Mac Mini med M4 slår över dubbelt så dyra M2 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av F.Ultra:

Problemet med Asahi är att varje ny M-processor är inte enbart ny processor som för x86 utan ISA verkar ju ändras mellan varje generation plus att Apple inte direkt dokumenterar det hela offentligt.

Bla så tog det 12h av kernel hacking för huvudutvecklaren av Asahi att ens få M2 att boota (vilket han gjorde i följande live-stream) och då fungerade fortfarande inte en enda kringhårdvara (dvs tangentbord, inga PCIe-kort så inget nätverk osv) :

https://www.youtube.com/watch?v=SidIJkC5YN0

Allt är ju subjektivt, för min egen del så tål jag inte macOS öht, Apple gör bra hårdvara men varje gång jag måste in och mecka med en mac för att bygga mac-versioner av vår mjukvara så blir det mycket svärord (kanske inte fullt lika mycket som det blir för W10 så det är ju alltid något).

Har som sagt inte följt Asahi noga, men använder fortfarande Ubuntu väldigt mycket, specifikt på ARM64 SoC:ar. Det verkar som att Apples gigantiska resurser visar sig i videon du postade (jag kollade cirka en timme i början), i form av att de verkar tweaka i stort sett allt mellan generationer.

Som med all ingenjörskonst har även systemkretsar sina för- och nackdelar. Fördelen är att man kan lösa saker på det mest effektiva sättet, utan att standarder sätter begränsningar.

Nackdelen är att det krävs specifika drivrutiner för allt som är “custom”. I praktiken brukar ändå de flesta bara flytta med de grundläggande blocken mellan designer, vilket gör att en nyare krets kanske inte kan använda GPU och andra avancerade funktioner, men att boota in i ett fungerande headless-skal är ofta ett ganska litet jobb.

En liten detalj: systemkretsens innehåll är i praktiken helt odokumenterat i Apples fall, d.v.s. problemet är att skriva fungerande drivrutiner.

ISA är däremot mer väldefinierat på ARM-sidan än på x86 (där ISA-“specifikationen” är vad Intel eller AMD råkar känna för att lägga till i senaste generationen). M1 kör ARMv8.4 (spec. lanserad 2017), M2/M3 kör ARMv8.6 (2019) och M4 kör ARMv9.2 (2023).

Det är därför inte så konstigt att ARM64-versionen av Ubuntu fungerar utmärkt även på M3 (och lär fungera redan nu på M4) när man kör med Docker. För vanliga applikationer är saker väldefinierade (då ISA är väldefinierat). Det som ställer till det för en OS-kärna är drivrutiner (ett fungerande hardware abstraction layer). Här är systemkretsar betydligt mer spretiga än en PC-dator.

Givet din frustration med MacOS/Win11 gissar jag att ni jobbar med desktop-applikationer? Annars tycker jag att det faktum att MacOS är en UNIX tillsammans med “brew” gör det relativt smidigt att växla mellan MacOS och Linux, eftersom de fungerar på ungefär samma sätt. Till och med Windows går att använda på det sättet idag tack vare WSL2.

När det gäller desktop-miljöer tycker jag ändå att man kan säga att MacOS på flera sätt är objektivt bättre jämfört med dagens Windows och Linux på en viktig punkt: det är en betydligt mer koherent upplevelse där grundläggande funktioner faktiskt ser ut och fungerar på ett väldigt likartat sätt – och har gjort så under lång tid. Sen kan jag förstå att man blir frustrerad om man är van vid något annat, för MacOS skiljer sig på många punkter (framförallt från Windows).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ja man känner sig allt lite sugen på att få ihop till en Mac Mini med M4 då min nuvarande x86 Pcburk inte fixar att köra Davinci Resolve i 4k och jag börjar få en ordentlig hög med oredigerade 4k filmer nu.

Vill filma i 4k för detaljkvaliteten blir mycket bättre, i vart fall jag ser stor skillnad. Filmar vanlig 4k60p mest och då det ofta är mycket rörelse i bilden när man filmar exvis från tåg eller flyg så är det 60p som gäller.

Nuvarande dator klarar av att visa 4k material men att redigera det blir för tungt för den.

Skulle behöva något ganska billigt som funkar till redigering och av det man läst så verkar även instegsmodellen av Mini M4 med 16GB klara av det av det åtminstone på gratisvarianten av Davinci Resolve.

Även om mer minne är att rekommendera fast då inte till Apples priser. Instegsmodellen för 8500kr verkar prisvärd men inte om man ska lägga på apples dyra tillval så instegsmodellen får det i så fall bli.

Men såg något youtubeklipp där man använt Resolve studio och effekter i 4k på den trots 16GB så det verkar i alla fall fungera även om man får vänta på att den renderar klart med det lilla minnet. Så länge som man slipper dropouts i den färdiga filmen är jag nöjd, tiden det tar är inte lika kritisk så länge som slutresultatet blir bra.

Med tanke på vad man får betala för en hygglig PC och inte minst ett bra grafikkort så är det ju mycket prestanda man får för pengen då M4 processorn verkar bra.

Skulle även använda den som vardagsdator för surf och media samt att kanske den lirar bättre när man vill flytta filer från och till min iphone där pc har vissa problem.

Visst det är snålt med minne och lagring men den lär definitivt dra mindre ström än min törstiga pc så lär få igen lite på det hållet. Lätt att ta med sig är den ju också. Idiotiskt med strömknappen på undersidan men går att leva med det.

Är också lite intressant att lära sig lite hur en mac fungerar rent allmänt då jag bara haft windows och lite Linux innan.(bortsett från idag antika os för det har jag haft en del av)

Permalänk
Medlem

jag följa upp ett tema som jag redan har tagit upp:

finns några tekniska begränsningar som hindrar iMac-mx till att användas som extern skärm till Mac mini? eller är det bara apples snikenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Ja man känner sig allt lite sugen på att få ihop till en Mac Mini med M4 då min nuvarande x86 Pcburk inte fixar att köra Davinci Resolve i 4k och jag börjar få en ordentlig hög med oredigerade 4k filmer nu.

Har du testat att labba lite med proxy-inställningarna i DaVinci Resolve?

https://filmmakingelements.com/proxy-workflow-on-davinci-reso...

Redigerade 4k-videos på min gamla Windows-laptop med 8GB RAM på det viset innan jag gick över till Mac.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

6 år är inte superlänge. Kollar man orsak till vad som var det man gjorde beslutet så var det säkerhetskretsar, vilket kanske är bekant från Windows 11.

Windows 11 var ju betydligt värre, officiellt behövde man 8000-serien för Intel (så modeller äldre en 5 år droppades) och 3000-serien för AMD (så 4 år gamla modeller droppades).

Menar man möjlighet till att inofficiellt installera ett OS så verkar alla 64-bit CPUer fortfarande tekniskt sett stödja Sequoia, d.v.s. modeller från 2008-2009.

Risken med att köra den inofficiella vägen är att drivare kanske inte längre uppdateras, och säkerhetshål i dessa är förödande för systemets säkerhet.

Sen är det upp till var och en. Det är faktiskt inte gratis att hålla HW-stödet levande. I valet mellan att hålla ned farten för att även saker som passerat 6-7 år ska få vara med och skita i det för att maximer utveckling väljer i alla fall jag det senare i väldigt nära 100 % av fallen (för dator-HW).

Windows 11 var någon slags brytpunkt för MS. De har aldrig förut haft så stränga krav att processorer som kom ut före 2017 inte passerar säkerhetskravet just för att de saknar TPM-modul. Endast åtta år från Intel 8000-serien och AMD's Zen 1 släpptes och Windows 10 slutas supportas för modeller äldre än dem.

Apple brukade supporta upp till åtta år men det har successivt minskats till sex år om vi pratar MacOS. Vad var Apples andledning att inte stöda längre än sex år? Att Intels modeller som satt i Macarna var dåliga var väl ingen nyhet men var de verkligen så långsamma? Att det går att installera senaste MacOS inofficiellt på äldre system lika lite som att det går att installera Windows 11 utan TPM-modul.

Vi vet ju inte hur länge Apple kommer stöda sina egna M-modeller. Det blir väldigt intressant att följa och se vilken anledning de kommer lägga fram när de säger supporten på dem så länge de har tillräckligt prestanda. Vi vet mer om två år.

Permalänk
Medlem

Lite synd att energiförbrukningen har ökat så markant på de senare generationerna. Visst, en M4 Max är ca 88% snabbare än en M1 Max i detta testet men den förbrukar även ca 84% mer energi. Det samma gäller M4 som förvisso är betydligt snabbare än M1 men den förbrukar också betydligt mer energi.

https://www.youtube.com/watch?v=2BUXgtt1Kho

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundmat:

Jag köpte den, och jag är verkligen supernöjd! Det är helt otroligt hur Apple har lyckats skapa något så kraftfullt i ett så litet format.

Nej det är det inte.

Den formfaktorn har funnits i flera år med mini pc.

Påminner om hur iPhone användare är chockade över nya funktioner som funnits i åratal i Android.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Den formfaktorn har funnits i flera år med mini pc.

Jag har de senaste dryga 10 åren haft lite olika intel NUCar och som du säger så är det inte på något sätt en ny formfaktor. Den klassiska intel NUCen är lite mindre än den nya apple minin. Apple minin har dock bättre hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har de senaste dryga 10 åren haft lite olika intel NUCar och som du säger så är det inte på något sätt en ny formfaktor. Den klassiska intel NUCen är lite mindre än den nya apple minin. Apple minin har dock bättre hårdvara.

Sant. Däremot har Intel och AMD motsvarande hårdvara idag.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Sant. Däremot har Intel och AMD motsvarande hårdvara idag.

Inte i samma formfaktor vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Vill filma i 4k för detaljkvaliteten blir mycket bättre, i vart fall jag ser stor skillnad. Filmar vanlig 4k60p mest och då det ofta är mycket rörelse i bilden när man filmar exvis från tåg eller flyg så är det 60p som gäller.

Nuvarande dator klarar av att visa 4k material men att redigera det blir för tungt för den.

Skulle behöva något ganska billigt som funkar till redigering och av det man läst så verkar även instegsmodellen av Mini M4 med 16GB klara av det av det åtminstone på gratisvarianten av Davinci Resolve.

Även om mer minne är att rekommendera fast då inte till Apples priser. Instegsmodellen för 8500kr verkar prisvärd men inte om man ska lägga på apples dyra tillval så instegsmodellen får det i så fall bli.

Men såg något youtubeklipp där man använt Resolve studio och effekter i 4k på den trots 16GB så det verkar i alla fall fungera även om man får vänta på att den renderar klart med det lilla minnet. Så länge som man slipper dropouts i den färdiga filmen är jag nöjd, tiden det tar är inte lika kritisk så länge som slutresultatet blir bra.

Med tanke på vad man får betala för en hygglig PC och inte minst ett bra grafikkort så är det ju mycket prestanda man får för pengen då M4 processorn verkar bra.

Skulle även använda den som vardagsdator för surf och media samt att kanske den lirar bättre när man vill flytta filer från och till min iphone där pc har vissa problem.

Visst det är snålt med minne och lagring men den lär definitivt dra mindre ström än min törstiga pc så lär få igen lite på det hållet. Lätt att ta med sig är den ju också. Idiotiskt med strömknappen på undersidan men går att leva med det.

Är också lite intressant att lära sig lite hur en mac fungerar rent allmänt då jag bara haft windows och lite Linux innan.(bortsett från idag antika os för det har jag haft en del av)

Köp en minipc med intel processor (quicksync)​ istället. Då kan du installera mängden minne du behöver nästan gratis, om man jämför med Apples hysteriska pris påslag.