AMD börjar sälja färdiga datorer

Permalänk
Melding Plague

AMD börjar sälja färdiga datorer

Datorerna har så klart processor och grafikkort från AMD men säljs till att börja med enbart i Kina.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad kostar egentligen komponenter i Kina? Låt oss säga att ett grafikkort nytt kostar 8000Kr här. Vad går det för i Kina?

- Jag menar för den inhemska befolkningen, inte vad det kostar för oss att köpa och få det skickat hit. -

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad kostar egentligen komponenter i Kina? Låt oss säga att ett grafikkort nytt kostar 8000Kr här. Vad går det för i Kina?

- Jag menar för den inhemska befolkningen, inte vad det kostar för oss att köpa och få det skickat hit. -

halva summan eller lite mer som mest, det är betydligt billigare där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Har du källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Enligt artikeln på Videocardz som citeras så får man lägga på 520 US$ på priset för att lägga till ett 7800 XT på grundkonfigurationen. Inte så mycket billigare än här om man inte räknar med moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Nu var det ett par år sedan jag kollade i butiker i kina efter datordelar men vad jag såg då var inte att det var halva priset. Det har kanske ändrat sig sista 2-3 åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Drog du bara till med något nu?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

I kina kostar datadelar mellan 13-37% av kostnaden här i västvärlden.

Källa: tro mig broder

Permalänk
Medlem

Priserna blir inte massivt lägre på den typen av varor bara för att lönerna och levnadsstandarden är lägre, det öppnar upp möjligheten köpa varor därifrån mycket billigare än att köpa här och parallellimport. Så istället så blir det en mindre andel som kan köpa varorna i fråga, det gäller Kina, men även andra länder som exempel länder i EU med klart lägre löner än oss.

Vanligare med den typ av prisdifferentiering för tjänster, som YouTube Premium, Netflix, etc, men det har ju då lett till att svenskar registrerar och betalar för konto i Argentina, vilket i sin tur leder till företagen väljer att höja priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

...men faktum är att AMD även säljer två modeller med grafikkort från konkurrenten Nvidia...

Det är väl inte 1 april idag?!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Drog du bara till med något nu?

En killgissning… Som AI!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia