Microsoft vill ha 300 kronor för längre Windows 10-stöd

Permalänk

Finns det något som man behöver bekymra sig över? Själv sitter jag med min I7 950 rigg och Win7. Den funkar till allt jag vill (förutom då de tog bort stödet för BankId på fil och jag var tvungen att skaffa mig en smartphone - 150 spänn på en loppis). Som jag förstår det har ingen ännu stulit några pengar från mitt bankkonto. De enda bedragarna som har ringt till min mobil är olika slags försäljare. Jag känner att jag sitter säkert med min 15 år gamla rigg. Det enda som jag känner är ett slags krav från är Microsoft att jag måste köpa något nyare så att jag kan "uppdatera". Jag förstår inte.

"Microsoft vill ha 300 kronor för längre Windows 10-stöd" Ha, ha, ha,...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det här är så sjukt, jag kan inte (officiellt) installera Windows 11 på flera av datorer men de fungerar utmärkt till det jag använder dom till.

Och så ser det ut på väldigt många håll och kanter i världen, en enorm säkerhetsrisk och ett enormt slöseri av resurser. Det här borde inte vara okej.

Windows 10 är ändå över 10 år gammalt när det slutar stödjas. Det är betydligt längre än vad både iOS/MacOS och Android brukar stödja.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bara skapa ett usb-minne med Rufus och sedan göra en in-place upgrade

Tack, Men jag körde "powershellmetoden" och har uppgraderat 2 ickekompatibla datorer ikväll 👍. Skönt utan 3epartsmjukvara också.

Skrivet av holo:

Genuin fråga. Kan man nu I windows 11 ha flera skärmar och startmeny/taskbar/klocka/aktivitetsfältet på bara en skärm (ej den primära) ?

Ja man kan ha det på alla skärmar sedan lång tid tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Nu far du med hårklyverier och filosofier utan anledning. Jag skrev dessutom uttryckligen ”distro” och inte Linux, men det är helt irrelevant för ämnet.

En bättre jämförelse: Windows 10 är snart tio år gammalt. Det finns ingen Linuxdistro, mlnus betald typ RHEL (14 år) som inte är EOL inom tio år.

När distron är EOL får du uppgradera till nästa version, eller stå utan uppdateringar. Är det inte exakt samma läge som Win10? Uppgradera till en version - som är gratis att göra - eller stå utan uppdateringar alternativt betala för dom.

Jag använder inte ens Windows (I use Arch btw), men jag förstår inte alls alla sura miner här.

Vad är det för hårklyverier och filosofier jag kör med? Jag förstår inte riktigt ditt upplägg här.

Jag kan hålla med om att ordet Linux väldigt ofta generellt pekar på hela distributionen och att man oftast inte behöver vara övernitiskt teknisk här. I så fall kan vi säga att Unix och MacOS också är Linux eftersom dom alla stöder POSIX-standarden. Till viss del gör väl Windows det också har jag för mig.

Men det som är intressant här är att Linux (systemet i allmänhet och kärnan i synnerhet) kan migreras eller emuleras till i princip viken plattform som helst, vilket Windows inte kan. Med emuleringen här menar jag inte en bara ett program som bara efterliknar exempelvis en DOS-prompt utan även på hårdvarunivå kan kommunicera.

Det var bland annat detta jag skrev om i min ordsallad som du tydligen inte provsmakat. Där exempelvis ett hjälpmedel för blindskrift kan vara din bildskärm, eller ditt grafikkort och på så vis kan man känna skärmens utseende med fingrarna.

Det skulle med andra ord vara ganska lätt att skapa (programmera) ett lager som skulle kunna göra att du hör, känner på eller känner smaken / temperaturen av skärmens bild. Det svåra skulle mer vara att kunna ta fram en teknisk apparat som genererar detta och hur det ska presenteras.

Detta går inte att programmera i Windows då kärnan och andra lager av abstraktion är för hårt knutna och beroende av varandra och förutser för mycket att det är en bildskärm du tittar på.

Det Linux gör är att allt skickas till filer. Sedan vart den här filen är någonstans är totalt irrelevant. Du kan ha ditt tangentbord i Sverige, datorn i Tyskland och skärmen i Kina. Så länge du har anslutning fungerar det.

Linux har som grund en högre tröskel och priset här är att du måste själv vara din administratör och veta vad du gör. Om du hade en anställd servicetekniker så skulle nog rätt mycket av det du gör antagligen vara lättare då systemet hela tiden skulle underhållas.

Skillnaden här för Windows, är att det underhålls av Microsoft, inte av dig. Med andra ord så måste dom pilla på saker som stör ens upplevelser för att ha koll på systemet och visuellt är den del som ger mest påföljd och störningar eftersom det stör ens muskelminne. Här är det just den stora skillnaden i Windows och Linux. Eftersom du själv måste ändra i Linux inställningar och utseende så vet du vad du har gjort. Speciellt dom saker du kunnat göra grafiskt. Människan har betydligt lättare att hantera saker grafiskt än i text.

Eftersom alla inställningar i Linux kan ändras av dig, och ska ändras av dig, så är det lättare för dig att göra det, men tuffare att administrera.
I Windows värld blir det lättare att administrera eftersom Microsoft till stor del gör konfigurationen åt dig. Men väldigt svårt att få till något som passar alla.

Nu är jag iallafall färdig med min sallad för den här gången, hoppas den smakar bra

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWx2:

Kört Windows 11 ett bra tag men något skaver med vart Microsoft-skeppet är på väg.

Installerade därför Linux Mint på en laptop nyligen och blev mycket positivt överraskad.

Både snabbt och enkelt att installera. Systemkraven är låga. I mitt fall identifierades all hårdvara utan pill med drivrutiner. Lokalt användarkonto ❤️ Ingen telemetri. Ingen påtvingad AI. Ingen bloatware eller förinstallerad ad-ware.

Standardgränssnittet är minimalt och påminner lite om Windows 7 när det var som bäst. Många tangentbordsgenvägar är anpassade för att underlätta för de som kommer från Windows, Win+E öppnar exempelvis filhanteraren.

Inställningar är samlade på ett och samma ställe (att jämföra med Kontrollpanelen och Inställningar i Windows 11).
Terminalen finns där men har inte behövt härja runt där ännu - vilket är ett gott betyg i min mening.

The usual suspects (i mitt fall Firefox, VLC och Libreoffice med flera) fungerar precis som vanligt.

Brasklappen: Den som spelar mycket bör kolla upp om de spel man brukar spela fungerar i Linux. Stödet verkar bli bättre och bättre, inte minst tack vare Steam Deck, men det är en bit kvar och det kan såklart vara en dealbreaker om ens favoritspel inte fungerar.

Linux Mint checkar av många av de krav jag ställer på ett dröm-OS. Om bara Microsoft hade valt samma väg med Windows..

Jag kör också Linux Mint. Har kört det sedan Windows 8 släpptes, då det var totalt fel väg att gå ansåg jag. Rock solid rakt igenom.

Tog tre månader att vänja sig att gå över. I princip allt administrativt kan du göra grafiskt i Linux Mint. Det är i princip exakta instruktioner som man ska skriva i terminalen, när dom är exaktare än att beskriva visuellt vad man ska göra, som att installera ett specifikt program. Eftersom Linux dessutom har beroenden förkonfigurerade så kommer alla andra behövda paket automatiskt installeras.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Jag kör också Linux Mint. Har kört det sedan Windows 8 släpptes, då det var totalt fel väg att gå ansåg jag. Rock solid rakt igenom.

Tog tre månader att vänja sig att gå över. I princip allt administrativt kan du göra grafiskt i Linux Mint. Det är i princip exakta instruktioner som man ska skriva i terminalen, när dom är exaktare än att beskriva visuellt vad man ska göra, som att installera ett specifikt program. Eftersom Linux dessutom har beroenden förkonfigurerade så kommer alla andra behövda paket automatiskt installeras.

Själv hade jag kört linux redan idag, om inte det var för firefox j*a skit-kortkommandon är helt fel, CTRL+E ska vara söka i addressfältet, inte vad nu för skit den gör istället, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Själv hade jag kört linux redan idag, om inte det var för firefox j*a skit-kortkommandon är helt fel, CTRL+E ska vara söka i addressfältet, inte vad nu för skit den gör istället, osv.

Va? Är samma kommandon i Windows / Linux versionen vad jag vet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Va? Är samma kommandon i Windows / Linux versionen vad jag vet.

https://old.reddit.com/r/firefox/comments/1d5svfs/why_are_the...
https://old.reddit.com/r/firefox/comments/ha00zd/why_are_the_...

Nix, mycket skillnad lin-win. ^-- bara något exempel

Permalänk

Linux?

Skrivet av NodCommander:

Vad menar du med emulering av Windows appar? Vad ska Linux med en Windows app till? Det finns redan fullgoda miniräknare, väder och widgets för allt sådant där

Fullvärdiga program och spel skrivna för Windows fungerar för det mesta riktigt bra, på Linux även om det inte är tal om någon emulering alls. Det som sätter käppar i hjulen är viss DRM och antifusk hos spel, eller annat medvetet sabotage så som Adobe, EA Games m.f sysslar med. Där ligger bollen helt hos företaget bakom den icke-fungerande mjukvaran, det har inget att göra med att en valfri version av Linux inte skulle "klara av" mjukvaran.

Linux är väl ok om du har lite koll, men tror inte min mamma, 88 år, skulle uppskatta om jag en dag bytet till Mint eller Ubuntu. Och hon är van vid Word via Microsoft 365 och Outlook för sin mail. Men du gör det enkelt för dig, om du bara tänker till dina egna behov. Och till sist så har jag för mig att denna tråd handlar om Windows 10s vara eller inte vara.( kör själv med Windows 11 24H, även på morsans burk, då modifierad med Rufus)

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Morsan kan enkelt utföra sina vardagliga sysslor med telefonen eller surfplattan; bankärenden, socialmedia eller installera en app för nyhetstablån.

Jag sätter upp en stående utmaning till alla som resonerar likt ovan citat att få henne (eller likasinnade) att sätta sig ned framför Linux och utföra samma saker — samtidigt som upplevelsen kan klassas som enkel.

Kan bara hålla med dig. Tror knappast morsan (88) skulle uppskatta men Linux dist.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att vi borde förbjuda folk från att skriva om Windows i kommentarerna till Windowsrelaterade nyheter. Endast kommentarer som rör Linux borde vara tillåtna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

2029 faktiskt.

som sagt beroende på variant
LTSC 22, stöd till 2027-01-12
LTSC 19 stöd till 2029-01-09
LTSC 22 IoT stöd till 2032-01-13

Faktum är att tom 1507 LTSB har straxt under året kav att leva

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Jag har en dator som inte stödjer Windows 11.
Men Rufus ska visst kunna skapa ett installationmedia som gör att man kan installera Windows 11 på i princip alla datorer oavsett cpu.
Jag vet inte om detta är lagligt att göra om man har köpt Windows 11.

Andra alternativet jag tror många kommer att köra är att köra en piratkopia på Windows 10.

Jag gillar inte att fler och fler gör om programvaror från "köp och behåll" till prenumerationer.
Jag betalar gärna en engångs summa istället för prenumeration

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

How to kill your monopoly on Operating Systems:
Step 1: Do everything windows is doing.
Step 2: repeat step 1 about 5 times.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag gillar inte att fler och fler gör om programvaror från "köp och behåll" till prenumerationer.
Jag betalar gärna en engångs summa istället för prenumeration

Självklart, alla tänker samma sak det är därför företagen gör det, dem förlorar juh pengar på att vi köper och äger saker, money money money!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Windows 10 är ändå över 10 år gammalt när det slutar stödjas. Det är betydligt längre än vad både iOS/MacOS och Android brukar stödja.

Det beror på hur man räknar.

Windows 10 är inte ett statiskt operativsystem.
Du kunde köpa ny version av Windows 10 från Microsoft fram till 2023.
Från inköpsdatum är det inte rimligt med med bara 2 års säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem

Priset är mindre än jag trodde. Men de kan höja eller ta bort det helt efter ett år.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det beror på hur man räknar.

Windows 10 är inte ett statiskt operativsystem.
Du kunde köpa ny version av Windows 10 från Microsoft fram till 2023.
Från inköpsdatum är det inte rimligt med med bara 2 års säkerhetsuppdateringar.

Precis, med den logiken, så borde alla sluta använda linux över lag skapades kerneln 1991, så den är ju 33 år gammal..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MelwinsHusse:

Linux är väl ok om du har lite koll, men tror inte min mamma, 88 år, skulle uppskatta om jag en dag bytet till Mint eller Ubuntu. Och hon är van vid Word via Microsoft 365 och Outlook för sin mail. Men du gör det enkelt för dig, om du bara tänker till dina egna behov. Och till sist så har jag för mig att denna tråd handlar om Windows 10s vara eller inte vara.( kör själv med Windows 11 24H, även på morsans burk, då modifierad med Rufus)

Min egna mormor som är 90+ gjorde forskning och dokumentation på dator. På senare år så fick hon överta en modern laptop med Mint istället för den gamla stationära Dell XP burken hon hade innan. Det var noll problem.

Men sedan var hon inte i låst i någon mjukvara heller. Är man fastlåst i att det måste vara Office 365/Adobe/m.f just för att det är Offoce 365/Adobe/m.f, ja då är det inte mycket att göra, men då kan man inte heller skylla på att sitt operativsystem är felet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

Fast är det verkligen det?

Senaste versionen av Windows 10 är 22H2, som kom ut 18 oktober, 2022. Den kommer vara 3 år gammal när supporten tar slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Precis, med den logiken, så borde alla sluta använda linux över lag skapades kerneln 1991, så den är ju 33 år gammal..

Det gäller att tillämpa rätt logik dock, annars är man ute och cyklar.

Kerneln har också versionsnummer.

Linux distributioner har också versioner. Ubuntu 18 LTS t.ex. har inget stöd längre sedan juni 2023. Första release var april 2018 (kernel v5.0) och sista release var september 2021 (kernel v5.3...), vill du ha fortsatt stöd får du uppgradera.

Sista datum man kunde köpa W10 (versionen som upphör) var januari 2023, jag tycker det borde vara minst 5 år från sista försäljningsdatum (eventuellt baserat på W10 versionsnumret men det kan skapa förvirring)men efter det ska de absolut kunna ta betalt för säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Tack, Men jag körde "powershellmetoden" och har uppgraderat 2 ickekompatibla datorer ikväll 👍. Skönt utan 3epartsmjukvara också.

Ja man kan ha det på alla skärmar sedan lång tid tillbaka.

Alla skärmar?
För att dubbelkolla, jag vill ha min primärskärm helt fri från allt vad startmeny/klocka/etc. enbart skrivbordsutrymme.
Så det fungerar så nu alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Det har bara blivit ett betydligt sämre OS över de 20 åren då de fokuserat på fel saker i hopp om att driva upp sitt börsvärde hellre att än innovera och stärka sin position.
Windows är ett litet hobbyprojekt för Microsoft och de har kniven mot strupen där de försöker hitta sätt att tjäna pengar, detta på bekostnad av att funktionaliteten. Sen finns det finns vissa som inte lärt sig använda något annat än Windows som blint verkar försvarar allt Microsoft gör, kanske är lite hemmablinda.

Känns som man tar Suse för halva priset då för tjänar vi inte igen de pengarna på en dator kan vi slå igen dörrarna men jag vet inte riktigt vad du vill komma till nu. Vet du vad man får för support när man betalar Microsoft? Nada. Man lär sig sitta på technet och läsa om 10 år gamla buggar och hur man jobbar sig runt dem för att Microsoft inte kommer lösa dem.
Om du betalar Suse, Redhat, Proxmox, eller vilka andra du vill använda så kan du ringa/mejla dem och du kommer samma dag prata med en utvecklare som kommer vara intresserad av att lösa ditt problem med dig.

Jag är med dig i din poäng till viss del men i alla mina år av drift så är det så att om en Windows server-maskin krånglar så finns det nästan ingen hjälp att få innan det hade varit billigare att bara rulla tillbaka eller installera om direkt.
Med Linux-servrar så finns det hjälp att hitta där ute om du är villig att försöka.

Support innebär att man får mjukvaruuppdateringar, och varenda mjukvaruföretag på planeten måste på ett eller annat sätt ta betalt för att supporta en mjukvara. Microsoft erbjuder även teknisk support, men alla oem-versioner supportar av oem. De flesta Windowslicenser är oem och då får man vända sig dit.

Linux är i praktiken inte gratis, eftersom företag oftast inte vill köra produkter som saknar support. Sedan har Linux på desktop troligen högre kostnad i form av användare som behöver hjälp.

Idag tjänar Microsoft mest pengar på Azure och office365. Windows har allt mindre betydelse eftersom de övriga plattformarna fungerar oavsett OS.

Linux är en succé, men kommer troligen aldrig slå på desktop. Jag började köra Linux i början av 90-talet när det var helt nytt, men kör ändå Windows dagligen eftersom de program jag använder inte fungerar på Linux. Jag hade kunnat byta till Apple, men de är ännu girigare än Microsoft och låser in kunderna deluxe.

Tycker f.ö. att Windows 11 funkar helt ok och det har aldrig stoppat mig från att göra det jag vill.

Permalänk
Medlem

Vad är det egentliga problemet här?
Det är väl standard att företag slutar supporta produkter efter en viss tid?

Jag har massvis med maskiner som inte längre har stöd från skaparna. Dessa maskiner funkar än.
Vissa maskiner skulle jag inte koppla upp mot internet då det skulle innebära en säkerhetsrisk men tekniskt sett är det möjligt.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Alla skärmar?
För att dubbelkolla, jag vill ha min primärskärm helt fri från allt vad startmeny/klocka/etc. enbart skrivbordsutrymme.
Så det fungerar så nu alltså?

Ops, nä jag missuppfattade ditt inlägg. Ganska säker på att det inte går. Är inte hemma o kan testa nu.

När win 11 var nytt gick det endast att ha aktivitetsfält, klocka, startmeny på primära skärmen. Nu kan man visa det på alla. Men tror som sagt inte att det går att "dölja" det på just den primära skärmen och bara ha det på andraskärmar.

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

*Skrattar i Windows 10 LTSC*

Du som skrattar åt alla de som äger vanliga Windows 10 hur får man LTSC?

Hur många botnätverk kommer skapas av alla dessa miljontals icke-kompatibla Win 11 datorer som kommer skapas så fort en allvarlig säkerhetsbrist hittas i Win 10 efter supporten tagit slut?

Skrivet av huxflux:

Det här är inget nytt från MS när produkter går EOL eftersom det är kostsamt att supportera en produkt i all evighet.
Har ju gått att förlänga supporten tidigare, tex Windows 7 till Windows 10. Hur vanligt det varit för konsumenter vet jag inte riktigt.

Men jag kan också förstå frustrationen eftersom Windows 11 ställer vissa hårdvarukrav. Äldre hårdvara går ju teoretiskt att köra i Windows 11 men MS vill inte tillåta den pga nya säkerhetskrav.

Inget nytt? Jo du kan fortfarande köra Core 2 eller Phenom cpuer eller gamla system från 2007 eller tidigare på Windows 10 och de är nästan tjugo år gamla. Detta är första gången MS gör något så här drastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Support innebär att man får mjukvaruuppdateringar, och varenda mjukvaruföretag på planeten måste på ett eller annat sätt ta betalt för att supporta en mjukvara. Microsoft erbjuder även teknisk support, men alla oem-versioner supportar av oem. De flesta Windowslicenser är oem och då får man vända sig dit.

Linux är i praktiken inte gratis, eftersom företag oftast inte vill köra produkter som saknar support. Sedan har Linux på desktop troligen högre kostnad i form av användare som behöver hjälp.

Idag tjänar Microsoft mest pengar på Azure och office365. Windows har allt mindre betydelse eftersom de övriga plattformarna fungerar oavsett OS.

Linux är en succé, men kommer troligen aldrig slå på desktop. Jag började köra Linux i början av 90-talet när det var helt nytt, men kör ändå Windows dagligen eftersom de program jag använder inte fungerar på Linux. Jag hade kunnat byta till Apple, men de är ännu girigare än Microsoft och låser in kunderna deluxe.

Tycker f.ö. att Windows 11 funkar helt ok och det har aldrig stoppat mig från att göra det jag vill.

Tror inte vi delar definition av support. Uppdateringar ser jag som att man underhåller sin produkt. Jag har köpt en Fairphone, när jag gjorde det garanterade de mig fem år av uppdateringar, det är ett underhåll för att jag ska våga använda telefonen. Support för mig är att jag som kund kan få direkt hjälp med de problem som dyker upp med produkten. Microsoft erbjudande av teknisk support för OEM är under all kritik i min erfarenhet, har du en annan får du gärna dela med dig av den. På flera av mina jobb har vi köpt nycklar direkt från Microsoft och tidigare än så var vi återförsäljare. Du kan inte hitta en person som känner ett ansvar för ett problem som uppstår i operativsystemet eller som kan hjälpa dig få till en uppdatering.
Har ett positivt minne av att HP-supporten hjälpte mig skriva en unik boot.ini fil för en dosbaserad mjukvara som inte fungerade på Windows 95 eller 98 en gång i tiden så deras Windows-support var bra då men min kritik är över nuvarande support, inte hur det var förr.

Korrekt, Linux är i praktiken inte gratis, inget är gratis uttrycket går. Vi gillar att prata om "free" när vi byter språk dock.

"Free software” means software that respects users' freedom and community. Roughly, it means that the users have the freedom to run, copy, distribute, study, change and improve the software. Thus, “free software” is a matter of liberty, not price. To understand the concept, you should think of “free” as in “free speech,” not as in “free beer.” We sometimes call it “libre software,” borrowing the French or Spanish word for “free” as in freedom, to show we do not mean the software is gratis.

You may have paid money to get copies of a free program, or you may have obtained copies at no charge. But regardless of how you got your copies, you always have the freedom to copy and change the software, even to sell copies.

När du har problem med Windows och behöver min hjälp är det långt ifrån gratis med så det är inte så roligt när man behöver säga "Windows är såhär bara. Ibland får det för sig att det finns HP skrivare...".

Och precis som du säger så drar Windows inte in några pengar längre vilket är anledningen till att Windows 11 ser ut som det gör. Man försöker hitta sätt att tvinga användarna att ge dem pengar från operativsystemet då det inte ger dem pengar. Personerna som är ansvariga för Windows känner tryck att försöka bli mer relevanta inom Microsoft.

Fint att Windows 11 fungerar bra för dig och låter dig göra vad du vill. Vi har alla olika toleranser för vad vi orkar med, jag har till exempel väldigt svårt för att saker dyker upp på mina system utan att jag installerar dem och att de senare presenteras i startmenyn (i bästa fall). Uppdateringar som kräver omstart som sedan tar flera minuter. Filhanterare som är långsamma där man behöver maximera fönstret minska det igen för att programmet ska ladda snabbare. För att sen då inte ta in aspekten av att jag inte känner mig säker på att mitt beteende inte tränar en AI hos Microsoft utan mitt godkännande. Tjat om online-konton och molnlagringar som jag inte vill använda.
Använder med Windows vid behov så säger inte att man inte bör göra det men min kritik är att Windows 11 är ett operativsystem som inte är designat för att du som användare ska få en bättre upplevelse utan valen som designat operativsystemet är ifrån hopp om att kunna mjölka användarna på pengar, man vill ha data som går att sälja, tvinga in användarna i ett ekosystem där man kan ta månadsbetalningar. Man ser till att startmenyn gör en bingsökning varje gång man man skriver något så statistiken på bingsökningar går upp så det går att presentera för investerare för att försöka påvisa att man har någon betydelse.

Jag slutade bara använda de program som krävde Windows så mycket det gick och nu är majoriteten av min tid i Linux. Hade fem år med majoriteten av min tid i OSX. Ser mig själv mest som pragmatisk och viftar inte med någon open source-flagga, betalar gärna för mjukvara och support (har betalt Linux Mint via Patreon varje månad i flera år).
Linux är inte perfekt, OSX var inte perfekt, Windows är inte perfekt. Jag tycker bara Windows blir sämre för mig och mina behov varje år medans Linux blir bättre. Det är fritt till andra att tycka Windows 11 är helt fantastiskt, känns bara som att de som försvarar det gör det utan att visa respekt för argumenten mot försämringarna vi ser, det är mest "Bara använd det som Windows vill och sluta tänk/vill så mycket".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du som skrattar åt alla de som äger vanliga Windows 10 hur får man LTSC?

Hur många botnätverk kommer skapas av alla dessa miljontals icke-kompatibla Win 11 datorer som kommer skapas så fort en allvarlig säkerhetsbrist hittas i Win 10 efter supporten tagit slut?

Skrattar inte åt vanliga Windows 10 ägare, jag skrattar Microsoft i ansiktet. Och hur man får tag på det, så finns det ett antal olika sätt.

Officiellt så får man skriva avtal med en Microsoft partner för minst 5 licensnycklar, alternativt prenumera på Visual Studio.

Sedan finns det gråa nycklar som går att köpa från bland annat ebay. Gråa då ett EU-domslut ger en rätten att sälja licensnycklarna, trots att det tekniskt sett bryter mot Microsofts användaravtal.

Och till sist så finns det ju så klart mindre etiska metoder, med verktyg som Microsoft Support, inroniskt nog har själva använt sig av. (Och då kan man även få tag på IoT LTSC, som får säkerhetsuppdateringar fram till 2032)
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/microsoft-supp...

Men det diskuterar vi inte här.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Ops, nä jag missuppfattade ditt inlägg. Ganska säker på att det inte går. Är inte hemma o kan testa nu.

När win 11 var nytt gick det endast att ha aktivitetsfält, klocka, startmeny på primära skärmen. Nu kan man visa det på alla. Men tror som sagt inte att det går att "dölja" det på just den primära skärmen och bara ha det på andraskärmar.

Ah bra då spar jag in den installationen.
Då går Windows 11 bort fortfarande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Priset är mindre än jag trodde. Men de kan höja eller ta bort det helt efter ett år.

Du menar typ såhär:
https://arstechnica.com/gadgets/2024/10/home-users-can-only-b...

"Home users can opt in for a single year of updates at $30 per PC—not 3 years. "

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304