Nettoresultatet var $2,4 miljarder? Aktien gick upp med 11%?

Helt klart påhittat! Uncle Liam's Barbeque kommer att köpa Netflix när som helst!

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Precis som med Netflix!

....vänta. Netflix rapporterade precis att intäkterna var $9,83 miljarder, mer än vad var väntat? Nettoresultatet var $2,4 miljarder? Aktien gick upp med 11%?

Helt klart påhittat! Uncle Liam's Barbeque kommer att köpa Netflix när som helst!

Jag vet inte hur mycket du kan om ekonomi men den professor i ekonomi som jag lyssnade på senast ansåg att man ska vara försiktig med att tolka siffror likt de du presenterar här. Det finns en uppsjö av sätt att snedvrida siffrorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Betalade precis 699 för en månad viaplay för barnen, Disney framstår som nästan gratis i jämförelse

Troligen pga Disney är ju obegripligt mycket större företag än Viaplay samt att Viaplay har ju varit nära på att gå i konkurs flera gånger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ser inte så farligt ut ellerhur?

I ett vakuum har du rätt. Men efter fem år av samma progressiva höjning - 1190*(1390/1190)^5 - har du 2588 SEK i årsavgift. (+117%)

Deras ursprungliga lockpris 2020 var 590 SEK/år. Det var visserligen bara ett abonnemang på den tiden, och det var förvisso ett lockpris. Men det är alltjämt en ökning på +136% på fyra år.

Många knuffar små..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tigerhamster:

I ett vakuum har du rätt. Men efter fem år av samma progressiva höjning - 1190*(1390/1190)^5 - har du 2588 SEK i årsavgift. (+117%)

Deras ursprungliga lockpris 2020 var 590 SEK/år. Det var visserligen bara ett abonnemang på den tiden, och det var förvisso ett lockpris. Men det är alltjämt en ökning på +136% på fyra år.

Många knuffar små..

Absolut är det så, sen gör alla tjänster likadant så i slutändan blir totalen ganska mycket för något man inte äger eller ens kanske kan titta på för att någon bestämmer sig för att plocka bort materialet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Jag vet inte hur mycket du kan om ekonomi men den professor i ekonomi som jag lyssnade på senast ansåg att man ska vara försiktig med att tolka siffror likt de du presenterar här. Det finns en uppsjö av sätt att snedvrida siffrorna.

Precis. Alla siffror är påhittade, speciellt de jag inte gillar. Vi kommer alla vakna imorgon och läsa nyheten om att Netflix har gått i konkurs och Disney har köpts upp av Univision.

Permalänk
Medlem

Disney plus kollar jag nog 20 timmar per vecka på speciellt clone Wars och rebel.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

It's a bold strategy Cotton. Let's see if it pays off for 'em

Disney+ är just den tjänst som ligger på hackbrädan näst för att ryka om jag säger upp något. De tog ett stort kliv närmare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Ah, teleoperatörsklassikern. Körde med den flera år, "jag kommer byta till annan operatör som har lägre pris" så fick jag bättre pris i 12 månader. Fast till slut sa dom bara "okej" och förlorade mig som kund.

Samma för mig, fick till sist byta från Telia när dom för första gången sa "kbry" i telefonen xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Samma för mig, fick till sist byta från Telia när dom för första gången sa "kbry" i telefonen xD

Haha ja det är ju inte det minsta krångligt att byta operatör så om dom inte vill ha kvar en som kund är det ju deras förlust.

Men sen att streamingtjänster börjat köra samma grej visste jag faktiskt inte alls. Då känns det ju bara som att dom tar för mycket betalt rent generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Kanske skulle testa det med reklam för 59 kr, någon som testat?

Kör med det abonnemanget med AdGuard DNS i routern. Har aldrig sett skymten av någon reklam.

Permalänk
Medlem

Sedan tycker marknaden det är förjävligt att folk hissar piratflaggan. Frugan betalar för hbo, netflix, prime och spotify. Av dessa är det nog bara prime som jag använder för gratis frakt. Frågan är när smärtgränsen är nodd för vanligt folk.

Personligen så la jag ner nedladdningar för många år sedan men när jag pratar med mina brittiska kollegor så är det tydligen supervanligt med plex och ingen tycker det ens är något konstigt att man delar via sin egna server inom bekantskapskretsen. Inga pengar byter händer dock.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Höj med en hundralapp direkt istället så kan de slippa störa kunderna med dessa krypande prishöjningar som uppenbarligen är tänkta att dämpa reaktionerna.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Så det är mer än dubbelt så dyrt som när det lanserades.
Om jag minns rätt så betalade jag 590kr sen 690kr och nu skall dom ha 1190kr för 4k abonnemanget.
Inte värt det för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det var ju inte alls farligt, trodde det var runt 5 minuter eller så, TV4 metoden alltså.

