Snabbkoll: Betalar du med telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Bara kortet, tycker det inte alls är smidigt med telefonen så lika bra att använda kortet i det fallet, hade velate använda min smarta klocka men tyvärr stödjer inte Google Fitbit workspace konton så använder dummy konton för att använda den för huvudsyftet och tja ingen google pay o.s.v då.

Jag kör med kort. Om det är via telefon krånglar terminen och när man försäkrar personalen om att det finns pengar 💵 på kortet så tittar de bara bort... :/

Det går snabbare att hala fram kortet och betala med det.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Reklamationer, butiker, utanförskap med mera. 😏 Shannon–Hartley Law! 🥷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fysiskt oftast med kort, annars Swish.
Online oftast med Swish, annars kort.
Har inte anslutit mobilen till någon Pay-tjänst.

Swish är verkligen ett av de sämsta sätten att betala online då du får mycket sämre försäkring om något går fel.
Debit-kort eller ännu hellre kreditkort är mycket säkrare (för dig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Har märkt att en viss slags teknofobi har blivit vanligare bland teknikintresserade. Tror det går hand i hand med integritetsfrågan, blandat med en skräck för teknikkollaps? Själv tycker jag det är så jäkla smidigt att ha kortet i mobilen.

För min del handlar det om att det gått från, för mig, ett tryggt system att byta varor mot pengar till att byta varor mot, ja, vad som känns som ingenting? Du går från butiken utan att ha växlat fysiska saker mot dina egna fysiska saker. Jag var väldigt sen att anamma kortbetalningar när det väl blev legio, och jag är inte så gammal (48). Men jag är lite autistisk och för mig är vanesaker svåra att ändra på. Om det är teknofobi så är det väl så.

Sen finns den andra aspekten också.

Vi människor gör oss alltför beroende (som @Findecanor skrev) av tekniska lösningar, och när de fallerar så står vi handfallna. MSB rekommenderar befolkningen att ha fysiska pengar hemma - men var ska vi använda dem? Om viktig infrastruktur fallerar (strömavbrott, annan kris som påverkar strömförsörjning) så fungerar inte kassasystemen heller och då kan man inte ens få fram priset på produkterna som folk behöver köpa.

Samhället har drivit på den här snabba processen mot tekniska lösningar som betallösningar via mobil/klocka eller vad som nu föredras. Det känns för mig nästan som en hets mot att man ska ha sina liv i en mobil teknisk lösning som när som helst kan antingen stjälas, hackas eller på annat sätt slutar fungera. Då står man där. Vad gör man om det kanske enda sättet att öppna låset till ytterdörren (som någon nämnde) är via mobilapplikationen som man ej längre har tillgång till?

Det är jättekul att vara teknikpositiv, men jag anser att man inte ska ta fram tekniska lösningar för att tillgodose människans inneboende lättja.

grammatik
Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det är jättekul att vara teknikpositiv, men jag anser att man inte ska ta fram tekniska lösningar för att tillgodose människans inneboende lättja.

Tycker det är bra att man har kontanter hemma (och lite med sig) som reservlösning, men skulle inte säg att moderna saker handlar om "lättja". Det är att vara lite för nedvärderande av nya finansiella tekniska lösningar tycker jag. Isf. skulle man kunna kalla Internet, streaming, datorspel, etc för "lättja", och endast förespråka fysiska brädspel och brevduvor.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Har bara betalat med mobilen de senaste 4 åren, så ja.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tänkte skrivit ”har du källa på det ?” 🤪

Men vi hade den här diskussionen på jobbet häromdagen och då kom vi fram till att fysisk körkort är ett krav.

Är det inte så längre blir nog ingen gladare, men såvitt vi samlade våra tankar och erfarenheter är det krav på att ha med den rosa plastbiten när du kör, annars kan du riskera böter. (Beroende på vilken polis du möter och hur de väljer att tackla situationen)

Dessa dokument är ju gamla, men det är vad som gäller än idag:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skrif...

