Webhallen säljer vissa returvaror som nya

Permalänk
Medlem

Varför är jag inte förvånad att Webhallen skulle göra en sån sak xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Sorry hade tydligen lyckats radera en del av sista meningen. Menade bara att Amazon är rätt dåliga på att inspektera returer som sedan säljs som nya.

Ah, ok. Jag har iallafall inte vad jag kunnat se fått någon beggad vara från Amazon som sålt som nytt skick.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag är faktiskt lite förvånad över att det verkar vara folk som inte visste om detta redan. ALLA som har jobbat i någon typ av butik vet att returvaror gås över och sen säljs som nya om de är i nyskick. Det är resultatet av öppet köp, ångerrätt och annan service som vi har som köpare. Alternativet är att man gör som Amazon och en del klädföretag och helt enkelt destruerar alla returer. Och det känns faktiskt mycket värre.

Eller; sjuk tanke nu; men alternativet är kanske att Webhallen återgå till att lägga dem i fyndhörnan som fyndvara: klass 1?

Jag vet, helt galet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag tror värkligen inte att Webhallen är ensam att göra så här. Har köpt tex från netonnet/Elgiganten och packat upp en vara som ska vara ny. Sen ser man nått hårstrå eller tumavtryck som dom har missat "städa bort"

Permalänk

Alltså vilka kommentarer. Hade ingen aning om att det var så mycket åsikter om detta då det är branschpraxis, både inom teknikhandel och andra brancher. T.ex. om ni köper en tröja (as if), förväntar ni er då att ingen testat den och att ni annars skulle få den 10-20% billigare om någon testat den?

Kan hålla med om att det borde framgå någon information om att varor kan vara öppnade, alternativt använda klass 1 med minimal rabatt men snälla nån, de låter som att ni blivit svindlade och att Webhallen är djävulen.

Permalänk
Medlem

Det här är ju inget konstigt alls och gäller nästan allt du köper på distans. Det är lagstadgat att man får öppna och undersöka en vara och lämna tillbaka den om man vill, förutsatt att varan fortfarande kan säljas som ny.
Att vissa butiker väljer att lägga alla returnerade varor i nån slags fyndlåda är ju en annan femma, och är nog ett resultat av frivilliga och ibland långa öppet köp perioder. Då kan produkten helt plötsligt vara använd på ett annat sätt och kan inte längre säljas som ny.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM

Permalänk
Medlem

Ska man sälja det som nytt så krävs det att webbhallen har testat det ordentligt, speciellt om det kommer till typ USB-minne/Disk. Detta bör dom dock förlora mer på om man verkligen ska testa det ordentligt. Testar man det verkligen inte ordentligt och säkerställer att det verkligen inte finns några spår av tidigare köparen så kan man inte heller sälja det som nytt.

Har handlat på Netonnet och köpte en vara som var återlämnad med enligt lappen som Netonnet hade satt på den så skulle alla delar vara med (Nu är det tur att man är lite av en horder när det kommer till data skruvar osv) men det saknades en del grejer.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Eftersom det finns healthy konkurrens inom hårdvara så blir det per automatik att jag nu sållar bort webhallen i ännu större mån för andra aktörer.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Eftersom det finns healthy konkurrens inom hårdvara så blir det per automatik att jag nu sållar bort webhallen i ännu större mån för andra aktörer.

Jag blir helt klart orolig då Webhallen ingår i samma koncern som Komplett och Net on Net

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Samma här, det här var ingen rolig läsning. Att de dessutom har högre priser än konkurrenter som oftast gör att jag känner mig färdig med Webhallen. Trist då innan komplett gjorde de komplett uselt, var det en av mina favvobutiker..

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Ångerätten borde skrotas helt. För mycket personer som utnyttjar systemet (så länge det gäller inte obruten förpackning).

Håller verkligen inte med.

Då kan företag sälja vilket skräp som helst utan att kunden har något att säga till om.

Sveriges 14 datar returrätt ställer krav på att man inte kan sälja vilket skräp som helst.

Permalänk
Medlem

Hur gör @Inet här?
Jag gissar att det är rätt lika.

Det kommer ju ganska naturligt i och med att öppet köp (edit: ångerrätten) är såpass frikostigt som det är. Det blir nog för dyrt att sälja allt som fyndvara. Tror folk har orimliga förväntningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Hur gör @Inet här?

