Följ Black Week på SweClockers

25% av Googles nya källkod AI-genereras

Permalänk

25% av Googles nya källkod AI-genereras

Tjo! Vet ej om detta redan rapporterats men enligt (se källa 1) Googles tredje kvartalsredovisning så är dryga 25 % av all Googles nya källkod AI-genererad. Mer än att det genereras, granskas och sedan godkänns och/eller kanske bearbetas ytterligare framgår ej. Detta rimmar givetvis illa med alla uppsägningar som har ägt rum under 2024 hos Google (se källa 2).

I samma kvartalsredovisning angavs implikationer om framtida så kallade "kostnadsnedskärningar" vilket har fått vissa Google-anställda att kräva klargörande om hur det faktiskt kommer att bli inom en snar framtid för dem och deras jobb (se källa 3).

Något som inte framgår i det stora hela är vad för slags källkod hos Google som AI-genereras och vilken källkod som inte (ännu(?)) AI-genereras. Samtidigt vill jag inte påstå att all AI-genererad kod per automatik är dålig.

Dessutom sa Googles nuvarande CEO för ett tag sedan att AI troligen inte kommer att ersätta instegsjobb inom programmering (se källa 4). Ha dock i åtanke att det sades som ett svar till studenter i samband med hans prat vid Carnegie Mellon University's Pittsburgh campus från september i år.

Avslutningsvis är det handlingar som talar störst sanning. Det är billigast att ljuga med ord, inte handlingar.

Källa 1: https://arstechnica.com/ai/2024/10/google-ceo-says-over-25-of...
Källa 2: https://www.deccanherald.com/business/companies/more-layoffs-...
Källa 3: https://www.cnbc.com/2024/11/01/google-employees-pressure-exe...
Källa 4: https://wccftech.com/google-ceo-believes-ai-replacing-entry-l...

Dina reflektioner kring allt detta med mängden AI-genererad kod kontra icke-AI-genererad kod?

Sedan går det att diskutera med oändliga hårklyverier huruvida AI-genererad kod som i viss utsträckning ändrades och/eller korrigerades innan det godkändes kan betraktas som fortfarande 100 % AI-genererat? 🤔

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

Programmerare bidrar till sin egen "undergång" när de använder dessa verktyg.

Permalänk
Medlem

Varför rimmar det illa med uppsägningarna? Låter snarare som att det klart hänger ihop

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Programmerare bidrar till sin egen "undergång" när de använder dessa verktyg.

och jävlar vad glad jag är för det, vem fan tycker om att skriva crud grejer för den tusende gången?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av celoz:

och jävlar vad glad jag är för det, vem fan tycker om att skriva crud grejer för den tusende gången?

Behöver man skriva samma sak så pass många gånger att det irriterar en bör kanske situationen lösas med bättre verktyg eller förbättrad automation? Annars är väl risken att AI mest används för att maskera problem utan att faktiskt lösa dem?

Permalänk
Medlem

Det handlar framförallt om autocomplete, det skrev folk som jobbade på Google efter uttalandet. T.ex. GetH --> GetHandler() eventuellt med rätt parametrar osv, det är ju värdefullt eftersom det kan spara tidmen det är inget hot mot yrket än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av genomelak:

Behöver man skriva samma sak så pass många gånger att det irriterar en bör kanske situationen lösas med bättre verktyg eller förbättrad automation? Annars är väl risken att AI mest används för att maskera problem utan att faktiskt lösa dem?

Är inte AI exakt det du beskriver med "bättre verktyg eller förbättrad automation"? Jag kan beskriva i ord exakt vad jag behöver och hur jag behöver det - 2 minuter senare så har jag färdig kod (som fungerar och är 99% korrekt i de flesta fall), vilket är långt bättre än något annat verktyg som existerar.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Dessutom sa Googles nuvarande CEO för ett tag sedan att AI troligen inte kommer att ersätta instegsjobb inom programmering (se källa 4). Ha dock i åtanke att det sades som ett svar till studenter i samband med hans prat vid Carnegie Mellon University's Pittsburgh campus från september i år.

Om Google skulle säga att det inte skulle göra det, så innebär det färre som anställs och färre som kommer att söka till utbildningarna, vilket innbär ett problem, risken att toppkompetensen bland sökande i framtiden sjunker. Lika många sökande till färre jobb innebär också att lönekraven blir lägre då fler slåss om de jobb som finns.

Permalänk
Medlem

Det är ju (själv)klart att Google skall använda AI.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Är inte AI exakt det du beskriver med "bättre verktyg eller förbättrad automation"? Jag kan beskriva i ord exakt vad jag behöver och hur jag behöver det - 2 minuter senare så har jag färdig kod (som fungerar och är 99% korrekt i de flesta fall), vilket är långt bättre än något annat verktyg som existerar.

Det där är ju i värsta fall ett sätt att få en kodbas som ser ut som ett jävla gytter, eftersom ingen återanvänder varandras kod och bara skriver ny hela tiden. En mardröm att felsöka eller få struktur i. Rätt använt så kan AI så klart fungera och effektivisera, men i händerna på klåpare så kommer det så klart bli bajs. Om du ägnar två minuter åt det som kommer ur en AI så lutar jag åt att du producerar just det - det är ju rätt sällan man beskriver korrekt i förväg vad koden ska göra, det är oftast - för mig i alla fall - en iterativ process.