Google varnar att Ublock Origin snart försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Mestadels Safari.

Då du skrev att du undvek allt som Google vidrörde så känns valet av Edge lite udda då Google i allra högsta grad är involverade i Chromium.

Det är väl bara en öppen källkod som ligger som grund till flera webbläsare, bl a. Chrome och Edge. Oavsett så undviker jag så mycket jag kan utan att bli helt rörelsehindrad på nätet. Det finns nog inte en sida på nätet som inte försöker pracka på en cookies som är google-relaterade heller...nackdelen med globala megacorps. Av MS och Google så kan jag mest bara välja "the lesser evil", tyvärr.
Önskar att Linux var lättare att ta till sig för en gamling som mig...skulle gärna gå över till det istället. Skulle också önska att EU lagstiftade hårdare mot alla utländska aktörer som skändar vår integritet så ogenerat.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Android är som mer eller mindre byggt på Chrome och blir obrukbart utan den webbläsaren.

Det där stämmer inte alls. Däremot är ALLA webbläsare på Ios baserade på Webkit (Safari)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det där stämmer inte alls. Däremot är ALLA webbläsare på Ios baserade på Webkit (Safari)...

Du menar alltså att WebView som används av 99% av alla appar (läs förklädda webbappar) på Android inte skulle vara baserad på Chrome/Chromium?

Jag pratar inte om enstaka webbläsare här. Där har du mer valfrihet på Android, men det innebär inte att GeckoView används utanför Firefox.

Är inte så påläst kring de senaste versionerna av Android, men på samtliga av mina Android-enheter så har WebView varit en del av OS:et. Även i ROM:s utan de vanliga Google-apparna.

Tvivlar på att WebView är valfritt med fler installationer än människor på jorden

Edit:
Testa gärna följande app och se vilken webbmotor som körs i bakgrunden:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.snc.test.we...

Blir imponerad om ni lyckas få in något annat än Google Chrome där

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du menar alltså att WebView som används av 99% av alla appar (förklädda webbappar) på Android inte skulle vara baserad på Chrome/Chromium?

Jag pratar inte om enstaka webbläsare här. Där har du mer valfrihet på Android, men det innebär inte att GeckoView används utanför Firefox.

Är inte så påläst kring de senaste versionerna av Android, men på samtliga av mina Android-enheter så har WebView varit en del av OS:et. Även i ROM:s utan de vanliga Google-apparna.

<Uppladdad bildlänk>

Tvivlar på att WebView är valfritt med fler installationer än människor på jorden

Sett till Android i sig är det nog valfritt, men sett till att kunna många av alla de *appar* som folk förväntar sig kunna använda så är det ju ett krav.

Upplever en rätt meningslös diskussion här startad genom ett bokstavligt felaktigt påstående men med en vettig underliggande poäng, och nu fortsätter ni att älta den bokstavliga felaktigheten fram och tillbaka.

Tips: säg det man menar istället för något som låter uppseendeväckande om man vill få en bra diskussion

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

man får väl strunta i att uppdatera google chromre på ett tag tills någon löser problemet

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk

Är firefox bra?
Läste att firefox kan visa hemsidor felaktigt som tex amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Är firefox bra?

Firefox fungerar alldeles utmärkt för mig. Amazon fungerar utan problem för mig. Vad för fel skulle den visa?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Är firefox bra?

Generellt ja.

Chromium-läsarna är ju dock också bra rent generellt, så det är ju en fråga om vad du gillar mest.

Skrivet av internet946:

Vet inte vad problemet skulle vara med Amazon?

Men oavsett webbläsare så är väl det där i praktiken en objektiv sanning, dock inte särskilt relevant sett till användarupplevelsen rent generellt sådär.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Brave eller Floorp fungerar båda bra för mig istället för Chrome.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ska byta till Firefox överallt senare under dagen, tyvärr har Google hållhake på Firefox också så vem vet hur länge det varar...

Finns där något alternativ till Firefox?

Brave
Du behöver inte massa addons för att få samma säkerhet och fortfarande chromium så de flesta sidor fungerar felfritt.

Jag har använt Firefox i säkert 15 år innan Brave och tålamodet tog slut när jag inte fick mina yubikeys att fungera med mobilversionen. Firefox är segt. Varje uppdatering gör det sämre och mozilla fullständigt skiter användarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Kan inte blokera i webbläsaren? Synd, då blokerar jag direkt via hosts.

Tyvärr inte tillräckligt effektivt. Men går att komma runt med den utmärkta webbläsaren Brave. Stödjer Google Stores alla extentions och har en hardcodad adblocker som gör exakt samma sak som uBlock Origin. Alternativt så använder man Firefox.

Det bästa är att kombinera hosts (typ AdGuard Home eller PiHole) med en filterbaserad adblocker i Brave eller Firefox.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Byt till Brave Webbläsare, kör det både på telefon och dator och det är det bästa bytet jag gjort. Kom ihåg att tillåta annonser här på Sweclockers t.ex. och blocka allt som Google äger.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Tyvärr inte tillräckligt effektivt. Men går att komma runt med den utmärkta webbläsaren Brave. Stödjer Google Stores alla extentions och har en hardcodad adblocker som gör exakt samma sak som uBlock Origin. Alternativt så använder man Firefox.

Det bästa är att kombinera hosts (typ AdGuard Home eller PiHole) med en filterbaserad adblocker i Brave eller Firefox.

