Permalänk

Sonen hackad! Vad gör jag nu?

Hej,
Min son på 13år har blivit hackad, personen ifråga som gjort detta har tillgång till hans dator och har kunnat ta bort saker samt kunde denna stänga ner nätverkat (sa hen) detta hö då aldrig så sonen snabbt drog ut sladden för nätverket.

När han nu försöker slå igång dator går det inte. Det blir en svart ruta med någon text.

Finns det någon möjlighet att rädda upp detta?
Jag är totalt novis på datorer och allt vad det innebär.

Permalänk
Medlem

bild på texten?

Visa signatur

// i5 12400F, Gigabyte RX 6800, 2TB Kingston NV2 SSD, 32GB RAM, Lian Li 205M Mesh, 750W Seasonic PSU

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mades1978:

När han nu försöker slå igång dator går det inte. Det blir en svart ruta med någon text.

Vi börjar med en bild på datorn när den startas och texten i fråga.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad för slags ”rädda upp detta” förväntar du dig?

Bli av med allt på datorn och få en fungerande och virusfri dator?

Rädda enstaka filer?

Rädda all information, inklusive lösenord sparade i webbläsare osv?

Det första alternativet är antagligen relativt enkelt. Installera om Windows och välj att radera allt. Folk här som brukar göra det kommer hjälpa till med hur du går till väga.

Permalänk

Jag har bett honom ta bild, han är hos sin pappa där detta hänt. (Vågar inte säga nått till honom)

Han säger att det står: error 1962 sen svart skärm.

Permalänk

Jag vill bara få den att funka så han kan installera sina spel igen och använda

Permalänk
Medlem

Enligt google så får man denna koden om det är en Lenovo dator och den inte hittar någon disk eller operativsystem att starta till.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Mades1978:

Hej,
Min son på 13år har blivit hackad, personen ifråga som gjort detta har tillgång till hans dator och har kunnat ta bort saker samt kunde denna stänga ner nätverkat (sa hen) detta hö då aldrig så sonen snabbt drog ut sladden för nätverket.

När du skriver ”har tillgång till sonens dator” menar du fysiskt eller på distans?

Skrivet av Mades1978:

Jag har bett honom ta bild, han är hos sin pappa där detta hänt. (Vågar inte säga nått till honom)

Det felet ”kan” bero på att datorn inte hittar operativsystemet, enligt en snabb googling

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vi inväntar mer info om vad som skedde strax innan, under och nu efter.
Hur vet han att blev "hackad"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mades1978:

Det betyder att operativsystemet är borta, antingen har hårddisken kraschat eller har ett virus lyckats förstöra hela installationen av windows.

Formatera om är allt som hjälper er nu och ni kommer förlora allt som fanns på datorn.

https://www.inet.se/kampanj/6479/installera-windows-10

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

Formatera om är allt som hjälper er nu och ni kommer förlora allt som fanns på datorn.

Nåja, om sonen har data som han vill ha kvar finns det förstås massor av saker att göra innan man bara ger upp och formaterar.
Om han däremot formaterar och installerar om är det rätt kört sen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Han blev kontaktad på discord av någon som ville att han skulle köpa och ”gifta” min son skrev nej och personen skrev då att han skulle stänga ner hela hans dator och nätverk, någon minut efter ser ni som att appar(?) försvunnit från hans skrivbord.
Personen skriver igen: ser du? Vill du att jag stänger ner allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mades1978:

Han blev kontaktad på steam av någon som ville att han skulle köpa och ”gifta” min son skrev nej och personen skrev då att han skulle stänga ner hela hans dator och nätverk, någon minut efter ser ni som att appar(?) försvunnit från hans skrivbord.

Det där är låååångt ifrån hela berättelsen. Man kan inte få datorn "hackad" bara genom att chatta med någon på Steam. Man måste aktivt manuellt ladda ner och öppna den fil som ska tillåta hackaren att komma åt datorn.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mades1978:

Han blev kontaktad på steam av någon som ville att han skulle köpa och ”gifta” min son skrev nej och personen skrev då att han skulle stänga ner hela hans dator och nätverk, någon minut efter ser ni som att appar(?) försvunnit från hans skrivbord.

