Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, jag väljer för det mesta 60fps läget nu för tiden. Enda gången jag väljer 30fps läget är när det visuella tar för mycket stryk i 60fps läget. Tidigare så var jag mindre känslig för låg fps (30), men jag tror min PC har gjort mig lite bortskämd, där jag är van att spela i minst 60fps hela tiden. Men det är en vanesak också. När man börjar att spela i 30fps efter att ha spelat i minst 60fps så känns det ganska tydligt, men efter en stund så vänjer man sig lite vid det. Men det beror ju givetvis på vad det är för typ av spel också. Ett snabbare spel är helt klart bättre i 60fps (eller mer), medans ett långsamt spel kan funka i 30fps.

Men det är ju inte så att högre fps inte finns på konsol. Nästan alla spel har något läge med minst 45-60 fps. Jag märker som sagt inte så stor skillnad. Eller liten skillnad. Men jag kan absolut inte uppleva någon skillnad mellan 40 och 60 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, jag väljer för det mesta 60fps läget nu för tiden. Enda gången jag väljer 30fps läget är när det visuella tar för mycket stryk i 60fps läget. Tidigare så var jag mindre känslig för låg fps (30), men jag tror min PC har gjort mig lite bortskämd, där jag är van att spela i minst 60fps hela tiden. Men det är en vanesak också. När man börjar att spela i 30fps efter att ha spelat i minst 60fps så känns det ganska tydligt, men efter en stund så vänjer man sig lite vid det. Men det beror ju givetvis på vad det är för typ av spel också. Ett snabbare spel är helt klart bättre i 60fps (eller mer), medans ett långsamt spel kan funka i 30fps.

Efter att ha spelat bland annat Control och God of War i båda lägena så skulle jag beskriva 60FPS läget som befriande.
Det går att spela spelen i 30 rätt ok, men i jämförelse så känns det som sirap. Det är nästan fusk att spela dem i 60, då man får rätt mycket längre tid på sig att reagera i svårare strider. Spelar man lättare spel som inte kräver så värst hög reaktionsförmåga så är skillnaden mindre, men märkbar.

Permalänk
Medlem

Jag märker absolut skillnad mellan 30 fps och 60 fps. 30 fps är ospelbart för mig i de flesta spel så jag väljer alltid performance-läge om det finns. De ska bli skönt med PS5 Pro då jag kommerr kunna spela i Quality fast med 60 fps istället för 30 fps som på vanliga PS5 Amatör. Jag kommer välja bort Raytracing om det sänker fps:en till 30 men det finns spel (R&C Rift Apart) som har Performance RT mode på Amatör-PS5 så det är en fråga om hur speltillverkaren fördelar kraften i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Jag märker absolut skillnad mellan 30 fps och 60 fps. 30 fps är ospelbart för mig i de flesta spel så jag väljer alltid performance-läge om det finns. De ska bli skönt med PS5 Pro då jag kommerr kunna spela i Quality fast med 60 fps istället för 30 fps som på vanliga PS5 Amatör. Jag kommer välja bort Raytracing om det sänker fps:en till 30 men det finns spel (R&C Rift Apart) som har Performance RT mode på Amatör-PS5 så det är en fråga om hur speltillverkaren fördelar kraften i spelet.

Jag märker också skillnad. Men i många spel stör det inte så mycket.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av LeVvE:

Afaik så fungerar i stort sett alla PS4 spel på PS5, är mindre än 10st som inte fungerar och är bara massa skräp.

Skrivet av Entash:

I princip alla PS4 spel funkar bra. Vissa är tyvärr låsta till 30 fps och lägre upplösning dock. En del spel kan uppgraderas till PS5 versionen om det finns, kostar oftast en hundring. Bloodborne är tyvärr en av de spelen som är lite tuffa att spela idag då det körs i 1080p 30 fps även på PS5. Segt när man är van vid minst 1440p 60 fps i spel idag.

Använt denna sida för att se hur PS4 spel körs på PS5, tror dock inte den uppdaterats på ett tag: https://www.backwards-compatible.com/games/bloodborne/

Ahh men dåså, nice. Tror jag ändå kan nöja mig med 30 FPS för det mesta, även om 60 FPS är riktigt nice när möjligheten finns.

