Webhallen säljer vissa returvaror som nya

Permalänk
Webhallen

Hej,

Den nya rutinen implementerades i juni 2024, men tyvärr så är det inte alltid så att all personalen får informationen till sig av olika anledningar. Det kan vara att man missar att hålla koll på vårt intranät eller att informationen fastnar på vägen. Vi har också en hel del personal som jobbar deltid och kanske inte jobbar under ett par veckor, vilket kan leda till att man missar saker. Vi håller i skrivandets stund på med att följa upp med samtliga butikschefer för att säkerställa att informationen har nått fram till all personal.

Vi kan också bekräfta efter att ha följt upp att rutinen med säkerhet är live på vårt lager sedan juni, där vi hanterar den absoluta majoriteten av våra fyndvaror.

Vad gäller tävlingen så stämmer det att det anordnades en tävling kring detta under sommaren 2023. Den här tävlingen var helt klart ett misstag som inte borde skett. Ansvarig jobbar inte kvar på företaget.

Sammanfattningsvis så har vi i ljuset av all feedback som kommit fram i denna tråd beslutat att återbesöka våra fyndvaror igen för att göra reglerna ännu striktare och titta på om det finns delar av hanteringen som kan vässas ytterligare.

Det är ingen tvekan om att Webhallen under ett flertal år tillbaka har glidit iväg från den kundfokuserade filosofi som stått som grund för företagets framgång. Under ledning av vår nya VD är vi mitt i att försöka styra skeppet rätt och dragit igång en rad projekt för att säkerställa ett mer kundorienterat förhållningssätt, bl.a. prismatchning och 60 dagars öppet köp för medlemmar, men även justeringar av rutiner likt ovan. Det är bara början och vi hoppas kunna tillkänna ge ytterligare förbättringar för 2025 inom en snar framtid.

Tack för er tid.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag lär i var fall ta det här som en anledning att bara köpa fyndvaror från Webhallen, om man ändå riskerar att få begagnade varor från dem kan man lika gärna få det med med bra rabatt som Void har på fyndvarorna.

Nya saker lär jag styra om helt till andra butiker, för betalar jag nypris förväntar jag mig en ny vara också.

Jag förväntar mig att ångerrätten på 14 dagar tas bort… om inte folk slutar missbruka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Jag förväntar mig att ångerrätten på 14 dagar tas bort… om inte folk slutar missbruka den.

Kommer nog inte ske, det är en minoritet som missbrukar den och då kan butikerna stänga av folk från att handla hos dem. De flesta brukar den så som lagen är tänkt, ge folk en möjlighet att se om produkten motsvarar förväntningarna på den eller inte.

Det är inget fel att plombera om begagnade varor som nya så länge man är ärlig mot konsumenten om vad det är de köper. Då kan butikerna som gör som Inet säger sig göra ta mer betalt om folk är villiga att betala för garantin att man får en ny produkt, och de som gör som Webhallen kommer få agera med lägre marginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej,

Den nya rutinen implementerades i juni 2024, men tyvärr så är det inte alltid så att all personalen får informationen till sig av olika anledningar. Det kan vara att man missar att hålla koll på vårt intranät eller att informationen fastnar på vägen. Vi har också en hel del personal som jobbar deltid och kanske inte jobbar under ett par veckor, vilket kan leda till att man missar saker. Vi håller i skrivandets stund på med att följa upp med samtliga butikschefer för att säkerställa att informationen har nått fram till all personal.

Vi kan också bekräfta efter att ha följt upp att rutinen med säkerhet är live på vårt lager sedan juni, där vi hanterar den absoluta majoriteten av våra fyndvaror.

Vad gäller tävlingen så stämmer det att det anordnades en tävling kring detta under sommaren 2023. Den här tävlingen var helt klart ett misstag som inte borde skett. Ansvarig jobbar inte kvar på företaget.

Sammanfattningsvis så har vi i ljuset av all feedback som kommit fram i denna tråd beslutat att återbesöka våra fyndvaror igen för att göra reglerna ännu striktare och titta på om det finns delar av hanteringen som kan vässas ytterligare.

Det är ingen tvekan om att Webhallen under ett flertal år tillbaka har glidit iväg från den kundfokuserade filosofi som stått som grund för företagets framgång. Under ledning av vår nya VD är vi mitt i att försöka styra skeppet rätt och dragit igång en rad projekt för att säkerställa ett mer kundorienterat förhållningssätt, bl.a. prismatchning och 60 dagars öppet köp för medlemmar, men även justeringar av rutiner likt ovan. Det är bara början och vi hoppas kunna tillkänna ge ytterligare förbättringar för 2025 inom en snar framtid.

Tack för er tid.

Betyder detta att jag som kund kan försäkra mig om att jag får en ny oanvänd produkt om jag handlar hos er?

