Missa inte Månadens Drop!

Specifikationerna för Ryzen 7 9800X3D har läckt

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur dåliga Intels nyaste är i spel är jag rädd AMD helt enkelt slutar tillverka 7800X3D, samt sätter en prislapp på 7000 för 9800X3D .

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Trodde på mera/ större prestanda lyft. Så min 5800X3D få jobba vidare i några år till.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Bara att lämna pc:n och börja spela mobilspel.

Det är ju förståss det man fortfarande har som argument på x86, bakåtkompabilitet. Som tur är har det hänt en hel del med recompilers dom senaste åren.

AMD X3D ser fortfarande ut att hålla någon generation till, jag ger dom det. Men vart skall dom sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Så istället för 100fps så får man 108fps om man uppgraderar från 7800X3D, väntar nog in 10800X3D istället. Enda glada i sammanhanget är plånboken, själv är jag besviken på de nya grejerna både från AMD och Intel.
Nu är det upp till Nvidia att ensamma bryta trenden och visa oss imponerande prestandasiffror. Väntar med spänning.

Ja, denna är nog inget för den som sitter med en 7800X3D kanske.

8% ökning mellan 7800X3D och 9800X3D är ju dock bra i mina ögon om det blir så. Klart att större hopp har ju många blivit bortskämda med nu sista tiden från AMD framförallt. 🙂

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Kommer bli ett rejält hopp från min i7 4790k som servat mig väl i över 10 år nu 😁

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem

Tycker att intel prissatte sina prollar för högt med tanke på den lilla prestanda ökningen.

Permalänk

Så vad tror ni, är det lönt att uppgradera från ett 12700kf?

Visa signatur

CPU: Intel 12700KF
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Phanteks NV7

Permalänk
Medlem

Om man bara lirar spel och inte gör inget annat tungdrivet. (kör shooters och lite strategi, typ Civ)

Hur många processorkärnor kan man tänkas behöva idag och säg om 5 år.

ogillar värme

(notera att jag sitter med 4st kärnor (8st HT) idag -->Sandy Bridge 6700K) (byggd 2016, tjänat mig väl)
(planerar inte att uppgradera MB och CPU på minst 5år igen i så fall..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Om man bara lirar spel och inte gör inget annat tungdrivet. (kör shooters och lite strategi, typ Civ)

Hur många processorkärnor kan man tänkas behöva idag och säg om 5 år.

ogillar värme

(notera att jag sitter med 4st kärnor (8st HT) idag -->Sandy Bridge 6700K) (byggd 2016, tjänat mig väl)
(planerar inte att uppgradera MB och CPU på minst 5år igen i så fall..)

6700K fyller ju snart 10 år t.o.m. Har en likadan. Det var ett riktigt bra köp, kronan var stark och hårdvara var billigt. Fick hela datorn utan grafikkort för under 6000.

Dessvärre är det väl att supporten av Windows 10 upphör som verkligen tvingar fram en uppgradering nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det kommer du inte få med ARM, vi behöver ett helt teknikskifte för det. Jim Keller säger att ISA inte spelar någon större roll längre prestandamässigt, för det som skiljer arkitekturerna åt är en sån otroligt liten del av själva CPU'n nu för tiden. Så länge du kan hålla kärnorna matade så är det jämnt skägg.

Skillnaden mellan ARM och x86 är helt enkelt att ARM siktar på effektivitet och X86 siktar på prestanda.

https://chipsandcheese.com/p/arm-or-x86-isa-doesnt-matter

ja fast det han håller lite tyst om är att ARM:s arkitektur gör att de har det mycket lättare för att just hålla kärnorna matade jämfört med x86. Därför som Apple kan gå till 10 wide decode i M4 medan både Intel och AMD fortfarande har svårt att fylla sina 8 wide och 2x4 wide.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

(notera att jag sitter med 4st kärnor (8st HT) idag -->Sandy Bridge 6700K) (byggd 2016, tjänat mig väl)

6700K är väl Skylake? Sandy bridge är 2000-serien från 2011

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Kommer antagligen bli den mest sålda processorn denna generationen för de som inte äger en 7800X3D redan.
8% är inte mycket dock.
Blir priset över 6000 så kan man ju snegla på en 7950X3D istället.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Om thermals är lägre än 7800X3D på ett märkbart sätt så kommer jag nog slå till.

Permalänk
Medlem

Det var väl lite det här som tog död på Commodore och Amigan när det begav sig. Små små prestandalyft till stora stora priser. Nu blev det ju knappt något prestandalyft alls från Intels sida. Gissar att AMD nu satsar stort på att raka in lite extra pengar till Lisa Su lagom till julafton.

Någon form av revolution måste hända på CPU-fronten snart, annars finns snart ingen mening att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Blir antingen en beg 7800X3D eller denna ifall den landar på runt 4000. Lär bli ett lyft oavsett för min del.

4000 kr?? 😁 Ja det priset hade man ju inte tackat nej till för 9800X3D. Du får nog lägga på 1500-2000 kr är jag rädd.

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Skillnaden var ju att på den tiden var man fortfarande snabbast. Nu ligger man rejält efter ARM i perf/watt och i slutändan kommer det även gälla hastighet, om det inte redan gör det. Och x86 som platform ser ut att ha stagnerat totalt.

