Rösta fram din favoritbakgrundsbild!

Nätverksproblem, internetavbrott var 30e minut

Permalänk
Medlem

Nätverksproblem, internetavbrott var 30e minut

Hej, som rubriken låter så har jag problem med min uppkoppling, det har börjat de senaste dagarna och det uppenbarar sig i en "spik" ett miniavbrott ganska exakt var 30e minut ex 16.33-17.03-17.33-18.03 osv osv.

Det märks inte när jag tittar Youtube, streamar på viaplay, netflix, prime osv men märks i spel då jag får disconnect vid varje tillfälle.

Jag har fabriksåterställt min router, testat både med kabel och via wifi utan skillnad.

Ringde till Ownit igår och fick då till svar att hela vår förening fick sin ip-adress förnyad var 5e minut och inte var 6e timme som det skulle, och det skulle de fixa under kvällen igår men ingen skillnad till idag.
Pratade med dom idag igen och fick ingen ny information mer än att han såg samma problem men inget var ändrat, han bad mig köra "Pingplotter" under ett par timmar för att identifiera problemet och kontakta de igen men jag kan inget om programmet och har inte kunskap om nätverk osv för att kunna utläsa något av det, så min förhoppning är att någon här kanske kan hjälpa mig.

Är det någon ytterligare information som behövs så säg gärna till så ska jag försöka bidra med det.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Låter som att föreningen behöver felanmäla samt ta dit en tekniker från någon firma som kan kolla ordentligt. Eller om ownit har egen personal alternativt firmor dom använder sig av som kan göra felsökning ute i nätet.

Det är inte alltid man märker problem som du själv säger, en del tjänster funkar så att dom buffrar i bakgrunden och om felet som du beskriver är litet eller snabbt kanske många inte upptäcker det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Låter som att föreningen behöver felanmäla samt ta dit en tekniker från någon firma som kan kolla ordentligt. Eller om ownit har egen personal alternativt firmor dom använder sig av som kan göra felsökning ute i nätet.

Det är inte alltid man märker problem som du själv säger, en del tjänster funkar så att dom buffrar i bakgrunden och om felet som du beskriver är litet eller snabbt kanske många inte upptäcker det.

Ja det är väl lite dit jag har kommit med, jag har ringt dom 2 gånger och ena gången skulle de fixa problemet medans andra gången fick jag egentligen ingenting mer än att jag skulle köra pingplotter.

Jag har nu skickat in en anmälan till ownit via deras egna formulär så allt finns dokumenterat iaf, får väl se om de svarar på den och sedan kontakta föreningen och se om de kan ta det den vägen. Det finns kanske information i ex pingplotter eller någon nätverkslogg i windows som kan avslöja om problemet ligger lokalt hos mig, hos föreningen eller hos Ownit men det är långt över min nivå av nätverksteknik tyvärr.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för router? Ev kanske du har loggar i den eller inställningar ang dhcp. Kan också vara ett arp problem men svårt att avgöra utan loggar eller pcap

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddepanik:

Hej, som rubriken låter så har jag problem med min uppkoppling, det har börjat de senaste dagarna och det uppenbarar sig i en "spik" ett miniavbrott ganska exakt var 30e minut ex 16.33-17.03-17.33-18.03 osv osv.

Det märks inte när jag tittar Youtube, streamar på viaplay, netflix, prime osv men märks i spel då jag får disconnect vid varje tillfälle.

Jag har fabriksåterställt min router, testat både med kabel och via wifi utan skillnad.

Ringde till Ownit igår och fick då till svar att hela vår förening fick sin ip-adress förnyad var 5e minut och inte var 6e timme som det skulle, och det skulle de fixa under kvällen igår men ingen skillnad till idag.
Pratade med dom idag igen och fick ingen ny information mer än att han såg samma problem men inget var ändrat, han bad mig köra "Pingplotter" under ett par timmar för att identifiera problemet och kontakta de igen men jag kan inget om programmet och har inte kunskap om nätverk osv för att kunna utläsa något av det, så min förhoppning är att någon här kanske kan hjälpa mig.

Är det någon ytterligare information som behövs så säg gärna till så ska jag försöka bidra med det.

Tack på förhand!

Vilken router har du?
Har du frågat någon annan i föreningen om de också har problem?
Har du fiber fram i lägenheten eller har du koppar in?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Vad kör du för router? Ev kanske du har loggar i den eller inställningar ang dhcp. Kan också vara ett arp problem men svårt att avgöra utan loggar eller pcap

https://www.dlink.com/se/sv/products/dir-895l-ac5300-mumimo-u...

Kör denna routern, vad är arp eller pcap? Är det något jag kan använda mig av för att lokalisera om problemet ligger hos mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vilken router har du?
Har du frågat någon annan i föreningen om de också har problem?
Har du fiber fram i lägenheten eller har du koppar in?

Kört denna routern i en del år: https://www.dlink.com/se/sv/products/dir-895l-ac5300-mumimo-u...

Vi har 700-1000mbit så förutsätter att det är fiber. Jag har ett nätverksuttag på väggen som jag kör sladd vidare till routern och vidare till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddepanik:

Kör denna routern, vad är arp eller pcap? Är det något jag kan använda mig av för att lokalisera om problemet ligger hos mig?

Inte använt dlink på många år, finns det nån logg i den som kan ge ledtrådar?

ARP är mekanismen för att översätta IP adresser till mac adresser, ibland kan sånt strula och ge små avbrott när cachen går ut. Precis som DHCP kan strula när lånet av IP adress går ut och man måste fråga om ett nytt IP. Får man inte svar tillräckligt snabbt kan ett kort avbrott ske.

pcap är ett format för att samla in vad som faktiskt händer på nätverket för att felsöka mer. Med tex https://www.wireshark.org/ Men då måste du koppla dig direkt mot internet och inte via din rotuter.

Men börja med att se om de faktiskt har ändrat tiden för IP lån från 5 minuter. Nån stans i din router kanske detta framgår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddepanik:

Kört denna routern i en del år: https://www.dlink.com/se/sv/products/dir-895l-ac5300-mumimo-u...

Vi har 700-1000mbit så förutsätter att det är fiber. Jag har ett nätverksuttag på väggen som jag kör sladd vidare till routern och vidare till datorn.

Då din router är EoL så kanske värt att testa och byta? Finna ju ax53u nu på rea för en rimlig peng.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/a...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Vill påstå att det är inte ett dhcp problem. Exakt vad har du för router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Inte använt dlink på många år, finns det nån logg i den som kan ge ledtrådar?

ARP är mekanismen för att översätta IP adresser till mac adresser, ibland kan sånt strula och ge små avbrott när cachen går ut. Precis som DHCP kan strula när lånet av IP adress går ut och man måste fråga om ett nytt IP. Får man inte svar tillräckligt snabbt kan ett kort avbrott ske.

pcap är ett format för att samla in vad som faktiskt händer på nätverket för att felsöka mer. Med tex https://www.wireshark.org/ Men då måste du koppla dig direkt mot internet och inte via din rotuter.

Men börja med att se om de faktiskt har ändrat tiden för IP lån från 5 minuter. Nån stans i din router kanske detta framgår.

Routern skall tydligen ha någon typ av systemlogg, skall kika på det senare i eftermiddag efter jobb.

Ang pcap och att datorn måste vara direkt till internet och inte via router, jag provade koppla det så i måndags men fick ingen internetåtkomst alls då, kanske måste göra några inställningar med ipadresser osv för det ska funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Vill påstå att det är inte ett dhcp problem. Exakt vad har du för router?

Kör denna sedan en del år tillbaka och aldrig haft dessa problemen. Att det var DHCP relaterat sa ownit support till mig i måndags med och att det skulle åtgärdas men inget har skett sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Då din router är EoL så kanske värt att testa och byta? Finna ju ax53u nu på rea för en rimlig peng.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/a...

Ja den har ju några år på nacken det har den, kan det uppstå ett sådanhär problem från ingenstans pga ålder på routern eller?

Med tanke på min begränsade kunskap så brukar jag alltid köpa en ganska overkill router när jag väl handlar för att slippa tänka på det på några år igen hehe.

Jag kikade på denna nu under black week osv osv, iaf för att ta hem och testa om det löser problemet: https://www.inet.se/produkt/5413813/tp-link-archer-be550-be93...

Det borde räcka och täcka den närmaste framtiden tänker jag?

Permalänk
Medlem

Ta och koppla ur det där rymdskeppet och så kopplar du din dator rakt på och kör en timme för att se om problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem

Vad är problemet med att köra pingplotter och klistra in skärmdumpar av resultatet här? Just nu finns problemet inte, det är bara något du inbillar dig. Visa att det finns.

Supporten kommer antagligen inte göra något innan du kan påvisa att problemet ligger i deras utrustning och inte i din router.

Just nu har du inte uteslutit att felet ligger i spelservern eller i spelets programkod. De felorsakerna är inte din ISPs problem, bara ditt och du behöver bidra för att få det löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Vad är problemet med att köra pingplotter och klistra in skärmdumpar av resultatet här? Just nu finns problemet inte, det är bara något du inbillar dig. Visa att det finns.

Supporten kommer antagligen inte göra något innan du kan påvisa att problemet ligger i deras utrustning och inte i din router.

Just nu har du inte uteslutit att felet ligger i spelservern eller i spelets programkod. De felorsakerna är inte din ISPs problem, bara ditt och du behöver bidra för att få det löst.

Jag kan absolut klistra in pingplotter här, bara att jag inte vet vad för info ifrån det jag skall dela.

Jag har samma problem i flera olika spel med exakt samma karaktär, wow, dota 2 och farming sim 25 är de jag spelar för tillfället och alla artar sig på samma sak. Spelade FS25 och stod idle i wow och blev utkastad från båda exakt samtidigt.
Jag vet såklart om att jag måste jaga dom för att få det löst, men när de själva bekräftade att samma problem fanns att alla ipadresser i föreningen förnyades var 5e minut och inte var 6e timme som det skulle enligt supporten, då är där ett problem på deras sidan med även om det kanske inte är hela problemet.
Jag har delat vad jag tror är de intressanta till Ownit från perioden jag körde pingplotter igår, ska lägga in det här när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Ta och koppla ur det där rymdskeppet och så kopplar du din dator rakt på och kör en timme för att se om problemet kvarstår.

Jag har testat det och då fick jag ingen internetuppkoppling alls, det kanske är beroende på några inställningar som måste göras i nätverkskortet eller så, dock inget jag kan själv så får isåfall ha någon till hjälp med det.

Permalänk
Medlem

Antagligen har din ISP låst uppkopplingen till din routers MAC-adress. Pröva att klona den. Dvs. skriv ner MAC-adressen på din router och gå sen in i inställningarna för ditt nätverkskort och fyll i routerns MAC-adress där. Koppla sen in din dator direkt i nätverksuttaget i väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddepanik:

Jag har testat det och då fick jag ingen internetuppkoppling alls, det kanske är beroende på några inställningar som måste göras i nätverkskortet eller så, dock inget jag kan själv så får isåfall ha någon till hjälp med det.

Din usp låser nog mac en stund så du inte får en IP, telia kunde tex låsa i 30 min :/
Slå en pling till dem och hör.

Edit: förlåt såg att det redan var svarat precis ovanför

Permalänk
Medlem

Det verkar ha löst sig nu, ringde Ownit igen igår eftermiddag när problemen kvarstod, De hade en gubbe påväg ut och kika på någon del som satt i huset som styrde hela föreningen och han gjorde väl något som fixade problemet, får hoppas det håller sig bara!

Tack för all hjälp från er alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Antagligen har din ISP låst uppkopplingen till din routers MAC-adress. Pröva att klona den. Dvs. skriv ner MAC-adressen på din router och gå sen in i inställningarna för ditt nätverkskort och fyll i routerns MAC-adress där. Koppla sen in din dator direkt i nätverksuttaget i väggen.

Ja det hade kanske fungerat, inte testat men det kom någon tekniker från ownit igår och gjorde något med något som satt i huset till föreningens uppkoppling som löste problemet iaf för igårkväll.

Tack iaf