Permalänk
Medlem

En kontroversiell hållning:

Det här med fps är delvis något som företagen saluför ny hårdvara med. Det är enkelt att peka på siffror när man ska motivera till ny hårdvara.

Det är konsensus inom gaming att det är viktigt. Men hur stor är den uppleva skillnaden? Är det sååå stor skillnad i upplevelse som det ibland gör gällande?

Blindtester är kul. Jag gjort flera blindtester med kompisar. Testa!

Spel som har 40 fps och 60 fps på PS5 är ju lätt att blindtesta. Jag kan inte avgöra vad som är vad. Har testat i flera spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

En kontroversiell hållning:

Det här med fps är delvis något som företagen saluför ny hårdvara med. Det är enkelt att peka på siffror när man ska motivera till ny hårdvara.

Det är konsensus inom gaming att det är viktigt. Men hur stor är den uppleva skillnaden? Är det sååå stor skillnad i upplevelse som det ibland gör gällande?

Blindtester är kul. Jag gjort flera blindtester med kompisar. Testa!

Spel som har 40 fps och 60 fps på PS5 är ju lätt att blindtesta. Jag kan inte avgöra vad som är vad. Har testat i flera spel.

Om man inte märker skillnad så kan det bero på synen/reaktion.
man märker direkt när något går långsammare.
Det blir relativt ryckigt vid 30fps.
Om man är van vid fast pace typ fps/fighting

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om man inte märker skillnad så kan det bero på synen/reaktion.
man märker direkt när något går långsammare.
Det blir relativt ryckigt vid 30fps.
Om man är van vid fast pace typ fps/fighting

Nu sa jag 40 kontra 60. Det är mkt bättre ”frame time” i 40-fps-mode än 30. Alla spel är inte ”fast pace”. Alan Wake 2 är t ex långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Nu sa jag 40 kontra 60. Det är mkt bättre ”frame time” i 40-fps-mode än 30. Alla spel är inte ”fast pace”. Alan Wake 2 är t ex långsamt.

Nej inte speciellt mycket mer... Men låg fps fungerar i långsamma spel, men så fort man springer/rör sig fort så märks det att man har under 60. Jag tycker 80-100 är ok som minimum.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej inte speciellt mycket mer... Men låg fps fungerar i långsamma spel, men så fort man springer/rör sig fort så märks det att man har under 60. Jag tycker 80-100 är ok som minimum.

Så är det absolut inte för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

En kontroversiell hållning:

Det här med fps är delvis något som företagen saluför ny hårdvara med. Det är enkelt att peka på siffror när man ska motivera till ny hårdvara.

Det är konsensus inom gaming att det är viktigt. Men hur stor är den uppleva skillnaden? Är det sååå stor skillnad i upplevelse som det ibland gör gällande?

Blindtester är kul. Jag gjort flera blindtester med kompisar. Testa!

Spel som har 40 fps och 60 fps på PS5 är ju lätt att blindtesta. Jag kan inte avgöra vad som är vad. Har testat i flera spel.

Håller verkligen inte med. Tycker att 30/40 FPS inte ens är spelbart på min OLED-TV så de spel där man inte kan välja 60 FPS+ går bort. Upplever att spelet känns så pass laggigt att det ser trasigt ut.

Permalänk
Medlem

Jag testade 40fps-läger i Star Wars Outlaw när jag började spela det. Trots att det inte var i ett snabbt parti kändes det jämförbart med 30fps. Svampig kontroll och dålig ”fokus” vid panoreringar.
Slog över till performance och vips så blev det ”spelbart” igen.
40fps-läget är inget för mig. Under 60 = pass på det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Så är det absolut inte för mig.

Du får ha din åsikt men majoriteten väljer alltid högre fps

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Stellar Blade PS5 Pro modes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du får ha din åsikt men majoriteten väljer alltid högre fps

Japp, enligt Mark Cerny på Playstation så väljer 75% performance-läget i spelen.