5 minuter, var 5e minut. TV4 kan dom.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Precis. Alla siffror är påhittade, speciellt de jag inte gillar. Vi kommer alla vakna imorgon och läsa nyheten om att Netflix har gått i konkurs och Disney har köpts upp av Univision.

Försiktig tolkning =/= "allt är påhittat". Du är ju så klart experten men en professor som har som jobb att lära ut om de här frågorna på Handelshögskolan kanske vet lite av vad han pratar om iaf?

Om man envisas med att säga att de enda färgerna som finns är svart och vitt så blir det svårt att ha en meningsfull diskussion om något över huvudtaget.

Förutom kanske, i ditt egna huvud?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Jag vet inte hur mycket du kan om ekonomi men den professor i ekonomi som jag lyssnade på senast ansåg att man ska vara försiktig med att tolka siffror likt de du presenterar här. Det finns en uppsjö av sätt att snedvrida siffrorna.

Själv har jag en master i ekonomi och arbetar dagligen med ekonomiska frågor i ledande position i ett företag. Ja, siffror som presenteras av ett företag ska alltid tolkas med ett skeptiskt öga på detaljerna. Men det går inte att komma runt att det onekligen verkar gå väldigt bra för Netflix. De har ökat omsättning, vinst och antal abonnenter. De är en av de få streamingtjänsterna som tydligt går med vinst och samtidigt växer.

Om du ska argumentera mot det så behöver du komma med mer än ”en professor jag lyssnade på säger att man kan vrida på siffror”

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Så otroligt nöjd att inte vara en del av snurran med alla dessa tjänster.

För några veckor sedan ringde någon och erbjöd ett paket till vad som presenterades som ett förmånligt pris, han frågade vad vi brukar se och följa. Jag svarade nyheterna och Lyxfällan. Då repeterade han vad jag just uppgett med ett stort frågetecken efter. Då kompletterade jag med att vi är nöjda med basutbudet via föreningen, vi är inte mer intresserade än så. Har ni ingen streamingtjänst överhuvudtaget, blev frågan. För säljaren gick det liksom inte in att någon uttryckligen kan vara helt ointresserad av ett brett utbud av aktuell sport, film och serier.

Det är ingen på jobbet heller som riktigt vill tro på mig när jag berättar detta, streamingtjänster tycks blivit nästintill ett basbehov hos folket likt vatten i kranen och värme i elementen. Jag och sambon tycker kvällarna, helgerna och livet går nog fort ändå för att sitta bort framför TV.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Haha, vad var det jag sa😂 första kommentaren. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1723271-nu-stoppar-dis...

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Lego Master
Skrivet av blue eyed devil:

Kanske skulle testa det med reklam för 59 kr, någon som testat?

Fast det här begriper jag inte. Varför skulle jag betala för att få se reklam? Reklam ska väl rimligtvis finansiera en (at point of sale) "gratis" produkt? De här jävla hybridlösningarna gör mig tokig.

Skrivet av pine-orange:

Vill ha nytt innehåll, vil inte betala för det.

Jag hade varit nöjd om de bara behöll befintligt material, men inte ens det får man trots högre pris.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Och så sluts crikeln. Piratkopieringen ökar igen. Billigare oxh enklare alternativ följer. Piraterna får fostra de små liven. Aja baja, inte ta ut för mycket pengar. Då tittar vi gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Snart får det nog bli att säga upp alla förbannade streamingtjänster och endast kolla på svt.

Eller så gör som jag. Skaffa vpn och stremeo och strömma alla streaming tjänster gratis. Har allihopa och betalar 0kr enda kostnaden är real-debrid 90kr för 180 dagar.

Permalänk
Medlem

Många bäckar små. Ist för 20 kr höjning så tappar ni mig som kund helt. Ja jag, vet. Det skiter ni i

Permalänk
Medlem

Bytte från Premium till Standard inom 5 minuter efter jag fick mailet om "prisuppdatering". Hade lyckats missa att Standard ens existerar, och det räcker gott och väl, måste inte ha 4K HDR.

Höjer de snart igen så säger jag upp skiten.

Aldrig i helvetet att jag skulle välja reklamvarianten.

Visa signatur

5950X, 3090