Tror din son glömde nämna steg 1 i den där scammen, vilket är när den som kontaktade honom gjorde något i stil med "Vill du ha gratis grejer/dubblade pengar/annat orimligt? Tryck bara på den här länken och ignorera alla varningar.."

Det finns ingen risk att något är fysiskt trasigt, men alla data kan vara borta eller svår att få tillbaka. Och det låter heller inte som att du kommer kunna sitta som tredje part och lösa det här via ett forum. Ni behöver hjälp av någon. En timme eller två att installera om Windows, skulle jag gissa. Betydligt mer om det är dataräddning som ska göras.

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/Lenovo/comments/133xvht/lenovo_ideac...

här är en tråd från reddit med samma problem, finns en liten chans att följande sak hjälper.

Kommer ihåg själv när man drog sådana här rövarhistorier när man hade varit och pillat i BIOS och förstört datorn när man var runt 8-10 år gammal

https://computertechnicians.au/what-is-csm-support-how-to-ena...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Är fullt medveten om att jag förmodligen inte har hela historien och att han förmodligen klickat på någon länk eller liknande för att få något eller så.

Jag vill egentligen bara veta: går det att rädda foten så den gå att använda igen?
Det han har på datorn är: stram, discord och 4-5 spel han använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mades1978:

Är fullt medveten om att jag förmodligen inte har hela historien och att han förmodligen klickat på någon länk eller liknande för att få något eller så.

Jag vill egentligen bara veta: går det att rädda foten så den gå att använda igen?

Ja, skaffa windows på en formaterad usb sticka och sen formaterar ni om och sedan installerar windows på nytt

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/skapa-installatio...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

klart det går, buset var ju inte hemma och drog en spik genom datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mades1978:

Med lite tur är det "bara" att installera om Windows och sen tuta på.

Skulle dock kraftigt rekommendera att begränsa vad han kan/inte kan göra med datorn, göra en ordentlig användare utan admin rättigheter osv. Har haft liknande problem med en av mina grabbar och det va utan tvekan den enklaste lösningen samtidigt lite som ett straff då han inte va ärlig med vad som faktiskt hänt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mades1978:

Alla spel går givetvis att ladda ner gratis igen om man formaterar datorn och installerar om Windows, likaså alla program som Steam och Discord etc. Däremot så kommer t.ex. alla dokument, foton och liknande vara borta om ni inte t.ex. hade konfigurerat en molntjänst för backup (OneDrive är inbyggt i Windows och kan ha varit aktivt).

Vill ni försöka spara all data (alltså foton etc.) så kan det krävas mycket tid av någon som vet vad dom gör, vilket kan bli dyrt. Annars får ni fråga någon ni känner som är duktig på datorer.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Min 13-åring har en dator där jag har adminkontot, han är en begränsad användare, det hjälper en del.

Som andra varit inne på, installera om datorn så allt är borta. Om han har viktiga filer, starta från en LINUX-USB-sticka, och se om man kan komma åt filerna på hårddisken och kopiera till en annan USB-sticka.

Sedan installerar man om. Antingen använder man skiva/USB från tillverkaren (Lenovo?) eller så tar man från Microsoft. Eventuellt kan drivrutiner till nätverk behöva laddas ner. Ofta går det att koppla in en mobiltelefon med sladd och dela nätverk den vägen, om man inte kan ta hem drivrutiner på annat sätt.

Konton på Discord, Steam, etc, bör han såklart ändra lösenord på, kolla återställningsadresser etc.

Ingen vits att bråka med grabben, misstag sker, får vara försiktigare i framtiden, om det nu är så att något gått på tok. Herregud så mycket saker jag förstört genom att "pilla" i inställningar etc...blev människa av mig ändå, sägs det.

