Ångrar byte av jobb... hjälp

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ett misstag att inte ge det en chans.

Dötid! Som man kan utnyttja till vad man vill... jises. Jag hade tränat på arbetad tre gånger i veckan exempelvis.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

Chefen hörde av sig och ville flytta fram mötet till imorgon.... där rann min bägare över! Han måste ju ha en känsla för hur jag upplever det och hur jobbigt det kan vara för mig att gå in på ett möte med chefen.
När jag sa att jag ville ha ett möte så sa jag att det är angeläget att vi tar mötet då det handlar om min anställning.
Det lät som att han förstod allvaret när vi bokade in mötet men nu väljer han att flytta det till imorgon.

Jag ringde nyss min gamla arbetsgivare och dom anställer mig gärna igen. Får kliva in på en tillsvidareanställning 100%, dom matchar lönen jag har på mitt nya jobb och jag blir tilldelad exakt samma arbetsuppgifter. Får till och med samma parkeringsplats tillbaka.
Avtalet skrivs under i eftermiddag och imorgon på mötet säger jag upp mig.

Roligt! Verkar som du var omtyckt på ditt tidigare jobb och gjorde ett bra avslut där förra gången. Sånt brukar löna sig!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

Chefen hörde av sig och ville flytta fram mötet till imorgon.... där rann min bägare över! Han måste ju ha en känsla för hur jag upplever det och hur jobbigt det kan vara för mig att gå in på ett möte med chefen.
När jag sa att jag ville ha ett möte så sa jag att det är angeläget att vi tar mötet då det handlar om min anställning.
Det lät som att han förstod allvaret när vi bokade in mötet men nu väljer han att flytta det till imorgon.

Jag ringde nyss min gamla arbetsgivare och dom anställer mig gärna igen. Får kliva in på en tillsvidareanställning 100%, dom matchar lönen jag har på mitt nya jobb och jag blir tilldelad exakt samma arbetsuppgifter. Får till och med samma parkeringsplats tillbaka.

Du kanske kan kolla med din gamla arbetsgivare om du har möjlighet till att utvecklas, kanske ta mer ansvar kring IT frågor och dylikt. Utveckla din roll en aning.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av doerman:

Härligt! Grattis! Blir ju den bästa lösningen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Du verkar ha väldigt dåligt tålamod, för så akut är nog inte detta att du måste ha möte samma dag.
När du varit längre inser du att du inte kan förvänta dig det.
Det är inte en fråga om liv el död, chefen är säkert inte heller sysslolös och bara väntar.

Det tar längre än två månader att verkligen komma in i arbetet, även där har du bristande tålamod.
I början är det mycket så att det känns som att det inte finns så mycket man kan göra, du känner att du vill komma in och göra saker men kan samtidigt inte göra det.
Sett det för så många kollegor och även upplevt det själv tidigare.

Sen är det ovanligt att ha så lite att göra annat än i början.
Snarare brukar det med tiden bli alldeles för mycket, det är värre.

Men visst finns det IT-jobb där det inte händer något.
Hörde bl a av en gammal kollega som någon gång arbetade på ett ställe där de skulle bevaka en telefon och vara redo att hjälpa till med något fjärrledes för någon slags VIP-användare.
Tror han arbetade där i ett antal månader och de fick inte ett enda samtal.

Är det som konsult el fast på något ställe?
Som konsult kan man, trots att man varit länge, ibland känna en stress över vad man ska skriva varje timme på då man måste ha något som täcker tiden.

Kanske är det bättre om du är kvar på lagret istället, då tålamod är något som definitivt krävs inom IT-support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

Bra slut på sagan. Har man sten i magen och tänker på jobbet och mår dåligt som du gjorde så gjorde du rätt. Känslan du hade är inte rätt för att "ge det tid" som många föreslår. Är man lite nervös, har man lite svårt att förstå etc -- det är då man ska "ge det tid".

Följ gärna upp med reaktion från ex-nya arbetsgivaren...

Föreslår att du inte ens skriver in det här korta avbrottet i ditt CV. Blir du sugen på att "göra karriär" i framtiden hoppas jag inte att det här har gett dig kalla fötter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det ska behöva bli så, men ingen löneökning är värd ens välmående. Sedan kan jag väl hålla med om att du kanske lät bägaren fyllas lite väl mycket innan den rann över - även de mest viktiga möten kan behöva skjutas på emellanåt - och det är väl en puck att ta med sig: känns det inte bra, dra inte ut på det utan försök få till en förändring så snart som möjligt. Förändringar kan ta tid att få på plats, och det är inte alltid värt att se förändringen gå i lås, men man kan alltid se till att få bollar i rullning.

Skönt att höra att du var välkommen tillbaka och att det löste sig väl för dig i slutänden.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Jag har bytt jobb men det blev bra. Min bror har bytt jobb flertalet gånger och fått komma tillbaka till sitt gamla när det gått åt helvete.

Att trivas på sitt jobb är väldigt viktigt för ditt välmående. 1000kr är inget att ens funder på, gå tillbaka är mitt råd. Jag gick upp i lön med 18000kr men hade jag inte trivts hade jag troligen ändå gått tillbaka och ned i lön igen. Pengar spelar inte så stor roll om du mår dåligt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Det låter som du tagit rätt beslut.

Vi har alla våra nojor som begränsar oss, så det är inget att må dåligt över. Men…

Skrivet av doerman:

Som person är jag lugn och trygg

Skrivet av doerman:

Han måste ju ha en känsla för hur jag upplever det och hur jobbigt det kan vara för mig att gå in på ett möte med chefen.

…du kanske inte ska beskriva dig själv som lugn och trygg om du inte kan hantera en jobbig kollega, inte kan ha ett samtal med chefen utan att tycka att det jobbigt och inte kan vänta en dag och samla mer information om situationen innan du bestämmer dig för hur du ska fortsätta karriären.

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att inte vänta in mötet för att se vad chefen har att säga, det hade ju vart intressant. Backup med annat jobb finns ju redan så inget att oroas där inte. Men tja detta kanske är mer rätt för TS och då är det ju rätt

Jag tycker det låter som rena drömjobbet men vi är alla olika
Är det nån som har på beskrivningen liknade arbetsplats i Göteborg helst Hisingen inom support och behöver x person så är det bara att ge mig ett PM.

Är ganska bra på att hantera besvärliga människor kollegor och kunder.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Du verkar ha väldigt dåligt tålamod, för så akut är nog inte detta att du måste ha möte samma dag.
När du varit längre inser du att du inte kan förvänta dig det.
Det är inte en fråga om liv el död, chefen är säkert inte heller sysslolös och bara väntar.

Trivs man inte så trivs man inte, man ska inte plåga sig själv med ett jobb man inte tycker om och får ångest för.
Så länge man har ett jobb och får lön kan man söka sig vart man vill. Och nu verkar TS ha ett tidigare jobb han trivdes på och nu får mer lön än tidigare.

Hade själv inte stannat, ingen har tid med tålamod om sånt här när resten av världen går i blixfart.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Trivs man inte så trivs man inte, man ska inte plåga sig själv med ett jobb man inte tycker om och får ångest för.
Så länge man har ett jobb och får lön kan man söka sig vart man vill. Och nu verkar TS ha ett tidigare jobb han trivdes på och nu får mer lön än tidigare.

Hade själv inte stannat, ingen har tid med tålamod om sånt här när resten av världen går i blixfart.

Men att förvänta sig att få möte med chefen samma dag och annars är det dålig stil?
Nog för att chefer ibland kan vara något otillgängliga el verka oengagerade i de anställda ja. Men det är ju inte på dagen det måste ske, då förväntar man sig för mycket. Även om man som TS kan känna att det är viktigt att få löst relativt snabbt.

Sen säger jag inte att det här jobbet är rätt för TS, men visst tålamod kan man behöva ha. Varje dag på jobbet kommer inte heller att vara bra, det är det inte någonstans. Ibland kan man behöva genomleva sämre perioder.
Sen kommer det aldrig finnas något jobb som är helt perfekt och det hela tiden.

Det som är svårt med att byta jobb, frånsett att få något, är just det att man vet vad man har men inte vad man får. Trivdes man på förra är risken stor att nya känns sämre.
Har bl a en kompis, som vantrivs på alla ställen, men när han bytt så var förra alltid bättre.

Permalänk
Medlem

Nu är det gjort men generellt är det en dåligt idé att gå tillbaka till gammal anställning, risken för dom är att du kommer byta igen och därmed minimalt investera i dig.

Permalänk
Medlem

Får känslan av att dom som tycker att OP varit för snabb med att tacka ja till att återgå till sin gamla arbetsgivare aldrig varit med om det OP varit med om. "Alla kan ha det lite jobbigt ibland" är inte samma som att varje dag vakna med ångest över att ens behöva ta sig till arbetet. Det senare är flera resor värre än "att ha det lite jobbigt på jobbet".

Jag tycker du gör helt rätt @doerman, du har också fått bra förslag på vad du kan göra för att kanske hitta nya vägar att utvecklas på din gamla arbetsplats.

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på hur man kan gå in som 2nd line tekniker utan någon erfarenhet ö.h.t?

Edit: Blufföretag?

edit
Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViXoN:

Bara jag som reagerar på hur man kan gå in som 2nd line tekniker utan någon erfarenhet ö.h.t?

Edit: Blufföretag?

Nej inte alls. Förr var det viktigt med kompetens eftersom det innebar specialinstallationer av mjukvara, felsökning av hårdvara och kanske även byte/förändring av hårdvara.
Nu så ominstallerar man enheten, användaren installerar själv via verktyg och om det är nåt fel på hårdvaran m.m. så byter man bara ut enheten.
Vem som helst kan göra det jobbet.

Permalänk
Medlem

Blev jätteglad att höra att du fick ditt gamla jobb tillbaka. Du kommer njuta 10x mer av det nu när du vet hur gräset både ser ut och smakar på andra sidan.

Permalänk

Suttit i samma situation. Typ fast jag var den som skulle utbilda folk.

Men jag gick också tillbaka till min gamla tjänst som sketen svetsare och sänkte lönen med typ 4000:-.

Tröttnad i mitt fall på att behöva försöka lära ut saker till folk som var totalt ointresserade av att lära sig och bara jobbar där för plånboken men vill inte lägga ner enegin på att försöka lära sig att klara sig ajälv utan att behöva ringa ut underhållspersonal.

Kändes så omotiverat att försöka lära ut något när typ 90% bara satt där i sitt hörn och halvsov och märktes tydligt att de bara var där för att deras bas vill ha beskedet att de gått utbildningen och att personen egentligen hällre bara ringer underhåll å kan sitta på arslet å surfa i telefonen till de är färdiga.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nu har du ju redan bestämt dig och agerat. För egen del skulle jag gett det mer tid och i alla fall gett den nya arbetsgivaren chansen att agera/ta fram en plan.
Man stöter på jobbiga kollegor då och då i livet och jag tror inte bästa lösningen är att byta jobb om det händer. Jag har upplevt konflikter som inte alls var roliga (tvärtom psykiskt påfrestande), men i slutändan löste det sig relativt bra och det har varit nyttiga erfarenheter kan jag se nu i efterhand.
Har man däremot en allvarlig konflikt med närmsta chefen skulle jag generellt råda att byta jobb.