Alla fyndtips från mellandagsrean

Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrilled:

Vi hade exakt samma, gick dock från 349 till 750. Bästa de kunde erbjuda var 250/250 för 479:- men då utan tv. Vi försökte med 400 för enbart internet för att slippa strulet att byta men det gick absolut inte.
För 419:- för allt hade jag lätt stannat, konstigt att det ska vara sån skillnad.

419 lät tråkigt med tanke på orgnailpriset på typ 7-800 när man haft 349.
Får se vad BF priset blir, han snackade något om BF, så jag gissar att BF priset för nya kunder blir 419:-

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Telenor ville inte förlänga mitt Bredband 500 för 349kr, utan 499kr var det lägsta. Trist, trodde de iaf skulle förlänga 1 gång iaf. Telia gjorde det ju 3 ggr innan de började bråka förra året. Varit supernöjd med Telenor under detta år, men får hoppas Telia vill locka tillbaka kunder med riktigt bra erbjudande i år. Eller någon annan leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Telenor ville inte förlänga mitt Bredband 500 för 349kr, utan 499kr var det lägsta. Trist, trodde de iaf skulle förlänga 1 gång iaf. Telia gjorde det ju 3 ggr innan de började bråka förra året. Varit supernöjd med Telenor under detta år, men får hoppas Telia vill locka tillbaka kunder med riktigt bra erbjudande i år. Eller någon annan leverantör.

Både Telia och Tele2 hade inga (bra) erbjudanden alls förra året. Om Telenor går i deras fotspår har vi nya Axfood/Ica/Coop maffian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Både Telia och Tele2 hade inga (bra) erbjudanden alls förra året. Om Telenor går i deras fotspår har vi nya Axfood/Ica/Coop maffian.

Förra året tecknade jag 250 för 299 under black friday, så något vettigt erbjudande fanns förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Förra året tecknade jag 250 för 299 under black friday, så något vettigt erbjudande fanns förra året.

Det gjorde jag också, men det var ju en fördubbling av priset per Mb jämfört med året innan (500/500 för 299kr/månad, också hos Telia).

Permalänk
Medlem

Vad är regel att betala ungefär för 1000mbit? Har haft gratis internet under ett års tid efter att ha grävt in fiber, och nu när jag förhandlade nytt blev det 1000/1000mbit för 264:- i månaden i ett år. Förstår att det är billigt, men tänker nästa gång det är dags

Permalänk
Skrivet av Kraket:

Vad är regel att betala ungefär för 1000mbit? Har haft gratis internet under ett års tid efter att ha grävt in fiber, och nu när jag förhandlade nytt blev det 1000/1000mbit för 264:- i månaden i ett år. Förstår att det är billigt, men tänker nästa gång det är dags

Det varierar så kraftigt beroende på geografiskt område och ev kommunikationsoperatör så det går inte att säga. Men 264kr/mån är ett bra pris, helt klart.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har också ringt och sagt upp mitt 500/500 för 349 kr (Telenor). Det killen på telefon ville erbjuda var 250/250 för 449 kr.

Men det kändes inte värt det när Ownit blir runt 460 kr per månad för 500/500 och det finns några mindre operatörer i nätet att välja på som blir billigare än så.

Permalänk
Medlem

Nuvarande, ska bli intressant att se vad BF bjuder på ...

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Skrivet av stoffe-2k:

Nuvarande, ska bli intressant att se vad BF bjuder på ...
<Uppladdad bildlänk>

Därför jag binder abonnemangen så länge jag kan och binder om det fort det går. Så man slipper förhandla varenda år. Blir inte så mycket mer prisvärt än 299-350kr/ månad vanligtvis.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Därför jag binder abonnemangen så länge jag kan och binder om det fort det går. Så man slipper förhandla varenda år. Blir inte så mycket mer prisvärt än 299-350kr/ månad vanligtvis.

<Uppladdad bildlänk>

Tanken har inte slagit mig, att binda upp sig längre än de vanliga 12 mån.

Måste försöka!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk

Mitt black friday-erbjudande från Bahnhof blev en prishöjning på 5,46%, tack! Känner mig fetredo att lämna Bahnhof, struligaste operatören hittills. Hoppas på Telia igen, det fungerade bättre.

Permalänk
Medlem

Sitter & kikar lite på Zmarket

Kikar här på 1000/1000
Läste lite tidigare om MED som verkar vara ett lite mindre och personligare bolag och tar 489kr men såg Inleed hade klart bra pris 425kr men 313kr i startavgift dock, får läsa på lite. Läste att startavgiften beror på vilket nät man tillhör, kan även vara noll.

mer info
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Mitt black friday-erbjudande från Bahnhof blev en prishöjning på 5,46%, tack! Känner mig fetredo att lämna Bahnhof, struligaste operatören hittills. Hoppas på Telia igen, det fungerade bättre.