Det kommer ju ganska naturligt i och med att öppet köp är såpass frikostigt som det är. Det blir nog för dyrt att sälja allt som fyndvara. Tror folk har orimliga förväntningar...

Dom märker dessa produkter med "Öppnad förpackning, komplett med alla tillbehör."

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Det kommer ju ganska naturligt i och med att öppet köp är såpass frikostigt som det är. Det blir nog för dyrt att sälja allt som fyndvara. Tror folk har orimliga förväntningar...

Nja, det är ju distansavtalslagens del om ångerrätt, inte öppet köp.
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-....

Men håller med om att detta nog nyttjas i så pass stor omfattning att det blir orimliga tapp från butikernas sida.
Däremot är ju konsumenterna gottegrisar, det är ingen som klagar på ångerätten, men samtidigt vill man inte köpa en öppnad produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Dom märker dessa produkter med "Öppnad förpackning, komplett med alla tillbehör."

Vissa, eller alla?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte hålla på med dom svenska butikerna längre.

Inet gör allt för att undvika reklemationer enligt Sveriges lagstiftning. Tekniskt sätt följer dom kanske lagen men var en hel procedur som inkludera blanketter som inte kom fram. Fram och tillbaka stickning av produkter.

Webhallen bryter köp istället för göra rätt för sig vid garantiärenden och sattit det i system. Exempel du köper en produkt på rabatterat pris och kan inte få en likvärdig annan produkt för det priset. Men den levereras med ett trasigt batteri. Då bryter webhallen gärna köpet istället för att rätta till felet.

Elgiganten har iallafall varit hjälpsamma och gjort rätt för sig vid problem även deras butiker i sig med deras försäljare kan ifrågasättas.

Jag försöker köpa allt från amazon eller direkt från tillverkaren.

Utländska bolag följer Sveriges lagstiftning på ett mycket mer generöst och smidigt sätt än någon av dessa svenska butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vissa, eller alla?

Kan ingen annan än Inet svara på. Men med tanke på att vi inte hört några historier om inet i denna tråd killgissar jag att man är ganska konsekvent med märkningen.

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Källa på det? Det tror jag inte att de alltid gör utan de har mest troligt liknande tillvägagångssätt och lär återsälja vissa grejer som nya där så är möjligt. Jag tror annars att vi konsumenter kommer döda dessa företag med våra förväntningar om att ingen får ha "besudlat" min nya fina pryl med sina fingeravtryck som inte syns men finns.

Finns till och med de som knappt kan acceptera att hantverkaren hann "köra in" nya toaletten innan beställaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Rent konsekvent så tycker jag att om man gillar en butiks generösa returpolicys, bör man också acceptera att man kan få en vara som blivit returnerad, och kanske där förpackningen försiktigt öppnats och varan testats, så länge den är i nyskick.

Det ena bygger på det andra, helt enkelt.

Betalar man för en ny produkt så ska man också få en ny produkt. Vill man ha en returnerad produkt så finns kategorin "Fyndvaror", och man tycker ju att ett företag som säljer returnerade produkter som fyndvaror också ska sälja sina returnerade produkter som fyndvaror.

Personligen så ser jag detta som en ganska allvarlig säkerhetsbrist. Om jag t.ex. köper en laptop i tron om att den är ny, också kanske den är returnerad med skadlig kod eller kanske till och med skadlig hårdvara. Detta kan ju få allvarliga konsekvenser för kunden.

Det kan även vara så att den som returnerat produkten har bytt ut den mot en gammal produkt som är defekt, eller är på gränsen att gå sönder.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Jag tycker inte att det är ok.
Kanske borde det finnas två typer av ångerrätter.
Om jag köper något för att det finns öppet köp eller ångerrätt, så är det för att jag tror att jag vill ha varan, men kanske inte har full koll på den, och behöver läsa på mer, och klarar mig därför helt utan att öppna förpackningen. Det hade varit en fördel om alla produkter hade fabriksförseglingar.

Däremot kan jag tänka mig att när aggressiv marknadsföring används av telefonförsäljare (och deras motsvarighet på gatan), att alla köpare inte riktigt vet vad dom köpt, och att dessa kunder då kanske inte är den typ av personer som vet hur man kolla upp saker online för att förstå om det verkligen möter ens behov.
Det här andra scenariot angränsar till reklamationsrätt, men med skillnaden att säljaren kanske inte ljugit, men att köparen i den stressade situationen inte förstod att den borde sagt nej, eftersom kunden inte har förmågan att avgöra om köpet var rätt för den.
Om lagen är tydlig här, så skulle kategori 2 kunna klassas som en reklamationsrätt där ÅF i så fall kan begära nya produkter från tillverkaren i utbyte.

Sen är det ju upp till ÅF att välja om dom vill sälja saker med testa-hemma möjlighet. Det skulle ju dock vara ett lagbrott om dessa ÅF sen skulle hävda till tillverkare att det var ångerrätt enligt det jag beskrivit som kategori 2.
Här så kan ÅF antingen göra tydligt att om du lämnar tillbaka en produkt i nyskick, så kommer du få ett avdrag när du lämnar tillbaka, alternativt så tar ÅF den kostnaden för att dom tror att den kundrelationen i längden leder till mer trogna kunder. Jag vet inte exakt hur lagen ser ut, men det skulle kunna vara en grej dom erbjöd endast för medlemmar, om butiken sedan ar juridisk rätt att registrera hur många sådana testa-hemma-köp kunden gör, så att dom kan införa en gräns per månad och en per år, för att säkerställa att det inte är kunder som köper saker med deras generösa testa-hemma-policy, men sen köper billigare hos annan ÅF.

Sen kan jag tycka att det finns ett problem med i synnerhet en produktkategori på marknaden, mobiler med vikbara skärmar. I många recensioner så framställer testare det som att vecket syns betydligt mindre än det faktiskt gör. Och det kan därför vara ett problem om en person som köper en produkt med tron att det faktiskt inte syns, sen märker att det är väldigt uppenbart.
Här skulle jag dock säga att konsumentlagen borde stärkas på det sätt att tillverkare ska vara skyldiga att informera bättre på sina sidor, så att konsumenten vet att så länge dom läser tillverkarens sida så måste den klargöra även tydliga nackdelar med en produkt, så att reklamationsrätten blir gällande. När det kommer till många produkter så är så här tydliga avvikelser ofta i strid med information hos butik eller ÅF, men när det kommer till vikbara skärmar så är det ingen som beskriver det som att vecket inte syns, det nämns helt enkelt inte.
Bor man i en stad där det inte finns butiker som har faktiska produkter på demo så har man ingen chans att veta. Här fungerar ju inte en dummie.
Personligen så har jag inte drabbats av detta, men eftersom jag sett hur produkter verkligen ser ut, men hört hur dom omnämns i recensioner, så kan jag tänka mig att den del kunder kan bli lurade, då det inte finns något sätt att uttolka det man hör som motsvarar hur mycket vecket faktiskt syns.

Sen hade det kanske varit bra om EUs konsumentorganisationer gick samman och tog fram standardtester för vissa produkter. Det hade varit bra m det fanns riktiga index för bildkvalitet på bildskärmar. Där är det svårt att veta vad man kan förvänta sig.
Ljudnivå för tangentbord.
Teststandard för batteritid. Med mera. Så att det skulle bli lättare för kunder att jämföra, innan köp, eller medan dom har produkt hemma (eller under leverans), för att veta om det är rätt produkt för kunden.

Permalänk

När jag arbetade i butik en gång i tiden, så hade vi inte fabriksförseglingar vi kunde sätta på, så jag var inte medveten om att butiker har det idag. Det borde vara strängt förbjudet.

Vad som hände några gånger var att produkter kom med dubbla fabriksförseglingar där den tidigare var bruten, men detta var för att åtgärda mjukvara innan leverans, eller om det blivit fel i processen och något missats att läggas i produktförpackningen. Det hände i princip bara på nysläppta produkter, så att det inte ens hade funnits chans för tillverkaren att få in returer.
Så som säljare kände jag mig säker att att även fast det fanns en bruten fabriksförsegling så var produkten förseglad från fabrik, och jag behövde inte oroa mig för att sälja något som var begagnat.

Jag hade aldrig med gott samvete kunna arbeta som säljare hos webbhallen idag, om jag visste att vissa produkter fick falska förseglingar och dom som saknar försegling från fabrik kan säljas som nya, oavsett om dom varit hos kund som använt produkten.

Permalänk
Medlem

Pinsamt Webhallen. - 1 poäng

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CartelZ:

Jag orkar inte hålla på med dom svenska butikerna längre.

Inet gör allt för att undvika reklemationer enligt Sveriges lagstiftning. Tekniskt sätt följer dom kanske lagen men var en hel procedur som inkludera blanketter som inte kom fram. Fram och tillbaka stickning av produkter.

Webhallen bryter köp istället för göra rätt för sig vid garantiärenden och sattit det i system. Exempel du köper en produkt på rabatterat pris och kan inte få en likvärdig annan produkt för det priset. Men den levereras med ett trasigt batteri. Då bryter webhallen gärna köpet istället för att rätta till felet.

Elgiganten har iallafall varit hjälpsamma och gjort rätt för sig vid problem även deras butiker i sig med deras försäljare kan ifrågasättas.

Jag försöker köpa allt från amazon eller direkt från tillverkaren.

Utländska bolag följer Sveriges lagstiftning på ett mycket mer generöst och smidigt sätt än någon av dessa svenska butiker.

Hockeyhjälm: på.
På vilket sätt gör Inet allt för att undvika reklamationer enligt svennezisk lag, dribblar sedan bort en hel lunta pappersarbete, och gör dig så less på att få alternativa produkter skickade till dig att du inte längre tolererar att ha med dem att göra?

Jag frågar som en ful och hugad spekulant, som nån gång köpte ett trasslande grafikkort från dem. De stresstestade detta i några dagar utan att finna något fel, och tog heller ingen avgift för detta. Toppenkundservice, tycker jag trots allt.

så, för att Amazon är så överlägset, så bör jag väl även ha i åtanke att..
eller nåt, I dno where this is going after all, hence the hockeyfrilla.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk

Vissa datorkomponenter, grafikkort, processorer, minnen och andra halvledare är känsliga för ESD och dessa får inte plomberas om och säljas som nya. Om man gör det ändå är det rent bedrägeri eftersom man inte kan garantera vad de har varit utsatta för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Nytt är nytt, Öppnad förpackning är öppnad förpackning.

Har inget emot att köpa returnerade varor, men de skall *censurerat* vara markerade som öppnad förpackning.
Detta är tom ett brott mot konsumentköplagen.

Mellan er gäller konsumentköplagen. Varan ska stämma överens med avtalet vad gäller förpackningen, annars är den felaktig (16 § första stycket). Den är även felaktig om förpackningen inte stämmer överens med vad du haft anledning att förvänta dig (16 § tredje stycket, tredje punkten).

https://lawline.se/answers/internetbutik-levererade-bruten-va...

Frågan blir om man kan förvänta sig att e.g. förpackningen ska vara obruten om skick inte specifieras explicit.

Det är ju liksom inte fel av en butik att sälja en använd vara, och vad jag vet finns det inte heller något krav att ange om produkter är helt fabriksnya eller ej (webbaffärer som säljer begagnade möbler har väl aldrig dito märkningar, vilket de rimligtvis då behövt ange för varje produkt, bortsätt då om det är second hand men i obruten förpackning). Att en affär har en "fyndavdelning" eller liknande för beg. varor behöver ju inte heller betyda att allt annat explicit är helt nytt.

Jag tycker iaf. att det är en tämligen grundlös förväntan att en produkt SKA vara ny om det inte anges explicit. Vad jag kan se gör inte Webbhallen det. Men även om jag inte minns var är jag rätt säker på att jag sett i någon webbaffär att det alltid står "Skick: nytt/begagnad", vilket ändrar ju på vad man kan förvänta sig isf.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på en sak. Alla som beställer kläder på nätet. T.ex. H&M och alla bolag likt dem har folk på stationer som jobbar på heltid med att märka om kläder, paketera i nya påsar osv osv. Vad ni tror är en ny tröja kan vara något någon testat och haft kul med ett tag hemma.