Permalänk
Medlem

Writing on the official Assassin's Creed Discord, Ubisoft said the Assassin's Creed Shadow Collector's Edition will now be cheaper as a result of the season pass no longer being included. On console, it will cost $230/€240 (UK price TBA), around $50 cheaper, while on PC it will cost $230/€230.
https://www.eurogamer.net/assassins-creed-shadows-collectors-...

Hoppas verkligen de sänker priset i Sverige också, men de gillar ju att blåsa oss här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men det är ju inte så att högre fps inte finns på konsol. Nästan alla spel har något läge med minst 45-60 fps. Jag märker som sagt inte så stor skillnad. Eller liten skillnad. Men jag kan absolut inte uppleva någon skillnad mellan 40 och 60 fps.

Det är möjligt att skillnaden inte känns fullt så stor mellan 40 och 60, jag vet inte då jag inte spelar på en TV som kan köra 40fps läget, har bara en 60Hz TV. Men hoppet mellan 30 och 60 känns tydligt i dom flesta spelen tycker jag. Sen är ju det värsta av allt om det är varierande fps vid så låg fps. Det bästa är ju att få en stabil 60fps, det näst bästa en stabil 30fps och sämst är helt klart en fps som pendlar ganska kraftigt. Men det sistnämnda blir ju bättre om man spelar på en skärm/TV med VRR stöd.

Skrivet av Fearnox:

Efter att ha spelat bland annat Control och God of War i båda lägena så skulle jag beskriva 60FPS läget som befriande.
Det går att spela spelen i 30 rätt ok, men i jämförelse så känns det som sirap. Det är nästan fusk att spela dem i 60, då man får rätt mycket längre tid på sig att reagera i svårare strider. Spelar man lättare spel som inte kräver så värst hög reaktionsförmåga så är skillnaden mindre, men märkbar.

Tror jag började att spela Control i 30fps på grund av det extra ögongodiset, men upptäckte ganska tidigt att striderna kändes onödigt svåra. Bytte till 60fps läget och helt plötsligt så blev det lättare och allt kändes mycket bättre. God of War (2018 och Ragnarok) är ju lite snabbare mer actionfokuserade spel så där är 60fps läget nästan ett måste. Blir dessutom lättare att hinna reagera vid dom tillfällen som kräver det. Jag hade nog inte velat ta mig an vissa av sidouppdragen i 30fps, då dom är betydligt svårare än allt i main storyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Jag testade 40fps-läger i Star Wars Outlaw när jag började spela det. Trots att det inte var i ett snabbt parti kändes det jämförbart med 30fps. Svampig kontroll och dålig ”fokus” vid panoreringar.
Slog över till performance och vips så blev det ”spelbart” igen.
40fps-läget är inget för mig. Under 60 = pass på det spelet.

Jag tycker att 40 är mer likt 60 än 30 i spelen jag har testat. 30 är OK i långsamma spel för mig. Alan Wake 2 var 100% spelbart för mig i 30 fps på en oled-tv.

Min poäng är inte att det inte finns någon skillnad. Men jag misstänker att folk ibland överdriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tycker att 40 är mer likt 60 än 30 i spelen jag har testat. 30 är OK i långsamma spel för mig. Alan Wake 2 var 100% spelbart för mig i 30 fps på en oled-tv.

Min poäng är inte att det inte finns någon skillnad. Men jag misstänker att folk ibland överdriver.

Du får tycka det men verkar som ingen här verkar hålla med dig. Med låg Fov så fungerar lägre fps bättre samt i långsamma spel.

Det betyder fortfarande inte att det är njutbart.
vissa apparater kan inte köra VRR och då är 30 och 40 fps choppy

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Min poäng är inte att det inte finns någon skillnad. Men jag misstänker att folk ibland överdriver.

Vi är alla olika. Märker du knappt någon skillnad på 30/40 vs 60+ så kan du ju alltid köra quality mode och vara nöjd med det. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du får tycka det men verkar som ingen här verkar hålla med dig. Med låg Fov så fungerar lägre fps bättre samt i långsamma spel.

Det betyder fortfarande inte att det är njutbart.
vissa apparater kan inte köra VRR och då är 30 och 40 fps choppy

Folk upplever det här olika. Det är knappast rätt/fel det handlar om här. Psykologiskt är jag intresserad av fenomen där människor läser in skillnader i olika situationer. Den perceptions-psykologiska litteraturen är rik på exempel. Medvetandet är inte ett tomt blad som registrerar intryck. En förnimmelse tolkas och värderas av idéer/föreställningar som redan är lagrad i vårt minne. Det vi ser är aldrig bara en simpel registrering.

Permalänk
Medlem

Black Myth: Wukong - PS5
659,86kr
https://www.amazon.se/PM-Studios-Black-Myth-Wukong/dp/B0DKFCZ...

*Den fysiska utgåvan kommer att innehålla en voucher-kod för Digital Deluxe Edition med följande digitala innehåll: Vapen: Bronzecloud Staff; Utrustning: Folk Opera Mask, Folk Opera Almsgiving Armor, Folk Opera Leather Bracers och Folk Opera Buskins; Kuriosaföremål: Wind Chimes

Tolkar det som att det inte är någon disk i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Black Myth: Wukong - PS5
659,86kr
https://www.amazon.se/PM-Studios-Black-Myth-Wukong/dp/B0DKFCZ...

*Den fysiska utgåvan kommer att innehålla en voucher-kod för Digital Deluxe Edition med följande digitala innehåll: Vapen: Bronzecloud Staff; Utrustning: Folk Opera Mask, Folk Opera Almsgiving Armor, Folk Opera Leather Bracers och Folk Opera Buskins; Kuriosaföremål: Wind Chimes

Tolkar det som att det inte är någon disk i

Totalt meningslöst om det inte finns någon disk. Det där tycker jag är svårt att förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tycker att 40 är mer likt 60 än 30 i spelen jag har testat. 30 är OK i långsamma spel för mig. Alan Wake 2 var 100% spelbart för mig i 30 fps på en oled-tv.

Min poäng är inte att det inte finns någon skillnad. Men jag misstänker att folk ibland överdriver.

Jag skulle klara 100% av alla blindtester oavsett om det är 30fps eller 40fps. Otroligt tydlig skillnad i all rörelse, kamera, animationer, reaktionstid m.m.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Håller ni med om följande? https://www.youtube.com/watch?v=mVM-cMpPP98&t=5s

Många kommentarer är kritiska till Spider man 2. Jag har väldigt ("väldigt") svårt att förstå det. Läser amerikanerna in en massa politik i spelen nu igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag skulle klara 100% av alla blindtester oavsett om det är 30fps eller 40fps. Otroligt tydlig skillnad i all rörelse, kamera, animationer, reaktionstid m.m.

Okej...jag klarar inte några blindtest mellan 40 och 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Totalt meningslöst om det inte finns någon disk. Det där tycker jag är svårt att förstå.

Spelet är på skiva men extramaterialet är en kod. Som på dom flesta deluxeutgåvor numera.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Okej...jag klarar inte några blindtest mellan 40 och 60.

Jag har inte heller några problem att skilja mellan 60fps och 120fps men det är lite svårare och inte alls lika uppenbart när man använder handkontroll. Där är det som tydligast när man rör kameran snabbt.

Om spelet inte har 60fps så spelar jag det inte. Enda två undantagen har varit Dragons Dogma 2 och Pacific Drive som jag körde i 30fps. Det var inte roligt (även om jag gillade spelen) och det förstörde verkligen jättemycket.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har inte heller några problem att skilja mellan 60fps och 120fps men det är lite svårare och inte alls lika uppenbart när man använder handkontroll. Där är det som tydligast när man rör kameran snabbt.

Om spelet inte har 60fps så spelar jag det inte. Enda två undantagen har varit Dragons Dogma 2 och Pacific Drive som jag körde i 30fps. Det var inte roligt (även om jag gillade spelen) och det förstörde verkligen jättemycket.

Det beror helt på spel. Elden ring är inte spelbart i 30 fps för mig. Diablo 2 och Alan Wake 2 är definitivt spelbart i 30 fps. Kontroller jämfört med mus innebär en stor skillnad. 40 fps kan vara fullt spelbart med kontroller men inte med mus/tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det här hoppas jag är sant. Jag har ju helt och håller sparat dessa spel för att kunna spela dem i VR: https://www.youtube.com/watch?v=WLFSC0LoXFw