Permalänk
Medlem

Är det rätt att en vara ska säljas till ett lägre pris bara för att den har returnerats av någon som helt enkelt bara ångrat sitt köp?

Detta innebär ju ganska stora summor för företagen… som istället får höja priserna på övriga produkter för att täcka in denna kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Ja, kläder betalar folk för utan att knussla trots höga marginaler som datorbranschen idag bara kan drömma om. Jag har jobbat i dator, mobil, tv, hifi-branschen i många år och är glad för att jag idag jobbar i en helt annan bransch där folk också betalar för sig utan att knussla. Elektronikbranschen är en hopplös bransch som tar död på sig själv med fruktansvärt dåliga marginaler och snåla kunder som tar varje tillfälle i akt att pruta och klaga. Det är lite av en omöjlig sits för stackarna i branschen. Folk får enligt lag testa varor och skicka tillbaka varan utan kostnad. Samtidigt får inte företaget sälja denna produkt som ny längre. Vem ska betala skillnaden/rabatten? Företaget som knappt tjänar något på varan? Vad ska då betala för personalen, lokalerna och allt annat som kostar. Nä, låt Amazon och andra stora drakar ta över skiten. Då får kunderna den service de förtjänar. Kunderna får då själva ta reda på vad de behöver och själva fixa problemen som kan uppstå. Kunderna är bevisat inte villiga att betala för servicen de förväntar sig. Även de som vill ha hjälp förväntar sig att få den gratis och samtidigt det bästa priset på varan. Duh..

Jag minns att Dressman hade livstid på Öppet Köp (men många år sen) dom ändra det till 6 mån, vet inte vad dom har idag, det nominella är ju 30 dagar, Lidl har 90 dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej,

Tack för er tid.

Skrivet av Kaine_Uro:

Är det rätt att en vara ska säljas till ett lägre pris bara för att den har returnerats av någon som helt enkelt bara ångrat sitt köp?

Detta innebär ju ganska stora summor för företagen… som istället får höja priserna på övriga produkter för att täcka in denna kostnad.

Det är ju en sak att ångra genom att köpa något och sedan returnera det utan att ha öppnat produkten, mot att ha öppnat och testat den.

Det är ju uppenbarligen så eftersom det finns många fall där den som köpt en vara tydligt märkt att det inte är första gången varan har öppnats och använts.

I dessa fall bör varan säljas till lägre pris anser jag, och merkostnaden läggas på kunderna som ska hålla på och köpa och pilla på saker och sedan lämna tillbaka dem.

Jag tror inte kunder vill ha längre öppet köp-tid, utan de vill veta vad de köper för något. Står det att varan är ny ska den vara oöppnad och oanvänd. Steget under är "öppnad men i nyskick".

Köper du en ny bil och kör ut den från handlare är den omedelbart inte "helt ny"/oanvänd längre.

Detta behöver inte innebära någon större värdeminskning, men det bör vara tydligt vad man köper.

Visst, exemplet med att en öppnad och testad vara kan packas om på ett snyggt sätt så det inte märks, och det man inte vet lider man inte av... Men det är fan oärligt, och jag blir allt annat än glad om jag märker det. Varan säljs som ny men är uppenbart inte det... då tappar man sin trovärdighet totalt.

Permalänk
Skrivet av Levan:

Det är ju en sak att ångra genom att köpa något och sedan returnera det utan att ha öppnat produkten, mot att ha öppnat och testat den.

Det är ju uppenbarligen så eftersom det finns många fall där den som köpt en vara tydligt märkt att det inte är första gången varan har öppnats och använts.

I dessa fall bör varan säljas till lägre pris anser jag, och merkostnaden läggas på kunderna som ska hålla på och köpa och pilla på saker och sedan lämna tillbaka dem.

Jag tror inte kunder vill ha längre öppet köp-tid, utan de vill veta vad de köper för något. Står det att varan är ny ska den vara oöppnad och oanvänd. Steget under är "öppnad men i nyskick".

Köper du en ny bil och kör ut den från handlare är den omedelbart inte "helt ny"/oanvänd längre.

Detta behöver inte innebära någon större värdeminskning, men det bör vara tydligt vad man köper.

Visst, exemplet med att en öppnad och testad vara kan packas om på ett snyggt sätt så det inte märks, och det man inte vet lider man inte av... Men det är fan oärligt, och jag blir allt annat än glad om jag märker det. Varan säljs som ny men är uppenbart inte det... då tappar man sin trovärdighet totalt.

Antar att klädaffärer är en mardröm för dig.

Är ju inte som att de rear ut kläderna någon haft i provrummet och testat och sen hängt tillbaka i affären.

Eller lämnat i provrummet för den delen.

Så nästa gång du köper din tröja tänk på hur många som ev testat den innan du köpt den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Skrivet av Rouge of Darkness:

Är ju inte som att de rear ut kläderna någon haft i provrummet och testat och sen hängt tillbaka i affären.

