Permalänk

Vilken processor passar mitt bios?

Hej!

Jag spelar en del zwift på datorn, tydligen ett spel som bygger mycket på starka enkärniga processorer. Jag får ca 40fps varesig jag spelar på 4k eller 1080, ungefär samma då. Dammade av min gamla dator (packard bell ixtreme 5860).

Den har socket lga 1155 med i5-2300. Jag tänkte leta efter en snabbare begagnad processor och förösker updatera mitt bios så att den kan ta den nya processorn, ser dock att packard bell verkar inte finnas längre så får inte tag på bios?

Mitt bios är för närvarande väldigt gammalt. Ami p01-a3 från 2011. Inte ritkigt säker på vilka processorer det kan stödja så att säga?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hmm, kan inte tänka mig att det inte skulle funka med alla i7-2xxx-modeller. Sen vet man ju aldrig med OEM-datorer...

Permalänk

Teoretiskt alla 2000 och 3000 serien aka sandy brdge eller ivy bridge cpuer ska gå att montera men vet inte iom att det är oem kan de ha begränsningar i bioset vad som fungerar på moderkortet och inte.

Men alla dessa är så pass gamla att de inte är speciellt aktuella i dagsläget oavsett. Och räkna inte med några underverk men lite skillnad kan det nog göra att få i iaf 8 trådad cpu om det går.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tack för svar, jag hittade en i5 3470 processor för 150kr, den har i alla fall 400mhz högre core frequensy och 4 trådar precis vad zwift vill ha. Får pröva att sätta in denna, funkar det inte så är det ingen större förlust.

Ha det gott! 😀

Permalänk

Fasen, satte i den nya processorn. Svart skärm och 4 beep. Verkar inte få tag på någon ny bios heller till min gamla trotjänare. 😞

Permalänk
Skrivet av Alejandro1:

Fasen, satte i den nya processorn. Svart skärm och 4 beep. Verkar inte få tag på någon ny bios heller till min gamla trotjänare. 😞

Ytterst sällan dell/hp ger uppdateringar för kompabilitet med nyare hårdvara än vad den sålts med oftast bara kod som täpper till ev säkerhetsbrister.

Men ganska troligt att du kan få i en i7 2600 med eller utan K iaf. Borde inte gå för många kronor idag och är samma generation som den som sitter i nu.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Packard-Bell köptes upp av Acer och support för iExtreme modellerna kan finnas på Acer's sida. Min förra dators BIOS fanns där, men det var över fyra år sedan nu. (Tiden går fort och uppgifterna bleks som höstlöv.) Jag vet dock att det var knepigt att hitta då de körde något udda modellbeteckningssystem som var frånkopplat "M5860".

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen mer än 40 fps i Zwift?