Arm är inte relevant att kolla på för min del så länge jag inte kan bygga en dator med det. Men visst släpps det en modulär Arm plattform som fungerar till en Windows speldator är det ju något jag kan överväga.
Jag är inte så noga med tillverkaren av processorn bara det fungerar ihop med mjukvaran.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

ja fast det han håller lite tyst om är att ARM:s arkitektur gör att de har det mycket lättare för att just hålla kärnorna matade jämfört med x86. Därför som Apple kan gå till 10 wide decode i M4 medan både Intel och AMD fortfarande har svårt att fylla sina 8 wide och 2x4 wide.

Jag tror inte han håller tyst om något. Han har ju jobbat med både arm och x86 och det är över 4 år sen han slutade på Intel.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Med tanke på hur dåliga Intels nyaste är i spel är jag rädd AMD helt enkelt slutar tillverka 7800X3D, samt sätter en prislapp på 7000 för 9800X3D .

Man har väl redan slutat tillverka 7800X3D för att inte upprepa samma "blunder" som de gjorde när de lanserade övriga modeller i 9000-serien, 7000-serien var så mycket bättre pris/prestanda att ny 9000-serien hamnade i dålig dager. Nu är ju 7800X3D prishöjd och tillgänglig i begränsad volym, så då framstår ny 9800X3D som bättre när den lanseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Skillnaden var ju att på den tiden var man fortfarande snabbast. Nu ligger man rejält efter ARM i perf/watt och i slutändan kommer det även gälla hastighet, om det inte redan gör det. Och x86 som platform ser ut att ha stagnerat totalt.

Alltså, för att en ARM-cpu ska vara lämpad för datorer så kommer dom att kräva ett översättnigslager för komplexa instruktioner, och då har du ju i praktiken bara skapat en X86-64 cpu i ARM-regi.

Permalänk
Medlem

Blir att vänta till zen 6 innan uppgradering, zen 3 håller bra ännu. Byter då till AM5 i samma veva.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Väck mig när Zen 6 släpps.

Du kommer bli besviken! Knappt 10% bättre prestanda per watt. Det är med Zen 7 de riktiga stora ändringar kommer.

Permalänk
Medlem

Är rädd för att AMD kommer att göra en Nvidia här och prissätta högre på det som är hett. 499USD dvs 6,490:- spänn i Sverige.
Dollarkurs x 499 x 1,25 moms.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

6700K är väl Skylake? Sandy bridge är 2000-serien från 2011

Du har rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

6700K fyller ju snart 10 år t.o.m. Har en likadan. Det var ett riktigt bra köp, kronan var stark och hårdvara var billigt. Fick hela datorn utan grafikkort för under 6000.

Dessvärre är det väl att supporten av Windows 10 upphör som verkligen tvingar fram en uppgradering nästa år.

Japp, sitter med samma dilemma.
Men har varit nöjd med denna setup, körde hårt överklockad i 6 år i alla fall utan mankemang.
Men nu börjar SSD (SATA) bli gammal och tunn plus att mitt 970-kort är lite svagt.
Allt inklusive, inte ett fel på något sedan 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Arm är inte relevant att kolla på för min del så länge jag inte kan bygga en dator med det. Men visst släpps det en modulär Arm plattform som fungerar till en Windows speldator är det ju något jag kan överväga.
Jag är inte så noga med tillverkaren av processorn bara det fungerar ihop med mjukvaran.

Japp, det är ju så. Vill bara att det skall hända något. Qualcomm har ju faktiskt haft den kanske mest lyckade launchen hitils i år, utan en massa drama och grejer som inte fungerar som dom skall. Microsoft kan möjligen ha skiftat fokus lite. Nästa år säger ju Dell att dom kokat ihop något tillsammans med Nvidia. Tycker det låter spännande, men det måste givetvis ta fart lite först.

Nvidia är iallafall kungar på att faktiskt leverera, även om det kostar.

Permalänk
Medlem

Blir spännade att se hur det skiljer sig från min i7 2600k hehehe

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt besvikelsen? Är det inte skönt att slippa uppgradera den här generationen? Sparade pengar som kan användas till annat!

För egen del blir jag glad när det inte sker så mycket. Även om det förstås är coolare att läsa om stora förbättringar.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Vad hände på eventet som skulle vara i Kina 23-24 oktober? Inget värt att rapportera om eller så har jag missat den nyheten på Swec?

Visa signatur

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC - AMD Ryzen 9 5900X - ASUS TUF GAMING B550M-PLUS - HyperX Fury Black DDR4 3200MHz 32GB (2x16GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Förstår inte riktigt besvikelsen? Är det inte skönt att slippa uppgradera den här generationen? Sparade pengar som kan användas till annat!

Ja så är det ju. Men samtidigt säg att du har en 4970k eller 8600k och väntat ett år extra för att du inte velat köpa en i stort sett överklockad alderlake (14 serien) då är man kanske lite besviken på dessa nya. Men fortfarande bra och snabba grejer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Så vad tror ni, är det lönt att uppgradera från ett 12700kf?

Verkligen inte om du inte spelar med målet att ha minst 500 FPS i alla lägen