PC kopplad med kabel till router, skrivare via WiFi - hur når jag den ifrån datorn?

Permalänk
Medlem

PC kopplad med kabel till router, skrivare via WiFi - hur når jag den ifrån datorn?

Har precis köpt en skrivare som bla har wifi.
Alla andra enheter kör jag wifi, men PCn kör jag kabel från routern.

Jag hade hoppats på att PCn kunde koppa till skrivaren utan kabel, men nope. Lite naivt av mig kanske.

Går det komma runt det, eller måste jag då koppla även PCn till wifi?

Tråd flyttad till rätt forumdel & § 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Det ska den, om du inte har kopplat ditt nätverk fel. Ett vanligt fel folk gör är att ha dubbel-NAT (dubbla routrar). Vilket resulterar i att olika enheter hamnar i olika subnät och därför inte kan prata med varandra.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad är det för skrivare?
Är den korrekt installerad och utdelad i nätverket?
Hur skriver du ut från wifi-enheter? Användar den wifi-direct, har den egna appar för utskrift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det ska den, om du inte har kopplat ditt nätverk fel. Ett vanligt fel folk gör är att ha dubbel-NAT (dubbla routrar). Vilket resulterar i att olika enheter hamnar i olika subnät och därför inte kan prata med varandra.

Jag använder bara en router

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad är det för skrivare?
Är den korrekt installerad och utdelad i nätverket?
Hur skriver du ut från wifi-enheter? Användar den wifi-direct, har den egna appar för utskrift?

Det är en Epson stylus xp6100
Hm, jag vet inte om den är korrekt installerad och utdelad i nätverket.
Jag bara körde i installationsskivan.

Till mobilen installerade jag en epsonapp och från den skriver den ut ifrån.

Det finns wifidirect på skrivaren.

Jag är väldigt strulig på PC, jag skyller det på min ADHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musses:

Du kan gå in i routerns inställningar och se om skrivaren är ansluten.

Lite förvirrande så finns det två olika sätt att skriva ut via wifi.
Det ena sättet innebär att grejen som skriver ut kopplar upp sig direkt till skrivarens wifi utan att gå genom routern, det är inte vad du vill använda men förmodligen hur du får utskrifter ur mobilen

Det andra sättet är att skrivaren är ansluten till routerns wifi som en normal enhet.

Permalänk
Medlem

Du kan behöva ställa in, på själva skrivaren, att den skall ansluta till ditt befintliga wifi. Wifi Direct, som många skrivare stöder, använder inte ditt befintliga wifi-nät, utan skapar ett eget (där skrivaren är den centrala punkten istället för din router).

https://download.epson-europe.com/pub/download/6322/epson6322... sid 38 och framåt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Musses:

Om den är ansluten enbart till routern antingen med wifi eller kabel så bör ju fungera.
Du behöver bara installera skrivaren på datorn isåfall. Kan laddas ned från hemsidan.

Vad för skiva körde du?

På telefonen har du ju appen och wifi direct som jobbar direkt mot skrivaren, som FattarNiInte skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om den är ansluten enbart till routern antingen med wifi eller kabel så bör ju fungera.
Du behöver bara installera skrivaren på datorn isåfall. Kan laddas ned från hemsidan.

Vad för skiva körde du?

På telefonen har du ju appen och wifi direct som jobbar direkt mot skrivaren, som FattarNiInte skriver.

Skrivaren visar i displayen att den är ansluten till routern, men PCn vill inte utan usbkabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musses:

Skrivaren visar i displayen att den är ansluten till routern, men PCn vill inte utan usbkabel

Oftast finns det app, drivrutin eller anna programvara från tillverkaren av skrivaren, när du installerar det frågar det oftast hur skrivaren är ansluten.
Jag har inga problem med min Canon skrivare som är på wifi medans datorn är via kabel.

Man kan även via inställningar > enheter > skrivare och skannrar söka efter skrivare, har windows drivrutinerna för skrivaren så läggs den till.
Har för mig att man söker efter nätverksskrivare då.

Men du måste se skrivaren under Inställningar > enheter > skrivare och skannrar för att kunna använda den.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Musses:

Då behöver du köra installationen, senaste program från hemsidan kan hjälpa till, som både jag och Macallan skrev tidigare

Permalänk
Medlem

Låter som att du kanske klickat i att ditt nätverk är publik på windows datorn. Då kommer den inte leta efter andra enheter på nätverket.

Testa ändra till privat, se tex https://www.digitalcitizen.life/how-set-your-networks-locatio...