Ljudproblem, ej automatiskt byte av ljudutgång

Permalänk
Medlem

Ljudproblem, ej automatiskt byte av ljudutgång

Datorns egna högtalare är som vanligt aktiverad som standardenhet. Och när jag förut har kopplat datorn till t.ex. extern skärm (dataskärm, tv) via hdmi eller till externa högtalare via Bluetooth har ljudet alltid växlat till den yttre enheten.

Men sedan ett halvår måste jag nu aktivt först avaktivera datorns högtalare i ljudinställningarna för att ljudet ska spelas upp på den yttre enheten (skärm, tv, högtalare). Behöver ibland ange den andra ljudenheten som standard. Detta har fungerat när jag kopplade datorn till tv med hdmi-kabel eller till högtalare via Bluetooth.

Någon som vet varför?

Förtydliga
Permalänk
Medlem

Det här vill jag också veta.
Men åt andra hållet, det är så störigt att Windows 10 i mitt fall byter till en skärm när den kopplas in.
Vill ju ha ljuder från Ljudkortet hela tiden.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Puffar lite. Någon som upplevt samma problem och som har löst det eller har en idé om vad som kan ha gått snett?

Permalänk

För mig blir det samma problem om jag byter mellan dom när båda är inkopplade. Använder utgång A (högtalare) och ibland kopplar jag in utgång B (hörlurar).

Om jag då har både A och B inkopplade men byter tillbaka från B till A och sen kopplar bort B då byter den automatisk inte längre till B när jag kopplar in den sen igen.

Om det makes sense?

Testa koppla in båda, sen använd B och sen koppla in B så borde den hoppa till A och sen tillbaka till B när du väl kopplar in den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

För mig blir det samma problem om jag byter mellan dom när båda är inkopplade. Använder utgång A (högtalare) och ibland kopplar jag in utgång B (hörlurar).

Om jag då har både A och B inkopplade men byter tillbaka från B till A och sen kopplar bort B då byter den automatisk inte längre till B när jag kopplar in den sen igen.

Om det makes sense?

Testa koppla in båda, sen använd B och sen koppla in B så borde den hoppa till A och sen tillbaka till B när du väl kopplar in den igen.

Stort tack för svar och tips. Lyssnar aldrig via hörlurar med kabel till hörlursuttaget, men ska testa för att se hur det fungerar.

För mig handlar det alltså om laptopens inbyggda högtalare, som normalt är aktiverade och angivna som standardutgång. Men när jag kopplar till tv via hdmi-kabel eller externa högtalare via Bluetooth, så växlar inte ljudet, utan jag måste ta upp ljudinställnigar och avaktivera laptopens inbyggda högtalare och dessutom oftast ange den externa ljudenheten som standard. När jag byter tillbaka måste jag göra om proceseduren omvänt. Väldigt omständigt. Speciellt när allt har fungerat automatiskt förut.

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden lite igen

Ingen som har lite förslag kring detta problem innan jag återställer datorn med allt jobb det innebär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

För mig blir det samma problem om jag byter mellan dom när båda är inkopplade. Använder utgång A (högtalare) och ibland kopplar jag in utgång B (hörlurar).

Om jag då har både A och B inkopplade men byter tillbaka från B till A och sen kopplar bort B då byter den automatisk inte längre till B när jag kopplar in den sen igen.

Om det makes sense?

Testa koppla in båda, sen använd B och sen koppla in B så borde den hoppa till A och sen tillbaka till B när du väl kopplar in den igen.

Testade att koppla in hörlurar med sladd. Samma sak. Ljudet spelas fortfarande upp i de inbyggda högtalarna. Det funkade att göra som du sa. Ska testa med tv:n och bluetooth-enheter också. Tack!

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

När jag kopplar datorn via hdmi-kabel till tv:n och spelar upp musik på datorn via en musikspelare i datorn, så växlar ljudet automatiskt till tv:ns högtalare. Men inte om jag spelar upp en film från t.ex. SVTplay eller Netflix. I menyn för ljud visas dock att ljudet spelas till tv:n. Ändå spelas ljudet upp i datorns inbyggda högtalare. Byter jag tillbaka till ljud via datorn och sedan tillbaka till tv-skärmen fortsätter ljudet att ändå spelas upp i datorns inbyggda högtalare. Väljer jag att spela upp musik på musikspelaren växlar dock ljudet till tv:n.

Så det verkar som att det är när jag spelar något från webben som ljudet inte växlar till tv:n.