Har alltid misstänkt att t.ex. Elgiganten sysslat med dessa saker också. Men har man gjort det till en grej att erbjuda varor som Klass 1, 2 eller 3 varor så rimmar det ganska illa med att paketera om dessa som nya om det nu inte är så att man faktiskt öppnat kartongen kikat och returnerat. Gillar Inet's policy någon postade om. De verkar ju ändå sköta detta på schysst sätt.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jnsson:

Vart ser du en avgift på 275:-?
Skulle möjligtvis vara om man inte väljer att hämta ut paketet och att det returneras. En del butiker tar då en avgift för ej uthämtat paket. Det står däremot inte på den sidan personen länkar till

Står hos Webbis:
Kund betalar returfrakt själv.
Retur får inte gå till ombud.

Priser hos Postnord:
Leverans till företag 1kg: 275 kr
Leverans till företag 3 kg: 275 kr

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrand:

Hockeyhjälm: på.
På vilket sätt gör Inet allt för att undvika reklamationer enligt svennezisk lag, dribblar sedan bort en hel lunta pappersarbete, och gör dig så less på att få alternativa produkter skickade till dig att du inte längre tolererar att ha med dem att göra?

Jag frågar som en ful och hugad spekulant, som nån gång köpte ett trasslande grafikkort från dem. De stresstestade detta i några dagar utan att finna något fel, och tog heller ingen avgift för detta. Toppenkundservice, tycker jag trots allt.

så, för att Amazon är så överlägset, så bör jag väl även ha i åtanke att..
eller nåt, I dno where this is going after all, hence the hockeyfrilla.

Kanske för att ditt grafikkort gick under tillverkarens garanti.

Inet är säkert jättesmidiga när det är tillverkarens ansvar.

Men i sverige har man reklamationsrätt i 3 år. Låt säga att Sony exempelvis bara ger 1 år garanti då är det sedan inet som behöver sköta resterande 2 år.

Inet vill väl undvika avgifterna själva och gör därför reklemationer över en seperat procedur som inte nämns under köpvillkoren som pekar på instruktioner som kommer leda till att din produkt autoretuneras då garantin är slut (som inte har något med reklamationsrätten att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CartelZ:

Kanske för att ditt grafikkort gick under tillverkarens garanti.

Inet är säkert jättesmidiga när det är tillverkarens ansvar.

Men i sverige har man reklamationsrätt i 3 år. Låt säga att Sony exempelvis bara ger 1 år garanti då är det sedan inet som behöver sköta resterande 2 år.

Inet vill väl undvika avgifterna själva och gör därför reklemationer över en seperat procedur som inte nämns under köpvillkoren som pekar på instruktioner som kommer leda till att din produkt autoretuneras då garantin är slut (som inte har något med reklamationsrätten att göra.

Sakligt och toppen.

(Jadå, de kollar även efter esd-skador vid returer av hela produkter, och detta trodde jag kunde anses vara en självklarhet innan kommentaren efter min förra pekade ut detta.)

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Inet
Skrivet av Eismannen:

Hur gör @Inet här?

Det kommer ju ganska naturligt i och med att öppet köp (edit: ångerrätten) är såpass frikostigt som det är. Det blir nog för dyrt att sälja allt som fyndvara. Tror folk har orimliga förväntningar...

Skrivet av Vinolik:

Tjenare,

Precis som @Vinolik skriver skriver vi tydligt i beskrivningen att det är en fyndvara samt om eventuella tillbehör skulle saknas.

Citerar även från artikeln:

Klicka för mer information

Konkurrenten Inet säljer returnerade varor som nya om varan har en obruten fabriksförsegling. Om varan inte har någon försegling kontrolleras den för att se om den är komplett och dess skick noteras på hemsidan. Endast produkter med en fabriksförsegling som är intakt vid retur hamnar på Inets ordinarie lager.

– I våra butiker så öppnar vår personal i undantagsfall produkter för att kunna demonstrera dem, dessa återställs sedan till nyskick och märks upp tydligt så att vi kan uppmärksamma nästa kund som vill köpa dem om varför fabriksförseglingen är bruten, säger Jesper Brusberg, eftermarknadschef på Inet.

Visa mer

Vi är väldigt tydliga i dom få fallen där vi säljer en öppnad produkt i butik för nypris och låter kunden kika på produkten om dom skulle vilja det.
Det är som sagt enda fallet (utöver om vi fått produkt returnerat där vi kan se att förseglingen inte brutits) där vi säljer en öppnad produkt till nypris då vi själva har kontroll över hur den öppnats.

Hoppas det svarar på eventuella frågetecken. Bara att tagga in oss igen annars

/Molin

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram