Köpt telefon som Telia hävdar är stulen. Vad gör man?

Permalänk

Köpt telefon som Telia hävdar är stulen. Vad gör man?

Hej!

Jag tar upp detta igen i hopp om att det kanske någongång löser sig.

För några år sedan köpte jag en Iphone X på blocket, typ 2018 tror jag. Jag hade den i 3 år innan den från ingenstans låste sig och det stod att jag skulle kontakta Telia Hårdvaruleverans. Längst upp stod det ”Förlorad Iphone” som ni ser på bilden.

Jag tog självklart upp detta med Telia och de förklarade att det var deras mobil om jag inte hade ett kvitto som styrker att den är utköpt från Telia, det hade jag inte. Utan bara ett kvitto mellan mig och säljaren. Jag hade kontakt med Telia i flera veckor och försökte make my case men oavsett hur ”högt upp” jag kom så var det ingen som kunde göra något. De föreslog att jag skulle lämna in mobilen till dem, eller polisen🤓

Det sa jag tvärnej till och här är jag idag, med samma meddelande i mobilen.

Jag bryr mig inte ens om Telia får tillbaka mobilen, däremot så skulle jag vilja ha all data i från den, bilder, sms och så vidare.

Finns det någon här som vet hur jag kan lösa det? Apple kan och vill inte hjälpa till.

Helt sjukt hur man kan använda en mobil i 3 år innan ett skitföretag ”kommer på att den inte finns i inventariet”.

§3.1
Permalänk
Moderator
Moderator

Det är inte Telia som stulit telefonen utan rimligen personen du köpte den av eller någon i dennes närhet. Det är av just sådana anledningar man bör vara försiktig med att köpa dyra prylar utan originalkvitto eller annat som styrker ägandet. I vissa fall kan det till och med vara brottsligt att köpa en sådan vara (häleriförseelse).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så det är en företagstelefon från Telia som någon anställd tagit med hem (som nu kanske sagt upp sig?), eller så har den rent av blivit stulen en gång i tiden. Det är nog bara att acceptera att det är den rättmätiga ägaren (som med korrekta rättigheter nu låst telefonen) som kan hjälpa dig göra en backup av dina data. Det framgår inte i din post om du haft någon kontakt med säljaren samt hur du förhandlat med Telia om att rädda dina data. Jag misstänker dock att "skitföretag" inte skapar något incitament hos Telia att lägga någon tid på dina semesterbilder. Apple verkar ha en massa ID-funktioner, varför har du köpt en telefon utan att få dessa uppgifter? Förslagen i tråden nedan släpper kanske in dig, men samtliga data raderas. (Användaren "Oichoooooo")
https://discussions.apple.com/thread/255071776?sortBy=rank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mx4Hunterz:

Hej!

Jag tar upp detta igen i hopp om att det kanske någongång löser sig.

För några år sedan köpte jag en Iphone X på blocket, typ 2018 tror jag. Jag hade den i 3 år innan den från ingenstans låste sig och det stod att jag skulle kontakta Telia Hårdvaruleverans. Längst upp stod det ”Förlorad Iphone” som ni ser på bilden.

Jag tog självklart upp detta med Telia och de förklarade att det var deras mobil om jag inte hade ett kvitto som styrker att den är utköpt från Telia, det hade jag inte. Utan bara ett kvitto mellan mig och säljaren. Jag hade kontakt med Telia i flera veckor och försökte make my case men oavsett hur ”högt upp” jag kom så var det ingen som kunde göra något. De föreslog att jag skulle lämna in mobilen till dem, eller polisen🤓

Det sa jag tvärnej till och här är jag idag, med samma meddelande i mobilen.

Jag bryr mig inte ens om Telia får tillbaka mobilen, däremot så skulle jag vilja ha all data i från den, bilder, sms och så vidare.

Finns det någon här som vet hur jag kan lösa det? Apple kan och vill inte hjälpa till.

Helt sjukt hur man kan använda en mobil i 3 år innan ett skitföretag ”kommer på att den inte finns i inventariet”.

<Uppladdad bildlänk>

Vet inte om jag förstått det rätt, men är de inte bara telefonen som är spärrad? För i sådana fall så är det väl bara att logga in på icloud och ladda ner bilderna, och allt annat man kommer åt i icloud?

Permalänk
Medlem

Ledsen men du har köpt en DEP'ad företagstelefon. Den är registrerad på telias företagsportal och när personen som sålde dig den slutade eller skulle lämna in den, så spärrades den centralt då den inte hittades.