EDIT:

När ja använder Firefox fungerar det inte, men när jag använder Edge fungerar det, ljudet följer med till tv:n. Med hörlurar med kabel får jag göra som rekommenderades i svar ovan, växla fram och tillbaka, då hoppade ljudet över till hörlurarna. Men inte när jag kör till tv:n.

Vad kan det vara i Firefox som gör att ljudet inte växlar till tv:n (eller hörlurarna automatiskt), fastän tv-skärmen (eller hörlurarna) står som vald i ljudmenyn?

Permalänk
Skrivet av marp68:

Uppdatering!

När jag kopplar datorn via hdmi-kabel till tv:n och spelar upp musik på datorn via en musikspelare i datorn, så växlar ljudet automatiskt till tv:ns högtalare. Men inte om jag spelar upp en film från t.ex. SVTplay eller Netflix. I menyn för ljud visas dock att ljudet spelas till tv:n. Ändå spelas ljudet upp i datorns inbyggda högtalare. Byter jag tillbaka till ljud via datorn och sedan tillbaka till tv-skärmen fortsätter ljudet att ändå spelas upp i datorns inbyggda högtalare. Väljer jag att spela upp musik på musikspelaren växlar dock ljudet till tv:n.

Så det verkar som att det är när jag spelar något från webben som ljudet inte växlar till tv:n.

EDIT:

När ja använder Firefox fungerar det inte, men när jag använder Edge fungerar det, ljudet följer med till tv:n.

Vad kan det vara i Firefox som gör att ljudet inte växlar till tv:n, fastän tv-skärmen står som vald i ljudmenyn?

Har du ändrat firefox att spela upp på specifik utgång istället för default?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har du ändrat firefox att spela upp på specifik utgång istället för default?

Intressant. Hur gör jag det? Vad jag kommer ihåg har jag aldrig rört något sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marp68:

Uppdatering!

När jag kopplar datorn via hdmi-kabel till tv:n och spelar upp musik på datorn via en musikspelare i datorn, så växlar ljudet automatiskt till tv:ns högtalare. Men inte om jag spelar upp en film från t.ex. SVTplay eller Netflix. I menyn för ljud visas dock att ljudet spelas till tv:n. Ändå spelas ljudet upp i datorns inbyggda högtalare. Byter jag tillbaka till ljud via datorn och sedan tillbaka till tv-skärmen fortsätter ljudet att ändå spelas upp i datorns inbyggda högtalare. Väljer jag att spela upp musik på musikspelaren växlar dock ljudet till tv:n.

Så det verkar som att det är när jag spelar något från webben som ljudet inte växlar till tv:n.

EDIT:

När ja använder Firefox fungerar det inte, men när jag använder Edge fungerar det, ljudet följer med till tv:n. Med hörlurar med kabel får jag göra som rekommenderades i svar ovan, växla fram och tillbaka, då hoppade ljudet över till hörlurarna. Men inte när jag kör till tv:n.

Vad kan det vara i Firefox som gör att ljudet inte växlar till tv:n (eller hörlurarna automatiskt), fastän tv-skärmen (eller hörlurarna) står som vald i ljudmenyn?

det brukar vara så att när en app startar så binder den till vad som är för tillfället default audio output i detta fall då webbläsaren matar ut ljud på inbyggda högtalarna, sen när du kopplar in TV:n kanske windows byter till HDMI audio men webbläsaren är inte med på att detta har skett. är osäker på om det finns en inställning som fixar detta.

för mig funkar det korrekt jag har en skärm med inbyggt ljud, när den kopplas ur eller "slocknar" så går ljud som redan spelas (youtube eller spel dylikt) igång på datorns interna högtalare (hp elitedesk) och när skärmen går igång igen bytar det tillbaka.

har du windows 10 eller 11?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har du ändrat firefox att spela upp på specifik utgång istället för default?

Hittade det. För Firefox stod den inte påp Default, utan på inbyggda högtalarna. Bytte till Default och nu fungrar det. Wow!

Stort tack. Och till er andra för feedback och tips.

Permalänk
Skrivet av marp68:

Hittade det. För Firefox stod den inte påp Default, utan på inbyggda högtalarna. Bytte till Default och nu fungrar det. Wow!

Stort tack. Och till er andra för feedback och tips.

det är lugnt har gjort samma tabbe nån gång och tog mig säkert nån halvtimme att komma på att jag ändrade till en specifik utgång för jag skulle streama och ville inte ha med ljud från webläsaren i min stream.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows