Permalänk
Medlem

Krabbsaltade tångräkor, kaffebryggaren pajade. Nåja, den har hållt i ca 15 år, ungefär fyra bryggningar om dagen. Inköpt på Klabbe Olson för 200 spänn, så det får bli en likadan därifrån.

Permalänk
Skrivet av Tobitheo:

Måste gubbgnälla på ungar idag.
Sonen och hans klasskompis skulle ta tåget från Hallsberg till Kumla och nu sitter dom tydligen i Vingåker. Inte första gången de åker fel heller. Förra gången var de nästan i Askersund när de kom på sig själva.

Ska dom åka till en större stad får man väl trycka upp flygblad innan de ens åker

Det är en bra lärdom. Det har hänt mig några gånger. Man står och väntar på en buss och tåg, man ser att det ska gå om 5 minuter. Man ser ett tåg/buss komma och man hoppar på. Det man inte observerade var att den buss/tåg som kom gick till ett annat ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är en bra lärdom. Det har hänt mig några gånger. Man står och väntar på en buss och tåg, man ser att det ska gå om 5 minuter. Man ser ett tåg/buss komma och man hoppar på. Det man inte observerade var att den buss/tåg som kom gick till ett annat ställe.

Problemet vi hade var ju att ungarna var nästan en timme bort och vi skulle ha utvecklingssamtal en halvtimme efter de kom fram till Vingåker och två timmar senare var i örebro och hämta skåpbilen vi hyrde för att hämta hem en stor soffa🤣

Gången före kom grabben på sig själv innan han kom fram men då var han halvvägs till Askersund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Måste gubbgnälla på ungar idag.
Sonen och hans klasskompis skulle ta tåget från Hallsberg till Kumla och nu sitter dom tydligen i Vingåker. Inte första gången de åker fel heller. Förra gången var de nästan i Askersund när de kom på sig själva.

Ska dom åka till en större stad får man väl trycka upp flygblad innan de ens åker

Så bra, då kan du dra dåliga skämt i årtionden framöver. Gissa hur jag vet det efter att en gång ha tagit tunnelbanan åt helt fel håll med gott bistånd av andra ännu mer förvirrade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Det är deppigt att se förfallet av Göteborgs Kex. Sedan 2022 är produktionen belagd i Baltikum efter över 130 år i Kungälv efter ett beslut från de norska ägarna Orkla. Sedan flytten är kvalitén mycket sämre, deras kex till ost har inte samma konsistens och den fina gyllenbruna ytan har blivit blek och saknar beläggningen av olivolja.

Hade glömt bort detta när jag såg barndomsklassikern Tom & Jerry på extrapris och köpte ett paket efter att inte ha ätit kexen på många år. Här var också konsistensen annorlunda, stenhård och knaprig, kexen var inte alls spröda som de brukade vara och smaken av vanilj var svag. Blev fort påmind om att även dessa kex produceras av Göteborgs Kex. Vågar inte prova Guld Marie utan jag låter det barndomsminnet vara intakt.

Kan den gnidne norrbaggen inte hålla sina fingrar borta från allt som inte är olja och giftig odlad lax? De förstörde en välfungerande verksamhet och tog jobben ifrån hundratals människor för att tjäna lite mer pengar genom off-shoring. Bojkotta skräpet!

Några tips på alternativ? Framförallt på kex till ost.

Visste inte att de flyttade produktionen utomlands, men har definitivt märkt av sämre kvalitet. Varför har de slutat med Digestive Olivolja som var favorit till just ost och ersatt den med Solrosolja, var olivoljan för nyttigt?? Sen går det inte att köpa längre förpackning med enbart Salinas, men köper man den stora dyra boxen, så finns de med, dock typ 8 st.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Visste inte att de flyttade produktionen utomlands, men har definitivt märkt av sämre kvalitet. Varför har de slutat med Digestive Olivolja som var favorit till just ost och ersatt den med Solrosolja, var olivoljan för nyttigt?? Sen går det inte att köpa längre förpackning med enbart Salinas, men köper man den stora dyra boxen, så finns de med, dock typ 8 st.

Förmodligen för att oljor drog iväg allmänt pga Rysslands invasion i Ukraina, liksom en hel del andra insatsvaror, och för säkerhets skull så skenade priset på olivolja pga dålig skörd. Om jag ska gissa, även om jag inte vet exakt när de ändrade då mitt intresse för Digestive är ganska lågt.

Permalänk
Medlem

Gubbkväll med tillhörande (o)röror ikväll. Måste ju ha vettigt knäckebröd; numera smakar tamejfan allt elugn, tillika torra Sibiriensulor. Knäckebröd till aftonen har glömts att inhandlas av den demente oggan. Helvete tänker gubbjäveln. Gubben gräver, desperat, i något av skåpen och hittar skedviknäcke innerst inne i något av dem. Provsmakar och inser att, trots Belsebubs knäckebrödsfarsoter, det finns hopp om mänskligheten. Hurra!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Vann ett ITX-chassi på nördquizzet ikväll så nu "måste" jag bygga en ITX-dator för att testa. Det får nog ses som veckans största i-landsgubbgnäll.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Gubbkväll med tillhörande (o)röror ikväll. Måste ju ha vettigt knäckebröd; numera smakar tamejfan allt elugn, tillika torra Sibiriensulor. Knäckebröd till aftonen har glömts att inhandlas av den demente oggan. Helvete tänker gubbjäveln. Gubben gräver, desperat, i något av skåpen och hittar skedviknäcke innerst inne i något av dem. Provsmakar och inser att, trots Belsebubs knäckebrödsfarsoter, det finns hopp om mänskligheten. Hurra!

Bodde i Falun för längesedan. Där kunde man köpa "Vika" knäckebröd från vedeldad ugn. Riktig delikatess. Ryktet sa att dom inte haft råd att köpa elektrisk ugn. Men nu är det slut med vedeldat för Leksands knäckebröd har tagit över namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Bodde i Falun för längesedan. Där kunde man köpa "Vika" knäckebröd från vedeldad ugn. Riktig delikatess. Ryktet sa att dom inte haft råd att köpa elektrisk ugn. Men nu är det slut med vedeldat för Leksands knäckebröd har tagit över namnet.

Stod det till inte en liten text på paketen om att man skulle se upp för efterapningar gjorda i elektrisk ugn och med?

Provade Vika för ett tag sedan och det smakade inte alls som förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Man får skaffa en egen vedeldad ugn och baka sitt eget knäckebröd. Sådana ugnar finns t.ex. på
https://www.vedeldadstenugn.se
https://hikkisweden.com/sv/collections/matlagning-pizzaugn-el...
http://ekoenergiexperten.se/bakugnar.html
Som bonus ges man möjligheten att laga all möjlig mat i ugnen, naturligtvis beroende på vilken storlek av ugn man väljer.
Är man en riktigt stor entusiast bygger man ugnen själv med hjälp av antingen en byggsats från
http://ekoenergiexperten.se/bakugnar.html
eller med hjälp av en kandidatavhandling från Göteborgs universitet som kan användas som bygganvisning:
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/22560/gupea_2077...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Bor i Falun och när man var liten bodde jag i norslund cirka 3min ifrån Falu spisbrödsfabrik så man fick nybakat rutbröd varje dag hemma och i skolan, efter -97 när dom flyttade fabriken till Filipstad så smakar det inte lika bra längre även om det är favoritbrödet fortfarande

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem

Kan arbetande folk sluta parkera på familjeparkeringar? Har svårt att se Anders 40 som är elektriker inte klarar att gå 5 meter till.

Önskar att de började böta folk som inte har barn under 10 i bilen. Inga barn och du kan gå obehindrat = parkera annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Kan arbetande folk sluta parkera på familjeparkeringar? Har svårt att se Anders 40 som är elektriker inte klarar att gå 5 meter till.

Önskar att de började böta folk som inte har barn under 10 i bilen. Inga barn och du kan gå obehindrat = parkera annanstans.

Gör alla parkeringar större så man slipper leka ål för att ta sig ur bilen på alla mikrostora p-platserna då.

Permalänk
Medlem

Suck, fyllde på min luftfuktare.. tror den bokstavligen sjunger på sin sista vers.. nån fläkt eller motor surrar IAF nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Skrivet av VinterSolen:

Gör alla parkeringar större så man slipper leka ål för att ta sig ur bilen på alla mikrostora p-platserna då.

Det är nog här en del problemet ligger.
Bilar har blivit enorma och p-platserna mindre, en vanlig sketen V40 är ju bra mycket bredare än en gammal 240.
Sen har vi ju stekarna som tycker att t.ex handikapp platser är OK att stå på när dom "bara ska stå där en stund".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är nog här en del problemet ligger.
Bilar har blivit enorma och p-platserna mindre, en vanlig sketen V40 är ju bra mycket bredare än en gammal 240.
Sen har vi ju stekarna som tycker att t.ex handikapp platser är OK att stå på när dom "bara ska stå där en stund".