Kan vara en idé att aktivera Onedrive, då är filer lagrade där om något liknande händer igen.

Det är ju också tänkbart att det är något hårdvarufel på datorn.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Går nog att få lite gratis support av någon på forumet som bor i närheten. Jag har själv hjälpt några genom åren och det finns nog många som har mer tid över
Råkade själv ut för att dottern fick en länk genom Star stable som skulle ge oändligt med sadlar eller vad det nu var. Fick nedlåst bootloader istället vilket inte var lika kul. Tog mig två veckor att reda upp samt att leta upp vem personen bakom var

Permalänk

Tack för allt tips och råd!

De konton han använt på tex. Discord och steam
mm har jag lyckat ändra lösenord på från mobilen så den är check.

Datorn han har hos mig (varanna vecka och detta hände hos pappa) har jag en app så jag styr skärmtid och godkänner sidor osv han vill in på. Jag måste i princip godkänna allt.
Får vi ihop den här så kommer samma installeras på den. Dumt att det inte var gjort från början men, men.

Känner att oavsett om han inte varit helt ärlig så har han iaf berättat, stort steg för honom (npf) så inget jag kommer bråka med honom om utan vill ni bara hjälpa honom.

Permalänk
Medlem

Hoppas Ni får styr på det, ev går det att starta upp med en installations skiva/USB och reparera windowsinstallationen, men det är nog bättre att sopa den ren.
Hälsa din grabb att det där kan hända vem som helst, tagit hand om otaliga ransomware attacker på företag där nån öppnat en länk från Postnord/åklagarmyndigheten/DHL etc etc och sänkt halva företaget.

Det enda som skyddar din data mot elaka idioter är backup, backup, backup....

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mades1978:

Hej,

Datorn är det inget fel på, det är bara att göra en färsk ominstallering av datorn då kommer den fungera precis som förut. Frågan är om det är något sparat på den som man vill ha kvar.

Men först skulle jag polisanmäla det, dom har en enhet som tittar specifikt på sånt här. Det är ju organiserad brottligeht det handlar om och det kan vara folk som håller på så här som blir allt bättre ju mer dom får hålla på.

Låt dom fan inte gå fria.

problemet för dig är ju minst att hitta någon som kan installera operativsystemet på nytt och kanske måste betala för det som en tjänst. Du ska frakta datorn dit och hem. jag tror dom bukar ta liknade 50-599 spänn- Eller om du hittar en vän som kan göra det. kan man så är det jättelätt att göra det.

men då ska man komma ihåg att alla filer är borta för gott om man gör det. om man ahr filer på förvarinsdisken som man vill rädda då är lösingen att köpa en ny disk, man tar ur den gammla disken och sätter i den nya där allt installeras.

Då kan man rädda kanske rädda filerna senare med hjälp av annan dator och kan man inte knäcka koden nu så kan det hända att man kan det om ett par år. tekniken går framåt, man blir bättre och bättre på det.

När det gäller din son så får allt nån lära honom om hur man luras. Det är kanske nyttigt så att han lär sig att vara skeptisk och kanske fråga en vuxen först och låta dom bestämma.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Hoppas Ni får styr på det, ev går det att starta upp med en installations skiva/USB och reparera windowsinstallationen, men det är nog bättre att sopa den ren.
Hälsa din grabb att det där kan hända vem som helst, tagit hand om otaliga ransomware attacker på företag där nån öppnat en länk från Postnord/åklagarmyndigheten/DHL etc etc och sänkt halva företaget.

Det enda som skyddar din data mot elaka idioter är backup, backup, backup....

klart som fasen att man skall göra det riktigt soperent.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mades1978:

Han blev kontaktad på discord av någon som ville att han skulle köpa och ”gifta” min son skrev nej och personen skrev då att han skulle stänga ner hela hans dator och nätverk, någon minut efter ser ni som att appar(?) försvunnit från hans skrivbord.

känns som att din son har blivit lovad att få gratis coins/mynt i något spel ifall han laddar ner något..