Så nästa gång du köper din tröja tänk på hur många som ev testat den innan du köpt den.

Om du köper en bil som står hos en handlare får du nog räkna med att den kan ha varit ute och blivit provkörd några gånger.
Precis som om du köper kläder som hänger i en butik så kan de ha blivit provade ett par ggr.

Den här inställningen att "precis varenda typ av vara ska vara plomberad och ingen får ha tagit på varan annars tänker jag inte betala fullt pris" är väl förhållandevis nytt att det blivit en allmän grej, och det känns som att lagstiftningen skulle behöva uppdateras för att anpassa sig om det fortsätter vara en stor grej (dvs att isf t.ex. lätta på kraven så att man kan göra avdrag för värdeminskning så fort förpackningen är öppnad vid ånger).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ditt antagande är helt fel, förmodligen för att du går inte för att tolka det ur en vinkel som jag inte menar samt inte kan se hur stor skillnad det är på att köpa kläder och köpa olika slags teknik. Tror du jag är rädd för baciller eller? Löjligt, try again.

Handlar du kläder är det helt öppet med att kläder provas fram och tillbaka och det finns provhytter i nästan alla klädbutiker. Kläder tvättas även lätt. Men tror du att jag hade köpt ett klädesplagg i butik som uppenbart var använt på ett oförsiktigt sätt, trasig, skitigt, luktade illa, etc.?

Skrivet av evil penguin:

Om du köper en bil som står hos en handlare får du nog räkna med att den kan ha varit ute och blivit provkörd några gånger.
Precis som om du köper kläder som hänger i en butik så kan de ha blivit provade ett par ggr.

Den här inställningen att "precis varenda typ av vara ska vara plomberad och ingen får ha tagit på varan annars tänker jag inte betala fullt pris" är väl förhållandevis nytt att det blivit en allmän grej, och det känns som att lagstiftningen skulle behöva uppdateras för att anpassa sig om det fortsätter vara en stor grej (dvs att isf t.ex. lätta på kraven så att man kan göra avdrag för värdeminskning så fort förpackningen är öppnad vid ånger).

Ja det kan jag absolut göra när jag handlar en bil, men då står det inte "000000" på mätaren och jag är fullt medveten om ad jag köper. Men beställer jag en bil som ska produceras och sedan levereras till en handlare eller hem till mig direkt från fabrik förväntar jag mig att det står 0 på mätaren. Klädesbutik-argumentet har jag redan bemött ovan.

Jag är inte 100% anti om en teknisk vara eller annan hobby-pryl av "olika slags typer" har öppats och "testats" om det inte går att märka av alls, men att det är så generellt finns det hur många fall som helst som motbevisar. Jag är dock till stor del anti att man gör det och säljer vara när det gäller "vissa sorters" produkter.

Därtill finns det flera varor där olika producenters noggrannhet av att packa varorna är svåra, eller inte går, att upprepa. Exempelvis hygienprodukter, och där brukar man vara mer strikt, men även olika slags teknik som kan vara känslig för statiska urladdningar eller där folk har skadat/försämrat eller förfulat en produkt som man sedan själv köper som att den ska vara i nyskick.

Det jag vänder mig emot är att betala nypris för en del slags varor för att sedan se fram emot att öppna och bruka dem när jag sedan möts av att så inte är fallet.

Och ni behöver inte bemöda er med att hitta på nya exempel om hur dåligt det är att jag inte är intresserad av eller köper begagnade varor av olika skäl etc., tror mer än hälften av det jag äger är second hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Den nya rutinen implementerades i juni 2024, men tyvärr så är det inte alltid så att all personalen får informationen till sig av olika anledningar.

Eftersom ni verkar ha lite problem med era interna kommunikationsflöden så kanske det är lika bra att göra den gällande policyn offentligt tillgänglig? Så att kunderna kan upplysa de anställda om vad som gäller.

Du skulle kunna börja med att lägga ut den nya policyn här i tråden, för just nu är den publika sanningen vad som postats här.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Eftersom det som specifikt verkar ha sagts var fel i den där "gamla" matrisen är att just hörlurar ("hygienvaror") säljs som "nya" igen, stämmer även den delen?

Eftersom den nya rutinen bara är påhittad så behövde dom fabricera en skillnad som lät bra. Med hörlurar on ear är det samma rutin. Däremot in ear hörlurar och andra hygienprodukter har webhallen aldrig tagit emot returer på i öppnad förpackning så de har aldrig innefattats av en fyndvaru-rutin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej,

Tack för er tid.

Den nya VDn har ju varit där i snart ett år och det var mycket som lovades. Det finns ju inget ni kan göra för att locka tillbaka mig som kund. Det finns butiker som är billigare, snabbare och pålitligare än er. Webhallens goda namn är förstört sedan länge.