Krönika: Vad är nästa stora grej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Kanske det, men att utvecklingen har accelererat enormt dom senaste typ 200 åren måste nog ta slut någon gång. Man kan inte öka för evigt.

Den största tekniska utvecklingen har vi framför oss. Det har skett mycket på ytan som vi kan se, men dom nästkommande 70 åren kommer att ske under huven och den utvecklingskurvan kommer att vara brantare än den föregående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Nästa stora blir väl när vi får tillgång till ChatGPT voice grejen som verkar riktigt välgjord!

Inte alls omöjligt. Utveckling inom detta område går rätt snabbt.

Skrivet av Tigerhamster:

Jag har inte använt AI varken privat eller professionellt, men jag har ändå rätt mycket erfarenhet av det.

För mig känns (dagens) AI inte som en revolution, men kanske en stor utjämnare. Det ger inte mig något mervärde, då den inte kan göra saker bättre än jag kan, men det kan höja tröskelvärdet och dra upp snittet för de som inte har samma förutsättningar. Däremot kan de säkert vara nyttiga på att spara tid till repetetivt arbete.

Jag har, dock, haft roligt åt att rätta elevers uppgifter i AI-eran, och att skriva uppgifter som promptar AI-modeller med dold text.
Det blir väldigt kul att läsa inskick om varför regeländringar i cricket resulterade i enandet av Tysklands förbundsstater.

Framtidens AI blir säkert ett bra verktyg.

Jag tycker dagens AI är ett bra verktyg. Fattar faktiskt inte att folk inte verkar mer imponerade än de är.

Ett par exempelvis från veckan:

Behöver översätta några menyval på en hemsida som var på Portugisiska och inte översattes av funktionen i webbläsaren. Jag tar då en skärmdump och slänger in den direkt i ChatGPT-appen på datorn som på två röda sekunder både OCR:ar texten och översätter den.

Jag har frågade om ett par grammatiska saker i Engelska och fick snabbt svart.

Behöver få fram en ”commodity code” för en viss vara att fylla i hos DHL och det fick jag fram relativt snabbt hjälp av ChatGPT (använder även Claude en del) på ett sätt som jag tror hade tagit mycket längre tid om jag använt sökmotorer.

Just detta att det går att följa upp med följdfrågor och att det går att resonera med AI:n som vore den en individ som besitter väldigt mycket information tycker jag är det som gör det så stort, plus att allt går så fort.

Sen är ett så klart inte perfekt och blir fel ibland, men sett till hur bra mycket ändå funkar redan känner jag absolut att detta är ”nästa stora grej” och på vissa sätt är det redan då jag använder dessa LLM:er både i jobbet och privat på ett sätt jag inte gjorde för ett år sedan.

Och det här är ju bara början.

Felskrivningar/"typos" (verkar oundvikligt, där skulle AI/LLM gärna få kicka in...)
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Kanske det, men att utvecklingen har accelererat enormt dom senaste typ 200 åren måste nog ta slut någon gång. Man kan inte öka för evigt.

Vad menar du skulle tyda på att takten med bmvilken vi ser världsförändrande innovationer skulle avta?

Jag tror snarare på det motsatta. Billigare energi, effektivare användning av resurser, mer beräkningskraft, etc. Utvecklingstakten ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag tycker dagens AI är ett bra verktyg. Fattar falskt inte att folk inte verkar mer imponerade än det är.

Behöver översätta några menyval på en hemsida som var på Portugisiska och inte översattes av funktionen i webbläsaren. Jag tar då en skärmdump och slänger in den direkt i ChatGPT-appen på datorn som på två röda sekunder både OCR:ar texten och översätter den.

Jag har frågade om ett par grammatiska saker i Engelska och fick snabbt svart.

Behöver få fram en ”commodity code” för en viss vara att fylla i hos DHL och det fick jag fram relativt snabbt hjälp av ChatGPT (använder även Claude en del) på ett sätt som jag tror hade tagit mycket längre tid om jag använt sökmotorer.

Just detta att det går att följa upp med följdfrågor och att det går att resonera med AI:n som vore den en individ som besitter väldigt mycket information tycker jag är det som gör det så stort, plus att allt går så fort.

Sen är ett så klart inte perfekt och blir fel ibland, men sett till hur bra mycket ändå funkar redan känner jag absolut att detta är ”nästa stora grej” och på vissa sätt är det redan då jag använder dessa LLM:er både i jobbet och privat på ett sätt jag inte gjorde för ett år sedan.

Och det här är ju bara början.

Illusionen av intelligens. Det är inget mer än en glorifierad slumpgenerator som generear mest statistika sannolika svar.

Missförstå mig inte. LLM:er är görbra på att analysera mönster vilket ger dem ett ganska brett omfång av användningsområden. Men de är definitivt överhypade och inte direkt "ny" teknik. Det är bara så att prestandan som behövs från hårdvaran har nu nått den punkten att tillräckligt stora mängder data kan behandlas inom en rimlig tidsram.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Så är det att bli vuxen Calle

Den där känslan att saker stagnerat infinner sig på ett annat sätt än när man är tonåring, så är det bara. Framtidsvisionerna går i moll eller i osäkerhetens tecken och känslan av att det minsann var lite bättre förr är nog genetiskt kodad i vår hjärna.

Lite dubbelt är det såklart, vi har exempelvis inte nod krympningar som driver utvecklingen på samma sätt som för 10-20 eller för all del 30 år och mer. Det suger ju stort för oss hårdvarufjompar! Fysiken har sina lagar men glöm inte att det finns grafen…

Det finns alltid något nytt runt hörnet var så säkra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hoppas att VR-gaming slår igenom rejält och brett.

Permalänk
Medlem

Kanske en liten men ändå för framtiden bra grej?
Om läckorna är rätt har AMD inverterat CCD-L3D-stacken med 9000X3D-serien så att "Zen 5" CCD nu är överst, L3D är under den, under den centrala regionen av CCD:n. CPU-kärnorna avleder nu värme till IHS på samma sätt som de gör på vanliga processorer i 9000-serien utan 3D V-cache-teknik. Sättet vi föreställer oss att de uppnådde detta är genom att förstora L3D för att anpassa sig till storleken på CCD:n och fungera som en slags "basplatta". L3D skulle behöva peppras med TSV:er som ansluter CCD:n till glasfibersubstratet nedanför. Vi vet vart AMD är på väg med detta i framtiden. Just nu innehåller L3D:s "basplatta" 64 MB 3D V-cache som läggs till i L3-cachen på 32 MB, men i framtiden (förmodligen med "Zen 6") kan AMD designa CCD:erna med TSV:er även för L2-cachen per kärna. Denna spekulation förklarar också perfekt vad "X3D boost" kan vara. Eftersom CCD:n har direktkontakt med IHS på samma sätt som i icke-X3D-processorer, kan X3D-processorerna ha samma överklockningskapacitet som de vanliga chipen. Det finns mycket färre termiska hinder i vägen, och AMD kan gå vidare och ge dessa chip samma TDP- och PPT-värden som vanliga chip, samt högre klockfrekvenser.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Skulle tippa på A.I o VR. Känns självklart.

Skrivet av star-affinity:

Jag tycker dagens AI är ett bra verktyg. Fattar faktiskt inte att folk inte verkar mer imponerade än de är.

Folk måste göra saker själv och då folk är lata så händer det ej. Ta en skärmdump (kan folk det?) o sen fråga ChatGPT (Jo, det får man hoppas).

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag säger bara ATI Radeon 9700 (minns jag rätt?), vilket kort!

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Som några redan har nämnt så behöver vi ett större kliv i batterier. När vi får det kommer vi se stora framgångar i teknik. Steget efter blir att kunna göra batterier extremt små så att man kan få in dom i mindre produkter.

Permalänk
Medlem

Allt eftersom man blir äldre så är det ju också svårare att bli helt överväldigad även av nya saker, mycket har man upplevt redan och många saker känns då som mindre förbättringar. Sen tror jag att man lätt blir mätt på allt nytt som kommer och inte riktigt reflekterar över all utveckling som faktiskt sker.
Ett exempel på en produktkombo jag tycker är väldigt bra är smartklocka+"true wireless" lurar. Ganska magiskt att man kan springa och få navigering/puls/tempo/intervallprompts samtidigt som man lyssnar på musik med bara en klocka och ett par "öronproppar".

Visa signatur

2700X|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Moores-law fast omvänt har jag gällande datorbyggnationer, det går allt längre tid mellan byggen, just nu är det 8 år sedan förra bygget. gången innan det: 5år, 3 år gången innan det...
Den stora skillnaden nu mot förr; är inte att grejerna blir gamla utan att nya grejer kostar extremt mycket.
Visst är min burk gammal & trött men mängden pengar jag måste betala för ett stort prestandalyft är gigantiskt.
Förr betalade jag "samma belopp" som den förra burken vid en uppgradering men fick minst dubblad prestanda

Spånade jag in i framtiden 2016 var jag helt övertygad om att nästa burk skulle klara 4K gajming med en "normal" plånbok...
Nu krävs fet plånbok plus Luftkonditionering

Permalänk
Medlem

Det är väl helt enkelt så att skribentens intresseområde sammanföll med vad som var hett på 90 talet, och nu skett forskning och framsteg i helt andra branscher som han inte följer på samma sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasseb64:

Moores-law fast omvänt har jag gällande datorbyggnationer, det går allt längre tid mellan byggen, just nu är det 8 år sedan förra bygget. gången innan det: 5år, 3 år gången innan det...
Den stora skillnaden nu mot förr; är inte att grejerna blir gamla utan att nya grejer kostar extremt mycket.
Visst är min burk gammal & trött men mängden pengar jag måste betala för ett stort prestandalyft är gigantiskt.
Förr betalade jag "samma belopp" som den förra burken vid en uppgradering men fick minst dubblad prestanda

Spånade jag in i framtiden 2016 var jag helt övertygad om att nästa burk skulle klara 4K gajming med en "normal" plånbok...
Nu krävs fet plånbok plus Luftkonditionering

Kanske skulle testa GeForce now?

Det har sina brister - men just prissättningen är ett rätt starkt kort här.

1300 spänn om året för ordentligt med prestanda - där hårdvaruuppgraderingar ingår. Ingen stor klumpsumma att komma igång
Ingen dyr elräkning och det behövs ingen lufkonditionering till heller 😁.
Ganska svårt att köpa dator för så lite.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Känner verkligen igen mig i detta.
Men är inte unikt för teknik. Samma sak med filmer.
Sällan man får något nytänk. Istället får man 2or, serier av filmer osv. Sällan man blir mind-blown.

Jag eftersöker mer stabila produkter. Några har nämnt batterier- ja tack. En smart-klocka blir intressant för mig först när batteritiden blir minst en vecka.

Jag skulle vilja ta det så långt att den mest efterfrågadr produkten jag har är en nytillverkad CRT-tv som har scart, komposit, komponent och hdmi.
Hade varit underbart för att koppla in sina gamla TV-spel på och då även ha möjlighet att använda ljuspistoler osv.

Så om något önskar jag väl att vi snarare tar steg tillbaka- fast med kvalitet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Illusionen av intelligens. Det är inget mer än en glorifierad slumpgenerator som generear mest statistika sannolika svar.

Missförstå mig inte. LLM:er är görbra på att analysera mönster vilket ger dem ett ganska brett omfång av användningsområden. Men de är definitivt överhypade och inte direkt "ny" teknik. Det är bara så att prestandan som behövs från hårdvaran har nu nått den punkten att tillräckligt stora mängder data kan behandlas inom en rimlig tidsram.

Den är är ju rätt bra för att vara en slump generator. Men den är ju inte dåligt på att dammsuga i sig vad man skriver till den. Fick t.ex tillbaka information om något jag nämnt tidigare annan prompt.

Har hjälpt mig att felsöka kod problem, samt grammatik och är betydligt pricksäkrare än Google varit på flera år. Är ju nästan omöjligt söka efter lite mer udda saker än det var för 5/6 år sen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det var lite så jag tänkte när jag sålde av mina Nvidia aktier innan hypetåget tog riktig fart

Jag tänkte att luften går ur den här bubblan nån gång, så kan jag hoppa på igen när tåget lugnat sig lite.
Nu, fan

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kanske skulle testa GeForce now?

Det har sina brister - men just prissättningen är ett rätt starkt kort här.

1300 spänn om året för ordentligt med prestanda - där hårdvaruuppgraderingar ingår. Ingen stor klumpsumma att komma igång
Ingen dyr elräkning och det behövs ingen lufkonditionering till heller 😁.
Ganska svårt att köpa dator för så lite.

Det som är köpt är köpt, en taktik jag har haft genom hela livet. Skulle aldrig hända att jag hyr hårdvara lika lite som mjukvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Den största tekniska utvecklingen har vi framför oss. Det har skett mycket på ytan som vi kan se, men dom nästkommande 70 åren kommer att ske under huven och den utvecklingskurvan kommer att vara brantare än den föregående.

Den största tekniska utvecklingen är redan förbi. Majoriteten av alla vetenskapliga framsteg gjordes på 1800-talet och tidigt 1900-tal. Idag vidareutvecklar vi mest befintlig teknologi och bekräftar gamla teorier eller vidareutvecklar dem.

Till exempel så skrevs den första avhandlingen om att man kanske kunde använda litium i batterier 1918.

Några andra exempel på revolutionerande framsteg som vi fortfarande använder idag:

1859 Blybatteriet
1876 Ottomotorn
1884 Ångturbinen
1892 Dieselmotorn
1903 Flygplanet
1926 Raket med flytande bränsle
1937 Jetmotorn

De här är dessutom bara några större uppfinningar, inte ämnen, medicin eller fysik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Den största tekniska utvecklingen är redan förbi. Majoriteten av alla vetenskapliga framsteg gjordes på 1800-talet och tidigt 1900-tal. Idag vidareutvecklar vi mest befintlig teknologi och bekräftar gamla teorier eller vidareutvecklar dem.

Till exempel så skrevs den första avhandlingen om att man kanske kunde använda litium i batterier 1918.

Några andra exempel på revolutionerande framsteg som vi fortfarande använder idag:

1859 Blybatteriet
1876 Ottomotorn
1884 Ångturbinen
1892 Dieselmotorn
1903 Flygplanet
1926 Raket med flytande bränsle
1937 Jetmotorn

De här är dessutom bara några större uppfinningar, inte ämnen, medicin eller fysik.

Rådande expertis håller inte med dig.