Ser att diskussionen här handlar om många andra aspekter som jag lämnar till andra, men nu har jag lyckats klämma in strax under 10h spel under dagen, så en kort första reflektion.
Vi är ju tyvärr inte så bortskämda med historiedrivna rollspel nuförtiden, finns ett fåtal IP där BG3, Kingdom Come och Witcher 3 är några av de absolut bästa under senare tid enligt mig (ok, Witcher 3 är snart 10 år gammalt). Jag hade inga jätteförväntningar över The Veilguard men hoppades ändå på en tillräckligt rolig spelupplevelse för att sysselsätta mig under ett antal kvällar (jag tyckte ändå DA:Inquisition samt ME:Andromeda var helt OK, om än betydligt sämre än de tidigare utgåvorna).
Sammanfattningen efter 10h (vilket kanske är lite kort tid för att få en helt klar bild) är att jag har väldigt svårt att ha roligt i spelet, fick nästa ”tvinga” mig sista timmen för att spela färdig en boss, och valde sedan att kolla på film istället. Kan alltid hoppas på att spelet blir roligare längre fram, kommer ge det en chans till, men skriver lite problem nedan jag ser med spelet.
Känns väldigt Marvel: banorna (spelet är inte open world utan questbaserat linjärt), motståndarna, samt gear (rustning, svärd etc) känns väldigt barnsligt. En del ”cheesy lines” är även inne i spelet. Detta behöver inte vara något dåligt, men jag har svårt att komma in i spelvärlden och karaktärerna
Arkadigt: spelet känns mer som ett JRPG i striderna utan att egentligen ha kvalitén av striderna.
Karaktärerna: har väldigt svårt att gilla karaktärerna som du har i gruppen. Detta var enligt mig Biowares superkraft tidigare, att skriva riktigt bra karaktärer och companions (ok, kanske inte helt i DA:I och ME:A). Kommer ihåg som liten när man spelade KotOR, ME 1-3, DA Origins där man riktigt suktade efter sina love interest (yes, här hade Shepard love meme passat in!), men jag har jättesvårt att få nått intresse av karaktärerna. Syftet med dessa spel om vi är helt ärliga är ju att karaktär X eller Y ska komma in, sen 50h för att fjäska som ska leda till… sen smiley face på det.
Storyn: har svårt att komma in i berättelsen. Det är ju lite meningen med story driven RPG, annars kan man lika gärna spela spel som Elden Ring som har fantastiska fajter, men kanske inte direkt en ”story” att dö för.
Ena sidan av mig hoppas ändå att The Veilguard ska sälja OK, för tyvärr krävs det nog om vi ens ska hoppas på en uppföljning av Mass Effect, å andra sidan om en uppföljare till ME riskerar att bli dålig så är det kanske lika bra att låta det vara? Jaja, lite kort reflektion, tyvärr mer besviken än vad jag hade hoppats, men ska ge det ett försök till när jag har tid över. Till er som funderar över spelet: gillar ni historiedrivna rollspel och 600kr är skit samma, ge det en chans, ni kanske tycker det är ok? Annars vänta till rea eller hoppa det helt och hållet.