Telia är riktigt bra, när de har vettiga erbjudanden. Bäst var 500/500 OCH en massa TV för 249 kr/mån för två år sedan...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av ad72:

Sitter & kikar lite på Zmarket <Uppladdad bildlänk>
Kikar här på 1000/1000
Läste lite tidigare om MED som verkar vara ett lite mindre och personligare bolag och tar 489kr men såg Inleed hade klart bra pris 425kr men 313kr i startavgift dock, får läsa på lite. Läste att startavgiften beror på vilket nät man tillhör, kan även vara noll.

Småbolag kan dock ha stora routing problem så var beredd på det om du nu spelar något online som är viktigt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Telia är riktigt bra, när de har vettiga erbjudanden. Bäst var 500/500 OCH en massa TV för 249 kr/mån för två år sedan...

/hulle.

Japp hade det innan Bahnhof, hade Telias black friday erbjudande i 2 år men vill minnas kom det inget tillräckligt bra, så då tog jag Bahnhofs black friday-erbjudande istället och det var inte mitt bästa beslut men men då har man prövat.

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

Det var ett riktigt bra pris

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Jag fick också mail idag ifrån dom.

"I december 2024 kommer Open Universe att höja sina avgifter gentemot oss.

Därför behöver vi tyvärr höja priset på ditt bredband till 459 kr/mån från och med 1 januari 2025"

Inte så billigt längre.

Hur gör ni när ni byter vid black friday? Säger ni upp i förväg innan eller betalar ni dubbelt eller tas det nya vid en månad efter black friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Därför behöver vi tyvärr höja priset på ditt bredband till 459 kr/mån från och med 1 januari 2025"

Inte så billigt längre.

Hur gör ni när ni byter vid black friday? Säger ni upp i förväg innan eller betalar ni dubbelt eller tas det nya vid en månad efter black friday.

Mitt avtal med Telia går ut 23 Dec, så ska säga upp den nu den 23 Nov. Se om jag blir erbjuden någon deal.

"Skrivet av Lulz0r:
Ringde min leverantör och drog en lögnare, sa att jag kommer byta till en annan leverantör som erbjuder 1 Gigabit för 299 kr om man binder upp sig i 12 mån,, om jag inte får samma pris. Fick samma pris."

Så ska försöka dra samma vals

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Inte så billigt längre.

Ja det är väl exakt samma jag fick men byt ut Open Universe mot GlobalConnect.

Jag kollar upp när bindningstiden går ut, tecknar nytt och väljer startdatum dagen efter bindningstidens slut sen ringer jag och säger upp. Betala dubbelt går inte, du kan inte ha två abonnemang igång samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Inte så billigt längre.

Jag säger upp så att abonnemanget avslutas 4/12 varje år. Då har jag hela Black Week, Black Friday och Cyber Monday på mig att förhoppningsvis hitta ett billigare alternativ. Om jag inte gör det så är det bara att ångra uppsägningen och fortsätta obundet tills man hittar något billigare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

villafiber eller öppen fiber?

Permalänk
Skrivet av ad72:

Sitter & kikar lite på Zmarket <Uppladdad bildlänk>
Kikar här på 1000/1000

Sitter på inleed.se och är helt nöjdast mer än så!

Support är så bra och svarar senare kvällarna efter 22.00.

Omdöme hos dom jättebra.

https://se.trustpilot.com/review/inleed.se

https://www.google.com/maps/place/Inleed/@60.8211981,14.99409...

Sitter med 1/1 gbit

Visa signatur

| AzireVPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Småbolag kan dock ha stora routing problem så var beredd på det om du nu spelar något online som är viktigt

Jag har problem en gång med routing, men dom löst det rätt bra.

Visa signatur

| AzireVPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Skrivet av rwkk:

villafiber eller öppen fiber?

Är inte villafiber just öppen fiber? Ja, det är ju en villa med öppet fibernät i alla fall.

Permalänk

En trend jag ser är att priset på 1000/1000 faktiskt har gått ner lite. Minns ett par år sedan när Telia lanserade 1000/1000 och priset har typ konstant legat på 800 - 1000 kr/månad... Den teorin stämmer inte hos Telia, 899 kr i 12 månader, bundet! Samtidigt erbjuder andra operatörer obundet för runt 600 kr och då ska tilläggas att Halebop är en av de operatörerna. Prisvärt är fel ord men när vi ser ordnarie priser på mellan 500 - 600 så är det lite märkligt. Kan det vara så att Telia medvetet tvingar in 1000/1000? Dessutom har ju Telia gått över till 150/150 -> 300/300 och 600/600. Kan det vara en strategi för att säga att t.ex. 250/250 har utgått och att man istället erbjuder 300/300 för dyrare pris.

Inte för att vara otacksam men egentligen är det lite intressant att Telias öppna fiber fortfarande inte erbjuder hastigheter högre än 1 GB/s. Det borde snart vara dags för en uppgradering av mediaomvandlaren. I synnerhet nu när Wi-Fi 7 står runt hörnet och allt fler routrar utrustras med 2,5 GB LAN port så borde högre hastigheter mot Internet också kunna erbjudas.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz | 16 DDR4@3000 MHz| Asus Prime B350-Plus | GTX 1050 Ti 4GB| Fractal Design 550W |Samsung SSD 960 256 GB HTPC: Intel N100@3.4 GHz| Asrock N100M| 16GB DDR4| Mushkin 512 GB Laptop: Intel i5-8300H @2.3 GHz| GTX 1050 2 GB| 8 GB DDR SDRAM| SSD 256 GB NAS: QNAP TS264 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

Sitter på inleed.se och är helt nöjdast mer än så!

Support är så bra och svarar senare kvällarna efter 22.00.

Omdöme hos dom jättebra.

https://se.trustpilot.com/review/inleed.se

https://www.google.com/maps/place/Inleed/@60.8211981,14.99409...

Sitter med 1/1 gbit

Det fick faktiskt bli Inleed 1000/1000 för 425kr, där är ju även ordinarie pris så inget lockpris men det blev 300 i startavgift också. Obundet är 👍 sen verkar man kunna byta hastighet när man vill till något billigare pris även om det inte skiljer så mycket. Gillade även det höga betyget på Trustpilot 🙂 en sak till som var bra är att man slipper få en router skickad till sig som man sen måste krångla med att skicka tillbaka och ha liggandes hemma, det har man varit tvungen till både på Telenor och telia, jäkla strul hos telenor att få den tillbaka, hoppas det nu går bättre hos telia. Så att gå från 250/250 hos Telia för 299kr känns ok, det bästa priset de kunde ge mig var 600/600 för 449kr.

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

Värt att påpekas igen, alla stora ISP:er har lagt till rätten att höja priset på budna avtal i avtalet för tjänsten (och kunden har då rätten att säga upp), betyder inte att de kommer att göra det, men ett bundet avtal är inte ett garanterat pris under avtalets tid.

(Bahnhof anger flest skäl som de kan höja priset pga av, Telia färst.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Är inte villafiber just öppen fiber? Ja, det är ju en villa med öppet fibernät i alla fall.

Nej, inte riktigt.

Som @Elektron nämner med Open Universe, är det de som äger stadsnätet där. Visst, det är en och samma fibernät, men det finns ju många olika kablar i det. Har du "Öppen Fiber" använder de sig av samma del som de konkurrerar om. Därav bestämmer Open Universe vilken trafik som ska släppas igenom och de kan ändra priset för operatörerna (Bahnhof, Telia etc.) lite hursom. Fördelen är att flera leverantörer kan använda sig av nätet på samma gång, så du kan t.ex ha Telia bredband och Tele2 TV på samma gång.

Medans med "villafiber" menas ett låst fibernät, har du det alternativet så behöver du byta konverterare för att få tillgång till "bahnhofs" nät. Det är fortfarande ägd av eg. Open Universe eller annat, men skillnaden är att Bahnhof hyr en hel del till ett fast pris och kan sedan i deras nät bestämma över trafiken själv. Nackdelen är att nätet är låst till Bahnhof, och man kan inte mixa med olika leverantörer. De flesta stadsnät i Sverige erbjuder just Bahnhof villafiber (alltså att Bahnhof hyr en egen kabel) men möjligen inte alla.

Ursäktar ifall jag fått något lite fel, men det är min uppfattning om skillnaden.

Varför jag frågade är för att det är skillnad. På Öppen Fiber höjer nätoperatören avgiften (eg. Open Universe mot Bahnhof), och då gör de säkerligen det för alla, vem du än vill byta till också.

På Bahnhof.se (även andra som Telia etc. erbjuder deras egna låsta villafiber nät på vissa platser) kan man ju välja mellan öppet fiber och villafiber där det sistnämnda brukar vara billigare. Ifall man bor i villa såklart (och kanske inte 100% hela Sverige).

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrutten84:

Inte för att vara otacksam men egentligen är det lite intressant att Telias öppna fiber fortfarande inte erbjuder hastigheter högre än 1 GB/s. Det borde snart vara dags för en uppgradering av mediaomvandlaren. I synnerhet nu när Wi-Fi 7 står runt hörnet och allt fler routrar utrustras med 2,5 GB LAN port så borde högre hastigheter mot Internet också kunna erbjudas.

Det är ju inte bara utrustningen hemma hos alla som ska bytas. Även switchen i andra änden och alla optik, sen länken vidare behöver vara större om man ger slutanvändarna mer. Idag sitter den kanske en switch med 10G upplänk(ar), ska man ge slutanvändarna 10G* så behövs kanske 100G upplänk. Eftersom skillnaden för de flest mellan 1Gbit/s och 2,5Gbit/s är så liten så tror jag detta kommer ta lång tid. Om inte Tele2 sätter prispress med deras 10G fibercoax och marknadsför dessa gigabit som nått avgörande.

Men om du har ett usecase där du radikalt märker skillnad mellan 1- och 2,5Gbit/s får du gärna upplysa mig.

*enda vettiga är att byta till 10G (eller mer) pga att det inte finns nån fiber standard för 2,5 eller 5Gbit.