Nintendo switch i home assistant?

Permalänk
Medlem

Nintendo switch i home assistant?

Finns det något sätt att få in Nintendo switch i home assistant så att HA kan se om man spelar något spel eller åtminstone att den är igång (ej i viloläge)?

Vill att saker ska ske när man spelar och något annat händer (tex rörelse) men hittar ingen integration eller info om hur detta skulle gå till.

Permalänk

Du kan ju alltid kolla strömförbrukningen med en Smartplug om du bara vill veta om den är i bruk eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blegnitur:

Du kan ju alltid kolla strömförbrukningen med en Smartplug om du bara vill veta om den är i bruk eller ej.

Tack men hade hoppats på någon lite mer pålitligt. Och där jag slipper köpa ytterligare prylar.

Permalänk
Medlem

Finns integrationer för att pinga enheter, kanske kan fungera?

Annars så gav en googling på "home assistant nintendo switch integration" träffar på integrationer, fyller inte dessa dina behov?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Finns integrationer för att pinga enheter, kanske kan fungera?

Annars så gav en googling på "home assistant nintendo switch integration" träffar på integrationer, fyller inte dessa dina behov?

Du får gärna länka, för jag har inte hittat några integrationer för switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Finns det något sätt att få in Nintendo switch i home assistant så att HA kan se om man spelar något spel eller åtminstone att den är igång (ej i viloläge)?

Vill att saker ska ske när man spelar och något annat händer (tex rörelse) men hittar ingen integration eller info om hur detta skulle gå till.

scrolla ner och läs tråden hur du gör
https://community.home-assistant.io/t/new-integration-nintend...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Tack så mycket, men om jag inte misstolkar kommentarerna i tråden så verkar det som att man behöver en android telefon som kör switch appen för att kunna göra detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Tack så mycket, men om jag inte misstolkar kommentarerna i tråden så verkar det som att man behöver en android telefon som kör switch appen för att kunna göra detta?

det tror jag inte, du behöver dock sätta upp kontot som en polare, dvs skapa ett nytt konto och lägg till det som en vän.
https://github.com/MiguelAngelLV/ha-nintendo-switch

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det tror jag inte, du behöver dock sätta upp kontot som en polare, dvs skapa ett nytt konto och lägg till det som en vän.
https://github.com/MiguelAngelLV/ha-nintendo-switch

Tack, men det verkar bara gå att se när konsolen är igång eller ej samt vilket spel som spelas. inte OM det spelas. Vilket jag hade uppfattningen om att det skulle göra.

Så om X ska ske när någon spelar på switchen så fungerar inte den där lösningen eftersom den bara ser om switchen är på och det gör den dessutom först bara efter att man startat ett spel (= valt en användare) men slår inte över till "off" förrän man stänger av switchen (om man t.ex hoppar tillbaka till dashboard/home så är den fortfarande "on"). Hade den åtminstone slagit av till off när man gick ur spelet så hade det ju fungerat fint att använda den.

"game" attributet på entityn är ju dessutom då alltså bara spelets namn. och blir lite kaotiskt om man ska fylla i varenda spel som finns, dessutom med exakt korrekt namn, i sin automation, för att kunna se om någon spelar ett spel.

på xbox osv finns ju ett attribut för "user is playing" och med värde "yes" eller "no". Och detta finns då alltså ej här verkar det som.

Permalänk
Medlem

Har du ett patchat/moddat switch eller en normal version? Borde väl gå att lösa med homebrew / sideload app eller så tänker jag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har du ett patchat/moddat switch eller en normal version? Borde väl gå att lösa med homebrew / sideload app eller så tänker jag.

Jag har en oled switch utan någon form av modifiering. Sist jag kollade så var det nog inte ens möjligt att modda den version jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Jag har en oled switch utan någon form av modifiering. Sist jag kollade så var det nog inte ens möjligt att modda den version jag har.

Ah. Det går men kräver en del. Skippa det och hoppas på nån bra form av cart-mod. Då vet jag inte mer. Lycka till!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.