Mac Mini med M4 slår över dubbelt så dyra M2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns flera olika grafikkretsar, så beror på vilken man menar. Grafikkretsen i M4 Pro (som finns i 16 och 20 kärnors konfig) verkar i spel ligga ungefär som ett desktop RTX2070. Bas är ungefär hälften och Max är ungefär dubbla GPU-prestanda.

De är lite starkare i GPGPU. Där verkar M4 Pro vara mer i linje med ett RTX3070, fast med potentiellt betydligt mer "VRAM". Vilket gör att man även kan GPGPU accelerera väldigt stora laster, större än vad som får plats i en typiskt konsument GPU.

Värdet med Apples nuvarande datorer är i första hand deras enormt starka CPU och helt outstanding perf/W (både GPU och CPU, kan köra spel som BG3, RE4, DeathStranding i >60 FPS och 4k med total effekt på ~40 W med en M3 Max).

I andra hand är värdet iGPU och andra acceleratorer (som används i betydligt fler program/bibliotek i MacOS än vad man ser i Windows).

Om målet är bygga någon form av billig NAS finns ju idag ARM64 baserade system med en eller två st 2,5 GBbit/s Ethernet, 16-32 GB RAM, Wifi-6, eMMC och M.2-slot etc för 1000-3000 SEK. D.v.s. rätt mycket billigare än Intel/AMD-baserade NUCs med liknande spec. Men då får man inte i närheten CPU-kraften hos en M4.

Phoronix har en väldigt förkärlek till rendering och HPC-benchmarks. De senare är ett bra exempel på sådant så får fin utväxling från AVX-512, men frågan hur relevant det är för normalanvändaren.

Och om det är relevant är det ett typexempel på något där man inte vill köra sin Apple-Silicon på Linux då det finns speciellt kisel för att accelerera detta som inte används under Linux. Apples Silicon har "matris-accelerator i CPUn" och med dessa accelereras populära matrix bibliotek rätt mycket om man kör MacOS.

En sak Apple Silicon är väldigt populär till är programutveckling. Ett exempel som snabbt kan bli rejält CPU-tungt och tyvärr helt saknar relevant acceleration utöver en väldigt snabb CPU. Och där matchar instegsmodellen av M4 inte 9600X, den matchar 9800X3D vilket är helt bonkers givet hur mycket snabbare Pro/Max är på detta (4P+6E vs 10P+4E alt. 12P+4E).

<Uppladdad bildlänk>

Problemet med just compile time är att Phoronix kör GCC på Linux och Clang på macOS så det vi ser just där är inte enbart en skillnad i CPU.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Fungerar utmärkt så länge dom är optimerade för Metal och macOS. Problemet är att hitta spel som är bra optimerade. Men det finns några. Har en MacBook Pro 16" från 2021 med M1 Max. Resident Evil Village fungerar bra exempelvis, så även Shadow of the Tomb Raider. Resident Evil Village fungerar fint i native 3456 × 2234 upplösning med maxade inställningar och Metal FX på Quality. Men kör jag i 1920 x 1200 så ligger FPS runt 120 och fläkten låter inte. Shadow of the Tomb Raider kör jag i 1920 x 1280 med Ultra inställningar och HDR aktiverat, låst FPS på 60.

https://www.youtube.com/watch?v=4j4bYXXjrZ4

https://www.youtube.com/watch?v=n4uMqfdqYik

Tror du och jag ser annorlunda på spel. Var en stund sedan man måste köra spel i hd upplösning för att nå respektabel fps på utdaterade spel. Men fint att det fungerar i alla fall.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Att byta minne är omöjligt. Att byta SSD är nästan omöjligt, men det verkar som att Apple använt någon form av instickskort den här gången, så det är inte helt omöjligt att det kommer tredjepartsminnen som fungerar (tills Apple bestämmer sig för att det inte ska fungera längre). Se t.ex. här:
https://9to5mac.com/2024/11/09/m4-mac-mini-storage-upgrade/

Kollade en video där en snubbe bytte SSD och ja, det var iallafall en process som krävde massa kunskap och prylar som de flesta inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av razkie:

Fast det är väl endast supernice med snabb teknikutveckling för oss användare?

Du köper ju det du behöver för tillfället och betalar vad du tycker det är värt. Behöver du M4 Max prestanda nu och tycker det är värt den pengen så köper man. Annars har du nu möjlighet att köpa motsvarande två år gammal ”proffs”-prestanda (M2 PRO) till priset av instegsmodell (m4).

Sen att du har möjlighet att köpa samma prestanda för lägre peng längre fram har ju inte missgynnat ditt inköp.

Förutom eventuellt andrahandsvärde, men det är väl ändå bättre generellt för Apple än de flesta övriga tillverkare av datorhårdvara?

Det enda negativa är väl att ens kompis kan köpa bättre prestanda än man själv fick köpa dyrt och skryta med för 2 år sen. Men det är nog andra issues..

Nu kan du ju köpa bra prestanda för inte jättedyrt.. som du började med att klaga på.

Hehe, kalla mig stofil, men jag älskade utvecklingen - eller snarare avsaknaden av den - under 10-talet. Har nog aldrig haft en dator så länge som min gamla 3770k-baserade burk. Det tog mer än 10 år innan den började kännas helt inaktuell, det räckte med ett par grafikkortsuppgraderingar under gång för att den skulle hålla måttet.

Mjukvarutillverkarna tenderar att anpassa sig efter det som finns. Kommer det vassare hårdvara kan man skita i att optimera i större grad, lättare att höja systemkraven istället. Ju större prestandaökningar över tid, desto snabbare blir befintlig hårdvara inaktuell.

Det var i korthet helt perfekt att varken behöva sura över att det kommit något nytt som inaktualiserat det man precis köpt, eller kasta ut massa onödiga (?) pengar på att hålla sig up to date. Istället satt man med en plattform det inte var nödvändigt att byta för prestandans skull lagom tills den hade mognat och blivit bomstabil. Lite samma sak som de där gyllene åren med Windows XP

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av F.Ultra:

Problemet med just compile time är att Phoronix kör GCC på Linux och Clang på macOS så det vi ser just där är inte enbart en skillnad i CPU.

I det fallet kör alla CPUer Linux, i fallet M4 kör man Asahi, och alla kör GCC.

Men som du nämner så är Clang det man normalt använder i MacOS, så detta är ännu ett exempel där fördelen med att använda Mac är större i praktiken än vad benchmarks visar.

Någon som lär vara nervös över hur brutalt mycket bättre Mac är för utvecklare är Microsoft, Windows blev dominant i slutet av 90-talet just för att utvecklare föredrog det OS:et. Positiva för Microsoft är att Qualcomm Snapdragon X är nästan lika stark i just detta som Apple.

GB6 använder Clang på alla OS, ser lika ut där, så är inte en MacOS sak. Ser även samma sak med .NET, M3 Max är snabbare än 14900K trots att M3:an har overhead av att köra Parallels+Windows 11 (jämför när båda bygger med Visual Studio på Win11).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I det fallet kör alla CPUer Linux, i fallet M4 kör man Asahi, och alla kör GCC.

Är du säker på detta? Vad jag kan se så verkar det som om man kör macOS på M4an.

"Apple M4 Mac Mini With macOS vs. Intel / AMD With Ubuntu Linux Performance"

"Keep in mind especially for the code compilation tests that it's macOS vs. Ubuntu Linux at play as well with their default toolchains for each given that most developers are sticking to the default toolchains in production."

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tror du och jag ser annorlunda på spel. Var en stund sedan man måste köra spel i hd upplösning för att nå respektabel fps på utdaterade spel. Men fint att det fungerar i alla fall.

Resident Evil Village släpptes år 2021 och så även min Mac. Så i den bemärkelsen handlar det inte om några utdaterade spel. Går som sagt fint att köra spelet i 3456 × 2234 men i HD upplösning är datorn helt tyst.

Dock så är det inte ekonomiskt försvarbart att köpa en bärbar Mac med syftet att spela även om det släpps fler titlar som är bra optimerade. Vilket är synd då kretsarna presterar bra sett till sin energiförbrukning.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av joakim99:

Är du säker på detta? Vad jag kan se så verkar det som om man kör macOS på M4an.

"Keep in mind especially for the code compilation tests that it's macOS vs. Ubuntu Linux at play as well with their default toolchains for each given that most developers are sticking to the default toolchains in production."

Du har rätt!

Och här är fördelen med att saker är helt öppna. För att se hur mycket M4 kanske vinner på att köra clang installerade jag detta på min laptop och körde det både med clang (som är default på MacOS) och med GCC (går att ändra i scriptet)

M3 Max (clang): 21,12s
M3 Max (GCC): 23,47s

Dels har skillnaden i kompileringshastighet minskat på senare tid, även GCC har blivit snabbare. Men framförallt är detta ett C-projekt och är primärt vid kompilering av C++ som Clang är snabbare.

Redan M3 Max är snabbare än 285K och 9950X, M4 Max verkar vara 15-25 % snabbare än M3 Max...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Redan M3 Max är snabbare än 285K och 9950X, M4 Max verkar vara 15-25 % snabbare än M3 Max...

Just Clang har jag sett fått förödande resultat (50% lägre poäng) i Windows om Defender körs samtidigt som GeekBench 6. Vet inte om det är likadant överallt, men jag är alltid lite skeptisk mot benchmarks när man inte vet alla förutsättningarna.

Permalänk
Medlem

Trevligt att de gått upp till 16GB RAM som ny minimi nivå istället för 8GB som det var tidigare.

Mac Mini M4 i grundkonfiguration med 16GB RAM, 256GB SSD, 1Gbit Ethernet för 8495 kr.
Inte så farligt. Kanske t.o.m. prisvärt om man är nöjd med den konfigurationen.

Problemet är att priserna sticker iväg om man vill ha något extra.
Vill man exempelvis ha Mac Mini M4 med 16GB RAM, 512GB SSD och 10Gbit Etherner så kostar det istället 12695 kr.

10 Gbit Ethernet är inte så vanligt på PC heller.
Har man en dator med PCIe kortplatser så går det ju att skaffa ett instickskort.
Men 2.5 Gbit är halv vanligt på nyare PC.
De billigaste nya PC och moderkort brukar bara ha 1 Gbit men lite mer påkostade modeller har ofta 2.5Gbit.

"Om du behöver en snabbare nätverksuppkoppling kan du konfigurera Mac mini med 10 Gbit Ethernet, som har stöd för länkhastigheter på 1 Gbit, 2,5 Gbit, 5 Gbit och 10 Gbit."
Så 10 Gbit alternativet är det som gäller om man vill köra 2.5Gbit eller 5Gbit också.

Men + 2800kr för 512GB SSD eller +5600kr för 1TB SSD är saftigt när det är storlekar som känns rätt standard på PC.
Vill man ha mer än 16GB RAM kostar de uppgraderingarna lika mycket också.
Men åtminstone lättare att klara sig på 16GB RAM än på 8GB som tidigare var basnivån.

Permalänk
Medlem

Du får svårt hitta mer prisvärd dator för 8500. Meta storage får man köpa externt .

Dubbla storage och dubbla ramm==2 base minis

Fins fina usb4 nvme enclosures

Permalänk
Skrivet av razkie:

Fast det är väl endast supernice med snabb teknikutveckling för oss användare?

Du köper ju det du behöver för tillfället och betalar vad du tycker det är värt. Behöver du M4 Max prestanda nu och tycker det är värt den pengen så köper man. Annars har du nu möjlighet att köpa motsvarande två år gammal ”proffs”-prestanda (M2 PRO) till priset av instegsmodell (m4).

Sen att du har möjlighet att köpa samma prestanda för lägre peng längre fram har ju inte missgynnat ditt inköp.

Förutom eventuellt andrahandsvärde, men det är väl ändå bättre generellt för Apple än de flesta övriga tillverkare av datorhårdvara?

Det enda negativa är väl att ens kompis kan köpa bättre prestanda än man själv fick köpa dyrt och skryta med för 2 år sen. Men det är nog andra issues..

Nu kan du ju köpa bra prestanda för inte jättedyrt.. som du började med att klaga på.

Du glömde att Apple har ett trackrecord att endast stöda sina datorer med sex års Mac OS uppdateringar. Den största nackdelen med en Apple.

Förvånad att ingen har nämnt det tidigare. Det är inte endast guld och gröna skogar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du glömde att Apple har ett trackrecord att endast stöda sina datorer med sex års Mac OS uppdateringar. Den största nackdelen med en Apple.

Förvånad att ingen har nämnt det tidigare. Det är inte endast guld och gröna skogar.

Min erfarenhet är att enheterna får uppdateringar längre än 6 år.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Min erfarenhet är att enheterna får uppdateringar längre än 6 år.

Nja stämmer inte riktigt! Det var det förut men de har ständigt förkortat det ned till 6 år och biland 7 år i vissa fall. Vi vet ju inte exakt när Apple slutar supporta M1 modellerna. 2026-27? Det är väldigt dåligt isåfall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att det en Mac inte har stöd för senaste macOS betyder inte att det inte kommer uppdateringar. Hade en MacBook Pro retina 2015 tidigare och den fick sin senaste uppdatering den 29 juli i år då macOS Monterey 12.7.6 släpptes. Med andra ord 9 års uppdateringar hittills.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Att det en Mac inte har stöd för senaste macOS betyder inte att det inte kommer uppdateringar. Hade en MacBook Pro retina 2015 tidigare och den fick sin senaste uppdatering den 29 juli i år då macOS Monterey 12.7.6 släpptes. Med andra ord 9 års uppdateringar hittills.

Jag syftar på stora MacOS uppdateringar de med namn inte säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Problemet jag ser är snarare att trackrecord att konstant byta platform. Jag förstår inte hur personer/företag som utvecklar mer komplexa saker till MacOs gör, när de konstant får programmera allt hela tiden.
Jag känner själv person som äger ett litet tryckeri som vägrar köra nya macar med Arm för det ej finns drivers till detta utan köpa ny hårdvara som kostar väldigt många miljoner.

Självklart går det göra bra saker om man konstant börjar om från början, men det blir extremt dyrt om man hela tiden ska göra om allt.

Permalänk
Medlem

Hur väl står sig m1 mot m4? Jag har en iMac från 2021 som jag inte har tänkt byta ut på många år. Men alla nya Macar har 16gb. Tror tyvärr att det kan innebära att jag snart måste byta.

Mac mini är lockande. Men jag tycker mer om iMac och då blir det dyrt.

Kan man använda iMac som skärm till ny Mac mini med alla funktioner? Högtalare, mikrofon, webbkamera etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

När det gäller Intel Mac:ar så har det varit lite varierande support med åren men när det gäller Arm Mac:ar så vet ingen hur länge de kommer att supportas i och med att ingen har slutat supportas än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Hur väl står sig m1 mot m4? Jag har en iMac från 2021 som jag inte har tänkt byta ut på många år. Men alla nya Macar har 16gb. Tror tyvärr att det kan innebära att jag snart måste byta.

Mac mini är lockande. Men jag tycker mer om iMac och då blir det dyrt.

Kan man använda iMac som skärm till ny Mac mini med alla funktioner? Högtalare, mikrofon, webbkamera etc?

Tyvärr så kan man inte använda en iMac som skärm numera. Gick på äldre Intel iMac:s innan man bytte till 5K skärm.

Permalänk
Medlem

Ibland går det även att trixa in nyare versioner av macOS på äldre hårdvara än det är tänkt. Min första Mac, en MacBook Pro Unibody från 2008 kör macOS Catalina från 2019 utan större problem.

https://dosdude1.com/catalina/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Tyvärr så kan man inte använda en iMac som skärm numera. Gick på äldre Intel iMac:s innan man bytte till 5K skärm.

Det tycker jag är ganska illa. Apple borde tänka mer på konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det tycker jag är ganska illa. Apple borde tänka mer på konsumenter.

Till viss del har man gjort det när 27’ iMac:en ersattes av Studio Display + Mac Studio alt Mac Mini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Ibland går det även att trixa in nyare versioner av macOS på äldre hårdvara än det är tänkt. Min första Mac, en MacBook Pro Unibody från 2008 kör macOS Catalina från 2019 utan större problem.

https://dosdude1.com/catalina/

Finns även denna: https://github.com/dortania/OpenCore-Legacy-Patcher/releases

With the release of OpenCore Legacy Patcher 2.0.0, we're proud to announce macOS Sequoia support! And with it, 83 unsupported Mac models will be able to run Apple's latest operating system!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

6 år är inte superlänge. Kollar man orsak till vad som var det man gjorde beslutet så var det säkerhetskretsar, vilket kanske är bekant från Windows 11.

Windows 11 var ju betydligt värre, officiellt behövde man 8000-serien för Intel (så modeller äldre en 5 år droppades) och 3000-serien för AMD (så 4 år gamla modeller droppades).

Menar man möjlighet till att inofficiellt installera ett OS så verkar alla 64-bit CPUer fortfarande tekniskt sett stödja Sequoia, d.v.s. modeller från 2008-2009.

Risken med att köra den inofficiella vägen är att drivare kanske inte längre uppdateras, och säkerhetshål i dessa är förödande för systemets säkerhet.

Sen är det upp till var och en. Det är faktiskt inte gratis att hålla HW-stödet levande. I valet mellan att hålla ned farten för att även saker som passerat 6-7 år ska få vara med och skita i det för att maximer utveckling väljer i alla fall jag det senare i väldigt nära 100 % av fallen (för dator-HW).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

precis, Asahi stödjer inte M4 än så det går inte att köra annat än macOS på M4an. Vilket Yoshman vet om så förstår inte riktigt var den förvirringen kom ifrån

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ska bli intressant att se när Apple lämnar sina första M1-datorer bakom sig när det gäller MacOS-uppdateringar. 2026 eller 2027 kanske? Hoppas det dröjer längre.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Någon av er som köpt den som provat City Skyline 1 (och kanske 2)? Flyter det på ok med några mods? Skulle vara trevligt att kunna skippa windowsburken då den bara skulle användas för detta spel.

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av F.Ultra:

precis, Asahi stödjer inte M4 än så det går inte att köra annat än macOS på M4an. Vilket Yoshman vet om så förstår inte riktigt var den förvirringen kom ifrån

Har aldrig kört Asashi Linux, men kör "tillräckligt mycket HW-stöd för att boota in i ett skal" på rätt mycket HW (bl.a. s) så antag (felaktigt) att det i alla fall går att boota Asashi Linux headless även på M3/M4 vilket är fullt tillräckligt för att köra Phoronix Test suite.

Orsaken att jag inte riktigt ser poängen med Asashi Linux är bl.a. detta, kolla resultatet av samma benchmark körandes Ubuntu 24.04 via Docker-desktop på en M3 Max

Klicka för mer information

root@90bfb7aaa89c:~/phoronix-test-suite# ./phoronix-test-suite run-test pts/build-ffmpeg Phoronix Test Suite v10.8.5 System Information PROCESSOR: Apple Core Count: 16 GRAPHICS: MOTHERBOARD: MEMORY: 8GB DISK: 59GB File-System: overlayfs OPERATING SYSTEM: Ubuntu 24.04.1 LTS Kernel: 6.6.31-linuxkit (aarch64) Compiler: GCC 13.2.0 + Clang 18.1.3 System Layer: docker Security: gather_data_sampling: Not affected + itlb_multihit: Not affected + l1tf: Not affected + mds: Not affected + meltdown: Not affected + mmio_stale_data: Not affected + reg_file_data_sampling: Not affected + retbleed: Not affected + spec_rstack_overflow: Not affected + spec_store_bypass: Vulnerable + spectre_v1: Mitigation of __user pointer sanitization + spectre_v2: Not affected + srbds: Not affected + tsx_async_abort: Not affected Would you like to save these test results (Y/n): n Timed FFmpeg Compilation 7.0: pts/build-ffmpeg-7.0.0 [Time To Compile] Test 1 of 1 Estimated Trial Run Count: 3 Estimated Time To Completion: 2 Minutes [20:04 UTC] Running Pre-Test Script @ 20:02:47 Started Run 1 @ 20:02:51 Running Interim Test Script @ 20:03:13 Started Run 2 @ 20:03:16 Running Interim Test Script @ 20:03:38 Started Run 3 @ 20:03:40 Running Post-Test Script @ 20:04:02 Time To Compile: 19.948 20.364 19.623 Average: 19.978 Seconds Deviation: 1.86%

Visa mer

En sak som definitivt fick en förklaring när jag insåg att man kört på MacOS är de rätt bedrövliga resultaten för t.ex. databas. Förklarar också det rätt usla resultatet i Python, här är det kritiskt att köra samma version då det skett rejäla prestandaförbättringar i de senaste versioner. MacOS kommer med Python 3.9 by default (trivialt att installera nyare med Brew, Ubuntu 24.04 har Python 3.12)

MacOS är ett ypperligt desktop-OS, men rätt uppenbart att Apple inte ens försöker konkurrera med Linux på serversidan.

Trots overhead av Docker, fast med ett långt bättre VFS-lager hos Linux ihop med att C-kod kompilerar så snabbt på moderna datorer att filsystemet kan bli en flaskhals (definitivt inget man behöver oroa sig om när man bygger C++) så detta test något snabbare på en M3 i Ubuntu24.04+Docker än direkt på MacOS.

Hur man än vrider och vänder på det: i fall där man inte kan luta sig mot SIMD optimeringar med AVX/AVX-512, utan det bara handlar om rätt "elak" kod med skalära heltal så är Apple (och faktiskt även Qualcomm samt Arms senaste) på en helt annan nivå jämfört med Intel/AMD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har aldrig kört Asashi Linux, men kör "tillräckligt mycket HW-stöd för att boota in i ett skal" på rätt mycket HW (bl.a. s) så antag (felaktigt) att det i alla fall går att boota Asashi Linux headless även på M3/M4 vilket är fullt tillräckligt för att köra Phoronix Test suite.

Orsaken att jag inte riktigt ser poängen med Asashi Linux är bl.a. detta, kolla resultatet av samma benchmark körandes Ubuntu 24.04 via Docker-desktop på en M3 Max

Klicka för mer information

root@90bfb7aaa89c:~/phoronix-test-suite# ./phoronix-test-suite run-test pts/build-ffmpeg Phoronix Test Suite v10.8.5 System Information PROCESSOR: Apple Core Count: 16 GRAPHICS: MOTHERBOARD: MEMORY: 8GB DISK: 59GB File-System: overlayfs OPERATING SYSTEM: Ubuntu 24.04.1 LTS Kernel: 6.6.31-linuxkit (aarch64) Compiler: GCC 13.2.0 + Clang 18.1.3 System Layer: docker Security: gather_data_sampling: Not affected + itlb_multihit: Not affected + l1tf: Not affected + mds: Not affected + meltdown: Not affected + mmio_stale_data: Not affected + reg_file_data_sampling: Not affected + retbleed: Not affected + spec_rstack_overflow: Not affected + spec_store_bypass: Vulnerable + spectre_v1: Mitigation of __user pointer sanitization + spectre_v2: Not affected + srbds: Not affected + tsx_async_abort: Not affected Would you like to save these test results (Y/n): n Timed FFmpeg Compilation 7.0: pts/build-ffmpeg-7.0.0 [Time To Compile] Test 1 of 1 Estimated Trial Run Count: 3 Estimated Time To Completion: 2 Minutes [20:04 UTC] Running Pre-Test Script @ 20:02:47 Started Run 1 @ 20:02:51 Running Interim Test Script @ 20:03:13 Started Run 2 @ 20:03:16 Running Interim Test Script @ 20:03:38 Started Run 3 @ 20:03:40 Running Post-Test Script @ 20:04:02 Time To Compile: 19.948 20.364 19.623 Average: 19.978 Seconds Deviation: 1.86%

Visa mer

En sak som definitivt fick en förklaring när jag insåg att man kört på MacOS är de rätt bedrövliga resultaten för t.ex. databas. Förklarar också det rätt usla resultatet i Python, här är det kritiskt att köra samma version då det skett rejäla prestandaförbättringar i de senaste versioner. MacOS kommer med Python 3.9 by default (trivialt att installera nyare med Brew, Ubuntu 24.04 har Python 3.12)

MacOS är ett ypperligt desktop-OS, men rätt uppenbart att Apple inte ens försöker konkurrera med Linux på serversidan.

Trots overhead av Docker, fast med ett långt bättre VFS-lager hos Linux ihop med att C-kod kompilerar så snabbt på moderna datorer att filsystemet kan bli en flaskhals (definitivt inget man behöver oroa sig om när man bygger C++) så detta test något snabbare på en M3 i Ubuntu24.04+Docker än direkt på MacOS.

Hur man än vrider och vänder på det: i fall där man inte kan luta sig mot SIMD optimeringar med AVX/AVX-512, utan det bara handlar om rätt "elak" kod med skalära heltal så är Apple (och faktiskt även Qualcomm samt Arms senaste) på en helt annan nivå jämfört med Intel/AMD.

Problemet med Asahi är att varje ny M-processor är inte enbart ny processor som för x86 utan ISA verkar ju ändras mellan varje generation plus att Apple inte direkt dokumenterar det hela offentligt.

Bla så tog det 12h av kernel hacking för huvudutvecklaren av Asahi att ens få M2 att boota (vilket han gjorde i följande live-stream) och då fungerade fortfarande inte en enda kringhårdvara (dvs tangentbord, inga PCIe-kort så inget nätverk osv) :

Citat:

Allt är ju subjektivt, för min egen del så tål jag inte macOS öht, Apple gör bra hårdvara men varje gång jag måste in och mecka med en mac för att bygga mac-versioner av vår mjukvara så blir det mycket svärord (kanske inte fullt lika mycket som det blir för W10 så det är ju alltid något).

Visa signatur