Nej, den gör ju inte "exakt samma sak", men den existerar och är inbyggd direkt i webbläsaren och därmed opåverkad av vad webbläsartillägg tillåts göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Didsva:

Väl dom har gjort det för att försöka att slippa antitrust stämningar. Genom att dom ger Firefox pengar för att använda deras sökmotor som default. Men efter att Google har varit i antitrust rättegång på grund utav just det i Amerika. Så är det inte säker att det kommer att fortsätta vilket skulle ger mindre pengar för firefox. Så det ser inte så ljust för firefox om dom inte löser det problemet

Är inte första domen fallen redan och google måste enligt den brytas upp i flera bolag. Men det kommer nog vara år av överklaganden innan den slutgiltiga domen kommer och dess resultat kan verställas. Tänker specifikt på hur det gick för microsoft. Först skulle det brytas upp, men i slutändan rann det mästa ut i sanden utom att de delade upp företaget i underdivisioner som de lovade skulle tävla mot varandra i någon mån men företaget förblev intakt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Byt till Brave Webbläsare, kör det både på telefon och dator och det är det bästa bytet jag gjort. Kom ihåg att tillåta annonser här på Sweclockers t.ex. och blocka allt som Google äger.

Bräjv är ju bara chromium med lite skins och extensions. samma Blink engine, så när de uppdaterar så blir det samma där som i chrome.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Bräjv är ju bara chromium med lite skins och extensions. samma Blink engine, så när de uppdaterar så blir det samma där som i chrome.

Vi får väl se men det är inte pga MV3 i så fall.
https://brave.com/blog/brave-shields-manifest-v3/

uBlock origin (ej lite) som använder MV2 kommer sluta funka i framtiden, även i Brave men deras Shields är mycket svårare att stoppa då det inte är en plugin/extension från början på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Visste jag inte😂 Men slutar den blockera annonser så byter jag direkt, är så van att slippa se skiten.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk

Grattis Google! Jag har nu avinstallerat Chrome och blivit Firefox användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Visste jag inte😂 Men slutar den blockera annonser så byter jag direkt, är så van att slippa se skiten.

För tydlighets skull: nyheten och mycket av diskussionen i tråden handlar specifikt om relativt kräsna krav på att ha tillgång till specifikt tillägget uBlock Origin (som generellt anses vara den bästa lösningen idag).

Chrome i sig kommer fortfarande ha adblockers tillgängliga, dock inte just uBlock Origin eftersom denna bygger på den äldre standarden för webbläsartillägg MV2 som de tar bort stödet för. Exempelvis uBlock Origin Lite (mindre kapabel, men funkar för de flestas standardbehov) bygger på MV3 och fortsätter att fungera som hittills.

Brave har en inbyggd adblocker (och eftersom den är inbyggd i webbläsaren påverkas den inte öht av vad *tillägg* tillåts göra i MV2/MV3). Men detta är ju inte heller uBlock Origin, utan ytterligare en annan lösning som man får utvärdera för sig (mitt intryck är att den verkar vara "bra nog" i de flesta sammanhang, men den är inte lika kapabel som uBlock Origin den heller). Dock säger Brave att de *tillsvidare* kommer hålla MV2 vid liv med vissa utvalda tillägg tillgängliga, inklusive uBlock Origin. Dock inga garantier för hur länge de fortsätter med detta (verkar snarast bero på om det blir för mycket jobb att gå mot strömmen när "alla andra" lämnar MV2).

Så om du bara vill ha en adblocker kan detta var allt ifrån en "nothingburger" och att Chrome funkar utmärkt till att Firefox är det enda valet kvar om du "måste" ha uBlock Origin (och/eller andra MV2-tillägg).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har inte hittat något i Brave Shields som inte finns i uBlock origin men jag har inte varit en speciellt avancerad användare dock (lite kosmetiska filter osv). Först körde jag uBlock även i Brave men har gått över helt till bara Shields. Shields verkar dock ha filterlistor som man inte kan välja bort men jag jag har inte forskat så mycket i det än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Finns där något alternativ till Firefox?

Vivaldi.

Förutom Apples Safari och MS Edge, så finns ju även den fantastiska och fristående norska konkurrenten.

https://vivaldi.com/sv/

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Microsoft kommer följa Chromiums tidsram för migrering till V3. Brave kommer också behöva göra det om de inte ska häcka på en gammal Chromium länge.

Fördelen med webbläsare som Edge och Vivaldi (och till viss del Safari) är att de har inbyggda rätt effektiva annonsblockerare och spårningsstoppare som inte är beroende av Googles extensions. Så där är en stor skillnad emot Googles Chrome.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xverminator:

Jag kör uBlock Origin Lite, funkar lika bra som innan.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Själv sitter man på Thorium som är baserat på chromium, finns på github. Kör med ublock origin och funkar kanon. Har testat firefox vid flera tillfällen men vibar inte riktigt med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReFuZe:

Själv sitter man på Thorium som är baserat på chromium, finns på github. Kör med ublock origin och funkar kanon. Har testat firefox vid flera tillfällen men vibar inte riktigt med det.

Thorium kommer antagligen få samma problem i framtiden eftersom uBlock origin är ett tillägg.
uBo Lite ska dock fungera (med tråkiga begräsningar).

Vanliga uBo funkar även i Chrome. Än så länge.

Gillar den här videon från Louis Rossmann
https://www.youtube.com/watch?v=_GARcKCaUfI

Det är inte så väldigt många som faktiskt kör annonsblockering och Googles krig mot blockerare får en Streisand-effekt. Att vi är en större del som gör det här på Swec är givet. Folk som knappt vet att annonsblockering existerar blir nyfikna på vad det är och de som redan har det byter till nya mer avancerade sätt att göra det på. Installera en webbläsare med blockering inbyggt, done liksom. Inga tillägg osv.