Följ Black Week på SweClockers

Spel till en 4 och 2 åring

Permalänk
Medlem

Spel till en 4 och 2 åring

Hej. Börjat introducera dator spel till min 4 åring och 2 åringen är nog lite liten enu. Dom har spelet lite på padda/mobil och det går väll behjälpligt. Men skulle behöva tips på lite PC/Playstation spel. Den stora har provat rocket leauge men det är inte så lätt haha.

Minns själv när man vart liten fanns det mulle meck, hugo, olika lek o lär spel. Tips på något där det finns liknande?

Permalänk
Medlem

Nu när min 7-åring får spela lite ibland så blev det kaos med 4-åringen så hon får spela lite paw patrol och my little pony ibland. 2-åring... nja......... kom ihåg myndigheterna skärmrekomendation

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Med handkontroll antar jag? Enda min son vill (kan?) spela med (eller mobil/padda fungerar, däremot mus och tangentbord har vi försökt men inget intresse).
Skulle jag gjort om det hade jag inte introducerat spel för min son vid 4 års ålder. Jag känner idag att det nog var fel val. Det började med att jag fick ett switch OLED som julklapp till mig och till honom. Rocket league blev en snabb favorit för honom. Annars Mario Kart, diverse olika 2D Mario/yoshi och andra Nintendospel.

Idag, 3 år snare är han en fena på att spela, men det skapar lite andra problem i vardagen.

Min dotter, som är 2 år yngre, visar inget intresse för att spela.

Permalänk

Mina döttrar som är 3 respektive 5 år brukar få spela diverse racingspel (lego, paw patrol etc) som på enklaste inställningen ger mycket assistans för att hålla dem på banan. De brukar även vara med och spela Mario Kart hos min syster som har ett Nintendo switch.

Med min 5 åring spelar jag även spel tillsammans med henne där hon får prova på lite men att främst jag styr och vi upplever spelet och pratar om det tillsammans. Just nu spelar vi Kena: Bridge of spirits några kvällar i veckan och det är en mycket trevlig upplevelse. Kan verkligen rekommendera det upplägget!

Permalänk
Medlem

Det finns ju massa spel riktade till de små. Greta Gris, Paw Patrol, Bluey o.s.v. men jag vet inte hur kul de är. Jag har kört "riktiga" spel från 3-4 år, vi har spelat Mario-spel, Ray-Man, Sonic, LEGO, Sack-Boy, Astro-Bot, Shredders Revenge och en del annat tillsammans.

Vid 2 kanske det egentligen är roligare med spel som är anpassade för plattor och de spel du tänker på från din tid har väl egentligen flyttat från PC till plattorna. Bolibompa (som ju är gratis), Pippis Villa Villekulla och Pettsons Uppfinningar har gått varmt här hemma bl.a.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Nu när min 7-åring får spela lite ibland så blev det kaos med 4-åringen så hon får spela lite paw patrol och my little pony ibland. 2-åring... nja......... kom ihåg myndigheterna skärmrekomendation

Absolut. Barn är barn o föredrar dem är ute och leker. Men nu börjar mörkret krypa in och då är de gött att kanske prova spela något. Håller med om att skärmar inte är barnpassning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Med handkontroll antar jag? Enda min son vill (kan?) spela med (eller mobil/padda fungerar, däremot mus och tangentbord har vi försökt men inget intresse).
Skulle jag gjort om det hade jag inte introducerat spel för min son vid 4 års ålder. Jag känner idag att det nog var fel val. Det började med att jag fick ett switch OLED som julklapp till mig och till honom. Rocket league blev en snabb favorit för honom. Annars Mario Kart, diverse olika 2D Mario/yoshi och andra Nintendospel.

Idag, 3 år snare är han en fena på att spela, men det skapar lite andra problem i vardagen.

Min dotter, som är 2 år yngre, visar inget intresse för att spela.

Förstår. Han vill spela men håller det ganska restriktivt. Själv är man spelnörd sedan ung ålder o tycker de vart kul om man kunde delat det till viss del med barnen. Vad e de som gör att du inte hade introducerat det om du valt i dag? Av ren nyfikenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Det finns ju massa spel riktade till de små. Greta Gris, Paw Patrol, Bluey o.s.v. men jag vet inte hur kul de är. Jag har kört "riktiga" spel från 3-4 år, vi har spelat Mario-spel, Ray-Man, Sonic, LEGO, Sack-Boy, Astro-Bot, Shredders Revenge och en del annat tillsammans.

Vid 2 kanske det egentligen är roligare med spel som är anpassade för plattor och de spel du tänker på från din tid har väl egentligen flyttat från PC till plattorna. Bolibompa (som ju är gratis), Pippis Villa Villekulla och Pettsons Uppfinningar har gått varmt här hemma bl.a.

Köpte mamma mu till paddan då dem båda är fantaster i detta. Provade Greta gris på ps5 men tycker själv de e så hjärndött haha. Par patron vart lite svårt för 4åringen och han tåler inte man ska hjälpa han utan blir frustrerad mest 😂. Provade hot wheels unleashed men som en stor bilspels fantast så kryper det i skinnet när dem provar köra haha. Men ja. Mer asist så kanske de går bättre.

Permalänk
Medlem

2-4 åringar ska inte ha skärmar o spela med.

förstör deras egna fantasi och det kommer bli svårt att avgifta dom. Nackdelen med mobila grejer är att dom kan tas med överallt och då blir det alltid bråk när skärmen ska stängas av..

Våran 2 åring kommer inte få en skärm, kanske när han börjar grundskolan. TV med barnprogram får räcka och det är nog svårt att stänga av ibland. Men slår man aldrig på TV'n så kommer dom leka med leksaker i lugn o ro, det dom inte haft kommer dom inte heller sakna.

Som kontrast fick jag nintendo när jag var 12 typ. Innan det var det i bästa fall TV med VHS.

Det är du som förälder som bestämmer, barn i förskoleålder kan inte begränsa sig. Dom vill ha stimulation hela tiden om dom fick bestämma själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

2-4 åringar ska inte ha skärmar o spela med.

förstör deras egna fantasi och det kommer bli svårt att avgifta dom. Nackdelen med mobila grejer är att dom kan tas med överallt och då blir det alltid bråk när skärmen ska stängas av..

Våran 2 åring kommer inte få en skärm, kanske när han börjar grundskolan. TV med barnprogram får räcka och det är nog svårt att stänga av ibland. Men slår man aldrig på TV'n så kommer dom leka med leksaker i lugn o ro, det dom inte haft kommer dom inte heller sakna.

Som kontrast fick jag nintendo när jag var 12 typ. Innan det var det i bästa fall TV med VHS.

Det är du som förälder som bestämmer, barn i förskoleålder kan inte begränsa sig. Dom vill ha stimulation hela tiden om dom fick bestämma själv.

Sitter du själv med en skärm så barnen ser det?
Det kan i så fall få dem att bli nyfikna och göra det svårt att hålla dem ovetandes

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Helt enig med att det är vettigt att fördröja introduktionen av spel och för mycket skärmar till barn så länge det går. Min son fick spela lite runt när han skulle fylla 5, men efter ett par månader drog vi tillbaka det och sålde switchen. Det blev för mycket tjat och fokus på det, och ofta bråk när man skulle stänga av. Vi provar igen om några år.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i5-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804 | Unraid

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Hej. Börjat introducera dator spel till min 4 åring och 2 åringen är nog lite liten enu. Dom har spelet lite på padda/mobil och det går väll behjälpligt. Men skulle behöva tips på lite PC/Playstation spel. Den stora har provat rocket leauge men det är inte så lätt haha.

Minns själv när man vart liten fanns det mulle meck, hugo, olika lek o lär spel. Tips på något där det finns liknande?

Prioritera myndigheternas skärmtidsrekommendation.
Förstår att agrument som "vill också" är svåra att bemöta.

Mina barn nötte en hel del Mincraft när de var mindre, jag ser det som digitalt Lego. De spelade på gemensam server utan andra.

De spelade också Lego-spelen (Lego Star Wars, Lego Bat Man, etc). Dessa har en mycket bra hopp -in/hopp-ut funktion

När de kommer upp i tonåren tycker jag att det är var förälders ansvar att ge sina barn ett ex av:
https://store.steampowered.com/sub/469/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Sitter du själv med en skärm så barnen ser det?
Det kan i så fall få dem att bli nyfikna och göra det svårt att hålla dem ovetandes

Barn gör inte som man säger, barn gör som man gör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Exakt min poäng

Med tanke på hur mycket jag själv spelar så har jag insett tidigt att det varit bättre att spela tillsammans med barnen och lära dem än att låta dem inte ha nått alls

Visa signatur

Permalänk

Utmaningen tycker jag är att hitta spel med svenskt tal. Pj mask (pyjamashjältarna) gick bra för en då 5-åring med handkontroll här, som första spel (via Google stadia) även om karaktärerna av någon anledning talade dalmål i spelet.

Köpte senare ett nintendo wii vilket har bra nivå på mario party där även 3 åringen kan delta med lite assistans. Lego batman 2 är en favorit hos äldsta sonen på 5 år som lär sig mycket genom trail and error men vi spelar mest tillsammans. Dottern på 6 år är inte så engagerad att spela det men det handlar om smak mer än nått annat, hon är inget stort batman fan.

Med touchskärm blir kontrollerna ofta mer intuitiva och passar bättre för mindre barn. Snabba plattformsspel typ sonic tror jag är bättre för lite äldre än mina. Mus och tangentbord är också nått att träna på men det är mer komplext än handkontroll.

nintendo wii eller switch är enklare och går att spela tillsammans. På pc får du försöka hitta de med svenskt tal tror jag, om ni inte pratar engelska hemma. Tänk på att det finns många gamla spel, liknande de du nämner, som säkert uppskattas.

Det kan också vara värt att se om enkla fysikbaserade spel går hem, typ cut the rope eller world of goo. Jag Har spelat lite skate 3 med mina också men de ville helst slänga sig in i kaktusar etc så det var mest slapstick av det hela men de hade kul.

Permalänk
Medlem

myabandonware har en hel del av de äldre spelen som ibland behöver lite fixande för att få igång på moderna datorer men kan vara kul och introducera dem till lite av dem spelen ändå.
Kan behövas nocd crack och ibland program som t ex dgvoodoo2 för att fixa grafikinställningar eller grafikbuggar på vissa spel.

RVGL är t ex Re-Volt under en ny grafikmotor som är kompatibel med moderna datorer, android, linux, diverse moddade spelkonsoller med mera.

Finns några Pettson och Findus spel på myabandonware, Lego racers 1 och 2 kan vara aktuellt.
Lego island kanske också. pcgamingwiki har nog en del för att få igång vissa gamla spel på nyare datorer.
Har för mig lego island har fått en community patch så det funkar som det ska på en modern dator också.
Såklart så är Lego spel för diverse kända serier som lego starwars, indiana jones, harry potter, batman ett säkert kort också, kanske enklast att köpa dessa på steam.
Finns några stycken Hugo spel också på myabandonware, lite äldre disney spel även där också.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

It takes two, LEGO Horizon Adventures, Animal Crossing, Little big planet, Portal 1/2, overcooked 1/2, spelunky, Rayman Legends, Mulle meck, Hugo

Visa signatur

Zotac 4090 i9 13900k DDR5 6000mhz Odyssey Neo G8 Kingston KC3000 2TB NVMe

Permalänk
Medlem

I den åldern skulle jag nog helt strunta i tvååringen men med fyraåringen kan du börja lite lätt tycker jag.
Jag har själv barn i ålder 2,6 och 8.
6 och 8 åringen får spela i snitt en dag i veckan ca 2 timmar och oftast är det tillsammans med mig på dator.

Spel jag kommer ihåg som ganska bra i den åldern är "LEGO spelen", dock är det rätt stor skillnad i kvalite på dem så man får hitta de som är bra. (går ofta att få en bunt på humble bundle för en billig peng)

Tror generelt att att spel där du är med och hjälper till är bra, som i "Lego", Unravel, Minecraft Dungeons etc.
Minecraft Creative är ett bra spel för att få lite känsla kring KB/M, och man kan bygga tillsammans.

Och så behöver du massor med tålamod, i början går det såååå långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Absolut. Barn är barn o föredrar dem är ute och leker. Men nu börjar mörkret krypa in och då är de gött att kanske prova spela något. Håller med om att skärmar inte är barnpassning!

Har jag aaaaldriiig gjort (ensam pappa med 2 barn 100% )

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Har jag aaaaldriiig gjort (ensam pappa med 2 barn 100% )

Ja, här känner jag att det föreligger en stor missuppfattning i tråden. Skärmar är den absolut bästa barnpassningen, det finns inget annat som håller dem sysselsatta på samma sätt. 😉

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Ja, här känner jag att det föreligger en stor missuppfattning i tråden. Skärmar är den absolut bästa barnpassningen, det finns inget annat som håller dem sysselsatta på samma sätt. 😉

i min begränsade erfarenhet funkar det bara ett tag, sen måste man stå där o byta kanal för inget "duger".

Eller så tränar han bara på att säga Nej och skapa på huvudet..

Men väljer man fel program blir det gnäll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

i min begränsade erfarenhet funkar det bara ett tag, sen måste man stå där o byta kanal för inget "duger".

Eller så tränar han bara på att säga Nej och skapa på huvudet..

Men väljer man fel program blir det gnäll...

Haha, ja med de minsta är det inte idiotsäkert, man får helt enkelt stå ut med att man får umgås med sina barn större delen av tiden de första åren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Epic games ger ut två spel gratis varje torsdag. har sett att man ger ut en del spel märkta från låg ålder i bland och det har vart väl mycket sånt har jag tycker i ett par månader förutom nu när man ger ut mycket vuxnare spel gratis.

Tänker att nått som barnen kan tycka om bör dyka upp i alla fall den minsta. Själv personligen är jag lite mer inne i att förena nytta med nöje så jag lutar lite mer åt lärande inkluderat mig personligen. Antingen att spel lär ut nått från historia eller hmm morse eller vad som helst. Tidigare har ju spelen lärt mig Engelska i mängd och det är ju svinbra.

Men ett särskilt spel vet jag inte.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Jag håller självklart med om att barn inte ska sitta vid skärmar dygnet runt, och att två år är alldeles för tidigt, men jag är inte övertygad om att en nollvision hjälper barnet heller. Våra femåringar får spela på ipad eller xbox någon gång då och då (säg en timme i veckan kanske, utspritt över 2-3 gånger). Och jag är helt övertygad om att detta gjort ganska mycket för deras finmotorik och för deras abstrakta tänkande.

Det spel som fungerar absolut bäst är Paw Patrol World. De pratar svenska, det är enkla kontroller, man kan inte dö eller göra fel, barnen kan göra helt olika saker och behöver inte samarbeta när de inte vill. Nu hade jag velat hitta något ett halvt steg mer avancerat, men det är inte helt enkelt. Har provat ett par olika Lego-spel, men de är lite för våldsamma, finns inte på svenska, och pusselmomenten är ofta lite för krångliga.

På ipadden är Bolibompa lysande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Kan du utveckla detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Kan du utveckla detta?

Får jag gissa?

Han slår farsan i spel!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kör bil, jobbar, och dricker öl?

Bara Sith talar i termer av absoluta sanningar...

Permalänk

Låt dem försöka ta sig igenom SMB till nes! Fungerar bra för barn då spelet i sig lär dem. Inga konstigheter och mycket glädje vid flaggan.

Permalänk
Medlem

Vet att du skrev PC/Playstation.

Men jag tänkte ändå föreslå Nintendo.
Dom kommer att visa upp sin nya konsol innan 31 Mars 2025.

Det är säkert en konsol som kommer ha 8-9 års livslängd som Switch 1

Där finns det ju allt från massa Mario spel, Antingen från Switch (Nya kommer vara bakåtkompatibelt) eller nästa konsol. (Mario 2D, Mario 3D, Mario Kart, Mario Party, Paper Mario, Luigis Mansion etc.

Men sen även många serier som Pokemon, Pikmin, Animal Crossing, Donkey Kong, Kirby, Zelda, Super Smash Bros, Star-Fox, Minecraft, Splatoon etc. Men även alla Lego spel.

Permalänk
Medlem

Dra in dom i satisfactory-träsket så är har dom examen i industriteknisk utbildning vid 10års ålder

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8