TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Flyttar du tvn några decimeter närmare så är ju 77” lika stor som 85”

Fast det kan ju väldigt konstigt att ha TVn flera decimeter ut ifrån väggen istället för en vägghängd TV t.ex.

Skrivet av medbor:

Storleken är inte alls lika viktig som bildkvalitet

Det är ju helt individuellt.

Själv väljer jag nog oftast större och mer omslutande bildupplevelse så länge kvaliteten är "bra nog".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Fast det kan ju väldigt konstigt att ha TVn flera decimeter ut ifrån väggen istället för en vägghängd TV t.ex.

Det är ju helt individuellt.

Själv väljer jag nog oftast större och mer omslutande bildupplevelse så länge kvaliteten är "bra nog".

Något liknande detta så kan du få båda med en mindre tv. Fälla ut den vid behov

Såklart är det individuellt, men för mig är det ganska svartvitt. Hellre bra bild på till och med en ipad eller laptop än 100+ tum grå smutsig projektorduk

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av brah:

Hej! Har en 65” OLED sedan några år tillbaka som blivit lite för liten efter flytt till större vardagsrum. Är sugen på att uppgradera till ~85”. Jag gillar OLED framför allt pga svärtan. Förstår jag det rätt att OLED inte finns i den storleken till vettigt pris?

83 tum kommer du till och då för ett ganska rejält premium. Finns också 88 tum 8K och 97-tum för väääääääldigt mycket premium.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut på Smart-TV-fronten idag?

Är Google TV som Sony använder sig av bra?

Permalänk
Medlem

Finns det några rykten och nyheter kring nån ny version av MLA-panelen? Kan man hoppas på en variant med QD-OLED?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dool:

Finns det några rykten och nyheter kring nån ny version av MLA-panelen? Kan man hoppas på en variant med QD-OLED?

MLA är i dessa sammanhang ett filter och MLA (micro lens array) är en lösning som används inom lång rad olika områden för att effektivisera transporten av ljus.

Mycket möjligt att samma teknik kan komma att användas ihop med andra displaytyper än WOLED men det är inte alltid en självklar lösning, särskilt om man väger in kostnaderna för ett MLA-filter. Ifall Samsung lyckas öka ljusstyrkan i QD-OLED-panelerna med säg 25% med samma tillverkningskostnad, har de på nytt ett övertag utan att behöva addera ett i sammanhanget dyrt filter som adderas på konsumentpriset.

MLA används idag för att en WOLED ska kunna lysa ikapp en QD-OLED vilket också adderar en hel del på priset. Det är inte säkert det kan spela samma roll i andra sammanhang i tillverkningsekonomin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brah:

Hej! Har en 65” OLED sedan några år tillbaka som blivit lite för liten efter flytt till större vardagsrum. Är sugen på att uppgradera till ~85”. Jag gillar OLED framför allt pga svärtan. Förstår jag det rätt att OLED inte finns i den storleken till vettigt pris?

Vad är din definition av "vettigt pris"? I oktober fanns det 83"-modeller från både LG och Sony som gick för 29.990kr vilket är det lägsta jag någonsin sett OLED i den storleken.

Om vi kommer att se liknande priser framöver eller under Black Friday är omöjligt att gissa men det lär nog dröja ett antal år innan 83" kommer ner i prisintervallet runt ~25k iaf spekulerar jag.

Permalänk
Medlem

Hej, är det någon som vet vilken tv i guiden som TCL 85T8B ungefär motsvarar?
https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/tcl-85t8b/1034368.16252/
Lägger upp lite bevakningar inför BF och är på jakt efter nåt i samma klass som C845/849 men svårt med modellnamnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkelimokk:

Lägger upp lite bevakningar inför BF och är på jakt efter nåt i samma klass som C845/849 men svårt med modellnamnen.

Mellanklass, har tydligen en rad namn för att omöjliggöra prismatchningar. "Enklaste" namnet är C655 Pro.

