strömförbrukning äldre kort?

Permalänk

strömförbrukning äldre kort?

Har ett äldre kort, gtx 780ti, de står att de behöver en 600 watts nätdel, om man ska spela på den, den biten är inte konstig.
De jag undrar är, om jag ska använda kortet enbart till Libreelec mediaspelare, klarar jag mig på en 350 watts nätdel då?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Ja du klarar dig

Varför sätta ett så gamalt kort i libre elec?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

ok tack... har dessa grejor så ska prova använda dom, inte sugen på köpa nytt

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

ok tack... har dessa grejor så ska prova använda dom, inte sugen på köpa nytt

vilken CPU kör du? om din CPU är tillräckligt ny och har inbyggd gpu/moderkort har hdmiutgång är det möjligt du inte behöver en diskret GPU alls.

oavsett använder du den bara som displayadapter och den inte gör så mycket jobb mer än koda av video så borde du klara dig på 350watt nätagg. i värsta fall kan den kraschar eller startar om men borde inte bli nån direkt skada av det, så fritt fram att testa.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Är inte expert på just nvidia kort i libre elec. Men i Intel världen är nyare gen helt avgörande för funktion. Om du har en dator som fungerar med 780ti hade jag försökt blocketa den och köpt mig en zotac n100.

https://www.conrad.se/sv/p/zotac-barebone-zbox-mi351-intel-ce...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

ok tack... har dessa grejor så ska prova använda dom, inte sugen på köpa nytt

Dra ner Powerlimit på kortet till 30% eller något så minskar du risken för att datorn kraschar om du råkar starta ett program som belastar gpu .

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

cpu är en äldre intel dual core E6550, så gamla grejor.
hur drar man ner powerlimit, i BIOS?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Skrivet av musse pigg:

cpu är en äldre intel dual core E6550, så gamla grejor.
hur drar man ner powerlimit, i BIOS?

Tror han menade på gpun.

Hur du gör det i linux vet jag inte men under windows så kan man justera ner det i msi afterburner.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Det styggaste man kan be ett grafikkort om är högupplöst video, hos nvidia är det väl 3000 serien som är de sämsta som klarar av 4k video utan större problem, kort innan det får ofta pisk av den integrerade grafiken i moderna cpuer eller är ungefär lika dålig som i äldre.
Gamla grafikkort går helt enkelt inte bra ihop med moderna skärmar/bildvisare och videoformat för de har inte hårdvarustöd för att dekoda och överföra en 4k hdr bild.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.