Permalänk
Medlem

Billigadatorer.se

Har letat efter en enklare dator att köra som en sorts "server". Letar runt efter små effektiva datorer som kan vara bättre men billigare än en RPI 5 och hittar butiken "Billigadatorer.se". De har en Lenovo Thinkcentre M910q Tiny för 900kr som verkar helt okej för pengarna, men har aldrig hört om företaget innan. Någon som handlat här förr?

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Har letat efter en enklare dator att köra som en sorts "server". Letar runt efter tunna klienter som kan vara bättre men billigare än en RPI 5 och hittar butiken "Billigadatorer.se". De har en Lenovo Thinkcentre M910q Tiny för 900kr som verkar helt okej för pengarna, men har aldrig hört om företaget innan. Någon som handlat här förr?

Jag känner till dem, ligger i Storå norr om Örebro. Jag har kompisar som köpt laptops där, inte för spel utan för surf och räkningar å sånt.
Bra firma var det då. Men jag garanterar förstås inget nu.

Permalänk

jag blev lite sugen att testa och beställa från sidan då dom hade bra priser på många av produkterna, tycker många refurbish sidor tar alldeles för mycket betalt för begagnade datorer.
Beställde en HP EliteDesk 800 G3 SFF för 500kr + frakt på 130 kr, så totalt handlade det om 630 kr. Beställningen lades 31/12 och jag hämtade idag den 10/1 ut datorn(helt ok med tanke på att många haft stäng över jul/nyår).

jag är riktigt nöjd med köpet. Datorn var paketerad VÄLDIGT bra, nästan lite överdrivet mycket emballage men det är ju dumt att klaga på. Exemplaret jag fick var i mycket bra skick inget spår av användning(själv bryr jag mig inte så mycket om det skulle vara några repor eller bucklor då den ska användas som server och för priset hade jag heller inte klagat). Datorn var även fräsch inuti, inget damm eller annat skräp. Den kom förinstallerad med en aktiverad windows 10 pro.

Jag ger billigadatorer.se 5/5 Noctua-fläktar. Kommer definitivt handla från dom igen och är redan sugen på att klicka hem en till Hp 800 G3, då priset var så bra. Blir iallafall att hålla koll på deras sortiment framöver och se vad som ramlar in.

Permalänk
Medlem

Blev en beställning tack för denna post. Har 64gb ram extra ddr4 minnen här hemma så blir perfekt. Blir en NAS och docker server. Så får min pi4 som körs som det nu bli en pihole & retroarch burk

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Va roligt att ni köper från bolaget i Storå, värdens håla om man får säga så

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan hitta 3.5" distanskruvar till disk vaggorna?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Någon som vet vart man kan hitta 3.5" distanskruvar till disk vaggorna?

Vet ej, men har du kontaktat billigadatorer och frågat om de har?

Permalänk
Medlem

Det enda jag sponant kan klaga lite på är att de säljer datorer med CPU som ej har stöd för Windows 11. De säljs med Windows 10 men utan tydlig information om att datorns stöd för Windows avslutas i oktober. Folk med mindre koll kan ju åka på en mina där.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Går väl att installera win 11 via rufus fortfarande .

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Går väl att installera win 11 via rufus fortfarande .

Ja, vi på detta forum känner ju till sådant men jag pratar inte om oss här utan gemene man där ut

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det enda jag sponant kan klaga lite på är att de säljer datorer med CPU som ej har stöd för Windows 11. De säljs med Windows 10 men utan tydlig information om att datorns stöd för Windows avslutas i oktober. Folk med mindre koll kan ju åka på en mina där.

Varför vill man åka på Win11-minan?

Permalänk
Medlem

Dom hittar detta via google alt annan sökmotor:)

Har mailat och frågat iofs så ligger dom rätt stabilt utan dom men varför chansa om något händer.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Varför vill man åka på Win11-minan?

Är inte något större fel på windows 11 förutom att det låter tufft att haka på och skrika som andra

För min del fungerar 11'an riktigt bra inga krascher förutom dom jag orsakar. Stänger man av lite phone home etc så. Men det är offtopic inget som detta inlägg handla rom.

Visa signatur

En trött jäkel.