Alternative model names QLED810, T8B, Q651G-Pro

https://www.flatpanelshd.com/tcl_c655pro_qled_2024.php

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kokkelimokk:

Förmodligen är detta en TV på nivå med C805 om man jämför specar och sploshar, likt 144 Hz-kapacitet. De väljer att inte ange nits-nivån med T8B, så istället för "4K HDR Premium2000" som med C845 står det endast "4K HDR Pro". Samt att det saknas Mini-LED-sploshen. Den är antagligen ett tydligt steg under C845 i kapacitet för annars hade ju netonnet valt att hävda bättre eller likvärdiga sploshar.

TCL är definitivt kapabla till att bygga maskiner helt utifrån önskemål och göra dem till något annat än de ordinarie modellerna. Men jag tror det är ovanligt. Är det en TCL-original-modell med nytt namn på kartongen (billigaste "modifikationen") så brukar det stå i menyerna vilken modell det egentligen är. Så ifall du kan gå till butiken och kolla menyerna är jag och säkert många fler nyfikna!

När butikerna envisas med att hitta på egna beteckningar till en nivå där man inte längre kan avgöra direkt vilken TV man faktiskt köper, då finns det ett enkelt knep att ta till: köp den TV där du vet vad det är för något du faktiskt köper. Dvs köp en C845/C849 om du vill ha en C845/C849.

Permalänk
Medlem

Någon som sett 75C955 tillgänglig? C845/849, är också C855 "samma" tv?
Har ett ljust vardagsrum, med fönster bredvid. Har inga planer på att se 4K BD, men ser en del HDR material. Ser mest serier och sport. Inte direkta planer på att spela spel på den, men möjligheten lockar. Helst google tv. 75 tum max.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av marcusOCZ:

Någon som sett 75C955 tillgänglig? C845/849, är också C855 "samma" tv?
Har ett ljust vardagsrum, med fönster bredvid. Har inga planer på att se 4K BD, men ser en del HDR material. Ser mest serier och sport. Inte direkta planer på att spela spel på den, men möjligheten lockar. Helst google tv. 75 tum max.

C855 är 2024-varianten där C845 är 2023 och länge fanns C835 som var 2022-varianten. Det är samma på en snarlik nivå med mindre finputsningar.

C955 togs i praktiken i norden endast in i 85 och 98 tum.

Permalänk
Medlem

Tack!

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Hej !
Hittade bra pris på Hisense 65U7KQ. hur är den om man jämför med TCL C845/C849 ?
Den sitter i ett ljusare allrum, men vi är standard tvtittare utan krav på massa mumbojumbo, mest en lite bättre ljusstarkare bild utan reflektioner jämfört med vår 7år gamla instegsphilips nu

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av s_o_n_y:

Hej !
Hittade bra pris på Hisense 65U7KQ. hur är den om man jämför med TCL C845/C849 ?
Den sitter i ett ljusare allrum, men vi är standard tvtittare utan krav på massa mumbojumbo, mest en lite bättre ljusstarkare bild utan reflektioner jämfört med vår 7år gamla instegsphilips nu

Sämre på de flesta punkter, likt ljusstyrka och förmåga till kontrast. Det är någonstans mellan C845 och C805 så fortfarande enkel toppklass/bättre mellanklass. Det brukar vara jämförbart reflexfilter med C845 dock. U8-modellerna är mer på nivå med C845 i övrigt.

Jag ser att jag guiden rankar Hisense filter som ••• vilket jag förmodligen inte skulle ranka dem där idag efter att ha sett så många fler av dem jämfört med förra året när jag skrev guiden. Fortfarande väldigt bra och mycket bättre än enkla instegsmodeller som du jämför med. Plus säkert 2–3 ggr mer ljusstyrka om det krävs mot den ni har.

Däremot är fortfarande ytterligare bättre dämpning av rummet på modeller likt Samsung QN95 och majoriteten OLED-modeller, särskilt modellerna med MLA-filter verkar också ha fått extra bra filter. Men då är du nog utanför budget.