Telia kommer inte göra något, då personen sålde dig företagets egendom, i praktiken stöld.

Enda du kan göra är att skrota telefonen eller lämna in den hos telia, några pengar kommer du inte få. du måste isf kontakta säljaren. Du kan göra en polisanmälan också.

Om du har haft ett appleid kopplat och kört backuper kan du köpa en ny iphone och återställa från icloud, så ska du nog få tillbaka det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mx4Hunterz:

Sjukt att du kallar företag för skitföretag för att du har en stulen mobil?
De tänker väl inte låsa upp en stulen mobil bara för du har den?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mx4Hunterz:

Tanken har inte slagit dig att just detta företag kanske har 1500 företagstelefoner (om inte fler) att hålla koll på?
Du har köpt en "stulen" telefon, kassera och köp en egen legit.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem

Om du köpt en telefon som stulits och ägaren väljer att låsa den, är det då säljarens fel eller ditt fel att du inte begärde att få med ett originalkvitto i första taget?
De försökte ändå vara tillmötesgående och frågade om du hade kvitto.
Du får helt enkelt acceptera att du köpt en stulen telefon som sedan spärrats i systemet.

Så att säga "min telefon" om stöldgods är bara skrattretande.

Se det som en läropeng att alltid begära kvitto vid köp eller helt enkelt ta risken och räkna med att eventuellt förlora telefonen i framtiden.

Är det någon du bör vara arg på så är det personen du köpte den av i första taget.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara någon som haft ont uppsåt heller. Kan ha varit någon som fått ta över telefonen när denna slutat men mänskliga faktorn missade att koppla bort den från DEP (Device Enrollment Program) eller iOS Device Management.

Under Settings i iOS står det en text nästan högst om en enhet är "Supervised" och ibland även vilket företag det gäller. Inte för att du kan se det nu men..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Det är ju du som har Telias Iphone X...

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Behöver inte vara någon som haft ont uppsåt heller. Kan ha varit någon som fått ta över telefonen när denna slutat men mänskliga faktorn missade att koppla bort den från DEP (Device Enrollment Program) eller iOS Device Management.

Under Settings i iOS står det en text nästan högst om en enhet är "Supervised" och ibland även vilket företag det gäller. Inte för att du kan se det nu men..

Det tror jag också. Vilket seriöst företag skickar tillbaka en mobil till telia där denna mobil har fått jobbinformation i mail m.m om det ena och andra. Företagsabonnemang brukar i min värld vara precis som kundabonnemang att man löser ut enheten, gratis eller genom en liten kostnad.
Sedan vem säljer en gammal företagsmobil på begagnad är en annan bra fråga.

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att ladda in dina grejer från iCloud på en annan telefon?

Permalänk
Medlem

Det är bara att gå vidare och köpa en ny, en iPhone X innehar inget större värde idag då modellen lanserades 2017. Kanske runt tusenlappen i begagnat värde beroende på storlek på lagringen.

Jag förutsätter att du har en iCloud-backup som du kan återställa en ev. ny telefon mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Enda du kan göra är att skrota telefonen eller lämna in den hos telia, några pengar kommer du inte få. du måste isf kontakta säljaren. Du kan göra en polisanmälan också.

Precis, det förefaller ju vara säljaren som borde ge TS pengar om något.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Modigt av dig att ringa upp ägaren och kräva att de låser upp ditt stöldgods. Det kräver antingen bollar, galenskap eller lite av varje.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk

Nu har jag läst era svar och jag måste säga att det var glädjande att det väckte debatt! Speciellt att rubriken fick så många att uttrycka sina åsikter om vem som är den rättmätige ägaren.

Jag vill dock klargöra att jag är fullt medveten om vem som är den rättmätige ägaren. Anledningen till att jag benämner dem som ett "skitföretag" är för att de inte verkar särskilt intresserade av mobilen i sig, annars hade de väl anmält den till polisen.

Jag är också helt införstådd med att jag inte borde få några pengar för mobilen. Det enda jag önskade av Telia var att de skulle låsa upp den så att jag kunde ladda upp datan till iCloud, och därefter var min avsikt att frivilligt lämna in mobilen.

Den äldre utländske man som jag köpte mobilen av, och som bjöd mig på baklava hemma hos sig, verkade inte vara den typen som skulle ha stulit mobilen.

Min irritation över detta, trots att jag haft en stulen mobil, grundar sig i att jag fick möjlighet att använda den i tre år utan några tecken i inställningarna på att den skulle vara "supervised" eller på annat sätt indikera att den tillhörde någon annan. Sedan blev den plötsligt låst, utan att jag hade hunnit göra en iCloud-backup eller liknande.

Min fråga är därför om det finns någon tekniskt kunnig person som kan hjälpa mig att få tillgång till bilder och annat innehåll från mobilen. Jag kan inte ansluta den till iTunes eftersom jag måste skriva in koden på mobilen för att komma åt informationen.

Någon nämnde möjligheten att köpa loss mobilen från Telia. Jag vill minnas att jag tog upp det med dem när jag först hade ärendet där, men de verkade inte heller intresserade av den lösningen. De var osamarbetsvilliga och verkade ointresserade av själva mobilen.

Permalänk
Medlem

Du hade inte backup via icloud? min gör backup varje natt när den ligger på laddning och är kopplade till wifi.
Logga in på web på https://www.icloud.com/ och kolla om det finns någon backup, om det finns när den gjordes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mx4Hunterz:

Nu har jag läst era svar och jag måste säga att det var glädjande att det väckte debatt! Speciellt att rubriken fick så många att uttrycka sina åsikter om vem som är den rättmätige ägaren.

Jag vill dock klargöra att jag är fullt medveten om vem som är den rättmätige ägaren. Anledningen till att jag benämner dem som ett "skitföretag" är för att de inte verkar särskilt intresserade av mobilen i sig, annars hade de väl anmält den till polisen.

Jag är också helt införstådd med att jag inte borde få några pengar för mobilen. Det enda jag önskade av Telia var att de skulle låsa upp den så att jag kunde ladda upp datan till iCloud, och därefter var min avsikt att frivilligt lämna in mobilen.

Låsningar brukar inte fungera på det sättet heller att det bara är att låsa upp men det beror såklart på deras MDM-system.
Är det så också att någon kontaktade mig för att be om att låsa upp den för att ta backup så hade jag också sagt nej.

De vet ju inte att du var den som stulit den i första taget. Det de är intresserade av är att se till att stulna produkter inte används och att de vill få tillbaka sin egendom.

Du får se det som en läropeng och snällt lämna in den till Telia eller polisen. Jag förstår din frustration men i det här fallet så har du varken lagen eller moralen på din sida.
Du har oavsiktligen köpt stöldgods och god tro existerar inte längre.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mx4Hunterz:

Anledningen till att jag benämner dem som ett "skitföretag" är för att de inte verkar särskilt intresserade av mobilen i sig, annars hade de väl anmält den till polisen.

Vad är det som säger att de inte redan gjort en polisanmälan, eller att de kommer göra en om de inte får tillbaka enheten? De spärrar den nog först och ser om de kan få tillbaka den, om inte så polisanmäler de kanske den senare.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Under dessa 3 år måste det väl finnas några icloud backups att ladda hem? Default inställningen är väl att den gör en automatisk backup nästan varje dag.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Låsningar brukar inte fungera på det sättet heller att det bara är att låsa upp men det beror såklart på deras MDM-system.
Är det så också att någon kontaktade mig för att be om att låsa upp den för att ta backup så hade jag också sagt nej.

De vet ju inte att du var den som stulit den i första taget. Det de är intresserade av är att se till att stulna produkter inte används och att de vill få tillbaka sin egendom.

Du får se det som en läropeng och snällt lämna in den till Telia eller polisen. Jag förstår din frustration men i det här fallet så har du varken lagen eller moralen på din sida.
Du har oavsiktligen köpt stöldgods och god tro existerar inte längre.

Jag kommer aldrig lämna in den, inte ens snällt. Finns ingen anledning till det så länge jag inte blivit krävd av det i en rättegång. Annars får den snällt ligga i min byrålåda.

Jag har aldrig arbetat på Telia så det är inte min företagsmobil. Det kan ju vara så att Telia har fel från första början med låsningen och att bara för att jag inte har originalkvittot så kan jag inte bevisa att den inte är stulen. Det är ju faktiskt så att den kanske inte ens är stulen och då att de ändå kan låsa den, tycker jag är fel. Dessutom 3 år senare! 3 år liksom, jag tycker att det låter som systemfel.

Permalänk
Medlem

Bara undrar en sak.. Du köpte den 2018 och den fungerade i 3 år, alltså fram till 2021 eller hur? Varför har du väntat ända till nu att försöka lösa det eller posta tråden här?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av jnsson:

Vad är det som säger att de inte redan gjort en polisanmälan, eller att de kommer göra en om de inte får tillbaka enheten? De spärrar den nog först och ser om de kan få tillbaka den, om inte så polisanmäler de kanske den senare.

Har ju inte hänt på 3 år till så det är nog ingen fara. Jag är inte orolig för det heller. Jag har inte gjort något avsiktligt fel, det enda jag vill är att få tillbaka min data.

Permalänk
Skrivet av Jull3Haxor:

Bara undrar en sak.. Du köpte den 2018 och den fungerade i 3 år, alltså fram till 2021 eller hur? Varför har du väntat ända till nu att försöka lösa det eller posta tråden här?

Bra fråga, jag försökte lösa det då 2021 utan framgång. Lade mobilen i byrålådan och brydde mig inget vidare om det förens jag nyligen hittade den igen. Tänkte att jag borde försöka en gång till, så här är jag nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mx4Hunterz:

Jag kommer aldrig lämna in den, inte ens snällt. Finns ingen anledning till det så länge jag inte blivit krävd av det i en rättegång. Annars får den snällt ligga i min byrålåda.

Jag har aldrig arbetat på Telia så det är inte min företagsmobil. Det kan ju vara så att Telia har fel från första början med låsningen och att bara för att jag inte har originalkvittot så kan jag inte bevisa att den inte är stulen. Det är ju faktiskt så att den kanske inte ens är stulen och då att de ändå kan låsa den, tycker jag är fel. Dessutom 3 år senare! 3 år liksom, jag tycker att det låter som systemfel.

Nej, du har aldrig jobbat på Telia men någon på Telia har antingen fått den stulen eller lämnade aldrig tillbaka sitt arbetsverktyg.

Eftersom det rör sig om stöldgods så kan du åka dit för det. Tänk på att du ändå varit i kontakt med dem och medgett att du har stöldgods hemma. Bättre att rentvå dig och bara lämna in den då det ändå inte är din telefon, oavsett om du använt den i en dag eller tre år så är det fortfarande inte din telefon.

En stulen bil blir inte automatiskt din bil för att du köpte den efter att den blev stulen och bilen blir polisanmäld som stulen tre år senare.
Kör du runt i en bil märkt som stulen så får du den fråntagen från dig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mx4Hunterz:

Min erfarenhet av MDM är att den måste in i systemet innan den börjar användas, så det är inget systemfel.
Mer att Telia troligtvis rensar i systemet och låser dom enheter som inte kan hittas.
Tyvärr kan du inte få ut någon information förens Telia väljer att släppa den, i värsta fall görs en fjärradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mx4Hunterz:

Har ju inte hänt på 3 år till så det är nog ingen fara. Jag är inte orolig för det heller. Jag har inte gjort något avsiktligt fel, det enda jag vill är att få tillbaka min data.

Om du inte är tillmötesgående till dem så lär de inte vara tillmötesgående till dig. Lämna in den så kanske de hjälper dig med datan men det har de ingen skyldighet till. Du har däremot en skyldighet att lämna in stöldgods.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mx4Hunterz:

krävd av det i en rättegång

Du får nog ha lite ödmjukhet inför att brottet redan är begånget, om du skulle hamna i en rättegång kommer du inte bli ombedd att lämna tillbaka något utan du kommer sannolikt bli dömd för häleri, särskilt om någon hittar den här tråden och lyckas koppla den till dig.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du får nog ha lite ödmjukhet inför att brottet redan är begånget, om du skulle hamna i en rättegång kommer du inte bli ombedd att lämna tillbaka något utan du kommer sannolikt bli dömd för häleri, särskilt om någon hittar den här tråden och lyckas koppla den till dig.

Med tanke på att personen har sitt fullständiga namn i sin profil med så lär det inte vara särskilt svårt att koppla ihop ett och ett.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mx4Hunterz:

Telia har inte fel, DEP görs antingen av dist eller när telefonen levereras. Görs via serienummer i kombination med ordernummer/kvitto från en dist. Telia har alltså 100% ägt denna telefonen vid ett tillfälle.

Av erfarenhet görs såna här låsningar i batcher på regniga dagar med väldigt lång tid mellan.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -