Microsoft Flight Simulator 2024-tråden

Permalänk
Medlem

Microsoft Flight Simulator 2024-tråden

Nu är det snart dags! Ska åka hem från jobbet om en liten stund och leka pilot.

Har jag missat något eller finns det redan en 2024-tråd?

Ikväll blir det VR bush-flights hela kvällen!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Inte mig veterligen, har precis rensat bort 2020 mappen 365GB. Nu är jag taggad som sjutton på karriär läget!

Visa signatur

Mobo: ASUS ROG Strix B660-F CPU: Core i7 13700K GPU: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000mhz SSD: Samsung 950 PRO 512GB, Force MP510 960GB, 850 EVO 500GB X2 Case: Meshify 2 Compact TG PSU: Cooler Master V850 Gold Cooler: Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffo792000:

Inte mig veterligen, har precis rensat bort 2020 mappen 365GB. Nu är jag taggad som sjutton på karriär läget!

Exakt så, ska bli skönt att få lite mer hårddiskutrymme även om jag tvivlar på att det kommer fungera lika smutt med streamade texturer och dylikt.

Nedladdningen på gång!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Lite buggigt är det, testade att starta karriärsläget, den första flygningen skall ske i en Cessna 172 men jag kan bara se en lågvingad kärra som verkar vara det flygplanet som är standardvalet... Jag provade att starta om spelet och då är man tillbaka i det läget där språkpaket skall installeras, börjar på 5% och går lika segt som tidigare...

Jag spelar MSFS2024 på Gamepass, tänkte prova först innan jag köper detta men blir det inte bättre än så här så får det nog vänta.

Väljer man fri flygning kan man bara välja mellan ca 15 flygplan totalt, förstår inte hur det kan komma sig då standard versionen skall ha 70 olika flygplan enligt MS!?

Permalänk
Medlem

Japp 97% and counting, Unusually long load time log file saved to report me hahaha. men snart så, kanske. Vill bara få igång spelet och mecka lite grafikinställningar.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är inne på min tredje omstart nu, försökt komma in från 17:00

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem

Uppdatering! Under options, välj online och ändra rolling cache limits till 100 istället för det förvalda på 16 så får man tillgång till 46 flygplan... Lite bättre men vad är att vänta med en ny release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Uppdatering! Under options, välj online och ändra rolling cache limits till 100 istället för det förvalda på 16 så får man tillgång till 46 flygplan... Lite bättre men vad är att vänta med en ny release.

jag kommer inte ens in. Mitt spel stannar vid 97% och kommer inte vidare. Jag får nog göra ett nytt försök imorgon, kanske lite mindre trafik på servarna

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Japp 97% and counting, Unusually long load time log file saved to report me hahaha. men snart så, kanske. Vill bara få igång spelet och mecka lite grafikinställningar.

Fastnade där och startade om, sen hamnade jag i login queue för det var för många som försökte ansluta. Gav upp där och försöker imorgon istället.

Visa signatur

"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Ja det är nog bara att ge upp för idag.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem

Much wow, 2 på natten var den igång, flög från Mariehamn till Arlanda i nån liten jetkärra, Thrustmaster Airbus-spaken funkade fint (alla knappar verkade inte med), burken med Ryzen 5700X/32 GB RAM/RTX 4070 och 49" 5120x1440 gav 33 till uppåt 48 FPS enligt Gamebar på höga inställningar, kändes helt okej för flygning - efter några Esc/kolla Kontroller i menyn fälldes landsstället ut, flappar ut, farten minskade och lyckades sätta ner kärran med en duns - och taxade omkring på Arlanda med "rätt" flygledartorn.

Medan maskinen väntade hade jag nån omstart, med fläktinställningarna på "Silent" blev maskinen för varm men på "Turbo" ökar fläktar/pump snabbare och surrar "mindre än jetkärrans brus".

"Den långa väntan" i starten var värd det till slut 👌😊

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Fastnade där och startade om, sen hamnade jag i login queue för det var för många som försökte ansluta. Gav upp där och försöker imorgon istället.

japp samma här, tänkte testa att starta upp det innan jobbet men möttes direkt av att det var för många som försökte ansluta. Se efter jobbet idag om Asobo har skakat liv i servrarna eller skrapat fram fler slots

Visa signatur

PC:

Permalänk

Skulle prova spelet nu på lunchen men efter tredje försöket och det hänger sig på "laddar in världsdata" vid 90% alla tre gånger. Wow det här är riktigt illa Microsoft.

Visa signatur

Primary: Aorus Xtreme TRx40, Threadripper 3960x, 128GB 3600Mhz ram, Asus GTX3080 OC, 2x Mp600 Pro 2TB, 1x Mp600 Pro 1TB, 2x Samsung 970 Pro 2TB, 4x WD Red 10TB

Secondary: ASUS x299 Prime-Deluxe, Intel i9 7900x, 64GB RAM, Asus GTX1080Ti Strix OC, 1x Samsung NVMe SSD 2TB, 2x Samsung NVMe SSD 500GB, 4x WD Red 10TB, 2x WD Red 14TB.

Permalänk
Medlem

Otroligt pinsamt att Microsoft, som pratar guld och gröna skogar om Azures skalbarhet och flexibilitet, inte kan leverera med sitt egna molnplattform.

Permalänk
Medlem

Nu sparkade det igång direkt och snabbt och fungerar 100% har påbörjat min PPL

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Otroligt pinsamt att Microsoft, som pratar guld och gröna skogar om Azures skalbarhet och flexibilitet, inte kan leverera med sitt egna molnplattform.

Håller i princip med men "skall man se det positivt" verkar FS24 mer populär än de förväntat sig med en exceptionell trafiktopp nu vid släppet - och det positiva att de kan fortsätta satsa på titeln 😊

BTW, kör köpt Standard Edition och inte genom XBox månadsprenumeration om det gör någon skillnad (prio på server, vet inte?).

(startar upp igen, tänkte prova flygplatserna bekanta flyger till idag i Doha och Kapstaden, visst är det laddtider men efter någon minut startar det för tredje gången nu)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Håller i princip med men "skall man se det positivt" verkar FS24 mer populär än de förväntat sig med en exceptionell trafiktopp nu vid släppet - och det positiva att de kan fortsätta satsa på titeln 😊

BTW, kör köpt Standard Edition och inte genom XBox månadsprenumeration om det gör någon skillnad (prio på server, vet inte?).

(startar upp igen, tänkte prova flygplatserna bekanta flyger till idag i Doha och Kapstaden, visst är det laddtider men efter någon minut startar det för tredje gången nu)

Ja, det är kul att FS har växt i popularitet, men eftersom de flesta förhandsbokar borde man ju tycka att de kan anpassa sig till vad försäljningssiffrorna säger för att undvika katastrofer vid lansering.

Permalänk
Medlem

Full fart framåt med karriären för mig, jag gillar dessa uppdrag redan och jag är enbaRT PÅ min CPL men det kommer läggas några timmar för att nå VIP flygstatus eller nått hahaha. Passagerarna röster och prat dock har dom inte lagt mykcet pengar på men men

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem

Ni som redan kommit igång med karriär, tips på startflygplats? Läste något om att man inte kan byta det i efterhand.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebben:

Ni som redan kommit igång med karriär, tips på startflygplats? Läste något om att man inte kan byta det i efterhand.

Jag valde något exotiskt fast inte superstort, tänkte mer att jag börjar på en liten flygplats istället för något superstort. Känns mer rätt, börja litet och jobba uppåt. Jag vet inte hur det är med att byta flygplats men jag tänker att det bör nog vara någon slags progression och man kanske kan völja fler flygplatser som blir ens egen "hemmabas" vi får se

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag valde något exotiskt fast inte superstort, tänkte mer att jag börjar på en liten flygplats istället för något superstort. Känns mer rätt, börja litet och jobba uppåt. Jag vet inte hur det är med att byta flygplats men jag tänker att det bör nog vara någon slags progression och man kanske kan völja fler flygplatser som blir ens egen "hemmabas" vi får se

Ah ska leta runt lite, kom mig in nu! Var inne igår men ändrade en inställning och skulle starta om men hamnade i kön så blev aldrig något fluget då.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

Jag har tittat på spelet men tycker det är dyrt om man ska köpa hela paketet. Om man köper en billigare version men gillar spelet, kan man uppgradera senare eller måste man köpa en helt ny licens då för fullpris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

Jag har tittat på spelet men tycker det är dyrt om man ska köpa hela paketet. Om man köper en billigare version men gillar spelet, kan man uppgradera senare eller måste man köpa en helt ny licens då för fullpris?

Billigast tecknar man väl XBox Live månadsvis där FS24 Standard Edition ingår. 119 pix för en månad. Sen kan man bestämma sig för att köpa någon av versionerna - men redan Standard innehåller bra många plan och sånt så jag är klart nöjd med den för att "flyga lite ibland" 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Valde svenska som språk och Barkarby flygfält (som inte finns längre) i nordvästra sthlm. Lite kul att speakerrösten under träning pratar svenska men ännu roligare blir det när engelsk text "översätts" till svenskt uttal. Har skrattat som en tok, so funny...

Men jag uppskattar snabba Q vid pause nu för att enklare kolla runt nät man flyger...speciellt på nya spännande platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

Xbox Game Pass till PC och du får Standard versionen (jag kör med den) Du får gott nog med flygplan i den versionen och det skiljer sig inte supermycket mot de andra versionerna. När MSFS2020 kom köpte jag deluxe versionen och jag flög ungeför med 50% av alla planen som var där så jag håller mig till standard denna gång. Jag kan alltid köpa specifika flygplan om jag önskar men jag klarar mig

Visa signatur

PC:

Permalänk

Satan i gatan va trasigt denna sim är, helt otroligt fantastiskt! Men Career mode är så jävla kul så jag bryr mig inte, men dom har en jäkla uppförbacke nu, det är ett som är säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Exakt så, ska bli skönt att få lite mer hårddiskutrymme även om jag tvivlar på att det kommer fungera lika smutt med streamade texturer och dylikt. <Uppladdad bildlänk>

Men precis, det är ju det som är lite oroande. Har man lite dålig lina, fungerar det fortfarande bra då? Säg att man alltid flyger på samma ställe, cachar den det då så den inte behöver ladda ner nåt?
Vore finemang att få lite utrymme på systemdisken igen men jag väntar nog lite med denna release.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Härligt att de flesta av mina addon från 2020 verkar fungera. Flög min Flying Fries XF-11 över ett stormigt Visby och OrbX ESSV verkar felfritt.

https://www.youtube.com/watch?v=NF-U8kuX2vU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Men precis, det är ju det som är lite oroande. Har man lite dålig lina, fungerar det fortfarande bra då? Säg att man alltid flyger på samma ställe, cachar den det då så den inte behöver ladda ner nåt?
Vore finemang att få lite utrymme på systemdisken igen men jag väntar nog lite med denna release.

Du kan förcacha områden om du vill med och ladda ner enskilda plan och liknande.

Permalänk
Medlem

Fick lite tid idag på morgonen att testa. Har provat innan men inte kommit in. Lite buggigt med min Eye tracker 5 men det är ett litet problem. Dock blev jag mäkta impad när jag flög min Cessna från Landvetter följde 40an, sen mot Partille, kortedala och mot Göteborg.

Tog ett kort på vårt hus där vår bil stod på uppfarten (som den gör på Google maps!!). Självklart är det ingen hög upplösning, men inga platta hus och de hus som byggts upp finns där, om man flyger runt kvibergskyrkogård.

Gjorde samma resa när fs2020 kom ut och med god vilja kunde man då urskilja Allum och andra hus. Nu är det inte god vilja, nu kan man ju faktiskt flyga visuellt.

Riktigt coolt.