Permalänk
Medlem

Tack för svar !

Jag hittar ingen U8 längre, dom verkar utgått dom med. Såg dock att det fanns någon C845 kvar. Vi tittade lite på Oled men blev orolig över att sambon jämt lämnar tv på, på paus och så kan den stå en halv dag tex. Sen verkar det vara glattare skärm på Oled vilket påverkar reflektioner va ?
TCLs C845 är ju nått år, men hur fungerar Appfunktionerna ? Vår tv idag kraschar och hänger sig så man får dra ur sladden ibland när man ska starta vissa appar. Tänker att sånt kanske fungerar bättre på en något modernare tv

Permalänk
Bildexpert 📺

2024-modellerna heter U7N, U8N etc. I stort samma med viss utveckling på båda. Att U7K (K=2023) är så lågt pris handlar om att det är modeller som har 1,5–2 år på nacken. Varuhusen vill bli av med dem. De varuhus som kör med dessa verkar dock inte tagit in några Hisense av U7N eller U8N-sorten i år. Däremot modellen E7NQ som från början är lite mer mellanklass-inriktad om än väldigt snarlik U7-modellerna. Fortfarande FALD men inte riktigt lika ljusstark och med stativfötter. Ett slags försök att rikta in sig mer på på pris/prestanda.

Permalänk
Medlem

Ok, vi klarar oss nog på en som är en modell äldre antar jag. Men jag kommer nog kanske gå på C845 då prisbilden är väldigt bra där

Permalänk
Medlem
Skrivet av s_o_n_y:

Ok, vi klarar oss nog på en som är en modell äldre antar jag. Men jag kommer nog kanske gå på C845 då prisbilden är väldigt bra där

Låter som en trasig skiva här men du inväntar väl priserna för Black Week som lär komma om någon vecka eller så? Då lär prisbilden se ännu bättre ut på många modeller och förhoppningsvis även C845 men även 2024-års modellen som då heter C855.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13582007

Vilken storlek siktar du på, 65"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Låter som en trasig skiva här men du inväntar väl priserna för Black Week som lär komma om någon vecka eller så? Då lär prisbilden se ännu bättre ut på många modeller och förhoppningsvis även C845 men även 2024-års modellen som då heter C855.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13582007

Vilken storlek siktar du på, 65"?

Ja nä precis det gör ja absolut. Det är de som ja rekar lite för
I detta rum så siktar vi på en 65"
Nu skrek sambon att en Frame skulle va fint 🤦‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av s_o_n_y:

Ja nä precis det gör ja absolut. Det är de som ja rekar lite för
I detta rum så siktar vi på en 65"
Nu skrek sambon att en Frame skulle va fint 🤦‍♂️

Jo, "Frame" brukar komma med hög WAF-faktor. Mer en möbel man köper för att den ska se snygg ut på väggen än en vass TV även om den givetvis är helt OK.

Som TV betraktat är den dock märkbart sämre än TCL 845/855 iaf så det är bara att inleda övertalningskampanjen 😎

Lycka till med valet!

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ja och nej. Det fanns ingen intresserad sponsor för 2024 så det blir guider för spel-TV, film-TV och TV för ljusa rum (och sport) men inte den omfattning som varit tidigare med tydlig genomgång om exakta skillnader.

Kanske lite sent nu, men crowdfunding kanske skulle fungera? Dina guider är uppskattade av många.

Jag har följt guiderna senaste åren och jag tänkte att i år är det dags att försöka få tag i en 98" FALD Google-TV, för närmre 20k än 30k om det är möjligt. Men det var inte helt lätt att hitta vilka som har FALD och många zoner genom förra årets guide och flatpanelshd-databasen eftersom det är så många nya modellnamn nu. Jag går från en (vad jag tror var övre mellanklass) Samsung UE75H6475 som köptes på BF 2015 så jag antar att valfri TV med FALD är en major upgrade.

Jag har snurrat in lite på TCL, mest pga att 85MQLED80 verkar så bra:

TCL 98T8B ser ut att kanske kunna matcha detta, förutsatt att den är samma i Sverige som på tyska Amazon, där den finns för 1999 EUR vilket kanske kan vara en förhandsvisning. Så kanske det kan vara något om den är jämlik 805 med ~1344 zoner? Frågan är om den har FALD...

TCL 98MQLED80 kanske är ett alternativ om de skulle finns några som de vill bli av med, men den låg på 39k på förra året. Kanske även 98C805 kan dyka upp?

TCL 98P745 ligger nu på 19990 på Komplett och kommer inte bli billigare på BW, jag skippade den förra året för samma pris då jag tyckte det var tveksamt om den verkligen hade FALD och var kanske för mycket budget? Men även om det är en budgetmodell så kanske det är ett ordentligt lyft från UE75H6475?

Kommer jag bli klokare av årets film-tv-guide här så jag kan sitta lugnt i båten och hitta alternativ?

Keep up the good work!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Thakrillo: Häng inte upp dig för mycket på antalet specade zoner. Generellt blir tillverkarna bättre och bättre varje år så det är viktigare med horisontell jämförelse på en tidslinje. Likt att FALD:en på C855 är lite bättre än C845 som är lite bättre än C835. C805 är betydligt bättre än C745. Att det sedan kommer en ny enklare modell med fler zoner är inte automatiskt en bättre FALD än den bättre modellserien av äldre snitt med färre zoner.

MQLED80 och C805 samt då rimligen T8B är om inte samma apparater så ekvivalenta i vad de presterar. Det är en bra instegs-FALD och definitivt ett lyft mot vad du har.

Edit: T8B är inte på nivå med C805, som egentligen är C7-serien, utan T8B är en modell från C6-serien, specifikt C655 Pro som är en 60 Hz-modell med enkel FALD och i jämförelse lägre ljusstyrka. Förutom i 98tum då det är 120 Hz-modell och troligtvis samma modell som C655 icke-pro som saknar FALD.

P745 är lite udda för P-serien är normalt 60 Hz-basnivå och mer likt vad du har. Just 98 tums P745 skiljer sig med 144 Hz och var direkt inriktad för en pris/prestanda i 98 tum. Förmodligen ett lyft från vad du har i generella termer men inte maskinen som ger den där distinkta skillnaden.

Jag skulle säga att ifall du kan nå C855 i 98 tum så är det en helt annan best på alla punkter. Steget C805->C855 är ett enormt kliv. Verkligen ett hål i utbudet. Men också dyrare förstås.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte blivit någon ny TV men såg precis att Elgiganten kommer sälja TCL 98QLED780 för 19.990kr.

Får dock inga träffar när jag söker här på modellen.
Och finner inga reviews online heller.

Vad tror vi om denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Har fortfarande inte blivit någon ny TV men såg precis att Elgiganten kommer sälja TCL 98QLED780 för 19.990kr.

Får dock inga träffar när jag söker här på modellen.
Och finner inga reviews online heller.

Vad tror vi om denna?

Annat modellnamn för C655-serien, dvs lägre mellanklass enligt TV-guiden.

TCL 2024 modellutbud här:
https://www.flatpanelshd.com/article.php?subaction=showfull&i...

Från TV-guiden: (C645 är 2023, C655 2024 men lär vara identiska!)
C645 – Enkel mellanklass med spelfunktion

C645 är verkligen mellan basklass och mellanklass. Se den som en basklassmodell som gästspelar i mellanklassen med extra funktioner för spelande. Den är även ljusstarkare än föregångaren C635, vilket ger mer mellanklassegenskaper. På pappret 500 nits och vad det blir i praktiken är en öppen fråga. Panelen är av 60 Hz-typ och överlag av ett något enklare snitt mot C735. Då Dual Line gate används kan panelen nå 120 Hz med VRR och Freesync-certifiering.

QLED770 är El-Gigantens version av C645 och brukar skilja sig på nyans och utförande på stativfötterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Annat modellnamn för C655-serien, dvs lägre mellanklass enligt TV-guiden.

TCL 2024 modellutbud här:
https://www.flatpanelshd.com/article.php?subaction=showfull&i...

Från TV-guiden: (C645 är 2023, C655 2024 men lär vara identiska!)
C645 – Enkel mellanklass med spelfunktion

C645 är verkligen mellan basklass och mellanklass. Se den som en basklassmodell som gästspelar i mellanklassen med extra funktioner för spelande. Den är även ljusstarkare än föregångaren C635, vilket ger mer mellanklassegenskaper. På pappret 500 nits och vad det blir i praktiken är en öppen fråga. Panelen är av 60 Hz-typ och överlag av ett något enklare snitt mot C735. Då Dual Line gate används kan panelen nå 120 Hz med VRR och Freesync-certifiering.

QLED770 är El-Gigantens version av C645 och brukar skilja sig på nyans och utförande på stativfötterna.

Tack för info och länk.
Enligt länken har inte C655 en 144Hz-panel (120Hz), vilket Elgigantens hemsida hävdar att QLED780 har.

🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Tack för info och länk.
Enligt länken har inte C655 en 144Hz-panel (120Hz), vilket Elgigantens hemsida hävdar att QLED780 har.

🤔

Kan ha fel här men ja, just 98" verkar undantaget och har en bättre panel vs de andra storlekarna enligt TCLs egna produktsida:

https://www.tcl.com/se/sv/tvs/c655 (Klicka på 98" på sidan)

Permalänk
Medlem

Elgiganten har gått ut med förtur till blackfriday för medlemmar med start från fredag men jag ser inte dem här modellerna ni pratar om, någon TV expert som kan säga vad jag ska välja för att få mest tv för pengarna. Önskning 75tum eventuellt 85tum, max 15000sek.
Elgiganten Blackfriday för medlemar

Permalänk
Bildexpert 📺

Mer TCL: Skillnaden mellan C6-serien och P7-serien kan sammafattas till chassit. De var tidigare typiskt ekvivalenta i bildprestanda där C6-serien är mer slimmad i chassit men också snäppet upp i prestanda med funktioner likt DLG för 1080p/120 på 60 Hz-panel.

Grundläget är ungefär att C6 = 60 Hz-panel och C7 = 120 Hz-panel men i övrigt samma utförande Sedan började det där flyta iväg när C745 fick en instegs-FALD och C755 döptes om till C805 för att spegla förändringarna med den betydligt bättre FALD:en.

P7-serien är mer bulk/massproducerad och tjockare på djupet och det är denna modell som oftast dyker som ODM/OEM under andra varumärken. En gång var största skillnaden mot C6-serien just detta med formen på chassit. Idag verkar det skifta om till mer skillnader även bildtekniskt där C655 får högre ljusstyrka (specat till 450 nits) än P755.

Både C6 och P7 är i grunden 60 Hz-paneler där de idag har DLG för 1080p/120. Undantaget är just 98 tum där både P745 och C655 har 120/144 Hz-paneler. Det finns ett tankesätt bakom med 98-tummarna och de är så strukturellt annorlunda mot 85 tum och det det sällan finns anledning att snika på dessa modeller, särskilt som 98-tumspanelen från början är byggd för 120 Hz. Plus att att man anser målgruppen vara mer kräsen. Den intentionen kan förstås ändras med tiden.

På detta kan det finnas skillnader likt exakt tillgång till interna inställningar. P-serien kan eventuellt sakna sådant som Filmmaker Mode (fast "Film" är ekvivalent) och när man kliver uppåt bortom både C6 och P7 till C8-modellerna kommer mer och mer sådant likt Freesync-certifiering.

Idag är C655 i 98 tum modernare, nyare och på pappret det bättre valet än P745 ifall det är samma pris just för ljusstyrkan. Men det är nog ingen superstor skillnad likt hur det blir med 98C805 (FALD:en) och 98C855 (allt är flera steg bättre)

Även gamla modellen C735 (2022) finns kvar i 98 tum hos El-G och den saknar FALD men har då 120/144 Hz-panel. Även där kan man tänka att nyare är bättre. Det högre priset översätts inte till det bättre eftersom det är en äldre produkt där priset mer speglar dåtidens tillverkningsekonomi. Mellan tumme och pekfinger bör 98C735 vara likvärdig med 98C655.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Det blev en sådan här. Den kom i fredags.
Det var samma dag som jag upptäckte att jag är en praktclown av idiotiska mått mätt. När de rekommenderar att vara två personer - ta deras råd. Det "gick" på en person, men det är något jag starkt skulle rekommendera emot. "Att det gick" är helt fel läxa att ta med sig. Tack igen.

Mina första upplevelser med material i 4K och Dolby Vision (eller HDR alls) är oerhört positiva.

Skrivet av Laxpudding:

Med dina krav behöver du en TV som kan arbeta på låga nivåer av ljusstyrka utan att förlora (allt för mycket) bildkvalitet. Högsta ljusstyrka (peak brightness) är en siffra som är ganska enkel att nå då många mäter/testar detta. Fast detta säger inte hur en TV beter sig när den ska arbeta på lägre ljusstyrkor, särskilt inte under 100 nits. Det måste testas och informationen är inte alls lika tydlig där ute om vad som fungerar eller inte.

Det säkra kortet bland OLED-modeller är då LG:s B och C-modeller och Sonys modeller vilka har förmågan att kliva ned ordentligt i ljusstyrka och behålla färgkvaliteten, något som jag kunnat bekräfta vid flera tillfällen. Då kör du med deras Peak Brightness-reglage på Off-läge och OLED-ljus nedåt. Så reglagen som åstadkommer det du behöver finns där och utan att färgkvaliteten påverkas i större grad.

Samsung OLED bör fungera de med men är inte alls lika bekräftade på låga ljusnivåer. Panasonics OLED (förutom MZ800-modellen) ska också fungera väl, men utanför prisspannet.

De OLED du ska undvika är Philips OLED-modeller som är byggda för att drivas på ordentligt med ljusstyrkan och ofta inte kan sänka nivåerna ned mot 100–150 nits utan andra problem, typiskt att vitbalansen blir grön. Även LG:s G-serie i G3 och nyare prioriterar ljus så att kvaliteten men framför allt räckvidden nedåt i ljusstyrka inte finns där.

HDR är klurigare då det förutsätter viss hög ljusstyrka, så det är något du kan behöva lära dig/komma underfund med hur du ska hantera. HDR:s tonkurva/EOTF bygger på hur ögat fungerar så merparten av "vardagsnyanserna" med ansikten etc. är relativt mörka. Därför det ofta klagas på att HDR-bilden upplevs "för mörk" när man i mastringen använder sig av det högre omfånget.

SDR bildens tonkurva/gamma i sig håller en generellt högre ljusnivå på sådant som skuggtoner och mellantoner vilket gör att HDR faktiskt skulle kunna vara en förbättring. Men som med all hypersensitivitet är det svårt för icke hypersensitiva att förutspå hur individen reagerar.

Även om jag inte loggat in och svarat tidigare (min mobiltelefon har lite problem att komma överens med Swec:s captcha), läste jag ditt svar och tog det till mig. Tack så mycket för din ständiga insikt. Det är verkligen uppskattat att du ägnar så mycket tid att guida andra rätt i den (i bland medvetet) obfuskerade djungel bildskärmar är.
Din pedagogiska tålmodighet är även den värd att lyfta.

Kul att se att jag hade lyckats tolka din guide rätt från början också. Den modell jag egentligen ville ha var 65MZ1500E, eller dess uppföljare (65Z90AEG?). Nu var priset aldrig så pass fördelaktigt under tiden jag bevakade den och 77OLEDC3 är ett utmärkt tröstpris.

Bra val utifrån mina förutsättningar. Dragit ned på ljusstyrkan och kommer behöva lära mig vad som fungerar bäst över tid. I SDR är 0-7% ljusstyrka och färgmättnad(?) neddragen till ~40 i filmmaker mode trevligt.
I HDR är filmmaker mode utan justering på färgmättnad, men med ljusstyrkan neddragen, gångbart. Jag behöver inte mer ljus än C3 maximalt kan ge i HDR, det är säkert. Men det var inte så illa för min ljuskänslighet i korta stunder, eller i små områden. Att det är en så pass stor ljuskälla bidrar nog till att upplevelsen inte är lika bestraffande som en liten skärm har varit. Vitt och/eller ljusstarkt >1 sekund? Värre. Ljuspickadoller i Mandalorian gick utmärkt, men Arwens ankomst i Fellowship blev lite mycket.

Mina ögon tenderar att hantera omställningar långsamt, och iris slappnar generellt av mer och i fler lägen än hos andra. Det ger att jag behöver "mindre hjälp" av externt ljus. Jag får lära mig mer om fulkalibrering över tid. HDR upplevs definitivt inte som "för mörkt", ens med BT.1886.

Skrivet av Swennis:

Han kan ju ha tex en apple tv upptill, och stänga av DV/HDR på den så allt visas i SDR
För det går inte stänga av hdr i menyerna på LGn väl?

Jag kör helt via externa enheter. Just nu en GCCwGTV4k som jag ärvde av en vän som flyttade utomlands. Kommer till användning först ett år+ senare. TV:n kommer aldrig se röken av en nätverkskoppling; jag har bannat både trådat och trådlöst MAC-nummer i DHCP för säkerhets skull, så en extern enhet är ett måste. Innan TV:n kom fattade jag inte vad du menade med ljusstyrkan i menyer.

Även undertexter lider av samma problem (i varje fall i Fellowship of the Ring, via Prime), så det har jag behövt stänga av. Möjligt att det går att dra ned ljusstyrkan/fippla med opacity på dem.

I övrigt har jag inte haft behov av att forcera SDR-läge i content, då jag tycker att det generellt drar lite ljusare överlag än mörkret HDR kan ge. Min egen okunnighet lyser eventuellt igenom här.

Skrivet av Laxpudding:

Ja, tyvärr. Ett dilemma tillverkarna inte har greppat ännu.

Menyerna är ofta kodade i fasta bitnivåer som därför översätts till olika ljusnivåer beroende på om man kör SDR eller HDR. Vitt i menyn kanske kodas till värde 255 på en 8-bitars skala. Kör man då SDR så går det till den ljusstyrkan man ställer in som max, säg att man kör 100 nits maxi SDR. Då lyser vitt i menyerna med 100 eller 109 nits beroende på klippning av above white och följer alltså bildinställningen man använder.

Samma kodade 255 i 10-bitars HDR översätt till code value 1023 vilket utan tonemapping är en instruktion att lysa med 10 000 nits, dvs samma nivå som att titta rakt in i ett naket lysrör. Nu klarar ju få (ingen) TV 10 000 nits men vitt i menyn blir då en instruktion för panelen att lysa så mycket det kan. Även om man tar ned toppen av HDR-ljusstyrkan rejält för mild peak-nivå kan det ändå bli 300–400 nits.

Innehållet i filmen är däremot rätt och ofta mörkare än att se samma film i SDR. Fast menyerna och gränssnitt kan lysa obehagligt som svetslågor.

TV-tillverkarna må efter 10 år nu ha greppat HDR och tonemapping rätt bra för själva innehållet. UX-skaparna däremot tittar fortfarande runt som om de precis vaknat! Inte alla men de flesta.

Ni ska ha stort tack för tiden och tankarna.