Följ Black Week på SweClockers

Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Konsolgrävare

Switch Firmware Ver. 19.0.0 released!

• General system stability improvements to enhance the user's experience.

https://en-americas-support.nintendo.com/app/answers/detail/a...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Hej allesammans.

Helt säker på att denna fråga har kommit upp flera gånger, men, finns det någon mindre å nättare hdmi adapter som passar Nintendo Switch OLED?

Har testat en Anker 11 in 1 adapter som inte gav någon bild på tv men kunde ladda, har testat denna på datorn, en MacBook Air m2, och på den fungerar denna adapter hur bra som helst.

Visa signatur

Data: Ryzen 7 5800x, Corsair DDR4 2x16GB 3600MT/s, PNY RTX 3070Ti, 1x1TB nvme, 1x2TB nvme.
Laptop: Apple MacBook Air m2 - 512GB+16GB
Spelkonsoler - Nintendo Switch OLED, Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av eddan4:

Hej allesammans.

Helt säker på att denna fråga har kommit upp flera gånger, men, finns det någon mindre å nättare hdmi adapter som passar Nintendo Switch OLED?

Har testat en Anker 11 in 1 adapter som inte gav någon bild på tv men kunde ladda, har testat denna på datorn, en MacBook Air m2, och på den fungerar denna adapter hur bra som helst.

Tex https://amzn.eu/d/4w1sryG

Permalänk
Medlem

Fick hem denna häromdagen å fungerade faktiskt väldigt bra. Tackar för tipset

Visa signatur

Data: Ryzen 7 5800x, Corsair DDR4 2x16GB 3600MT/s, PNY RTX 3070Ti, 1x1TB nvme, 1x2TB nvme.

Permalänk
Medlem

Någon som har moddat sin switch med en eftermarknads OLED?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eddan4:

Fick hem denna häromdagen å fungerade faktiskt väldigt bra. Tackar för tipset

Min docka krånglar så jag funderar på att köpa en sån också, men jag antar att Switchen "fattar" att den är i dockat läge och kör på för fullt istället för som i handhållet läge?

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Min docka krånglar så jag funderar på att köpa en sån också, men jag antar att Switchen "fattar" att den är i dockat läge och kör på för fullt istället för som i handhållet läge?

Hej.

Japp, den känner av att den ska köras i dockat läge. Enda som jag blev förvånad över var att kabeln som går till Switchen är ca 2m lång, tänkte att den kanske bara var 1m eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eddan4:

Hej.

Japp, den känner av att den ska köras i dockat läge. Enda som jag blev förvånad över var att kabeln som går till Switchen är ca 2m lång, tänkte att den kanske bara var 1m eller liknande.

Beroende på avståndet till sittplats så kan man kanske spela medans joy-cons laddas då. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av eddan4:

Hej.

Tack så mycket, känns lättare att köpa en sån än att börja felsöka dockan

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Tack så mycket, känns lättare att köpa en sån än att börja felsöka dockan

Ingen fara, tänk bara på att allt efter hdmi kontakten är lite tjockare, kunde inte ansluta den till en av mina datorskärmar, då den grovleken gjorden de omöjligt att stoppa in den.

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Nice, vi är nog många som har väntat på att de skulle porta XCX till Switch. Fast man kan ju fundera på varför de bara annonserar det så där istället för att använda det som höjdpunkten på ett Direct. Jag antar att det betyder att det kommer dröja länge innan nästa Direct eller att nästa Direct kommer fokusera på Switch 2.

Permalänk
Medlem

Spelat genom det, men med tanke på vissa element i trailern och beskrivningen, så hoppas jag på en del QOL tillsammans med de nya storyelementen, får iaf bli spela om igen.

Permalänk
Medlem

Yeeeeees!! Xenoblade X! Bara musiken gör det till köp! Ta mina pengar MonolithNintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nice, vi är nog många som har väntat på att de skulle porta XCX till Switch. Fast man kan ju fundera på varför de bara annonserar det så där istället för att använda det som höjdpunkten på ett Direct. Jag antar att det betyder att det kommer dröja länge innan nästa Direct eller att nästa Direct kommer fokusera på Switch 2.

Jag tänkte i de banorna också. Det är väl inte en dålig gissning att Switch 2 också släpps kring 20 mars 2025 då.

Permalänk
Konsolgrävare

Nintendo Switch has now sold 146.04 Million Units Worldwide!