Kan inte minnas var jag läst det, eller hört det, men jag troooooor att det ska räcka med ID för att slippa böter. Så länge du kan identifiera att du är du så ska polisen kunna verifiera i sitt system att du har körkort och därmed inte få böter. Värt att testa! Borde finnas någon polis på SWEC som vet läget?

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker det är bra att man har kontanter hemma (och lite med sig) som reservlösning, men skulle inte säg att moderna saker handlar om "lättja". Det är att vara lite för nedvärderande av nya finansiella tekniska lösningar tycker jag. Isf. skulle man kunna kalla Internet, streaming, datorspel, etc för "lättja", och endast förespråka fysiska brädspel och brevduvor.

'Förenklingar' då, om det passar in bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Har viktiga saker som plåster, 10-krona till kundvagn, lite kontanter etc i plånboken.

Finns det någon butik som fortfarande kräver mynt/plastbit
till kundvagn?

Permalänk
Medlem

Alltid telefonen och Klarna, slipper tänka på om jag har pengar på kontot. Och jag har all köphistorik på ett ställe så jag kan räkna på utgifter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Freezer 36 A-RGB - ASRock B850 Steel Legend - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM850X ATX 3.1 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

till kundvagn?

Ja, den Hemköpsbutiken jag handlar i kräver det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Väldigt sällan kontant men det har hänt ett par gånger de senaste året. Annars är det kort som gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dukieee:

Använder enbart kort då det är smidigare än telefonen och jag är lat av mig

Fast detta stämmer ju inte, det är MYCKET smidigare att betala med mobilen i alla fall en iPhone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Fast detta stämmer ju inte, det är MYCKET smidigare att betala med mobilen i alla fall en iPhone...

Samma på Android. Bara låsa upp telefon och sen lägga den mot terminalen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Känns mer som en smaksak. Enligt mig är kortet jättesmidigt. Hur bökigt har ni kortet om det är så osmidigt?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Känns mer som en smaksak. Enligt mig är kortet jättesmidigt. Hur bökigt har ni kortet om det är så osmidigt?

I plånboken i innerfickan av jackan, såklart.

För att ta fram kortet krävs att jag öppnar jackan, drar ut hela plånboken ur innerfickan, hittar kortjäveln och får ut den ur den redna trånga plånboken med mina bökiga korvfingrar, blippar, och sedan stoppar ner kortet igen i plånboken, och tillbaka till innerfickan. Hela processen tar oftast upp båda händer vid något tillfälle. En som håller i jackan och sedan plånboken, och en hand som kämpar för att ta tag i allt.

Det går ganska mycket snabbare att plocka upp mobilen ur byxfickan, swipea uppåt för att få upp kortet, och lägga tummen på skärmen, blippa, sen ned i byxfickan. Kan göras med en enda hand också.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Bara kort. Hade velat använda telefon, men ingen av mina kreditkort stödjer Google Wallet.

SEB är sämst på detta, har tyvärr 3 kort med dom (2st kredit, 1st debet).
Santander stödjer enligt Google, men det går fel varje gång och när jag pratat med Santander så säger de att det är trasigt och inte har nått datum på när det kan fungera igen.
Nu blev Santanders kort-bolag såld till ett annat bolag så man kan hoppas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

till kundvagn?

Rätt vanligt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Rätt vanligt tyvärr.

Jaså? Som skrivits tidigare har jag bara sett det på Hemköp dom senaste åren. Inte på vare sig Citygross, ICA, Lidl eller Willys.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr. Nobby:

Har jag kommit till Pensionärsclockers? Trodde att detta var Sweclockers där alla låg i framkant gällande ny teknik. Kontanter har jag inte haft på så länge att jag inte har koll på vilka motiv som finns på sedlarna nuförtiden. Givetvis betalar jag med Google pay.

Långt ifrån pensionär men ogillar också att man talar illa om äldre för att de inte har vuxit upp med tekniken som vissa av oss. Vi kanske glömmer att äldre har en del att lära oss också?

Anser inte att all ny teknik är av godo. Kan man inte se det är man kanske inte så teknikintresserad egentligen utan bara en köpglad konsument? Som köper allt nytt och spännande som man blir såld?

Tycker det är bra att vissa på SweClockers är mer medvetna konsumenter som inte sväljer allt. Vi behöver mer sånt i samhället.

Cash is king, tyvärr använder jag kort mer än vad jag borde/vill p.g.a. bekvämlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast du måste väl låsa upp telefonen/plånboken för att kunna betala? Så är det på iphone i varje fall.

Exakt så är det. Däremot går det väldigt bra att blippa sitt vanliga kort utan pin kod en rad gånger innan kod behövs.

Så det är precis tvärt om.

Skrivet av nasder:

Kör med uteslutande med kort.

Jag tillhör de som anser att samtliga butiker måste kunna ta betalt med kontanter.

Vad är logiken här? Du stöttar kontanterna genom att använda vanligt kort istället för digitalt kort i mobilen? Borde du inte handla med kontanter istället?

Permalänk

Alltid Apple Pay. Så himla smidigt och säkert! Har flera kort i apple wallet och det funkar hur bra som helst. Också grymt att ha med sig på resan så man slipper bära runt på en separat korthållare.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Jag vill inte släpa fram mobilen varje gång man ska betala och så låsa upp dra upp från botten välja kortjävel och sen låsa upp betalningskiten istället för att bara blippa kortet.

Sen vill jag inte vara helt beroende av mobilskrället, då blir det som min polare nu hans skärm gick sönder och nu måste han vänta några dagar på ny mobil utan en mobil som han hade allt i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Jag vill inte släpa fram mobilen varje gång man ska betala och så låsa upp dra upp från botten välja kortjävel och sen låsa upp betalningskiten istället för att bara blippa kortet.

Sen vill jag inte vara helt beroende av mobilskrället, då blir det som min polare nu hans skärm gick sönder och nu måste han vänta några dagar på ny mobil utan en mobil som han hade allt i.

Väldigt olika från telefon till telefon låter det som.
Jag tar min Samsung från fickan, dubbelklickar på en knapp på högra sidan och har tummen på skärmen = har betalningen igång.
Går snabbare än att plocka fram ett etui, ta fram kortet och blippa. Marginellt, men det är absolut ingen fördröjning mot för med kort.

Sen är man ju inte beroende. Går mobilen sönder så far man hem och bär med sig kortet till dess att man har en ny mobil eller lagad mobil på plats.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Nu vet jag inte vad du har för telefon men jag upplever det som betydligt enklare. Ett dubbelklick på sidan på telefonen och sedan blippa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Väldigt olika från telefon till telefon låter det som.
Jag tar min Samsung från fickan, dubbelklickar på en knapp på högra sidan och har tummen på skärmen = har betalningen igång.

Samma på iPhone, fast med face-id istället för fingeravtryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

till kundvagn?

Jadå, det är fortfarande vanligt där jag bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Dels i plånboken dels också att ange pin-kod. Så skönt att bara låsa upp telefonen och sen lägga den mot terminalen

Skrivet av Massy:

Exakt så är det. Däremot går det väldigt bra att blippa sitt vanliga kort utan pin kod en rad gånger innan kod behövs.

Mja, för köp under 400 ja, men för köp över 400 behöver du ange pin-kod om du använder fysiska kortet

Skrivet av Tralle:

Låter som om du använder Samsung Pay. Mycket smidigare på Google Pay, lås upp telefonen och lägg telefonen mot terminalen, klart. Du behöver inte öppna appen så länge du vill använda standardkortet som du ställt in i appen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Mja, för köp under 400 ja, men för köp över 400 behöver du ange pin-kod om du använder fysiska kortet

Men med mobilen så är det alltid så att du måste låsa upp den, alltså är min poäng fortfarande helt korrekt.

Permalänk
Medlem

Använder alltid telefonen sedan ett tag tillbaka men kommer nog att gå över till klockan när jag orkar sätta mig in i hur det fungerar. Tycker Apple Pay är sjukt smidigt, har dock alltid kortet med mig som backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Men med mobilen så är det alltid så att du måste låsa upp den, alltså är min poäng fortfarande helt korrekt.

Att låsa upp telefonen går automatiskt skulle jag säga, inte något som man behöver anstränga sig för.