Kan bara titta på min hyrda parkering där jag bor... bil nr 2 parkerar på strecket till min, vilket gör att jag måste parkera över sträcket till nästa granne, för annars kommer jag inte ens fysiskt ut ur bilen osv hela raden bort

Permalänk
Medlem

Suck på Tresorit sync/cloud, datorprogramet har nu reklam, dags att säga upp och flytta företagets sync till något bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Detta har blivit pensionärsparkering där vi bor, det är ofta vi med barn får ställa oss långt bort där det är trångt så agda och nisse 80+ ska stå på familjeparkeringarna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Detta har blivit pensionärsparkering där vi bor, det är ofta vi med barn får ställa oss långt bort där det är trångt så agda och nisse 80+ ska stå på familjeparkeringarna..

Hos oss är det äldre(50+) eller Mahmud som står till 80% på platserna. Blev lagomt nöjd att dra tre kids över parkeringen….

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Hos oss är det äldre(50+) eller Mahmud som står till 80% på platserna. Blev lagomt nöjd att dra tre kids över parkeringen….

Det är riktigt illa Likt kalleanka partiet som hade en fråga borde någon starta ett parti vars enda syfte är att göra det olagligt för alla andra utom barnfamiljer att parkera där.

Permalänk
Medlem

En gammal gnällfavorit...
UPS denna gång, men de är väl alla lika värdelösa...
I tisdags, ditt paket kommer på torsdag mellan 12:30 och 15:30, signatur krävs, var hemma.
Igår, ditt paket kommer imorgon 12:30 - 15:30, var hemma.
I morse, ditt paket är lastat på bil och kommer idag mellan 12:30 och 15:30, var hemma.
Nu är klockan 20:00, det har inte kommit något, kommer väl en update snart där leveransen är "omplanerad", eller klassikern att jag inte var hemma... vafn håller de på och blåljuger för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

En gammal gnällfavorit...
UPS denna gång, men de är väl alla lika värdelösa...
I tisdags, ditt paket kommer på torsdag mellan 12:30 och 15:30, signatur krävs, var hemma.
Igår, ditt paket kommer imorgon 12:30 - 15:30, var hemma.
I morse, ditt paket är lastat på bil och kommer idag mellan 12:30 och 15:30, var hemma.
Nu är klockan 20:00, det har inte kommit något, kommer väl en update snart där leveransen är "omplanerad", eller klassikern att jag inte var hemma... vafn håller de på och blåljuger för!

Sannolikt fastnade vederbörande chaufför i diverse interna möten kring bolagets nya visions förträfflighet, diversity and inclusion seminars samt allehanda shamanmässiga hallelujaseminarier. Vad glömdes bort? Jo, att någon skulle köra paket till bolagets kunder. Frukta ej min gode herre och håll ut.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Folk som postar överprissatta appleprodukter som dagens fynd Verkar va nära 30 % av alla "fyndtips". I allmänhet vet jag knappt när jag senast hittade ett verkligt fynd bland dagens fynd. Visar mer än tydligt hur Sverige tappat i ekonomisk styrka och är nära u-landsstatus jämte omvärlden.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag var på konsert tidigare ikväll. Ellen Krauss på konsert & kongress i Linköping. Kan inte ge nog med ris till ansvarig ljudtekniker som i mitt tycke förstörde hela föreställningen. Ni kan förmodligen gissa vart jag är på väg...

Istället för att dämpa trumsetet (det här är en relativt liten lokal) så var det micat. Följaktligen var övriga instrument och sång uppskruvat så in i h-vete. Distortion och reverb i rummet till max. Det finns liksom inte nog med dämpning att hantera den volymen de spelade på, så resultatet blir en ljudmatta som låter skit, PLUS att det definitivt är skadligt för hörseln. Hade man sänkt hela mixen med typ 10-15 dB så hade det låtit betydligt bättre och fortfarande poppat på bra. Hål i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Det är riktigt illa Likt kalleanka partiet som hade en fråga borde någon starta ett parti vars enda syfte är att göra det olagligt för alla andra utom barnfamiljer att parkera där.

Hos oss är det dyra bilar med ägare som har bråttom in på Systemet som snor familjeparkeringarna utanför Coop, exempelvis, ungefär likadant utanför ICA Maxi. Man ser typ aldrig en gammal rostig Volvo parkera på familjeparkeringarna, om det inte är barn i bilen såklart.

Ett annat gubbgnäll jag har är att elbilsparkeringarna ersätter parkeringar tillgängliga för alla. Svårare att parkera för mig alltså.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag saknar fredagspanelen!

Visa signatur

-En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande
-Switch

Permalänk
Medlem

Behöver man säga något?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Behöver man säga något?
<Uppladdad bildlänk>

Varför diskar du inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Varför diskar du inte?

Någon gör det emellanåt. Sen blir det mer och mer sakta men säkert.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.