8m kvar för att slå Nintendo DS och 9M kvar för att slå Sony Playstation 2. Får se om Switch blir den mest sålda konsolen snart!

https://www.nintendo.co.jp/ir/en/finance/hard_soft/index.html

Top 10 Best Selling Switch Games:

• Mario Kart 8 Deluxe - 64.27M
• Animal Crossing: New Horizons - 46.45M
• Super Smash Bros. Ultimate - 35.14M
• Breath of the Wild - 32.29M
• Super Mario Odyssey - 28.50M
• Pokemon Sword/Shield - 26.44M
• Pokemon Scarlet/Violet - 25.69M
• Tears of the Kingdom - 21.04M
• Super Mario Party - 20.98M
• New Super Mario Bros. U Deluxe - 17.77M

Recently Released Titles:

• ⁠The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom - 2.58M
• Paper Mario: The Thousand Year Door - 1.94M
• Luigi’s Mansion 2 HD - 1.57M

https://www.nintendo.co.jp/ir/en/finance/software/index.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"At today's Corporate Management Policy Briefing, we announced that Nintendo Switch software will also be playable on the successor to Nintendo Switch. Nintendo Switch Online will be available on the successor to Nintendo Switch as well. Further information about the successor to Nintendo Switch, including its compatibility with Nintendo Switch, will be announced at a later date."

https://x.com/nintendocoltd/status/1853972163033968794?s=46&t...

Verkar som Switch 2 kommer ha bakåtkompatibilitet om jag tolkar rätt

Edit: Pdf över hela presentationen: https://www.nintendo.co.jp/ir/pdf/2024/241106e.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

"At today's Corporate Management Policy Briefing, we announced that Nintendo Switch software will also be playable on the successor to Nintendo Switch. Nintendo Switch Online will be available on the successor to Nintendo Switch as well. Further information about the successor to Nintendo Switch, including its compatibility with Nintendo Switch, will be announced at a later date."

https://x.com/nintendocoltd/status/1853972163033968794?s=46&t...

Verkar som Switch 2 kommer ha bakåtkompatibilitet om jag tolkar rätt

Har alltid känt på mig astt Switch 2 kommer bli i princip det folk ville ha ut av en Switch Pro. Samma grej fast bättre, och med nån ny smart finess som egentligen inte är kritisk.

Med tanke på att Nintendo nästan aldrig sänker sina priser under en konsols livscykel så känns det som ett dag 1-köp om det visar sig vara så

Permalänk

Blivit sugen på att börja spela Pokemon Lets go Pikachu på Nintendo Switch. Spelade en hel del yellow på gameboy under min uppväxt, och vill återuppleva det hela nu i 35års åldern

Rekommenderar ni Lite eller OLED versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreamking89:

Blivit sugen på att börja spela Pokemon Lets go Pikachu på Nintendo Switch. Spelade en hel del yellow på gameboy under min uppväxt, och vill återuppleva det hela nu i 35års åldern

Rekommenderar ni Lite eller OLED versionen?

Lite är bara bärbart. OLED ger dig möjligheten att spela på TV också när du känner för det.

Du kan dessutom byta ut kontroller på OLED. Lite måste du reklamera och skicka in på service om spakarna krånglar.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Lite brukar man kunna hitta ganska billigt begagnat lite då och då om man har koll på Facebook marknaden m.m.

Permalänk
Skrivet av iller:

Lite är bara bärbart. OLED ger dig möjligheten att spela på TV också när du känner för det.

Du kan dessutom byta ut kontroller på OLED. Lite måste du reklamera och skicka in på service om spakarna krånglar.

Tack. Det får nog bli en OLED. Finns det anledning att vänta till Switch 2? Tänkte annars slå till på en OLED nu under rean.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreamking89:

Tack. Det får nog bli en OLED. Finns det anledning att vänta till Switch 2? Tänkte annars slå till på en OLED nu under rean.

Switch 2 är säkert bättre, men troligen lite dyrare och du behöver vänta ett halvår.

Jag väntade in switch 2 väldigt länge, men den kom aldrig så köpte oled switch till barnen förra julen. Funkar smidigt. Kommer nog köpa switch 2 direkt.

Permalänk
Medlem

Behöver köpråd om Nintendo Switch till min dotter som fyller 6 år på torsdag.

Ska jag köpa en 2019-modell för 2990 kr från NetOnNet eller satsa på en OLED? Jag kan ingenting om Nintendo Switch, vilka fördelar har OLED modellen jämfört med den “vanliga”? Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EroHebi:

Ska jag köpa en 2019-modell för 2990 kr från NetOnNet eller satsa på en OLED? Jag kan ingenting om Nintendo Switch, vilka fördelar har OLED modellen jämfört med den “vanliga”? Tacksam för svar.

OLED har som man kanske förstår en OLED skärm i handhållet läge jämfört med LCD på 2019. OLED har även en 7" skärm jämfört med 2019 som har en 6.2" skärm. OLED har på grund av lägre energieffekt lite längre batteritid av vad jag förstått. Och 64gb internminne på OLED jämfört med 32 på 2019, dock uppgraderas det lätt med SD-kort.

Ska din dotter köra mycket i handhållet läge är det ju en bättre upplevelse med OLED, dock vet jag inte om det är något man tänker så mycket på som 6-åring. I dockat läge anslutet till TVn är det exakt samma upplevelse på båda konsoler då de har samma chip. Det finns även Switch Lite som endast kan köras handhållet, men för en femhundring mer är det värt att skaffa 2019 IMO. Enda fördelen med Lite är kanske att den passar en sexårings händer bättre.

Att tänka på är dock att Switch 2 kanske kommer till våren, förmodligen senast hösten. Detta innebär att ni kommer behöva förhålla er till äldre spelen, som är grymma, men att ni missar de kommande stora spelen från Nintendo. Men om din dotter är taggad och verkligen vill ha ett Switch förstår jag att man inte vill vänta flera månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EroHebi:

Jag hade köpt den utan OLED och lagt pengarna på spel istället. OLED har en bättre skärm men personligen tycker jag inte det är värt 1000kr extra (spelar 80% handhållet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

OLED har som man kanske förstår en OLED skärm i handhållet läge jämfört med LCD på 2019. OLED har även en 7" skärm jämfört med 2019 som har en 6.2" skärm. OLED har på grund av lägre energieffekt lite längre batteritid av vad jag förstått.

Ska din dotter köra mycket i handhållet läge är det ju en bättre upplevelse, dock vet jag inte om det är något man tänker så mycket på som 6-åring. I dockat läge anslutet till TVn är det exakt samma upplevelse på båda konsoler då de har samma chip. Det finns även Switch Lite som endast kan köras handhållet, men för en femhundring mer är det värt att skaffa 2019 IMO. Enda fördelen med Lite är kanske att den passar en sexårings händer bättre.

Att tänka på är dock att Switch 2 kanske kommer till våren, förmodligen senast hösten. Detta innebär att ni kommer behöva förhålla er till äldre spelen, som är grymma, men att ni missar de kommande stora spelen från Nintendo. Men om din dotter är taggad och verkligen vill ha ett Switch förstår jag att man inte vill vänta flera månader.

Tack för ett snabbt och utförligt svar! Det lutar nog åt en OLED i så fall. Hon har ingen aning om vad en Switch är, men hon spelar på sin iPad som snart exploderar med tanke på hur gammal och trasig den är 😅. Vi spelar även Minecraft och liknande spel på min dator, så jag tror att en Switch skulle passa henne perfekt.

Jag är medveten om att Switch 2 kommer till våren, men tyvärr fyller hon ju år i november 🥹. Jag tror dock inte att det spelar så stor roll för henne, eftersom du själv nämner att det redan finns massor med bra spel till första modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Jag hade köpt den utan OLED och lagt pengarna på spel istället. OLED har en bättre skärm men personligen tycker jag inte det är värt 1000kr extra (spelar 80% handhållet).

Nu när OLED + Wonder går för 1200 kr mer tycker jag nog det är okej. Wonder är ändå ett måsteköp enligt mig så då blir det bara ~600 kr mer för OLED + Wonder än 2019 + Wonder. Men då måste ju sexåringen gilla spelet och det är väl inte självklart även om jag hört mycket positivt från småbarnsföräldrar.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13860878

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Hmm, det ligger något i det du säger. Jag lutade åt en OLED, men nu blev valet lite svårare. Hon kommer förmodligen att spela mest handhållet. Jag har några dagar till att fundera. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Nu när OLED + Wonder går för 1200 kr mer tycker jag nog det är okej. Wonder är ändå ett måsteköp enligt mig så då blir det bara ~600 kr mer för OLED + Wonder än 2019 + Wonder. Men då måste ju sexåringen gilla spelet och det är väl inte självklart även om jag hört mycket positivt från småbarnsföräldrar.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13860878

Tack för ditt tips, låter som en bra deal de där 👍🏼