Flight Simulator 2024 kraschar vid start

Permalänk
Melding Plague

Flight Simulator 2024 kraschar vid start

För många spelare stannar laddskärmen på 97 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har "Återställ Våtmarker" varit i farten igen?

Permalänk
Medlem

Hoppas cheferna har fallskärm....

<japps, den var låg>

Permalänk
Medlem

Alltid problem med spel vid launch, varför är det såhär, testar dom inte innan ?

Permalänk
Medlem

Så är ju fallet med alla stora spel på launch dagen numera.. Skönt man är gammal nog att ha tålamod

Permalänk
Medlem

Tur att jag skall spela Stalker 2 istället då, flyga gör jag på modellflygfältet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Alltid problem med spel vid launch, varför är det såhär, testar dom inte innan ?

Det är väl ett problem som är mer eller mindre inbyggt i upplägget att allt ska vara "always online"...

Då får man problem att hantera typ första dagen efter ett stort släpp som alla ska testa samtidigt, efter detta fungerar det väl mer som när de själva testat.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Denna är beroende av att streama stor mängd data från servrar.
Så detta är inte enkelt att testa internt

Permalänk
Medlem

Krascher ligger väl i sakens natur för testpiloter.
It's not a bug, it's a feature.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Så är ju fallet med alla stora spel på launch dagen numera.. Skönt man är gammal nog att ha tålamod

Samma här, vad EA gjorde med Battlefield lärde mig att aldrig nånsin förboka och minst vänta ett par månader och i fallet Battlefield vänta tills man rear ut för nån femtiolapp som absolut max, i det fallet inte köpa för man hann se att spelet är skit och att EA inte lyssnar ett skit på vad spelarna vill eller tycker där man distanserat sig totalt.

På det sättet så slipper man betala dyrt för att bli besviken.

Nått nytt flygspel blir det inte på grund av att man lagt det mesta i molnet som det skall laddas från när man spelar och lagt det som tyngdpunkt.

Vill kanske köpa det förra på rea i stället då mer filer ligger lokalt, jag vill kunna spela även om nätverkstrafiken går trögt nån dag.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Äsch, 97% är väl rätt bra ändå. Ingen är fulländad heter det ju

Permalänk
Medlem

Bättre att spelet kraschar än att planet kraschar i spelet?

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem

Jag är stor fan av MSFS 2020 och har flugit massor av timmar där, inte minst i VR! Kommer definitivt skaffa 2024, men jag misstänkte det skulle bli såhär så jag väntar lite. Kanske tills första patchen, lite beroende på hur lång tid det tar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hoppas cheferna har fallskärm....

<japps, den var låg>

Vad hjälper fallskärmar om de hoppar vid så låga altituder som det inlägget.

Det är sällan cheferna som får sparken vid sådana här fiaskon. Någon stackars tekniker-knegare däremot...

Permalänk
Medlem

Vore intressant att veta hur man planerar en sån här release. Man borde ju t.ex. haft en plan för att skala CDNs beroende på antal förbokningar & jämföra med expected sales i förhållande till det.

Man borde ju kunna räkna ut ett range på förväntat belastning. En sak att det laggar om man har dålig lina, men att inte komma åt spelservarna känns ju spontant som en miss.

Permalänk
Medlem

Är det EA som är bakom release?

De har en tendens att publicera spel som är i buggade alpha-stadie

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Ni ska vara glad att ni körde en simulator och inte en riktig flygplan som krashar vid start.

Jag har alltid facineras över tillverkare som tycker det är bra att program krashar för fel som är uppenbara att de kan inträffa, detta istället för att ha en felkontroll som på ett fint sätt talar om vad problemet är och på ett snyggt hanterar problemet som att t.ex stänga av programmet.
Självklart är det jag pratar om svårt. Men jag har sett så många program från olika tillverkare där de skiter i det, de låter problemet vara kvar i över 20år.

T.ex. om man ska läsa in en csv fil och den på något sätt är trasig. Så vill man ha ett felmeddelande om detta, man vill inte ha ett felmeddelande där det står att programmet har krashat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Vore intressant att veta hur man planerar en sån här release. Man borde ju t.ex. haft en plan för att skala CDNs beroende på antal förbokningar & jämföra med expected sales i förhållande till det.

Man borde ju kunna räkna ut ett range på förväntat belastning. En sak att det laggar om man har dålig lina, men att inte komma åt spelservarna känns ju spontant som en miss.

Grejen är att alla Gamepass har tillgång med och de är många samt betydligt luddigare. Mna hade kunnat lansera på gamepass typ en vecka senare.

Permalänk
Medlem

Achievement unlocked - Crashed before Preflight.

Permalänk
Medlem

Kraschar det även för de som betalade 2500 kr för alla flygplan och flygplatser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Kraschar det även för de som betalade 2500 kr för alla flygplan och flygplatser?

Ja, så lär det vara.

Jag vet inte om det faktiskt kraschar, men laddar extremt långsamt iaf. (Till följd av att spelservrarna är överbelastade, lär lugna sig om någon dag eller två)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det buggar inte längre, uppstarten funkar som den ska...Servrarna svarar

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Testade igår, var kul att flyga lite igen! Snyggt spel.

Permalänk
Medlem

Hoppa över till denna tråden istället och prata flygupplevelser, ge tips och trix etc. Låt inte denna tråden bli större än den faktiska tråden då allt fungerar

(Ja jag håller med on releasen var en katastrof men nu funkar allt och nu kan vi gå vidare och flyga)

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1726719-microsoft-flig...

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jätteroligt...flyg över Themsen i London och tryck Q för att friflyga och "flyg" ner till HMS Belfast som ligger nära Tower Bridge...i nya FS2024 har Belfast bytts ut mot två US Yachts...ser kul ut.

Friflög även ner på en sidogata nära Spittafields Market nära Liverpool Station i London där berömda Bagels säljs 24/7...i FS2024 kan man läsa att det står 24/7 Beigels på väggfasaden. Jättekul faktiskt när man kan se så pass detaljerad info på ställen man är bekant med.

Hittade även mitt hotellrums fönster på Union Jack Club vid Waterloo Station från förra veckan. Helt galet roligt, tänk om jag även kan hitta mitt hotellrumsfönster från andra resor jag gjort genom åren...kanske borde vara en helt egen achievement?

glömde hotellfönstret
Permalänk
Medlem
Citat:

För användare vars laddning stannar över 90 procent rekommenderar vi en omstart. Alternativt kan ni låta det fortsätta ladda.

Ingen som reagerar på hur intetsägande tipset är? Låt spelet fortsätta ladda eller inte? Det enda riktiga alternativet är att hoppa en gren tillbaka i logikträdet och göra något annat med spelet, som att returnera det.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810